آموزش رویت

ساختمانچی

رادیاتور شیشه ای از جمله رادیاتورهایی است که نه تنها نقش مهمی در تامین گرمایش ساختمان ایفا می کند، بلکه به عنوان نوعی رادیاتور دکوراتیو نیز استفاده می شود.

بر روی شیشه این رادیاتورها می توان به صورت سفارشی تصویر دلخواه را حک کرد و از زیبایی آن لذت برد. با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بررسی جزئیات این رادیاتورها می پردازیم. با ما همراه باشید.

رادیاتور دکوراتیو در دکوراسیون داخلی

با پیشرفت علم و تکنولوژی نوع جدیدی از رادیاتورها پا به عرصه دکوراسیون داخلی ساختمان گذاشتند. این رادیاتورها به دلیل ظاهر متفاوت و کارایی بالا نسبت به سایر رادیاتورهای ساده و قدیمی پر طرفدارتر هستند. اکثر طراحان سعی می کنند سیستم های گرمایشی را به دلیل اندازه بزرگ و ظاهر نامتناسب در جایی خارج از دید در ساختمان تعبیه کنند.

در معماری سنتی اکثر رادیاتورها در زیر پنجره نصب می شدند که این خود باعث هدررفت انرژی گرمایی می شد. معماری مدرن امروزی سعی در بهینه سازی انرژی با استفاده از رادیاتورهای زیبا در سایزهای ایده آل دارد.

رادیاتور شیشه ای

مزایای رادیاتور شیشه ای

  • رادیاتورهای شیشه ای جزء جدیدترین مدل های رادیاتور هستند که انعطاف پذیری بالایی در طرح، رنگ و زیبایی دارند.
  • این رادیاتورها این قابلیت را برای مشتریان فراهم می کنند که طبق سلیقه خود طرح و اسلاید موردنظر را انتخاب کنند.
  • سیستم های گرمایشی مانند بخاری، شومینه و رادیاتورهای معمولی را باید در جاهای معینی از خانه نصب و جاسازی نمود. رادیاتورهای شیشه ای این امکان را فراهم می کنند که این سیستم را در هر جایی که مناسب با نمای داخلی است بتوان تعبیه کرد.
  • برخلاف این که جنس این رادیاتورها از شیشه می باشد، دوام و مقاومت بسیار زیادی دارند.
  • با رادیاتور قرنیزی سازگاری و هماهنگی مناسب و مطلوبی دارد.
  • با سیستم هوشمندسازی ساختمان هماهنگی و مطابقت دارد.
  • این رادیاتورها هزینه های جانبی پایین تری مانند نصب نسبت به دیگر وسایل گرمایشی دارند. حتی می توانید خود نسبت به نصب آن ها اقدام نمایید.
  • هزینه های نگهداری و مراقبت از این رادیاتورها بسیار کم می باشد، زیرا هیچ قطعه ای ندارند که نیاز به تعمیر داشته باشد.
  • حمل و نقل و جا به جایی رادیاتورهای دکوراتیو شیشه ای بسیار راحت است و در هنگام اسباب کشی به راحتی می توان آن را جدا نمود و به محل دیگری منتقل کرد.
  • قیمت رادیاتورهای شیشه ای نسبت به انواع سیستم گرمایش مرکزی گازی کم تر می باشد.
  • این نوع سیستم گرمایشی نیازی به سوخت های روغنی و فسیلی ندارد و با انرژی های تجدیدپذیر کار می کند. به همین دلیل بسیار مقرون بصرفه می باشد.
  • رادیاتورهای شیشه ای قابلیت تنظیم شوندگی دارند و می توان مقدار گرمای آن ها را کم یا زیاد کرد.
  • این رادیاتورها عملکردی بدون سر و صدا دارند و آرامش را به ساکنین منتقل می کنند.
بخوانید!  نکات مهم در لوله کشی آب و فاضلاب

معایب رادیاتور شیشه ای

  • در صورتی که بخواهید طرح و مدل دلخواهی از آن را سفارش دهید، قیمت آن گران تر از مدل های پیش‌ساخته می باشد.
  • در صورتی که از شیشه های سکوریت بی کیفیت در ساخت این رادیاتورها استفاده شود، امکان شکستگی آن ها وجود دارد. به همین دلیل در هنگام خرید از کیفیت محصول اطمینان حاصل فرمایید.
  • در جدیدترین تحقیقات محققان دریافتند که این رادیاتورها آلودگی مغناطیسی ایجاد می کنند و ممکن است این امواج بر سلامتی انسان تاثیر منفی بگذارد.
رادیاتور دکوراتیو شیشه ای

عملکرد رادیاتور شیشه ای

در ساخت رادیاتور شیشه ای یا رادیاتور تزئینی از شیشه سکوریت سخت با ضخامت 13 میلی متر استفاده می شود که درون بافت آن یک المنت شیشه ای تعبیه می شود. به محض روشن‌شدن المنت، کل شیشه گرم می شود و گرمای حاصل به فضای بیرون منتقل می گردد.

هوای گرم‌شده توسط رادیاتورهای شیشه ای به دلیل چگالی پایین به سمت بالا می رود و هوای سرد در پایین قرار می گیرد. رادیاتور این هوای سرد را نیز گرم می کند و به بالا می فرستد. این جا به جایی هوایی باعث گرمای کل فضای مورد نظر می شود.

تفاوت رادیاتورهای شیشه ای با رادیاتورهای معمولی

تفاوت اصلی رادیاتورهای شیشه ای با رادیاتورهای معمولی در استفاده از سیستم های لوله کشی است. به دلیل عدم استفاده از سیستم لوله کشی در نصب رادیاتورهای شیشه ای هیچ اتلاف انرژی از طریق لوله ها صورت نمی گیرد.

طرز کار این رادیاتورها به گونه ای است که به محض روشن کردن آن ها تمام گرمای تولید شده به خانه منتقل می شود و انرژی اضافی هدر نمی رود. در واقع رادیاتورهای شیشه ای بازده صد در صدی دارند.

بخوانید!  انواع لامپ هالوژن

نگهداری و مراقبت از رادیاتور شیشه ای

در ساخت رادیاتورهای شیشه ای هیچ نوع تجهیزات جانبی که نیاز به مراقبت و تعمیر داشته باشد، به کار نمی رود. برخلاف سایر سیستم های گرمایشی که پس از چند ماه نیازمند سرویس کردن می باشند، رادیاتورهای شیشه ای به مراقبت و نگهداری نیاز ندارند و هزینه ای صرف نگهداری از آن ها نمی شود.

رادیاتور

کاربرد رادیاتورهای شیشه ای

رادیاتورهای شیشه ای محدودیت مکانی ندارند، اما بیشتر در حمام خانه ها مورد استفاده قرار می گیرند. از این المان زیبا، کاربردی و دکوراتیو همچنین می توان در اتاق خواب، آشپزخانه، راهروها، سالن نشیمن یا پذیرایی نیز استفاده نمود.

استفاده از این رادیاتورها در سالن های بزرگ به عنوان سیستم گرمایشی اصلی توصیه نمی شود. به این منظور بهتر است از سیستم گرمایشی قوی تری مانند شوفاژ یا بخاری استفاده کنید و در کنار آن ها به عنوان گرمایش فرعی از رادیاتورهای دکوراتیو استفاده نمایید.

عوانل موثر بر قیمت رادیاتور شیشه ای

قیمت رادیاتور شیشه ای به عوامل متعددی از جمله ابعاد و اندازه، نوع طرح و مدل آن، کیفیت شیشه و نوع برند سازنده محصول و همچنین میزان گرمایش رادیاتور بستگی دارد.

نکات پایانی

آن چه در این نوشته به بیان آن پرداختیم، معرفی نوعی رادیاتور دکوراتیو موسوم به رادیاتور شیشه ای می باشد. این رادیاتورها مزایا و زیبایی زیادی دارند و می توان آن ها را در حمام، اتاق خواب و سالن پذیرایی نصب نمود.

برخی از رادیاتورهای شیشه ای قابلیت کنترل دما دارند، اما برخی دیگر فاقد این ویژگی می باشند. رادیاتورهایی که قابلیت کنترل دما را دارند توسط یک ریموت کنترل می توان دمای آن ها را تنظیم کرد.

نمونه های غیر قابل کنترل مانند رادیاتورهای معمولی عمل می کنند و فقط یک دکمه روشن و خاموش کردن دارند. دمای این رادیاتورها در کارخانه روی یک درجه مشخص تنظیم شده است.