آموزش رویت

ساختمانچی

امروزه دستگاه تصفیه آب در زندگی همه افراد یک مقوله مهم است، چرا که دو سوم بدن هر یک از ما را آب تشکیل می دهد و از آن جایی که بدن ما هر روزه به مقدار زیادی آب احتیاج دارد، آشامیدن آبی عاری از هرگونه آلودگی و آلاینده بسیار مهم است.

این دستگاه، آب را از هرگونه مواد شیمیایی، آلاینده ها و گازهای معلق در آن عاری می کند و آن را به آبی قابل شرب تبدیل می نماید.

سیستم تصفیه آب خانگی ناخالصی های آب از جمله لجن، زنگ زدگی، ویروس ها، شن و گرد و غبار را به وسیله فیلترهای مختلف حذف می کند و آبی تمیز و سالم را در اختیار کاربر قرار می دهد. این دستگاه انواع مختلفی دارد که در ادامه این متن از ساختمانچی با آن آشنا خواهید شد.

انواع دستگاه تصفیه آب

دستگاه تصفیه آب مسافرتی

دستگاه تصفیه آب پورتابل در زمان هایی که خارج از منزل هستید و به آب تصفیه دسترسی ندارید، قابل استفاده می باشد. آب های موجود در طبیعت آلودگی ها و آلاینده های مختلفی دارد که به وسیله این دستگاه می توانید به راحتی بیشتر باکتری ها و میکروب ها را حذف کنید.

دستگاه تصفیه آب مسافرتی

مزایای استفاده از قمقه های تصفیه آب

  •  وزن پایین، ابعاد و اندازه کوچک و حمل آسان این دستگاه
  • قیمت مناسب این دستگاه در مقایسه با دیگر دستگاه های تصفیه آب

معایب استفاده از قمقمه های تصفیه آب

  • عدم توانایی در حذف تمام آلودگی ها و آلایندگی ها
  • یک بار مصرف‌بودن بیشتر مدل های این دستگاه

پارچ تصفیه آب

تصفیه آب پارچی شکل، پارچی از جنس پلاستیک است که درون آن فیلتر های تصفیه آب برای حذف مواد شیمیایی مانند سرب، مس، کلر آب و جیوه وجود دارد و طعم و بوی خوبی به آن می بخشد.

این پارچ دو قسمت دارد که در واقع آب در قسمت بالایی قرار می گیرد و پس از تصفیه شدن به قسمت پایینی منتقل می شود. این عمل تصفیه 12 ساعت طول می کشد و آب حاصل از آن هیچ رسوبی در کتری و یا دیگر وسایل باقی نمی گذارد.

این دستگاه برای تصفیه آب های جاری و زیر زمینی کاربرد نداشته و فقط برای تصفیه آب لوله کشی قابل استفاده است. علاوه بر این، این پارچ ها براساس مدل آن، فیلتر هایی با اندازه متفاوت و ساختار یکسانی دارند. این فیلتر ها باید در طول 6 هفته تا 2 ماه تعویض گردند، که زمان آن از روی نشانگر قابل مشاهده است.

پارچ تصفیه آب

فیلترهای موجود در دستگاه تصفیه آب پارچ شکل

1.فیلتر الیافی: به وسیله این الیاف کلیه ذراتی که با چشم قابل مشاهده هستند مثل شن و ماسه و گل و لای حذف می شوند.

2.فیلتر کربن فعال: در این مرحله کلیه آلاینده های موجود در آب حذف و طعم و بوی آن را بهبود می بخشد.

3.رزین کاتیونی: رزین به کاررفته در کاتریج پارچ فلزات محلول در آب مانند یون های منیزیم و کلسیم را جذب می کند و سختی آب را کاهش می دهد.

4.فیلتر سرامیک: از فیلتر سرامیک یا توری برای حذف ناخالصی ها و یا ذرات درشت باقی‌مانده در آب استفاده می شود.

مزایای پارچ تصفیه آب

  •  هزینه پایین و مقرون به صرفه آن نسبت به سایر دستگاه ها
  • سبک و قابلیت حمل این دستگاه
  • جلوگیری از ایجاد رسوب در کتری و یا اتو
  • عدم نیاز به اتصال به برق

معایب پارچ تصفیه آب

  • عدم توانایی در حذف آرسنیک، نیترات و نیتریت
  • کم بودن میزان آب تصفیه
  • مدت زمان طولانی تصفیه آب

نکات استفاده از دستگاه تصفیه آب

  • آب تصفیه باید حداکثر تا دو روز مصرف شود.
  • از ریختن آب جوش در این دستگاه خودداری نمایید.
  • این دستگاه را نباید در برابر نور خورشید قرار داد، چرا که در فرایند تصفیه آب اختلال ایجاد می کند.

دستگاه تصفیه آب سرشیری

این دستگاه فقط 5 تا 10 درصد آلاینده های موجود در آب را حذف می کند و بیشتر برای از نابودی شن و ماسه و گل و لای به کار می رود.

بعضی از این دستگاه ها بر روی شیر آب سوار می شود و بعضی دیگر توسط شلنگ آب به داخل دستگاه منتقل و تصفیه می شوند. عمر مفید فیلترهای موجود در این دستگاه با توجه به مصرف و مدل آن بین 4 تا 6 ماه می باشد.

دستگاه تصفیه آب سرشیری

مزایای دستگاه تصفیه آب سرشیری

  • نصب دستگاه بدون احتیاج به هیچ تخصص خاصی
  • توانایی حذف گل و لای و تا حدودی کلر از آب آشامیدنی
  • قیمت مناسب نسبت به سایر دستگاه ها

معایب دستگاه تصفیه آب شیری

  • اشغال فضای کناری سینک در برخی از مدل ها
  • عدم توانایی در حذف تمام آلاینده ها و آلودگی ها
  • استفاده از یک فیلتر برای تصفیه آب
  • قابل استفاده نبودن بر روی تمامی شیرها

دستگاه تصفیه آب رومیزی

دستگاه های تصفیه آب رومیزی به دو روش آب را تصفیه می کنند: 1. روش فیلتراسیون 2. روش اسمز معکوس کننده.

مدل رومیزی به روش فیلتراسیون که فاقد فیلتر ممبران یا همان فرآیند اسمز معکوس کننده هستند، توصیه نمی شوند، چرا که این دستگاه ها نیترات، آرسنیک و… موجود در آب را حذف نمی کنند.

علاوه بر این، مدل رومیزی که از روش اسمز معکوس کننده هم استفاده می کنند به این دلیل که فیلترها با یکدیگر ادغام شده اند پیشنهاد نمی شود. البته باید گفت که این دستگاه ها نسبت به دستگاه های مذکور در بالا برتری دارد، چرا که این دستگاه ها با حجم کم، مقدار آب مناسبی را تصفیه می کند.

دستگاه تصفیه آب رومیزی

مزایای دستگاه تصفیه آب رومیزی

  • داشتن فیلتر اسمز معکوس کننده در برخی از مدل ها
  • طراحی های زیبای این محصول
  • قابل حمل بودن و وزن کم آن
بخوانید!  چرا وجود دم باریک در هر خانه ای لازم است؟

معایب دستگاه تصفیه آب رو میزی

  • افزایش هزینه تعویض فیلترها با استفاده از فیلترهای in-line در تصفیه آب
  • قیمت بالاتر نسبت به دیگر مدل ها
  • عدم توانایی در اضافه‌کردن دیگر فیلترها

دستگاه تصفیه آب زیرسینکی

همان طور که از اسم این دستگاه نیز مشخص است، آن را در زیر سینک نصب می کنند. این دستگاه همانند دستگاه رومیزی به 2 روش قادر به تصفیه آب است. در روش اول همان طور که گفتیم فقط گل و لای و طعم و بوی نامناسب آب از بین می رود.

روش دوم یا همان اسمز معکوس کننده آب را می توان به وسیله 5 فیلتر و یا 6 فیلتر تصفیه کرد. در این تصفیه آب 5 مرحله ای بیشتر آلودگی های آب به وسیله فیلتر ممبران حذف می شوند و به همین علت طعم آب به تلخی می زند که در دراز مدت موجب ناراحتی می شود.

در نمونه 6 مرحله ای آن به وسیله فیلتر آب معدنی، موارد مورد نیاز بدن به آب افزوده می شود و تلخی آب را کاهش می دهد. نتیجه، دستگاه های تصفیه آب شش مرحله ای با زندگی امروزه ما تطابق بیشتری دارد و سلامت ما را تضمین می کند.

دستگاه تصفیه آب زیر سینکی

مزایای دستگاه تصفیه آب زیر سینکی

  • قیمت پایین این دستگاه نسبت به کاربرد آن
  • هزینه پایین تعویض فیلترها نسبت به دیگر نمونه ها
  • کامل ترین مراحل تصفیه آب
  • حجم بیشتر آب تصفیه نسبت به سایر دستگاه ها
  • قطعات و لوازم جانبی در دسترس
  • قابلیت اضافه کردن فیلترهایی مانند فیلتر UV و فیلتر قلیایی

معایب دستگاه تصفیه آب زیر سینکی

  • نیاز به فضای بیشتر برای نصب نسسبت به دیگر دستگاه ها
  • نیاز به افراد متخصص برای نصب دستگاه

همان طور که گفتیم، دستگاه های تصفیه آب شش مرحله ای، قابلیت اضافه کردن فیلترهای UV و قلیایی را دارند. مدل فیلترهای UV و قلیایی چه نوع فیلتر هایی هستند؟

فیلتر UV: فیلتر فرابنفش یا لامپ جیوه ای برای از نابودی آلاینده های شیمیایی پر خطر و میکرو ارگانیسم های زنده مانند میکروب ها، قارچ ها و باکتری ها به کار می روند.

فیلتر قلیایی: این فیلتر خاصیت اسیدی آب را کم می کند و آبی با PH بالا را به کاربر ارائه می دهد. این فیلتر از سرطان های مربوط به پوست و مری که به واسطه آب اسیدی به وجود می آیند، جلوگیری می کند.

فیلترهای دستگاه تصفیه آب شش مرحله ای و عملکرد آن ها

همان طور که در بالا هم به آن اشاره شد، دستگاه تصفیه آب با توجه به نوع و برند آن، از فیلتر های مختلفی تشکیل می شود که در ادامه به آن می پردازیم:

فیلتر الیافی

فیلتر پلی پروپیلن، یک فیلتر الیاف پلیمری است که از الیاف بسیارفشرده پنبه تولید می گردد و مانع ورود ذرات معلق مانند گرد و خاک، لجن، گل و لای، ذرات آلی و… می شود. علاوه بر آن، این فیلتر مانع عبور ذرات معلق با ابعاد بزرگ تر می شود و طول عمر دیگر فیلترها را افزایش می دهد. وجود این املاح در آب باعث ایجاد سنگ کلیه در افراد می شود که با استفاده از این فیلتر می توانید از آن جلوگیری کنید.

فیلتر کربن اکتیو گرانول

فیلتر کربن اکتیو گرانول، فیلتر مرحله دوم در دستگاه های تصفیه خانگی است. این فیلتر با پوسته سفید برای از بین‌بردن تر کیبات آلی، کلر و مواد جانبی آن مانند کلرامین مورد استفاده قرار می گیرد.

علاوه بر این، این فیلترها تا حدودی طعم، بو و مزه نامطبوع آب را می گیرد. کربن اکتیو دارای دانه های کربن است که با آزدسازی یون های مثبت و منفی کلر را جذب می کند. این فیلتر ها با توجه به کیفیت آب ورودی باید در طول 4 تا 6 ماه تعویض گردند.

فیلتر کربن بلاک

فیلتر کربن بلاک یا همان فیلتر کربن جامد مکمل دومین فیلتر در دستگاه تصفیه آب است و مانند کربن اکتیو از ذغال پوسته نارگیل تشکیل شده است. این فیلتر توانایی حذف کربن آلی، ترکیبات آن، طعم، بو و مزه نامطبوع باقی‌مانده در آب را دارد. از دیگر کاربرد های این فیلتر می توان به حفاظت از فیلتر ممبران و یا اسمز معکوس‌کننده اشاره کرد.

فیلتر کربن اکتیو گرانول چه تفاوتی با فیلتر کربن بلاک دارد؟

هردو این فیلتر ها از دانه های کربن ساخته می شوند، اما تفاوت اصلی آن ها در قدرت جذب سطحی آن است. فیلتر های کربن بلاک به این دلیل که از مساحت سطحی بیشتری برخوردار هستند، عملکرد بهتری نسبت به فیلترهای کربن پودری دارند.

اسمز معکوس

اسمز یک فرآیند طبیعی است که در آن آب خالص به وسیله یک غشای نیمه تراوا از محلولی با غلظت و فشار اسمزی کمتر به محلولی با غلظت و فشار اسمزی بیشتری نفوذ می کند. این فرایند نیز با اعمال فشار، آب خالص را به وسیله یک غشای نیمه تراوا از آب تصفیه نشده جدا و تصفیه می کند. این فرآیند به عنوان فیلتر چهارم در دستگاه تصفیه آب شناخته می شود و فشار لازم برای انجام این فرآیند توسط پمپ دستگاه تصفیه تامین می شود.

کربن خطی

کربن خطی یا اینلاین، پنجمین مرحله تصفیه آب ورودی است. مواد سازنده این فیلتر با اسیدی که خلوص بالایی دارد شسته و خالص شده و به همین سبب از آن در تصفیه نهایی آب ورودی استفاده می شود. این فیلتر مقادیر باقی مانده ای را که از فیلتر اسمز عبور کرده را حذف و طعم آب را تثبیت می کند.

بخوانید!  نکات خرید سرویس خواب نوزاد

بیوسرامیک و مواد معدنی

وجود فیلتر بیوسرامیک در این دستگاه ضروری نیست، ولی بهتر است از دستگاه های تصفیه کننده آب شش مرحله ای استفاده کنید.

این فیلتر به دلیل وجود مواد معدنی و حل مقداری از آن در خود سختی آبی که در مرحله چهارم تصفیه کاهش یافته بود را افزایش می دهد و PH آن را تنظیم می کند.

راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب

به جز موارد مذکور، موارد دیگری نیز وجود دارند که در انتخاب مناسب یک دستگاه تصفیه مهم و حیاتی هستند.

جنس فیلترها

این دستگاه و فیلتر های موجود در آن به طور مستقیم با سلامت شما ارتباط دارند، بنابراین انتخاب فیلترهایی که منشا گیاهی دارند به سلامت شما کمک می کند.

اتصالات

در این دستگاه از دو نوع اتصال استفاده می شود. اتصالات مهره ای با این که ضریب اطمینان بالایی دارند، رایج نیستند، چرا که باز و بسته کردن آن ها زمان بر و سخت است. از اتصالات دیگر آن می توان به فیتینگ اشاره کرد، این دستگاه کارایی بالاتر و طول عمر بیشتری دارد. البته این اتصالات بهتر است تایوانی باشند و ORGANIC بر روی آن حک شده باشد.

شیر برقی یا چهارراهی

برای قطع جریان برق می توان از شیر برقی و یا چهار راهی استفاده کرد. چهارراهی معمولا از دقت پایین تر، دور ریز آب زیادتر و طول عمر کمتری برخوردار است.

هوزینگ

هوزینگ ها بهتر است از ضخامت بالایی برخوردار باشند و بر روی پیچ آب بندی شوند تا خدمات قوی تری را ارائه می دهند.

مخزن دستگاه

مخازن متعددی در بازار وجود دارد. مخازن فلزی با کیفیت و یا مخازن سه لایه با لایه داخلی استیل بهتر و کاربردی تر از مخازن پلاستیکی هستند

سوئیچ فشار پایین

این قطعه محافظ پمپ بوده و در واقع وظیفه آن خاموش کردن پمپ به هنگام قطعی آب است.

شیر برداشت

شیر برداشت باید علاوه بر ظاهر زیبایی که دارد، از جنس و طول عمر خوبی نیز برخوردار باشد. بنابراین، مهم است که در آلیاژ آن هیچ سربی به کار نرفته باشد و روکش آن از کروم و یا تماما استیل باشد.

فیلترها

بعضی از این دستگاه ها از فیلترهای خاصی استفاده می کنند که معمولا گران قیمت هستند و به سختی پیدا می شوند. بنابراین، دستگاهی را انتخاب نمایید که فیلترهای آن در بازار موجود باشند.

پایه دستگاه

دستگاه های پایه دار، علاوه بر این که برای کاربر راحتی را به ارمغان می آورد، طول عمر هوزینگ را بیشتر و تعویض فیلترهای آن را راحت تر می کند.

گارانتی و خدمات پس از فروش

این دستگاه باید گارانتی داشته باشد و خدمات پس از فروش ارائه دهد. علاوه بر این، شرکت باید مهارت های تخصصی و فنی لازم را داشته و کلیه قطعات و اجزای دستگاه را موجود داشته باشد.

برندهای موجود در بازار

حدود 90% از دستگاه های تصفیه آب در ایران مونتاژ شده اند و تنها تعدادی از برندهای معروف تایوانی مثل Hyundai water، Fluxtek، Easywell و … در ایران نمایندگی دارند، از دیگر برندهای معروف نیز می توان به برندهای زیر اشاره کرد.

1. برند سافت واتر

برند سافت واتر، یک وسیله شش مرحله ایست و قطعات با کیفیتی در ساختار آن به کار رفته است، موتور این دستگاه 125BPI قدرت دارد.

علاوه بر این، این دستگاه می تواند 1.2 لیتر آب را در هر دقیقه تصفیه کند. فیلتر ممبران این دستگاه 11 لایه دارد و می تواند بیش از 150 لیتر آب را تصفیه کند.

2. برند سی سی کا

این دستگاه نیز از فیلتر ممبران اورجینال استفاده می کند که این فیلتر از کیفیت خوبی برخوردار است. این فیلتر می تواند 180 لیتر آب را در هر دقیقه تصفیه کند و یک شیر تنظیم املاح نیز درون آن جا داده شده است.

3. برند آکوا

این برند نیز یکی دیگر از برند های معروف تصفیه آب است که قدرت پمپ آن 125 SPI بوده و از قدرت خوبی برخوردار است. منبع تغذیه برق این دستگاه ایمن بوده و در صورت نشت آب دچار اتصال برق نمی شود. این دستگاه به خصوص در شهرهایی که آب شور دارند، توصیه می شود.

کلام آخر

در متن بالا به انواع دستگاه های تصفیه آب خانگی و مزایا و معایب آن پرداختیم. همان طور که گفتیم، در بین انواع مختلف دستگاه ها، تصفیه آب زیر سینکی با شش فیلتر برای تصفیه تمام آلودگی ها و آلاینده ها یکی از بهترین دستگاه های تصفیه آب خانگی است که در مدل های مختلفی در بازار وجود دارد.

سوالات متداول

دستگاه تصفیه آب خانگی چیست؟

دستگاه تصفیه آب خانگی، آب را از هرگونه مواد شیمیایی، آلودگی، آلایندگی، ذرات معلق در هوا و … عاری می سازد و آن را به آبی سالم تبدیل می کند.

انواع دستگاه های تصفیه آب خانگی کدامند؟

دستگاه تصفیه آب به انواع مختلفی از جمله تصفیه آب پارچی، قمقمه ای یا مسافرتی، سرشیری یا زیر سینکی تقسیم می شوند.

بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی کدام است؟

دستگاه تصفیه آب زیر سینکی شش مرحله ای یکی از بهترین دستگاه های تصفیه آب به شمار می آید، چرا که این دستگاه تمام آلایندگی های موجود در آب را تصفیه می کند و به آن مزه و بوی خوبی می دهد.

قیمت دستگاه تصفیه آب چقدر است؟

این دستگاه بسته به اندازه، نوع و فیلتر های موجود در آن از 3.000.000 تا 20.000.000 تومان متغیر است.