آموزش رویت

ساختمانچی

دکوراسیون به سبک مدرن میانه قرن از جمله سبک هایی است که به دلیل وجود خطوط منظم و حس بی نظیری که در فضا ایجاد می کند، از دهه های پیش مشهور می باشد و مورد استقبال افراد بسیاری قرار دارد.

طرح های راحت و به روز این سبک با سبک زندگی امروزی و فضاهای گسترده همخوانی بی نظیری پیدا می کند. در حقیقت، شما به راحتی می توانید وسایل و لوازم موردنیاز را برای چیدمان منزل به سبک مدرن میانه قرن تهیه نمائید. با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی با ما همراه باشید تا با این سبک از طراحی به خوبی آشنا شوید.

ویژگی های سبک مدرن میانه قرن چیست؟

چیدمان منزل به سبک مدرن میانه قرن

این سبک از طراحی برای نازک کاری و طراحی دکوراسیون مورد استقبال فراوانی قرار دارد. ریشه طراحی دکوراسیون به سبک مدرن میانه قرن به سبک بوهمیایی آلمان باز می گردد.

با رونق سبک مدرن میانه قرن و ورود مدرنیسم به دنیای طراحی داخلی، نازک کاری با استفاده از متریال های جدید انجام شد. مبنای این سبک بر اساس راحتی، زیبایی و کارایی مشخص گردید.

خانه های مدرن میانه قرن الگویی برای طراحی داخلی خانه های امروزی با فضای یک تکه و گسترده هستند. به همین دلیل می توان از پنجره های بزرگ، نور طبیعی و فضای یک تکه آن ها بهره برد.

سبک میانه قرن

عناصر و المان هایی که در این سبک از طراحی مورد استفاده قرار می گیرند بسیار زیبا و هنرمندانه انتخاب می شوند و با طرح های مدرن خود هزینه قابل قبولی را به خود اختصاص می دهند.

خطوط منظم، منحنی ها و اشکال هندسی این وسایل را با نیازهای سبک زندگی امروزی مطابقت می دهند. آن ها نمایی قدرتمند، کاربردی و زیبا به تصویر می کشانند. یکی از مزایای مهم این سبک طراحی استفاده کاربردی از وسایل است، کارایی معیار اصلی در اجرای سبک مدرن میانه قرن است.

اجرای سبک مدرن میانه قرن

سبک مدرن میانه قرن در دنیای امروز نیز بنا بر هزاران دلیل همچنان رایج است. ویژگی های این سبک باعث می شود تا بتوان از آن در دکوراسیون معاصر، مدرن و ترکیبی به آسانی استفاده نمود.

ارتباط با سبک اسکاندیناوی و استفاده از متریال های طبیعی سبک مدرن میانه قرن را بسیار جذاب و ایده آل نشان می دهد. این سبک در خانه ها و فضاهای داخلی مختلف قابل اجرا است و حسی از تازگی را در در دنیای مدرن امروزی به ارمغان می آورد.

سبک مدرن میانه قرن در دنیای امروز

خصوصیات برجسته و خاص سبک مدرن میانه قرن

در حالی که این سبک مدرن ترکیبی از سبک های مختلف است. اما دارای ویژگی های منحصر بفردی است که آن را از سایر سبک ها تمایز می نماید. این خصوصیات و ویژگی ها به شرح زیر می باشند:

خطوط منظم

نمای بسیار زیبا و قابل درکی که سبک مدرن میانه قرن به نمایش می گذارد حاصل خطوط منظم، منحنی ها و سطوح نرم است. در واقع اشکال هندسی جایگاه بسیار ویژه ای در این سبک طراحی دارند. افراط و زیاده روی در این سبک اصلاً به چشم نمی خورد و تمرکز اصلی بر روی المان های اساسی و عملکرد اشیاء و وسایل است.

سبک مدرن میانه قرن برخلاف سبک هایی نظیر باروک، ویکتوریایی و کولونیال که دارای تزئینات و چیدمان زیاد و سنگین هستند طرفدار سادگی و کاربردی‌بودن دکوراسیون می باشد. دوری از هرج و مرج و آراستگی فضا یکی از ویژگی های بارز این سبک است که همواره طراحان و معماران بدان توجه می نمایند.

سبک مدرن میانه قرن

متریال های جدید و ترکیبی

نیازی که بعد از جنگ برای مصالح جدید خصوصاً پلاستیک حس می شد، منجر به ایجاد سبک مدرن میانه قرن گردید. ترکیب متریال های طبیعی با متریال های دست ساز بشر و تکنولوژی های نوین در این سبک رواج یافت و بیشتر المان ها با استفاده از خلاقیت و کاربرد متریال های متضاد تولید شدند.

پلی وود، فلز، شیشه، وینیل، پلکسی گلاس از جمله متریال هایی هستند که در این سبک از طراحی برای نازک کاری و طراحی دکوراسیون ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند.

در گذشته برخلاف امروز که از پلاستیک برای شبیه‌سازی چوب و یا دیگر متریال ها استفاده می شود، متریال های طبیعی به دلیل کیفیت منحصر بفرد مورد استقبال قرار می گرفتند.

در حال حاضر بیشتر از فایبرگلاس به دلیل داشتن ویژگی ها و مزایای مناسب مشابه سایر متریال ها در طراحی داخلی استفاده می شود.

ایجاد سبک مدرن میانه قرن

رنگ ها

رنگ های روشن و بسیار جذاب در دکوراسیون داخلی به سبک مدرن میانه قرن جایگاه ویژه ای دارند. این رنگ ها نه تنها در المان های تزئینی بلکه در بافت مبل ها، میزها و سایر لوازم خانه به چشم می خورند. پالت رنگی متشکل از طیف های پر رنگ و پر انرژی به فضای مدرن هیجان می بخشد.

دکوراسیون داخلی به سبک مدرن میانه قرن

بافت ها و الگوها

بافت ها نیز در طراحی دکوراسیون مدرن میانه قرن جایگاه ویژه ای دارند. در واقع در هر مکانی که با سبک مدرن، خطوط منظم و اشکال مینیمالیسم طراحی شود، بافت زیبایی فضا را دوچندان می کند.

بخوانید!  شیرآلات راسان و ویژگی آن ها

المان هایی نظیر فرش پشمی، شومینه زمخت سنگی، میز شیشه ای، سرامیک های براق و پارچه های مبلی بافت دار همه در کنار هم یک سبک مدرن میانه قرن پیدار می کنند که مورد سلیقه تمام افراد قرار خواهد گرفت.

طراحی مدرن میانه قرن

راحتی و کارایی

تمرکز اصلی این سبک از طراحی بر کارایی لوازم و وسایل است. تنها اسباب و اثاثیه ضروری برای این نوع طراحی انتخاب می شوند. برای مثال تخت خواب های تاشو، میزهای چندگانه و… جایگاه خاصی در خانه های مدرن دارند، زیرا علاوه بر چند کاره بودن، راحتی و آسایش را برای ساکنین به ارمغان می آورند.

طراحی دکوراسیون مدرن میانه قرن

وسایل سبک مدرن میانه قرن

بسیاری از طراحان و سازندگان اقدام به ساخت وسایل و المان های ضروری بر اساس سبک مدرن میانه قرن نمودند. وسایلی که بر این اساس تولید می شوند در دنیای مدرن امروز نیز کاربرد ویژه ای دارند و قابل استفاده در دکوراسیون داخلی می باشند.

المان های ضروری بر اساس سبک مدرن میانه قرن

ایده های طراحی خانه به سبک مدرن میانه قرن

استفاده از گیاهان طبیعی

به کار بردن گیاهان باعث ایجاد هوای تازه در فضا می شود، کمک می کند تا سبک مدرن میانه قرن بیشتر حس گردد و فضای محیط از حالت سردی و بی روحی خارج شود. از گیاهانی که ظاهری مدرن اما قیمتی مناسب دارند می توان استفاده نمود.

این گیاهان را در شیشه ها، ظروف و گلدان های قدیمی بگذارید و آن ها را روی لبه پنجره ها، میزها و قفسه کتاب قرار داده و یا جلو پنجره آویزان کنید. اگر در خانه ایی زندگی می کنید که نور به اندازه کافی برای رشد گیاهان وجود ندارد نگران نباشید، می توانید از گیاهان مصنوعی استفاده کنید.

استفاده از گیاهان در سبک میانه قرن

به نمایش گذاشتن گلدان های دکوراتیو

گلدان ها می توانند قسمت اعظم طراحی های مدرن را در بر گیرند. جنس اغلب گلدان ها از شیشه یا سرامیک است و منحنی های ترکیبی و زاوایای هندسی، ظاهر آن ها را تشکیل می دهند.

اجازه دهید تا شخصیت شما با نوع گلدان های مورد استفاده نمایش داده شود، به دنبال بافت های ویژه و رنگ های روشن باشید یا این که از رنگ های خنثی استفاده نمائید.

استفاده از لامپ های مدرن

لامپ ها به دلیل این که می توانند ظاهر یک اتاق را در زمانی سریع تغییر دهند بهترین گزینه برای ایجاد یک طراحی مدرن با کمترین هزینه هستند. به دنبال پایه های ساده، سایه های هندسی، حباب های شیشه ای و یا فلزات صنعتی باشید و از آن ها استفاده کنید.

اگر امکان خرید لامپ جدید وجود ندارد سعی کنید در ظاهر لامپ موجود تغییری ایجاد کنید. می توانید از رنگ سفید برای بازسازی آن استفاده نمائید و یا برای ایجاد ظاهر مدرن میانه قرن از سایه روشن های جدید بدون این که هزینه ای انجام دهید بهره ببرید.

استفاده از لامپ های مدرن

جمع آوری لوازم اضافه

در این روش شما کاملا آزاد هستید که فضا را آن طور که می خواهید به سبک مدرن درآورید. خودتان از شر اثاثیه اضافه و غیرکاربردی راحت کنید تا محیط خانه درهم و شلوغ نباشد. سبک مدرن، سبکی ساده و منظم است.

اسبابی که مورد استفاده نیستند جمع آوری کنید و فقط تجهیزات کاربردی و یا اشیا لوکس را در محیط باقی بگذارید. خطوط واضح و ظاهر منظم یک حس جاداری و وسعت برای اتاق ایجاد می کند.

استفاده از رنگ خنثی

یک اتاق نشیمن که سرتاسر آن سفید رنگ است یک طرح مدرن محسوب می شود که با کمی تغییر متحول می شود. برای این که هزینه زیادی صرف نکنید با چند مورد از وسایل کار خود را شروع کنید.

یک کاناپه، میز چای خوری و حتی کنسول می توانند گزینه های خوبی باشند. استفاده از کوسن، کنسول و چند شی سفید رنگ به شکل اعجاب آوری محیط را مدرن جلوه می دهند.

اگر همه لوازم و اثاثیه منزل سفید باشند محیط جالبی ایجاد نمی شود، پس سعی کنید که بی رویه از رنگ سفید استفاده نکنید، بلکه از سایه روشن های مشابه  با رنگ های خنثی استفاده نمائید تا ظاهری تمیز و مرتب در خانه خود داشته باشید.

عکس دکوراسیون مدرن میانه قرن

پهن کردن فرش

فرش ها عنصری دکوراتیو هستند که در صورت گران نبودن روشی مناسب برای بروزرسانی اتاق محسوب می شوند. قالی های مدرن معمولا از جنس پشم هستند که یا الگوهای هندسی و یا الگوهای رنگی یکپارچه در آن ها به کار رفته است.

بخوانید!  شومینه سنگی چیست و چه مزایایی دارد؟

فرش چرمی نیز گزینه ی دیگری است که عامه پسند هم می باشد. آن ها مدت بسیار طولانی عمر می کنند و حس از تجمل گرایی و لوکس بودن را ارائه می دهند.

عکس دکوراسیون مدرن میانه قرن

استفاده از رنگ های گوناگون

اگرچه در دهه های 50 و 60 میلادی در دوران اوج سبک مدرن میانه قرن استفاده از رنگ های خنثی نوعی قانون به حساب می آمد اما استفاده از رنگ ها با مقیاسی کوچک اجرا می شد.

استفاده از رنگ زرد آفتابی و آبی آسمانی در اتاقی با رنگ های خنثی حسی شادی بخش ایجاد می کند که یادآور دوران پسا مدرن هم می باشد. استفاده از لوازم، مبلمان و وسایل دکوراتیو با رنگ روشن پیشنهاد می شود.

استفاده از رنگ های گوناگون

لوازم و اثاثیه خاص

استفاده از صندلی های راحتی با طرح های منحصر بفرد، نمونه ایی از به کارگیری لوازم خاص برای تکمیل‌کردن ظاهر یک اتاق مدرن است. طراحی خاص این صندلی ها خود بیان‌کننده سبک مدرن است و همچنین رنگ های موجود در طراحی صندلی باعث جلب توجه آن می شود.

این وسایل و لوازم می توانند مبلمان، فرش، جزئیات معماری، آثار هنری و یا یک لوستر استثنایی باشند. ذهن خود را از فضای محدود خارج کنید و به طرح های فوق العاده فکر کنید.

لوازم و اثاثیه خاص

استفاده از قفسه های باز

قفسه های باز یک روش ایده آل برای نمایش اشیا تزئینی و کلکسیون های شخصی در یک اتاق مدرن می باشند. برای طراحی و ساخت این قفسه ها از چوب هایی به رنگ سفید و طلایی روشن استفاده کنید به خصوص رنگ سفید جلاخورده که ظاهری بسیار جذاب به آن ها می بخشد.

برای جلب توجه و زیبایی بیشتر قفسه ها را با ابعاد، ارتفاع و اشکال گوناگون به ویژه با استفاده از زوایای هندسی طراحی کنید. روی این قفسه ها را با اشیا مختلف پر نکنید چون نیازی به این کار نیست، بلکه با قرار دادن چند شی تزئینی ظاهر این قفسه ها را تکمیل کنید.

استفاده از آثار هنری

به کار بردن آثار مدرن پاپ آرت چه به صورت اصلی و یا به صورت کپی فضای مدرن موردنظر شما را بوجود خواهند آورد. برای این که طرح مدرن میانه قرن در محیط مورد نظر اعمال شود می توانید از آثار هنرمندانی مانند آقای ویلم دیکونینگ هلندی (از بزرگ ترین نقاشان سبک اکسپرسیونیسم )، آقای پل جکسون پولاک انگلیسی و آقای اندی وارهول آمریکایی استفاده کنید.

این آثار هنری پاپ را می توانید در اتاق نشیمن و اتاق پذیرایی به کار ببرید، علاوه بر آن استفاده از آثار پاپ آرت در راهروها و راه پله ها نیز توصیه می شود.

استفاده از آثار هنری

طراحی یک شومینه

در سالن نشیمن یک شومینه دو طرفه، طراحی کنید. در دوران اوج سبک مدرن میانه قرن این شومینه های شیشه ای دو طرفه بسیار مورد توجه قرار گرفتند و جز قسمت های اصلی طراحی به حساب آمدند. حال شما می توانید شومینه هایی از جنس آجر، سنگ و چوب را سفارش دهید.

طراحی یک شومینه

طراحی باز پاگرد پله ها

در سبک مدرن میانه قرن، طراحی باز پاگرد پله ها یک ترکیب طراحی جدید به حساب می آید. استفاده از این طرح باز برای پاگرد نه تنها باعث وسعت بیشتر فضا می شود، بلکه خود یک اثر هنری هم نیز در نظرگرفته می شود. تفاوت پاگردهای مدرن صنعتی با طراح های مدرن میانه قرن کاملاً آشکار و واضح است.

 آشپزخانه بزرگ و براق

آشپزخانه از جمله مکان هایی است که بسیاری از خلاقیت ها و ابداعات سبک مدرن میانه قرن در آن یافت می شود. در آن دوران سرگرمی و تفریح در میان مردم به شدت مورد استقبال قرار می گرفت و آشپزخانه های جدید و لوازم پذیرایی بسیار جذابیت داشتند.

شما می توانید آشپزخانه های خود را با استفاده از کانتر آشپزخانه سفید رنگ براق و چراغ های آویزی که به شکل ساعت شنی هستند و تعداد زیادی از صندلی های چهار پایه شبیه به مدل های زیر به سبک میانه مدرن طراحی کنید.

آشپزخانه مدرن میانه قرن

کلام پایانی

ما در این نوشته از ساختمانچی به معرفی سبک مدرن میانه قرن، ویژگی های منحصربفرد و چگونگی طراحی خانه ای به این سبک پرداختیم.

امیدواریم از مطالعه این نوشته لذت ببرید و به اطلاعات ارزشمندی در این زمینه برسید. در صورت تمایل می توانید نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد این نوشته با ما اهالی ساختمانچی در میان بگذارید.