آموزش رویت

ساختمانچی

آیا با سیستم سازه ای Tilt up آشنایی دارید؟ همانطور که می دانید با وجود متدهای مدرن و پیشرفته در صنعت ساخت و ساز، هنوز ساخت بعضی سازه های انبوه نیاز به مدت زمان طولانی دارد.

ساخت یک ساختمان طی چند ماه یا سال به طول می انجامد و این امر علاوه بر اتلاف وقت، از نظر اقتصادی نیز مقرون بصرفه نیست. برای حل این مشکل، امروزه از روشی به نام Tilt_up برای ساخت سازه هایی که باید در کوتاه ترین زمان ممکن تکمیل شوند استفاده می شود.

اجرای این سیستم بسیار آسان و سریع است و اصولا برای ساخت سازه های بزرگ و انبوه به کار می رود. با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی با ما همراه باشید تا با این سیستم سازه ای آشنا شوید.

تاریخچه سیستم تیلت آپ

این روش در گذشته برای ساخت انبارها مورد استفاده قرار می گرفت، اما شروع استفاده از این سیستم به اوایل سال 1900 برمی گردد. در آن سال ها، جنگ جهانی به تازگی تمام شده و نیروی کار برای ساخت و ساز بسیار کم بود. به همین دلیل مردم به سمت ساخت ساختمان هایی با روش های ارزان قیمت (تیلت آپ) روی آوردند.

پس از آن با پیشرفت بشر در طراحی ساختمان به کمک رایانه ها و برآورد پروژه های ساختمانی، این روش نیز گسترش یافت و توانست مطابق با تکنولوژی روز پیشرفت کند و یکی از پرکاربردترین روش ها در ساخت و سازهای سال های اخیر نام گیرد.

سیستم سازه ای Tilt up

سیستم Tilt up یک روش ساخت سازه است که در آن اجزای بتنی مانند دیوارها، ستون ها و تکیه گاه ها بر روی دال بتنی قرار می گیرند. در این روش دیوارها در ابتدا به صورت افقی بتن ریزی می شوند و بعد از عمل آوری بتن توسط جرثقیل در جای خود نصب می گردند.

از روش اجرای تیلت آپ برای ساخت سازه های بزرگ مانند انباری ها و مراکز اداری و تجاری که زمان ساخت و هزینه از اهمیت بالایی برخوردار است، استفاده می شود.

سیستم تیلت آپ

مراحل اجرای سیستم Tilt up

بعد از آن که پانل های بتنی محکم و سخت شدند توسط کابل هایی که به پانل ها قلاب شدند به جرثقیل متصل می شوند. اندازه جرثقیل به ارتفاع و وزن پانل های بتنی بستگی دارد، اما در کل دو تا سه برابر اندازه بزرگ ترین پانل می باشد.

بخوانید!  معماری مدرن چیست؟

جرثقیل باید پانل را از حالت افقی به حالت ایستاده در بیاورد. بنابراین کارگران پانل های بتنی را برای قرارگرفتن در حالت عمودی هدایت می کنند، سپس جرثقیل آن را در جای خود قرار می دهد. سایر پانل های بتنی نیز به همین روش در جای خود و روی پایه نصب می شوند.

بعد از آن که تمام پنل های سازه ای تیلت آپ نصب شدند، کارگران هر نوع شیار و فاصله ای که بین دیوارهاست پر می کنند و با سندبلاست یا رنگ دیوارها را پوشش می دهند. بعد از آن به نصب سیستم سقف می پردازند و سپس مراحل کار در داخل ساختمان را شروع می کنند.

مزایای استفاده از سیستم Tilt up

  • مزیت اصلی استفاده از سیستم تیلت آپ اجرای سریع پروژه ساخت است. بعد از اتمام کف ساختمان، زمانی که صرف ساخت پانل های بتنی می شود تا زمانی که ساختمان تکمیل می شود نهایتا چهار تا پنج هفته طول می کشد. متریال پانل ها با حداقل زمان ممکن تولید می شود و این شروعی سریع برای انجام پروسه ساخت است. در حالی که هر متریال دیگری نیازمند مدت زمان بیشتری برای تولید می باشد.
  • به دلیل استحکام و غیر قابل نفوذ بودن پانل های Tilt_up از آن ها در بعضی مکان ها به عنوان دیوارهای امنیتی استفاده می شود.
  • مقاومت پانل های تیلت آپ در برابر حرارت و آتش بسیار بالاست، به نحوی که قابلیت تحمل آتش را برای چهار تا پنج ساعت دارند. این پانل ها در واقع نوعی دیوار حائل آتش محسوب می شوند.
  • این دیوارهای بتنی مانند یک عایق صوتی عمل کرده و مانع از انتقال صوت می شوند.
  • هزینه نگهداری از سازه های تیلت آپ بسیار پایین است. این نوع سازه ها بدون این که رنگ شوند می توانند تا مدت ها بدون اثر نامطلوب سالم باقی بمانند.
  • پانل های بتنی باعث کاهش هزینه های سیستم گرمایشی و سرمایشی در ساختمان می شوند و نقش یک عایق حرارتی را ایفا می کنند.
  • در اجرای این نوع سیستم سازه ای نیازی به افراد متخصص نیست، کارگران معمولی نیز می توانند این کار را انجام دهند.
  • نقل و انتقال پنل‌های بتنی سیستم Tilt_up بر دال بتنی سریع و آسان است.
سیستم سازه ای تیلت آپ

کاربرد تیلت آپ

  • از روش تیلت آپ می توان برای جایگزینی ساختمان هایی با اسکلت چوبی که به نیروی کار زیادی نیاز دارند، استفاده نمود.
  • همچنین این روش جایگزین مناسبی برای ساختمان های اسکلت فلزی گران قیمت می باشد.
  • همچنین امروزه می توان روش تیلت آپ را جایگزین دیوارهای رایج و مرسوم در بنایی (نظیر: آجری، خشتی، بلوکی و …) کرد.
بخوانید!  اهمیت مرمت بناهای قدیمی

به طور کلی نمی توان کاربرد خاصی را برای این روش در نظر گرفت، اما چیزی که در سال های اخیر رایج بوده، استفاده از این روش برای ساخت انبارها و مراکز توزیع کالا می باشد.

تیلت آپ برای چه مکان هایی مناسب نمی باشد؟

همانطور که در بالا نیز گفتیم، استفاده از این روش برای همه سازه ها مناسب نمی باشد. به طور مثال در سازه های کوچک استفاده از سازه های فلزی پیش ساخته مقرون بصرفه تر از تیلت آپ می باشد. در حالی که با افزایش اندازه سازه، روش تیلت آپ می تواند جایگزین مناسب و مقرون بصرفه تری محسوب شود.

با این حال تصمیم گیری در مورد استفاده از روش تیلت آپ باید با توجه به نظر پیمانکار و مالک پروژه صورت گیرد. دیوارهای بتنی تیلت آپ عایق حرارتی بسیار خوبی می باشند، بنابراین در سازه هایی که ذخیره انرژی و عایق دمایی اهمیتی ندارد، استفاده از روش تیلت آپ ممکن است اقتصادی نباشد.

کلام پایانی

ما در این نوشته از ساختمانچی به معرفی یکی دیگر از سیستم های سازه ای موسوم به روش Tilt up پرداختیم. امیدواریم مطالعه این نوشته اطلاعات ارزنده ای را در اختیار شما عزیزان قرار دهد. در صورت تمایل نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد این مطلب با ما اهالی ساختمانچی در میان بگذارید.