آموزش رویت

ساختمانچی

امروزه استفاده از شیشه دو جداره در نمای ساختمان و همچنین المان های دکوراسیون داخلی بسیار رواج دارد و به خوبی نظر معماران و طراحان ساختمان را به خود جلب کرده است.

شیشه ها علاوه بر این که سبب روشنایی فضا و وارد شدن نور به محیط می شوند، می توانند سبب ارتباط بصری افراد با بیرون از ساختمان یا فضای داخلی شوند. شیشه های دو جداره در رنگ بندی های متنوعی تولید می شوند.

رنگ دودی از جمله پرطرفدارترین رنگ شیشه دوجداره محسوب می شود. با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بررسی جامعی در مورد شیشه های دوجداره و ویژگی های منحصربفرد این محصول می پردازیم. با ما همراه باشید.

شیشه دوجداره چگونه تولید می شود؟

در ساخت شیشه های دو جداره، معمولا دو شیشه بر روی یکدیگر قرار می گیرد. برای تولید این محصول در ابتدا باید شیشه ها را با اندازه یکسانی برش داد. اگر شیشه ها کاملا یکسان و دقیقا منطبق بر هم نباشند، هنگام نصب در داخل فریم، به طور کامل در داخل پنجره قرار نمی گیرند.

پس از اینکه شیشه ها دقیق برش خورد، اسپیسرهایی با ضخامت مناسب را برش می دهند. ضخامت این اسپیسرها به اندازه شیشه هایی بستگی دارد که برش می دهند.

در مرحله بعدی، به درون اسپیسر مواد ضد رطوبت را تزریق می کنند. حدود 70 درصد اسپیسرها باید با این مواد ضد رطوبتی ترکیب شوند.

در پایان، اسپیسرها را بین دو شیشه قرار می دهند و گاز آرگون را از طریق دستگاهی در محفظه بین دو شیشه تزریق می کنند. حال، با چسب های مخصوص، شیشه های دو جداره را کاملا دورگیری می کنند.

پنجره دو جداره

مزایای شیشه‌های دوجداره

  • عایق صوتی
  • عدم ورود و خروج گرما و سرما از ساختمان
  • عایق حرارتی
  • ایمن، مقاوم و مستحکم
  • کاهش اتلاف انرژی
  • عدم تشکیل بخار در بین لایه های شیشه دوجداره
  • جلوگیری از ورود گرد و غبار به داخل ساختمان
  • ورود نور کافی به داخل ساختمان
  • مناسب اقلیم های مختلف
  • افزایش عمر مفید در و پنجره
  • جلوگیری از ورود اشعه فرا بنفش به داخل ساختمان
  • غیرقابل اشتعال
  • قابلیت نصب انواع یراق آلات
  • سهولت در نظافت
  • قابلیت بازیافت
  • دوستدار طبیعت و محیط زیست

معایب شیشه‌های دوجداره

  • قیمت شیشه‌های دوجداره از شیشه های معمولی گران تر است.
  • در صورتی که مهر و موم شیشه بشکند یا در کارخانه مهر و موم این شیشه ها به درستی انجام نشود، چگالش اتفاق می افتد و داخل شیشه ها بخار می گیرد.
شیشه دو جداره

انواع شیشه دوجداره

شیشه دوجداره ساده

شیشه دوجداره ساده از دو شیشه فلوت ساده و شفاف تشکیل می شود و هیچ گونه عملیات اضافی اعم از لمینت، طرح، نقش و رنگی بر روی آن اعمال نمی شود. این محصول ساده ترین و ارزان قیمت ترین نوع شیشه دوجداره محسوب می شود و به وفور مورد استفاده قرار می گیرد.

شیشه دوجداره سکوریت

در پروژه هایی که نیاز به استفاده از شیشه های بزرگ می باشد، بهتر است از شیشه‌های دوجداره سکوریت استفاده کنید. سکوریت کردن شیشه ها سبب می شود تا شیشه دوجداره در برابر ضربه و فشار مقاومت بسیار زیادی پیدا کند.

بخوانید!  گروت چیست و چه کاربردی در ساختمان دارد؟

مهم ترین ویژگی شیشه سکوریت، نشکن بودن آن ها می باشد البته به این معنا نیست که این شیشه ها هیچ گاه نمی شکنند. شیشه های سکوریت حتی اگر هم بشکنند، خرده شیشه های آن پخش نمی شود و تنها به صورت ترک خوردگی در جای خود باقی می مانند.

شیشه دو جداره سکوریت

شیشه دوجداره سند بلاست

سند بلاست ها، مات و مدرن هستند و بهترین جایگزین برای شیشه های مات قدیمی محسوب می شوند. برای مات کردن شیشه های دو جداره سند بلاست، از ساینده های معدنی مثل شن و ماسه استفاده می کنند.

این شیشه ها برای حک کردن لوگو و نام تجاری شرکت ها بسیار مناسب است، به همین دلیل شرکت های تجاری مختلف معمولا از این نوع شیشه ها استفاده می نمایند. شیشه های دو جداره سند بلاست به عنوان پارتیشن نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

شیشه سند بلاست

شیشه دوجداره لمینت

ویژگی های شیشه دوجداره لمینت نیز مانند نوع سکوریت می باشد. این شیشه ها نیز نشکن هستند و در صورت وارد شدن ضربه های شدید، تنها ترک برمی دارند و نمی شکنند.

شیشه‌های دوجداره لمینتی به دلیل ترکیبات خاصی که در ساخت آن ها استفاده می شود، ایمنی و استحکام بسیار زیادی دارند. این شیشه ها در اصل مجموعه ای از دو یا چند شیشه و طلق PVB می باشند که سبب مقاومت بالا در شیشه دوجداره می گردند.

شیشه دو جداره دکوراتیو

امروزه از شیشه‌های دوجداره دکوراتیو به منظور زیباسازی نما در ساختمان های نوساز و یا حتی ساختمان های قدیمی که بازسازی شدند، استفاده می شود. این شیشه ها معمولا در پنجره هایی با پروفیل دوجداره آلومینیومی و یو پی وی سی قرار می گیرند.

شیشه‌های دوجداره دکوراتیو انواع مختلفی دارند؛ از جمله شیشه دو جداره دکوراتیو رنگی، شیشه دو جداره دکوراتیو رفلکس، شیشه دوجداره دکوراتیو استین گلاس، شیشه دو جداره دکوراتیو تیفانی و شیشه دو جداره دکوراتیو طرح دار. استین گلاس، متداول ترین نوع شیشه دوجداره دکوراتیو محسوب می شود.

شیشه دکوراتیو دو جداره

شیشه دوجداره رفلکس

برای تولید شیشه دوجداره رفلکس از آلیاژ و فلزاتی استفاده می شود که ویژگی های شیشه را تغییر می دهند. شیشه‌های دو جداره رفلکس معمولا از دوجداره شدن شیشه شفاف ساده و شیشه رفلکس دودی تشکیل می شوند.

در این شیشه‌ها، وظیفه بازتاب نور بر عهده شیشه رفلکس می باشد. از جمله ویژگی های شیشه‌های دوجداره رفلکس می توان به عدم دید داخل ساختمان در طول روز، زیبایی نما و بازتاب و انعکاس نور، اشاره کرد.

شیشه دو جداره رفلکس

شیشه دو جداره استین گلاس

استین گلاس یا همان استند گلاس، در سال 2013 توسط فعالان حوزه هنری در ایتالیا تولید شد. هنرمندان ایتالیایی در ابتدا سعی در تولید شیشه هایی با رنگ های گوناگون داشتند، اما با گذر زمان، طرح و رنگ های آن ها با استقبال مردم مواجه شد و این نوع شیشه به پر فروش ترین شیشه های دکوراتیو در دنیا تبدیل گردید.

شیشه‌های استین گلاس دو جداره در چهار مرحله تولید می شوند. در ابتدا بر روی شیشه اسیدکاری به شکل متقارن انجام می شود.

بخوانید!  کاربرد پانل های استرامیت در ساختمان

سپس شیشه را طبق طرح و الگو، سند بلاست می کنند. پس از آن شیشه را مطابق با طرح مورد نظر می تراشند و در نهایت تراشه های آن را رنگ آمیزی می کنند.

شیشه استین گلاس

شیشه دوجداره کرکره دار

شیشه‌های دوجداره کرکره دار در سال های اخیر با انتقال تکنولوژی از کشور ترکیه وارد ایران شدند. در این نوع شیشه دو جداره، از تیغه کرکره در بین دو شیشه استفاده می شود که می توان از آن ها در پارتیشن بندی اداری استفاده نمود.

از ویژگی های بارز این محصول می توان به عدم کثیف شدن تیغه های کرکره ای، ایجاد محیطی خصوصی، تنظیم نور بین تیغه ها، تنوع طرح و رنگ و نصب آسان بر روی انواع فریم، اشاره کرد. همچنین شیشه‌های دوجداره کرکره دار در انواع برقی، دستی، پیچی و مگنتی موجود می باشند.

شیشه دو جداره کرکره دار

کاربرد شیشه‌های دوجداره

  •  ساخت در و پنجره دو جداره
  • نمای ساختمان مانند نمای کرتین وال.
  • ویترین های فروشگاه ها
  • سقف های شیشه ای
  • پله های شیشه ای
  • محافظ های نرده شیشه ای
  • یخچال های صنعتی

نکات کاربردی استفاده از شیشه دوجداره

  • در محیط های تجاری و مسکونی به منظور ارتباط بصری بیشتر، بهتر است از شیشه‌های دوجداره ساده یا شفاف استفاده کنید.
  • در مناطق سردسیر، برای بهره وری تمام و کمال از نور خورشید، بهتر است از شیشه‌های دوجداره شفاف یا ساده کنید.
  • مناطق گرم و کویری متفاوت است و دقیقا برعکس مناطق سردسیری باید رفتار کنید. برای اجتناب از ایجاد گرمای فراوان بهتر است به سراغ شیشه های دودی بروید.
  • در محیط های اداری استفاده از شیشه های دوجداره دودی و رنگی، مناسب تر است، زیرا سبب جلوگیری از دید داشتن به داخل می شود و نور کمتری وارد ساختمان می گردد.
  • همچنین توجه به هارمونی و رنگ ساختمان نیز در انتخاب شیشه اهمیت زیادی دارد. به طور مثال در ساختمان هایی که از ورق نقره ای کامپوزیت شده در نما استفاده کرده‌اند، شیشه‌های دوجداره دودی رنگ انتخاب بسیار ایده آلی می تواند باشد.
پله شیشه ای دو جداره

قیمت شیشه دوجداره

قیمت شیشه دوجداره به قیمت متریال اولیه آن بستگی دارد که ممکن است به صورت ماهانه و یا حتی روزانه تغییر کند. همچنین قیمت این شیشه ها به عوامل دیگری مانند ضخامت شیشه، کیفیت متریال اولیه، شفافیت، ابعاد و اندازه شیشه و برند سازنده محصول بستگی دارد.

کلام پایانی

شیشه دو جداره از بهترین دستاوردهای سال های اخیر بوده است. همانطور که در بالا نیز ذکر کردیم، استفاده از این شیشه ها سبب می شود تا دیگر نگران ورود و خروج هوا، صدا، گرما و سرمای ساختمان نباشیم. شیشه‌های دوجداره از اتلاف انرژی جلوگیری می کنند و سبب کاهش هزینه های گرمایشی و سرمایشی در ساختمان می شوند.

امیدواریم این نوشته توانسته باشد اطلاعات موردنیاز شما کاربران گرامی را در مورد انواع شیشه‌های دوجداره، ویژگی ها و کاربردهای هر کدام، به خوبی بیان کرده باشد. نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید.