آموزش رویت

ساختمانچی

سیمان نسوز که سیمان پرآلومین و یا دیرگداز نیز نامیده می شود، در برابر گرما و آتش مقاومت بالایی دارد. در اوایل قرن بیستم، مهندسی اتریشی به نام لودویک هاچک از ترکیب الیاف آزبست با سیمان، موفق شد سیمان نسوز را اختراع کند.

اختراع او با استقبال خوبی از طرف مردم رو به رو و با سرعت در جهان فراگیر شد. در سیمان نسوز، ترکیبات آهک آلومینا جزء اصلی آن محسوب می شود.

این سیمان از نظر ترکیبات شیمیایی شامل ترکیبی از اکسید کلسیم با اکسید سیلیسیوم، اکسید آلومینیوم و اکسید آهن می باشد.

این محصول در صورت ترکیب با آب و مجاورت با هوا سخت می شود و مقاومت آن بالا می رود. دلیل این امر، آلومینو سیلیکات کلسیم موجود در این ماده است که بعد از ترکیب با آب هیدرات های آلومینات کلسیم ایجاد می کند و قابلیت سخت شدگی سیمان را تقویت می کند.

سیمان نسوز به مقدار خیلی کم به چسباننده هایی مانند سیمان پرتلند اضافه می شود تا سرعت گیرش آن را بالا ببرد. رنگ این سیمان از اکسید آهن موجود در آن ناشی می شود.

اگر مقدار اکسید آهن سیمان بالا باشد رنگ آن قهوه ای تا خاکستری تیره است و اگر مقدار آن کم باشد. رنگ سیمان از قهوه ای تا تا خاکستری روشن می باشد. با این مقدمه در ادامه این نوشته از ساختمانچی با ما همراه باشید تا با ویژگی های آجر نسوز و انواع آن آشنا شوید.

ویژگی های سیمان نسوز

  • مدت زمان گیرش این سیمان مانند سیمان پرتلند معمولی است اما زودتر سخت می شود.
  • بتن سیمان نسوز مقاومت مکانیکی خود را در درجه حرارت های بالا حفظ می کند و در برابر شوک حرارتی مقاوم است.
  • این سیمان مقاومت بسیار بالایی در برابر مواد خورنده از قبیل آب های اسیدی و سولفاته و آب دریا دارد.
  • بتنی که از سیمان نسوز تولید می شود، استحکام بسیار بالایی در برابر سایش و ضربه دارد، به همین دلیل از آن برای کفپوش سالن های صنعتی استفاده می شود.
سیمان نسوز

انواع سیمان نسوز

سیمان نسوز کم آهن

جزء اصلی تشکیل دهنده سیمان IRC-50 ‌ترکیبات کلسیم آلومینا است. درصد کم اکسید آهن در این سیمان موجب می­‌شود که در مقابل مونوکسید کربن مقاوم باشد.

به علت ویژگی های خوبی که این نوع سیمان دارد، نصب آن با تمامی انواع روش‌ها، مخصوصاً قالب گیری و روش پاشیدن امکان پذیر می باشد.

بخوانید!  سنگفرش کوبیک چیست؟

این محصول در جاهایی کاربرد دارد که به سخت شدن سریع سیمان و کارایی مکانیکی عالی نیاز باشد. همچنین سیمان نسوز کم آهن در برابر اسید سولفوریک بیوژنیک نیز مقاومت قابل قبولی دارد.

سیمان نسوز فوندو

انقباضات بتن سیمان فوندو مشابه سیمان پرتلند می باشد، اما وجه تمایز بین این دو این است که این انقباض ها در سیمان فوندو سریع تر اتفاق می افتد و شیارهایی با فاصله های کمتر ایجاد می شود.

این سیمان ضد اسید نیست اما در محیط های اسیدی و خورنده عملکرد خوبی از خود نشان می دهد. از بتن این سیمان در شبکه های فاضلاب و محیط هایی که در تماس مستقیم با آب قرار دارند، استفاده می شود.

مراحل تولید سیمان پرآلومین

برای تولید این نوع سیمان، سنگ آهک را با میزان مساوی بوکسیت ترکیب می کنند، سپس موادی که دارای آهن و سیلیس هستند به آن اضافه می کنند و مخلوط حاصل را در کوره حرارت می دهند.

در این حالت تمام مواد اولیه ای که ذوب شدند از کوره خارج و در سینی قرار می گیرند و سرد می شوند. این مواد که به صورت ورقه های شیشه ای سرد می باشند وارد دستگاه خردکن می شوند و به قطعات کوچکی به نام کلینکر تبدیل می گردند.

سپس کلینکر به آسیاب می رود و پودر می شود. نتیجه این فرآیند سیمان پر آلومین است که رنگی تیره دارد.

سیمان پرآلومین

بتن سیمان نسوز

بتنی که از سیمان نسوز تولید می شود با توجه به نوع سنگدانه های بتن و ترکیب سیمان خاصیت ضد حریق دارد. سیمان نسوز در هنگام سخت شدن هیدروکسید کلسیم ایجاد نمی کند، به همین دلیل تا دمای 1900 درجه سانتی گراد مقاومت از خود نشان می دهد.

در صورت استفاده از بتن در دمای پایین مقدار سیمان نسوزی که به کار می رود تقریباً زیاد و حدود 30 درصد وزنی است، اما اگر بتن برای درجه حرارت بالا استفاده شود، میزان سیمان کمتر و حدود 10 درصد وزنی است.

کاربرد سیمان نسوز

  • تجهیزات زباله سوز
  • ساخت انواع دودکش
  • ساخت کف و دیواره کوره
  • ساخت کوره های تناوبی و تونلی
  • خشک کن و پیش گرم کوره های سیمان
  • تهیه گرانیت مصنوعی به منظور استفاده در کف و یا ساخت مجسمه
  • اجرای خطوط برق از زمین و زیر زمین
  • استفاده در سردخانه ها و مناطق سردسیر
  • اجرای فونداسیون در زمین های سولفاته و باتلاقی
  • استفاده در صنایع دریایی و زیر دریایی
  • مخازن مواد شیمیایی و خورنده
  • کف واگن صنایع سرامیک و آجر
  • پتروشیمی ها و صنایع پلیمری
  • استفاده در صنایع ریخته گری
  • راه سازی و تعمیرات راه
  • تعمیر آب بندها و قفل کانال ها
بخوانید!  بلوک بتنی، انواع و کاربرد آن

نکات مهم هنگام خرید سیمان نسوز

هنگام استفاده از این نوع سیمان، برای گیرش سریع‌ تر، بهتر است از ترکیب سیمان نسوز و سیمان پرتلند استفاده کنید. اگر میزان اکسید آهن در این سیمان زیاد باشد، رنگ آن خاکستری تیره یا قهوه ای می‌شود و اگر میزان اکسید آهن کم باشد به رنگ قهوه ای تا خاکستری روشن در می‌آید.

برای کارایی بهتر سیمان، بهتر است یک روز پیش از مصرف، ملات آن را حاضر کنید. هنگام استفاده از سیمان نسوز در فصول سرد، باید از یخ زدگی ملات جلوگیری کنید.

همچنین در فصول گرم، برای جلوگیری از گیرش سریع آن، از موادی نظیر سدیم گلوکنات استفاده کنید. برای ساخت ملات، نسبت آب به سیمان باید حدود 4/0 باشد.

برای کنترل غلظت ملات، باید درصد سیلیکات سدیم را کاهش یا افزایش دهید. باید بدانید که اگر در هنگام استفاده از سیمان، ملات سفت شود، افزودن آب باعث کاهش استحکام آن می‌شود، بنابراین باید ملاتی که تهیه کردید را تا تازه است، استفاده کنید.

بسته بندی و نگهداری سیمان دیرگداز

سیمان نسوز در کیسه های 25 کیلوگرمی و یا 1000 کیلوگرمی بسته بندی می شود. تاریخ انقضای این محصول 6 ماه است و در صورت نگهداری در شرایط خشک، سالم می ماند.

اغلب، این محصول بیشتر از یک سال بدون تغییر باقی می ماند اما باید توجه کنید که نباید در شرایط محیطی بیرون، مرطوب و در تماس مستقیم با زمین نگهداری شود.

کاربرد سیمان نسوز

کلام آخر

ما در این نوشته به بررسی سیمان نسوز و ویژگی های آن پرداختیم. همانطور که گفتیم سیمان انواع مختلفی دارد و سیمان نسوز یکی از آنها می باشد که دارای مقاومت بالا در برابر خوردگی، حرارت مستقیم و مواد شیمیایی می باشد و در اکثر صنایع کاربرد دارد.

امیدواریم این مقاله به سوالات شما در مورد سیمان نسوز به خوبی پاسخ دهد و اطلاعات مفیدی در اختیار شما کاربران گرامی قرار دهد.