آموزش رویت

ساختمانچی

عکس رکود بازار آهنرئیس اتحادیه فروشندگان آهن اعلام کرد نوسانات پیش آمده در قیمت ارز مشکلاتی را در کسب و کار این صنف ایجاد کرده است. عمده فروشان آهن و فلزات قیمت نهایی محصولات خود را طبق آخرین نرخ دلار اعلام کرده و آنها را به دست توزیع کنندگان خرد که اعضای اتحادیه محسوب می شوند, می سپارند. این امر باعث شده اعضای اتحادیه دست از خرید آهن, فولاد و فلزات بردارند.

وی افزود: نیاز کشور به آهن و فلزات با تولید داخلی رفع می شود و بازار این محصول به ارز و دلار وابسته نیست اما ما شاهد تاثیرگذاری نوسانات ارز بر قیمت آهن در داخل کشور هستیم. 90 درصد مواد اولیه تولید آهن, فولاد و فلزات در داخل کشور تامین می شود اما امسال ما شاهد افزایش قیمت این محصول بودیم.

آزاد اعلام کرد: افزایش قیمت این محصول با اعلام تک نرخی شدن ارز توسط دولت متوقف شد و قیمت ها تا حدی به تعادل رسید اما باز هم با قیمت دلار 4200 تومانی فاصله دارد. وی با اشاره به رکود نسبی در بازار آهن گفت: تولید کنندگان آهن و فلزات مقدار قابل توجهی از محصولات خود را به بازار جهانی عرضه می کنند و حاضر به فروش این محصولات با نرخ ارزان تر در بازار داخل کشور نیستند.

تولید کنندگان آهن بعد از صادر نمودن این محصول و فروش آن در بازار صادرات, دلار بدست آمده را با قیمتی بالاتر از 4200 تومان در بازار ارز می فروشند. در صورتی شاهد تعدیل نرخ محصولات در بازار داخلی خواهیم بود که دولت صادرکنندگان را ملزم کند دلار را با نرخ 4200 به بانک عرضه نمایند.