آموزش رویت

ساختمانچی

سقف رابیتس نوعی سقف کاذب است که با زیرسازی متشکل از نبشی و میلگرد که با جوش به یکدیگر متصل شده اند، ساخته می شود.

رابیتس نوعی ورق فولادی مشبک است که جنس آن از گالوانیزه گرم می باشد. این محصول با کشش عرضی و پرس ورق های گالوانیزه تولید شده و بعد از برش آماده استفاده می باشد.

رابیتس باعث ایجاد پیوستگی در سطح دیوارها و سقف های کاذب می شود و می تواند بستری مناسب برای نصب تاسیسات مکانیکی و برقی در ساختمان ایجاد کند. در این مقاله از ساختمانچی به بررسی سقف رابیتس و ویژگی های آن می پردازیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

کاربرد رابیتس در صنعت ساختمان

ورق های مشبک رابیتس از ایجاد هر نوع انفصال و ترک خوردگی در کار جلوگیری می کند و در انواع گچ کاری ها، ترمیم ترک های ساختمانی، سقف کاذب، پوشش آرماتور و کارهای ترمیمی مورد استفاده قرار می گیرد.

این محصول برای پلاسترکاری های سیمانی و گچی مناسب است، زیرا کیفیت خود را در مدت زمان کوتاهی از دست نمی دهد و تا سال های سال در ساختمان باکیفیت اولیه باقی می ماند.

علاوه بر آن برای پوشاندن اسکلت ساختمان و زیباسازی آن با مصالح سبک به شکل طرح دار یا ساده از رابیتس استفاده می شود. از مهم ترین کاربردهای رابیتس در فضای خارجی ساختمان می توان به نمای ساختمان، سردرهای ورودی و ساخت مجسمه ها اشاره نمود. همچنین از این محصول در پوشش تیرآهن ها، بتن سیمانی و دکوراسیون داخلی نیز استفاده می شود.

سقف رابیتس

مزایای سقف رابیتس

  • قابلیت طرح پذیری بالا و امکان اجرای انواع طرح های هندسی و قوسی شکل در آن وجود دارد.
  • در دسترس‌بودن نیروی متخصص جهت اجرا و مصالح از مزایا این نوع سقف محسوب می شود.
  •  اجرای این نوع سقف سرعت مناسبی دارد.
  • در برابر زلزله و آتش سوزی مقاوم می باشد.

معایب سقف رابیتس

  • وزن نسبتا بالایی دارد.
  • محدودیت آب و هوایی در اجرای لایه گچ وجود دارد.
  • مصرف زیادی برای انجام نازک کاری نیاز است.
  • دستمزد گچ کاری بالایی دارد.
  • سقف رابیتس عایق صوتی مناسبی نیست.
  • به دلیل تفاوت همرفت گرمایی بین گچ و رابیتس، احتمال ترک خوردگی لایه گچی وجود دارد.
اجرای سقف رابیتس

اجزا تشکیل دهنده سقف رابیتس

میلگرد آویز

میلگرد آویز، سقف رابیتس را به سقف اصلی متصل می کند. این میلگردها به دو صورت جوشی و دفنی اجرا می شوند. در روش جوشی، میلگرد آویز به وسیله جوش به سقف اصلی متصل می شود. دراین روش حداقل طول جوش باید 2 سانتی متر و حداقل قطر 6 میلی متر باشد.

در روش دفنی، میلگرد آویز دفنی باید هنگام ساخت سقف اصلی اجرا شود. در اجرا سقف کرومیت و دال بتنی حتما باید از این روش استفاده کرد، زیرا میلگردهای این سقف ها برای تحمل وزن سقف کاذب طراحی نشده‌اند و به همین دلیل نمی توان از روش جوشی بهره برد.

بخوانید!  بیگیت، سقفی سبک و مقاوم برای ساختمان

نبشی های باربر

وظیفه نبشی های باربر، اتصال سقف کاذب به میلگردهای آویز می باشد. سایز این نبشی ها بین 3 تا 5 سانتی متر و حداکثر فاصله مجاز نبشی ها از یکدیگر 60 سانتی متر می باشد.

استفاده از نبشی های حمال در کناره سقف ها و کنج ها بسیار ضروری می باشد. در ضمن دقت کنید که برای نبشی ها نباید از مواد بازیافتی استفاده کنید.

میلگردهای فرعی

میلگردهای فرعی فاصله بین نبشی های باربر را پوشش می دهند و وظیفه نگهداری از توری رابیتس را برعهده دارند. همچنین شکل و طرح کلی سقف توسط میلگردهای فرعی مشخص می شود.

سایز این میلگردها بین 6 تا 10 میلی متر و حداکثر فاصله آن ها از یکدیگر 25 سانتی متر می باشد. همچنین حداقل طول جوشی که باید داشته باشند 2 سانتی متر از هر طرف می باشد.

توری رابیتس

از اتصال مفتول های باریک به یکسری پایه اصلی گالوانیزه، توری رابیتس بوجود می آید که به این پایه های اصلی پل یا ستون می گویند.

از ملاک های ارزیابی و نام گذاری رابیتس، تعداد پل ها در توری و وزن رابیتس می باشد؛ به عنوان مثال، رابیتس 9 ستون سبک با وزن 660 گرم، رابیتس 9 ستون نیمه سنگین با وزن 790 گرم و رابیتس 9 ستون سنگین با وزن 870 گرم.

سیم های گالوانیزه

این سیم ها، مفتولی با حداکثر قطر 0.8 میلی متر می باشند که از فولاد گالوانیزه تولید می شوند و به سیم رابیتس بند نیز معروف اند. سیم های گالوانیزه نرمی بیشتری نسبت به سیم آرماتور بندی دارند و زنگ نمی زنند. از این متریال برای متصل کردن توری رابیتس به میلگردهای فرعی یا اتصال توری رابیتس به یکدیگر، استفاده می شود.

اندود گچ و سیمان

از این متریال برای پر کردن حفره های توری رابیتس استفاده می شود. در این بخش مصرف مصالح بالاست و پرت زیادی وجود دارد. به همین دلیل برای کاهش پرت مصالح از گچ زنده استفاده می شود. مهارت و تجربه مجری در کاهش ضایعات پلاستیکی نقش بسزایی دارد.

گچ کاری نما سقف رابیتس

گچ کاری، آخرین مرحله از اجرا سقف رابیتس است و در واقع همان پوششی است که پس از اتمام کار نمایان می شود. در واقع ظرافت در اجرا این قسمت است که موجب زیبایی نما می شود.

رابیتس کاری

ابزار آلات مورد نیاز برای نصب سقف رابیتس

نصب سقف رابیتس

در ابتدا با در نظر گرفتن طرح در مکان موردنظر، آویزها به تیرهای فلزی سقف متصل می شوند. سپس با اجرای یک خط تراز توسط تراز لیزری یا شیلنگ تراز آویزها را علامت می زنند و اضافه آویزها قطع می شوند. در این مرحله نبشی های حمال به میلگردهای آویز جوش می شوند.

با اتصال میلگردهای فرعی به نبشی های حمال با جوش، طرح شکل می گیرد و سپس توری رابیتس با مفتول های گالوانیزه به میلگردهای فرعی متصل می شوند. اتصال توری رابیتس به میلگردهای فرعی باید به نحوی باشد که توری کاملا صلب و در نقاط نزدیک بهم به میلگرد متصل شوند.

بخوانید!  انواع قالب بندی در اجرای فونداسیون

چه عواملی سبب اجرا نادرست سقف رابیتس می شود؟

  • تراز نامناسب
  •  انتخاب نامناسب نبشی
  •  بستن اشتباه رابیتس به میلگردهای فرعی
  • جوش کاری نادرست
  • انتخاب نادرست توری
  • انجام غیر اصولی اورلپ توری‌ ها
  • ماهر نبودن گچ کار

مقایسه سقف رابیتس و کناف

  • رابیتس به ورق های فولادی مشبکی اطلاق می شود که در سقف های کاذب و گچ بری ها استفاده می شود. اما کناف صفحات روکش دار گچی است که توسط شرکت کناف تولید می شود.
  • هزینه های ظاهری این دو متریال برابر است، اما هزینه های جانبی رابیتس و گچ نسبت به کناف بیشتر است.
  • از برتری های کناف، سرعت اجرا آن می باشد، زیرا وزن سبکی دارد ولی در رابیتس به علت وزن بالای آن، نصب آن کندتر پیش می رود.
  • مقاومت سقف های رابیتس بیشتر از سقف های کناف می باشد.
  • تاسیساتی که از داخل سقف های کاذب عبور می کنند پس از مدتی نیاز به تعمیر دارند. در این حالت تعمیر سقف کناف راحت از سقف رابیتس انجام می پذیرد.
  • برای نصب سقف رابیتس نیاز به نیروی کار بیشتری می باشد از جمله جوشکار، گچ کار و رابیتس بند. در حالی که سقف کناف به نیروی کمتری جهت نصب نیاز دارد.
رابیتس

نکات ضروری هنگام خرید رابیتس

  • انتخاب وزن مناسب هنگام خرید از نکات ضروری می باشد. وزن رابیتس باید با میزان مصرف هماهنگی داشته باشد تا از هزینه های اضافی جلوگیری شود.
  • تعداد رابیتس هایی که خریدید باید با متراژ محیط تناسب داشته باشد.
  • از دیگر نکات کلیدی انتخاب رابیتس براساس تعداد ستون هاست. مثلا اگر ساختمانی به رابیتس 13 ستون نیاز داشته باشد، نباید برای سرعت بخشی به کار از 9 ستون استفاده کرد.
  • مقاومت رابیتس در برابر خوردگی و زنگ زدگی از نکاتی است که باید به آن توجه کنید، بنابراین انتخاب متریال با کیفیت بسیار حائز اهمیت می باشد.

کلام پایانی

ما در این نوشته به بررسی نوعی سقف کاذب به نام رابیتس پرداختیم. همانطور که گفتیم رابیتس متریالی است که برای تزیین سقف و دیوارهای داخلی و خارجی ساختمان استفاده می شود.

در سقف رابیتس پروفیل های گالوانیزه را به سقف جوش می دهند و توری های رابیتس را نیز به پروفیل ها محکم می کنند. این سقف ها مزایا، معایب و ویژگی های فراوانی دارند که در بالا ذکر کردیم.

امیدواریم این مطلب توانسته باشد کمکی در جهت معرفی این محصول به شما کاربران گرامی ارائه داده باشد. اگر نکته ای در مورد سقف رابیتس می دانید که ما ذکر نکرده ایم، با ما در میان بگذارید.