آموزش رویت

ساختمانچی

دیوارکوب به پوششی گفته می شود که از آن بر روی دیوار استفاده شده و نه تنها باعث زیبایی فضای اتاق می شود، بلکه عیوب آن را نیز می پوشاند.

دیوار کوب را با نام دیوارپوش نیز می شناسند و در انواع مختلف قابل تهیه می باشد. در ادامه این مطلب از ساختمانچی با ما همراه باشید و با انواع و کاربرد این المان بیشتر آشنا شوید.

نقش دیوارکوب در دکوراسیون داخلی

یکی از نکات مهمی که در زیبایی دکوراسیون داخلی نقش دارد، تزئین دیوار می باشد. دیوارها نقش موثری در زیباسازی فضای اتاق داشته و جلوه زیبایی به آن می بخشد. دیوارکوب‌ها انواع مختلفی دارند و به عنوان پوشش دیوار استفاده می شوند.

استفاده از دیوارکوب در قسمت های مختلف خانه و ساختمان می تواند باعث از بین رفتن یکنواختی شده و جلوه بصری مناسبی ایجاد کند.

اما باید به یاد داشت که از این المان به شکل صحیحی استفاده شود. هم چنین در هنگام نصب دیوارکوب‌ها باید ابتدا زیرسازی مناسبی برای آن انجام شود تا دیوارکوب به خوبی بر روی دیوار نصب گردد.

انواع دیوارکوب

دیوارکوبPVC

دیوارکوبPVC به دو دسته تقسیم بندی می شود:

  • دیوارکوبPVC توخالی
  • دیوار کوبPVC توپر
دیوارکوب پی وی سی

دیوارکوب پی وی سی توخالی

دیوارکوب پی وی سی توخالی، خصوصیات متفاوت و منحصر بفردی دارد که از جمله می توان به دوام، کیفیت بالا و مقاومت آن ها در برابر رطوبت و پوسیدگی اشاره کرد. اما از آن جایی که این مدل دیوارکوب‌ها توخالی است ممکن است در اثر برخورد یک شی نوک تیز به راحتی سوراخ شود.

این دیوارکوب‌ها در دو نمونه چاپی و روکش دار موجود می باشند که می توان گفت نمونه های روکش دار از مقاومت و پایداری بالاتری برخوردار هستند.

دیوارکوب‌های پی وی سی روکش دار از قیمت بالاتری نسبت به انواع چاپی برخوردار هستند و استفاده از آن ها در مکان های پر رفت و آمد گزینه ای مناسب برای انتخاب می باشد.

دیوارکوب پی وی سی توپر

دیوارکوب پی وی سی توپر یا فومیزه نمونه ای از دیوارکوب‌هایی هستند که از آن ها در طراحی دکوراسیون داخلی استفاده می شود.

از ویژگی های این گونه دیوارکوب‌ها می توان به چگالی کم، وزن سبک، استحکام بالا، قابلیت حمل آسان، قابلیت شستشو و مقاومت در برابر ساییدگی اشاره کرد. امکان برش دهی این گونه دیوارکوب‌ها در اندازه های مختلف وجود دارد و نصب آن به آسانی صورت می گیرد.

دیوارکوبMDF

در ساخت این دیوارکوب از ام دی اف استفاده می شود. از ویژگی های این گونه دیوارکوب ها می توان به مقاومت بالای آن ها در برابر ضربه و ایجاد هرگونه خراش بر روی آن ها اشاره کرد. این گونه دیوارکوب‌ها می توانند به عنوان عایقی مناسب در برابر صوت و حرارت نیز عمل کنند.

دیوار کوب MDF

دیوارکوب چوبی

دیوارکوب‌های چوبی معمولا از جنس چوب طبیعی می باشند و زیبایی بسیار زیادی دارند. این دیوارکوب‌ها هم در سبک مدرن و هم در سبک کلاسیک و سنتی کارایی دارند و از جمله المان هایی محسوب می شوند که هیچ گاه قدیمی نمی شوند و همیشه زیبایی خود را حفظ می کنند.

بخوانید!  چطور شومینه هیزمی بسازیم؟

البته این دیوار کوب ها معایبی نیز دارند، از جمله این که در برابر رطوبت از مقاومت بالایی برخوردار نیستند و به راحتی خراب می شوند. به همین دلیل امروزه بیشتر از دیوارکوب‌های چوبی با روکش ضدآب یا دیوارکوب چوب مصنوعی استفاده می گردد. این دو نوع دیوارکوب اگرچه ظاهر طبیعی و زیبای چوب را ندارند ولی ضدآب می باشند و عمر بیشتری دارند.

دیوارکوب چوبی

دیوارکوب سفالی

امروزه از بشقاب های سفالی با طرح و نقش های مختلف و زیبایی برای تزئین دیوار تحت عنوان دیوارکوب سفالی استفاده می شود. این بشقاب ها نمایی سنتی دارند اما توانستند به خوبی جای خود را در دکوراسیون های مدرن و فانتزی جای دهند.

دیوارکوب سنتی سفالی

دیوارکوب‌های سفالی در انواع طرح و مدل های متنوعی وجود دارند که می توانید با مراجعه به مراکز فروش آن ها نمونه مناسب را خریداری نمایید. همچنین شما می توانید تعدادی از این بشقاب های سفالی را به صورت خام خریداری کنید و خودتان طرح و نقش مورد علاقه خود را بر روی آن نقاشی کنید.

این دیوارکوب‌ها به صورت تکی یا چندتایی وجود دارند. شما می توانید تعدادی از آن ها را در سایزهای کوچک و بزرگ خریداری کنید و طرح و رنگ های آن ها را با یکدیگر ست نمایید.

دیوارکوب سفالی

دیوارکوب سنتی

برخی دیوارکوب‌ها با شکل و شمایلی قدیمی تولید می شوند تا برای دکوراسیون های سنتی بکار روند. این دیوارکوب‌ها معمولا از جنس چوب هستند و حکاکی، منبت کاری و معرق کاری های بسیار ظریف و زیبایی بر روی آن ها صورت می گیرد. بهتر است از این دیوارپوش ها در محیط هایی که رطوبت وجود دارد، استفاده نشود.

دیوارکوب سنتی

دیوارکوب فانتزی

دیوارکوب‌های فانتزی معمولا در طرح های سه بعدی زیبا و شکیلی تولید می شوند و برای دیوار اتاق خواب یا دیوار پشت تلویزیون بسیار مناسب می باشند. این دیوارکوب‌ها علاوه بر زیبایی، عایق خوبی برای صدا و دما نیز محسوب می شوند.

دیوارکوب سه بعدی فانتزی

مزایای استفاده از دیوارکوب

استفاده از دیوارکوب مزایایی به همراه دارد که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دیوارکوب‌ها سبک اند و از دوام بالایی برخوردار هستند.
  • نصب آن ها آسان و سریع می باشد.
  • استفاده از آن ها می تواند به عنوان عایق صوتی و حرارتی نیز ایفای نقش کند.
  • تنوع رنگ و طرح در آن ها بالا می باشد.
  • نصب‌دیوارکوب بر روی کلیه سطوح امکان پذیر است.
  • دیوارکوب‌ها در برابر نفوذ حشرات نیز مقاوم می باشند.
دیوارکوب

دیوارکوب MDF و PVC چه تفاوت هایی دارند؟

از جمله تفاوت های دیوارکوب ام دی اف و پی وی سی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دیوارکوب ام دی اف نسبت به نمونه های پی وی سی زیباتر می باشد.
  • مقاومت دیوارکوبMDF نسبت به نمونه های PVC بیشتر می باشد.
  • در صورت تمایل به استفاده از دیوارکوب در محیط  هایی که از آب و هوای مرطوب برخوردارند، بهتر است از نمونه های پی وی سی استفاده کنید.

از دیوارکوب در چه قسمت هایی می توان استفاده کرد؟

استفاده از دیوارکوب در قسمت های مختلف مختلف خانه می تواند تاثیرگذاری فراوانی در دکوراسیون داخلی داشته باشد. یکی از قسمت هایی که استفاده از دیوارکوب برای آن می تواند انتخاب مناسبی باشد، ورودی خانه می باشد.

بخوانید!  راهنمای انتخاب اجاق گاز فردار یا مبله

ورودی خانه اولین قسمتی است که افراد در هنگام ورود به خانه با آن رو به رو می شوند. بنابراین انتخاب نمونه مناسب از دیوارکوب برای این قسمت نکته بسیار مهمی است.

برای انتخاب نمونه مناسب دیوار کوب در این قسمت باید به میزان نور طبیعی و نورپردازی آن توجه داشته باشید. در صورتی که میزان نور در این قسمت کم است، بهتر است از رنگ های روشن برای انتخاب‌دیوارکوب استفاده نمایید.

دیوارکوب پشت تلویزیون

برای استفاده از دیوارکوب در اتاق نشیمن بهتر است ابتدا دیوار شاخص را مشخص کنید و سپس برای تزئین آن از دیوارکوب مناسب استفاده کنید. این کار می تواند باعث ایجاد تغییر زیادی در اتاق نشیمن شود. اما به یاد داشته باشید که تنها برای یک دیوار از این المان استفاده نمایید.

اگر تمایل به استفاده از دیوارکوب در آشپزخانه دارید، بهترین قسمت دیوار بین کابینتی می باشد. استفاده از دیوارکوبی که رنگ آن با رنگ کابینت ها هماهنگی داشته باشد، نکته مهمی است که باید به آن توجه شود.

برای استفاده از دیوارکوب در اتاق خواب بهترین مکان دیواری است که در پشت تخت خواب قرار دارد. اجرای یک نورپردازی مناسب در این قسمت می تواند تاثیر بسزایی در زیبایی آن داشته باشد.

رنگ دیوارکوب

اگر قصد استفاده از انواع دیوارکوب‌ها برای دکوراسیون داخلی را دارید، بهتر است از رنگ های خنثی مانند کرمی روشن، طوسی، استخوانی، دودی، شیری، سفید، شنی، بژ و پلاتینی استفاده نمایید. این رنگ ها به راحتی با دیگر المان ها هماهنگ می شوند و جلوه زیبایی به چیدمان شما می بخشند.

انواع اکسسوری برای دیوارکوب

در کنار دیوارکوب با رنگ های خنثی می توانید از کمد، شلف دیواری، باکس کتاب، مبلمان، فرش و همینطور وسایل تزئینی مانند مجسمه و گل های تزئینی با رنگ های غالب و متناقض با رنگ دیوارکوب استفاده نمایید.

انواع اکسسوری برای دیوارکوب

نورپردازی دیوارکوب

با استفاده از نورپردازی می توان جلوه ای ویژه به دیوارکوب بخشید و زیبایی آن را دوچندان کرد. اغلب طراحان معمولا از چند رنگ و طرح مختلف دیوارکوب برای تزیین دیوار استفاده می کنند.

در صورت نورپردازی و استفاده از لامپ های کوچک توکار هالوژن بر روی این دیوارکوب‌ها، جلوه ایجاده‌شده بسیار خاص و زیباتر می شود.

انتخاب دیوارکوب برای محیط های اداری

برای محل هایی مانند رستوران ها، هتل ها، سالن های کنفرانس و یا تئاتر برای زیبایی می توان از دیوارپوش های پی وی سی استفاده نمود. اگر علاوه بر زیبایی به دنبال دیوارکوبی مقاوم و عایق صدا و حرارت نیز می باشید، بهتر است از دیوارپوش های ام دی اف استفاده نمایید.

رنگ دیوارکوب‌های مورد استفاده در این محل ها بهتر است از نوع رنگ های غالب و چشمگیر باشد تا زیبایی محیط را از نظر بصری افزایش دهد.

کلام پایانی

امیدواریم نکات ارائه شده در این نوشته از ساختمانچی توانسته باشد انواع دیوارپوش ها و مزایای آن ها را به خوبی برای شما بازگو کند. نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در این خصوص با ما در میان بگذارید.