آموزش رویت

ساختمانچی

فرش دستباف ایرانی زیبایی بی نظیر و بی بدیلی دارد و به دلیل منحصربفردبودن طرح و نقش، از محبوبیت بالایی در بین کشورهای سراسر دنیا برخوردار می باشد. فرش یکی از عناصر دکوراتیو مهم و ضروری است که در اکثر خانه های ایرانی کاربرد دارد.

قالی دستباف نمونه ای از بهترین و گران قیمت ترین انواع فرش هایی است که می توان به این منظور بکار برد. با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بررسی ویژگی های منحصربفرد فرش های ایرانی دستباف در دکوراسیون داخلی خانه ها می پردازیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

ویژگی های فرش دستباف

متریالی که برای بافت فرش دستباف مورد استفاده قرار می گیرند کاملاً طبیعی است و هیچ نوع الیاف مصنوعی در آن ها استفاده نمی شود. قالی دستباف به دلیل تنوع طرح و رنگ باعث آرامش روحی می شود و به زیبایی دکوراسیون خانه شما می افزاید.

در گذشته از الیافی با رنگ های متنوع در بافت فرش استفاده می شد. اما امروزه استفاده از رنگ های خنثی مانند خاکستری و بژ که جزء رنگ های کلاسیک محسوب می شوند نیز در بافت فرش رواج پیدا کرده است. رنگ های روشن مانند سفید و کرمی نیز طرفداران بسیاری را در این فرش ها به خود جذب می کند.

فرش دستباف

استفاده از الگوهای هندسی و طرح های زیبا در قالیچه های دستباف باعث زیبایی هر چه تمام این فرش ها می شود. قالیچه های دستباف را می توان در هر فضایی از خانه پهن نمود؛ از جمله راهرو، اتاق نشیمن، اتاق خواب و آشپزخانه.

این قالیچه ها با هر نوع دکوراسیون داخلی هماهنگ می شوند. زیرا ترکیب رنگ های به کاررفته در آن ها الهامی از طبیعت است و باعث می شود دکوراسیونی گرم و صمیمی در خانه ایجاد شود.

ارزش هنری فرش های دستباف و قیمت آن ها نسبت به فرش هایی که با ماشین بافته می شوند بالاتر است. پرزهای این نوع فرش ها انعطاف پذیر و درخشان هستند و تمیز کردن آن ها آسان است.

فرش دست باف در اثر نور، شست و شو و استفاده مداوم زیبایی خود را از دست نمی دهد. فرش های دستباف روز به روز ارزش هنری و ماندگاری آن افزایش می یابد. با توجه به این که مواد اولیه این نوع فرش ها پشم، پنبه و ابریشم است، هیچ نوع الکتریسیته ای در اثر راه‌رفتن بر روی آن ها ایجاد نمی شود.

فرش دستباف ایرانی در دکوراسیون مدرن

از ویژگی های بارز فرش های دستبافت این است که حتی با دکوراسیون خانه های مدرن و امروزی نیز مطابقت پیدا می کند. اگر فرش را برای دکوراسیون خانه مدرنی می خواهید که دارای تم رنگی روشن است و بافت های کمی دارد، بهتر است از یک فرش دستباف با رنگ های تیره غالب که دارای طرح های کم اما بزرگی می باشد، استفاده نمایید.

فرش دستباف در طراحی مدرن

عکس این موضوع نیز می تواند ایده دیگر باشد. در صورتی که دارای خانه ای کوچک می باشید که نور کمی در فضا وجود دارد و از رنگ های تیره استفاده شده است، بهتر است به سراغ فرش دستباف با طرح و نقش های ساده تر و رنگ های روشن باشید.

بخوانید!  طراحی سینک آشپزخانه مدرن

فرش دستباف ایرانی در دکوراسیون کلاسیک

سبک کلاسیک به آن دسته از سبک هایی می گویند که جزئیات زیادی را می طلبد تا به اصل خود نزدیک تر شود. پس چنانچه از سبک کلاسیک در دکوراسیون داخلی خانه خود استفاده کرده‌اید، فرش های دست بافت با طرح و نقش های زیاد و پرکار می تواند بهترین گزینه برای انتخاب شما باشد.

فرش دستباف در دکوراسیون کلاسیک

البته این نکته که فرش های دستباف در دکوراسیون کلاسیک باید دارای جزئیات زیادی باشد به یکسری اصول نیز بستگی دارد. به طور مثال رنگ فرش دست بافت در دکوراسیون کلاسیک نباید لاکی و طیف های دیگر این رنگ باشد.

همچنین مساحت فضا نیز باید در نظر گرفته شود. هر چه فضای شما کوچک تر باشد، طرح و نقش های فرش باید بزرگ تر باشد. دقت کنید طرح های ریز برای فضاهای کوچک مناسب نیستند.

فرش دستباف ایرانی در دکوراسیون سنتی

اکثر فرش های دستباف قدیمی و آنتیک برای دکوراسیون داخلی خانه هایی به سبک روستیک و سنتی مناسب می باشد. فرش های دستباف سنتی دارای نقش و نگارهای قدیمی و بااصالت می باشند.

فرش دستباف در دکوراسیون سنتی

بهتر است از این نوع فرش ها در دکوراسیون خانه های مدرن و کلاسیک استفاده نکنید، زیرا نوعی بی نظمی در فضا را بوجود می آورند. در صورت استفاده از فرش های دست‌بافت قدیمی در دکوراسیون سنتی خانه خود، از پشتی های سنتی و نشیمن های قدیمی و همچنین المان ها و صنایع دستی نیز می توانید برای تطبیق بیشتر فضا استفاده نمایید.

فرش دستباف برای راهرو

یکی از عوامل تاثیر گذار در خرید فرش دستباف، کاربرد آن برای فضاهای مختلف می باشد. به طور مثال اگر قصد استفاده از فرش دستباف را در فضای راهرو دارید، باید از فرش هایی با طرح های ممتد و تکراری استفاده نمایید.

از آنجایی که دکوراسیون راهروها زیاد مورد توجه افراد قرار نمی گیرد، استفاده از یک فرش دستباف با طرح و نقش های شلوغ می تواند حس و حال نو و جذابی را به این بخش از خانه شما ببخشد.

فرش دستباف در راهرو

فرش دستباف برای نشیمن و سالن پذیرایی

طرح و نقش و نگار فرش می تواند بر چیدمان مبلمان خانه نیز تاثیر بگذارد. حضور این فرش ها می تواند نقش تعیین کننده ای برای نوع چیدمان مبلمان شما داشته باشد.

بخوانید!  عکس انواع پوستر و کاغذ دیواری سه بعدی برای پشت تلویزیون و اتاق خواب

اصولا فرش هایی که دارای طرح های مرکزگرا می باشند، سبب می شوند تا مبلمان به شکل صمیمانه تری در کنار هم چیدمان شوند. اگر فرش مرکزگرا دارید، مبلمان خود را در اطراف آن و به صورت گرد و نزدیک بهم بچینید.

همچنین بیشتر فرش های دستباف در حاشیه خود قابی مستطیلی دارند. این مدل فرش ها به شما اجازه می دهند تا چیدمان خطی و مستطیلی مبلمان را نیز تجربه کنید.

فرش دستباف در دکوراسیون نشیمن

انتخاب فرش دستباف برای اتاق خواب

استفاده از قالی دستباف در اتاق خواب جلوه ای زیبا و دوست داشتنی به محل خواب و استراحت شما می بخشد و محیطی گرم و صمیمی را بوجود می آورد. امروزه اکثر افراد از رنگ های خنثی مانند سفید و خاکستری در اتاق خواب خود استفاده می کنند.

به منظور انتخاب فرش دست‌باف مناسب برای چنین اتاق خوابی، بهتر است از فرشی با رنگ غالب که دارای نقش و نگارها و ظرافت های بسیاری است استفاده نمایید تا بافت زیبایی را در فضای ساده و مینیمال شما بوجود آورد.

از فرش در اتاق خواب به چند شکل می توان استفاده نمود. می توانید تمام اتاق را با فرش بپوشانید یا این که تنها از فرش در زیر تخت استفاده نمایید.

البته اگر قصد استفاده از فرش را در زیر تخت دارید، ابعاد فرش شما باید از تخت بزرگ تر باشد تا قسمتی از فرش نمایان شود. ایده دیگر این است که از فرش کوچک و باریکی در جلوی تخت یا دو طرف کنار تخت استفاده نمایید.

استفاده از فرش دستباف در اتاق خواب

کلام پایانی

پیدا کردن و انتخاب یک فرش ایرانی زیبا و ترکیب آن با دکوراسیون داخلی منزل می تواند زیبایی محیط شما را چندین برابر کند. فرش های دستباف ایرانی در محیط های مدرن و مینیمال حسی از سرزندگی و نشاط را بوجود می آورند.

اگر قصد دارید یک تغییر شگرف و جذاب را در دکوراسیون خانه خود بوجود آورید و از لحاظ مالی نیز مشکلی ندارید، هر چه سریع تر نسبت به خرید فرش دستباف ایرانی اقدام نمایید و اصالت را به خانه خود بیاورید.