آموزش رویت

ساختمانچی

سازه LSF که اختصار Light Weight Steel Frame می باشد، سازه فولادی سبکی است که در دسته سیستم های نوین ساختمانی قرار می گیرد. استفاده از این سازه معمولا در ساخت ساختمان هایی با تعداد طبقات کم که معمولا تا 5 طبقه می باشد، صورت می گیرد.

سازه LSF نمونه ای از سازه های از پیش ساخته شده ای است که پس از ساخت در کارگاه به محل موردنظر برده شده و نصب می گردد. از این سازه در جهت ایجاد پایداری ساختمان استفاده می شود.

از برترین ویژگی های این سازه می توان به کاهش 50 درصدی وزن ساختمان با استفاده از آن اشاره کرد. در ادامه این مطلب از ساختمانچی به بیان توضیحات بیشتر در زمینه سازه LSF می پردازیم.

سازه lsf

همان گونه که گفتیم، سازه LSF نمونه ای از سیستم های نوین ساختمانی می باشد که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. آن چه که باعث ایجاد تمایز این سازه با سایر سازه ها می شود، مقاطع فولادی جدار نازک آن ها می باشد.

از ویژگی های این مقاطع می توان به وزن کم و استفاده آسان از آن ها اشاره کرد. سیستم سازه LSF در بیش تر پروژه های ساختمانی در کنار سقف سبک مورد استفاده قرار می گیرد. اما امکان استفاده از آن در کنار انواع سقف امکان پذیر می باشد.

سقفی که در نهایت در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد، شیب دار است و در ساخت آن از خرپای فلزی استفاده می شود. در اجرای دیگر قسمت های ساختمان که از سازه ال اس اف در آن استفاده می شود، پروفیل های سرد نوردشده به کار می رود.

در اجرای نمای ساختمان از متریالی هم چون سنگ، آجر نما، نمای PVC و… استفاده می شود. از این سازه به عنوان یک سیستم مستقل در ساختمان سازی استفاده می شود که قابلیت ترکیب با سیستم های سازه ای دیگر را دارا می باشد. این سازه در ابعاد مختلفی تولید می شود و ضخامت آن می تواند متغیر باشد.

اجزای تشکیل دهنده سازه LSF

به طور کلی اجزای تشکیل دهنده سازه LSF به سه بخش تقسیم بندی می شوند. یکی از اجزای تشکیل دهنده این سازه، ورق و ستون های فولادی و گالوانیزه می باشند.

از دیگر اجزای تشکیل دهنده صفحاتی از جنس پی وی سی هستند که از آن ها به عنوان عایق حرارتی استفاده می شود. استفاده از این صفحات به عنوان عایق می تواند هزینه های مصرف انرژی را تا اندزه زیادی کاهش دهد.

دیواره بتنی پیش‌ساخته که در سازه های قاب فلزی سبک مورد استفاده قرار می گیرد، از دیگر اجزای تشکیل‌دهنده سازه بتنی می باشد.

سازه lsf

کاربرد lsf

از جمله موارد کاربرد LSF می توان به استفاده از آن ها در ساختمان های چند واحدی، دفاتر و ساختمان های تجاری کوچک، واحدهای صنعتی، ساختمان های ورزشی و آموزشی، خانه های کوچک، احداث طبقات بر روی پشت بام و غیره اشاره کرد.

بخوانید!  سقف پی وی سی PVC چیست؟

مزایای سازه LSF

همان گونه که گفتیم از مزایای این سازه ها وزن کم آن ها می باشد. از دیگر مزایای سازه ال اس اف که می توان در این جا به آن اشاره کرد، کاهش خطرات ناشی از زلزله می باشد.

هم چنین استفاده از آن ها می تواند تا اندازه زیادی سرعت ساخت ساختمان ها را بالا ببرد. از دیگر نکات مثبت استفاده از سازه LSF در کاهش هدر رفت انرژی می باشد.

به کارگیری آن ها در ساختمان سازی می تواند در کاهش هزینه ها در طولانی مدت نیز کارگشا باشد. هم چنین استفاده از این سازه هیچگونه محدودیتی در طراحی نقشه ساختمان ایجاد نمی کند.

استفاده از دیوارهای تر در ساختمان های معمولی معایبی به همراه دارد که از جمله می توان به سنگین‌بودن آن ها اشاره کرد. اعمال وزن سنگین بر ساختمان می تواند مشکلاتی از قبیل جذب نیروی بیشتر زلزله و تولید ضایعات فراوان را به همراه داشته باشد.

استفاده از سازه LSF می تواند این مشکل را تا اندازه زیادی برطرف سازد. به کارگیری آن ها امکان استفاده از دیوارهای خشک به جای دیوار های تر در ساختمان های معمولی را فراهم می کند.

از دیگر مزایای استفاده از این سازه می توان به تولید انبوه، سادگی در ساخت و تولید، کیفیت و دقت بالا در ساخت و اجرای جزئیات، مقاومت زیاد، حمل و نصب آسان، قابلیت بازیافت مصالح مورد استفاده در ساخت سازه، عدم اشتعال پذیری، مقاومت بالا در برابر پوسیدگی و نفوذ حشرات موذی، عدم نیاز به قالب بندی و سازگاری در محیط و آب و هوای مختلف اشاره کرد.

از این سازه در بازسازی خانه های مناطق زلزله خیز نیز استفاده می شود، چرا که سرعت ساخت با استفاده از این سازه بالا است و هزینه مقرون به صرفه ای دارد.

معایب استفاده از سازه LSF

در کنار مزایای استفاده از سازه ال اس اف، برخی نکات منفی نیز وجود دارد. برای مثال از معایب LSF می توان به محدودیت در ابعاد دهانه اشاره کرد.

هم چنین محدودیت نیروهای خبره برای انجام این کار از دیگر نکات قابل توجه در این زمینه می باشد؛ چرا که استفاده از این سازه در ساختمان سازی نیاز به مهارت های ویژه دارد.

بخوانید!  آرماتوربندی سازه های بتنی

از دیگر معایب این سازه می توان به محدودیت استفاده از آن ها در ساختمان هایی با طبقات زیاد اشاره کرد. از نکات دیگر می توان به دقت در حمل آن اشاره کرد، چرا که در صورتی که قطعه ای از آن در هنگام حمل آسیب ببیند باید دوباره سفارش و تولید شود. ایجاد سر و صدا سازه بر اثر انبساط و انقباض نیز از دیگر معایب آن به شمار می رود.

دستمزد اجرای سازه LSF

همان طور که پیش تر گفتیم ساخت سازه های LSF با سرعت نسبتا زیادی انجام می شود و مقرون به صرفه نیز هست. شرکت های زیادی وجود دارند که این نوع سازه رو اجرا می کنند، بنابراین اگر تصمیم بر آن شود که سازه LSF اجرا گردد می توان به شرکت های مربوطه مراجعه نمود و از آن ها مشاوره گرفت.

کلام پایانی

ما در این نوشته از ساختمانچی به بیان نکاتی در خصوص سازه های ال اس اف و ویژگی های منحصربفرد این نوع سازه پرداختیم. امیدواریم از مطالعه این نوشته لذت ببرید. در صورت تمایل می توانید نظرات خود در این زمینه را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

سازه LSF چیست؟

سازهLSF که اختصار (Light Weight Steel Frame ) می باشد، سازه فولادی سبکی است که در دسته سیستم های نوین ساختمانی قرار می گیرد.
سازه LSF نمونه ای از سازه های از پیش ساخته شده ای است که پس از ساخت در کارگاه به محل مورد نظر برده شده و نصب می گردد. از این سازه در جهت ایجاد پایداری ساختمان استفاده می شود.

اجزای تشکیل دهنده سازه LSF کدام اند؟

به طور کلی اجزای تشکیل دهنده سازه LSF به سه بخش تقسیم بندی می شوند. ورق و ستون های فولادی و گالوانیزه، صفحاتی از جنس پی وی سی به عنوان عایق و دیواره بتنی پیش ساخته که در سازه های قاب فلزی سبک مورد استفاده قرار می گیرند.

مزایای استفاده از سازه LSF چیست؟

وزن کم، کاهش خطرات ناشی از زلزله، افزایش سرعت ساخت ساختمان ها، کاهش هدر رفت انرژی، کیفیت و دقت بالا در ساخت و اجرای جزئیات، مقاومت زیاد، حمل و نصب آسان، قابلیت بازیافت مصالح به کار رفته در ساخت سازه، عدم اشتعال پذیری، مقاومت بالا در برابر پوسیدگی و….

معایب به کار بردن سازه LSF چیست؟

محدودیت در ابعاد دهانه، نیاز به نیروهای خبره برای انجام این کار، محدودیت استفاده از آن ها در ساختمان هایی با طبقات زیاد، دقت در حمل و نقل به منظور عدم ایجاد آسیب و ایجاد سر و صدا سازه بر اثر انبساط و انقباض