آموزش رویت

ساختمانچی

آیا شما از جمله افرادی هستید که به ساخت وسایل چوبی علاقمند هستید؟ آیا تا به حال به ساخت درب چوبی فکر کرده اید؟ آن چه که در این مطلب با شما در میان می گذاریم، آموزش ساخت درب چوبی اتاق می باشد.

نکته مهم در انجام این کار اندازه گیری و برش صحیح چوب می باشد. اگر به انجام این کار علاقمند می باشید، در ادامه این مطلب از ساختمانچی با ما همراه باشید.

مرحله اول

آن چه که در ابتدا باید انجام دهید، اندازه گیری دقیق و صحیح پنل درب می باشد. از این رو طول و عرض چارچوب درب را با دقت اندازه گیری کنید.

اندازه گیری دقیق و صحیح پنل درب

مرحله دوم

برای ساخت درب چوبی، بهتر است از یک تخته سه لا به عرض 1.2 متر و طول 2.4 متر با ضخامت 1.3 سانتی متری استفاده نمایید.

ساخت درب چوبی

مرحله سوم

در این مرحله اندازه های پنل درب که قبلا اندازه گیری کردید، بر روی تخته علامت گذاری کنید. توجه کنید که در هنگام علامت گذاری، خطوط کاملا صاف باشند.

اندازه های پنل درب

مرحله چهارم

در این مرحله از ساخت درب چوبی نوبت به برش چوب می رسد. برای انجام این کار می توانید از اره با تیغه دایره ای استفاده نمایید. توجه کنید که برش چوب باید با دقت کامل انجام شود. بد نیست بدانید در بیش تر مواقع اندازه استاندارد پنل درب چوبی 200 سانتی متر در 67-61 سانتی متر می باشد.

برش چوب

مرحله پنجم

بعد از برش چوب نوبت به سمباده زنی سطح مورد نظر می رسد. برای انجام این کار می توانید از سمباده برقی یا کاغذ سمباده با درجه سختی بالا استفاده نمایید. توجه کنید که تمام قسمت های چوب مانند سطح، پشت و گوشه آن را به خوبی سمباده بزنید.

سمباده زنی سطح

مرحله ششم

در جهت عمق بخشی و استحکام به درب چوبی، می توانید از باقیمانده تخته استفاده کنید و نسبت به انجام این کار اقدام نمایید.

بخوانید!  بهینه سازی مصرف انرژی در منزل

اگر پنل درب با توجه به اندازه تخته که در ابتدا به آن اشاره شد، دارای طول 200 سانتی متر و عرض 64 سانتی متر می باشد، چوب کافی برای برش 4 قطعه به طول 200 و عرض 11 سانتی متر و شش قطعه به طول 41 و عرض 11 سانی متر در اختیار خواهید داشت.

دقت کنید که برای هر دو طرف درب به این قطعه ها نیاز دارید.؛ بنابراین بهتر است از یک ورقه چوب کوچک تر نیز استفاده نمایید.

ورقه چوب کوچک

مرحله هفتم

بعد از برش قطعه ها از دو یا سه قطعه از هریک از قطعه های بریده شده بر روی یکدیگر استفاده نمایید. برای انجام این کار می توانید از چسب چوب استفاده کنید.

قطعه های بریده شده باید در لبه درب چسبانده شود. بنابراین در نحوه چسباندن آن ها دقت نمایید. بعد از چسباندن هر قطعه به مدت 3 تا 5 دقیقه دست خود را بر روی آن ها فشار دهید تا به خوبی به سطح مورد نظر بچسبد. انجام این کار در پشت و روی سطح چوب باید انجام گیرد.

قطعه های بریده شده

مرحله هشتم

در این مرحله از ساخت درب چوبی، باقیمانده چوب را به 6 قطعه 41 سانتی متری تبدیل می کنیم. توجه کنید این قطعه ها در بین دو ردیف چوبی که در لبه های درب مورد استفاده قرار دادیم، بچسبند. بنابراین اگر اندازه گیری ها در ابتدای کار درست انجام شود، دو تیغه باید 41 سانتی متر از یکدیگر فاصله داشته باشند.

چوب

مرحله نهم

از شش قطعه ای که بریدید، باید در هر دو طرف درب در قسمت بالا، پایین و میانه درب استفاده نمایید. برای انجام این کار از چسب چوب استفاده کنید.

چسب چوب

مرحله دهم

اگر تمایل دارید ظاهر بهتری به درب ببخشید می توانید از قطعه های تراشیده چوب در این جهت استفاده نمایید. برای ایجاد نمایی بهتر انتهای قطعه های تراشیده چوب را با زاویه 45 درجه برش بزنید.

با زاویه 45 درجه برش بزنید

مرحله یازدهم

در این مرحله نوبت به تعیین محل دستگیره درب می رسد. برای انجام این کار از یک دریل شارژی با تیغه دایره ای 5.40 سانتی متری استفاده کرده و محل قرارگیری دستگیره درب را سوراخ کنید.

تعیین محل دستگیره درب

مرحله دوازدهم

در این مرحله نوبت به رنگ آمیزی درب می رسد. برای رنگ آمیزی درب از دو یا سه لایه رنگ آلکیدی استفاده نمایید. توجه داشته باشید بعد از هر لایه رنگ آمیزی اجازه دهید رنگ به طور کامل خشک شود.

بخوانید!  آموزش تعمیر کفپوش چوبی

رنگ های پایه آب تقریبا به مدت 24 ساعت زمان برای خشک شدن نیاز دارند. البته این میزان زمان با توجه به محصول می تواند متفاوت باشد. حتما از دو لایه رنگ آمیزی برای ایجادی نمایی زیبا استفاده نمایید.

رنگ آمیزی درب

مرحله سیزدهم

بعد از پایان رنگ آمیزی از سیلر ضدآب بر روی درب استفاده نمایید. برای انجام این کار می توانید از سیلر پلی اورتان در هر دو طرف درب استفاده کنید.

برای انجام این کار از قلمو رنگ آمیزی استفاده نمایید. حتی در صورتی که قصد نصب درب در داخل خانه دارید، حتما باید از سیلر ضد آب استفاده کنید.

سیلر ضد آب

مرحله چهاردهم

در این مرحله نوبت به نصب دستگیره و زبانه درب می رسد. بعد از انجام این کار محل دقیق لولای درب را نیز مشخص کنبد و نسبت به نصب آن اقدام نمایید.

نصب دستگیره و زبانه درب

مرحله پانزدهم

در مرحله آخر نوبت به نصب درب می رسد. زمانی که لولا درب را نصب کردید، درب را چندین مرتبه باز کنید تا از بازشدن آن بدون مشکل مطمئن شوید.

نصب درب

کلام پایانی

ما در این نوشته از ساختمانچی به معرفی مراحل ساخت درب چوبی پرداختیم. اگر تصمیم به ساخت یک درب چوبی گرفتید، این نوشته می تواند در ساخت یک درب بنابر اصول استاندارد به شما عزیزان کمک کند.

در صورت تمایل می توانید نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را در این باره با ما اهالی ساختمانچی در میان بگذارید.