آموزش رویت

ساختمانچی

آیا تاکنون نام سبک آرت دکو در دکوراسیون داخلی خانه به گوشتان خورده است؟ آیا می دانید این سبک چه ویژگی ها و خصوصیات بارز و منحصربفردی دارد؟ در دکوراسیون داخلی از سبک های متفاوتی استفاده می شود که هر کدام ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند.

در این نوشته از ساختمانچی قصد داریم سبک جدیدی از طراحی داخلی با عنوان آرت دکو را به علاقمندان دکوراسیون داخلی معرفی نماید. با ما همراه باشید.

تاریخچه آرت دکو

آرت دکو در سال های 1920 تا 1930 رواج زیادی داشت. در این دوره بیشتر خانه ها با پس زمینه ای هنری طراحی می شدند. آرت دکو سبکی مدرن و لوکس محسوب می شود که نوع طراحی خود را از منابع مختلفی الهام می گیرد؛ از هنر و معماری مصری و باستان شناسی تا تکنولوژی های جدید، بروز و مدرن.

ویژگی های سبک آرت دکو

سبک آرت دکو مانند برخی از سبک ها نماد آرامش و سکون نیست، بلکه توانگری و شکوه خود را در قالب تجملات در معرض نمایش می گذارد. این سبک به دنبال خودنمایی و جلب توجه است و به همین دلیل تمام المان های آن دارای الگوهای هندسی و نقوش بسیار زیبا هستند.

آرت دکو تمام اجزای دکوراسیون را در بر می گیرد و به عنوان یک سبک مدرن، کاربردی، دلربا، ظریف و زیبا به شمار می آید. آنچه که در این سبک به چشم می خورد تقارن در اشکال هندسی است.

اشکال در این سبک طراحی دارای گوشه های هندسی هستند، البته گاهی اوقات نیز از فرم های منحنی استفاده می شود. طراحان ارت دکو از فلزاتی چون برنز، فولاد و نیکل در طراحی های خود به وفور استفاده می کردند.

به عبارت دیگر استفاده از سطوح براق از ویژگی های این سبک طراحی محسوب می شود. به طور کلی المان های مورد استفاده در این سبک از درخشش زیادی برخوردارند و نمادی از لوکس بودن و تجمل می باشند.

دکوراسیون آرت دکو

از دیگر ویژگی های این سبک استفاده از طرح های ساده، خطوط مستقیم، نقش و نگارهای تکراری، منحنی های منظم، زوایای جسورانه و… و در عین حال درخشنده و لوکس می باشد.

بخوانید!  دکوراسیونی گرم و صمیمی به سبک روستیک

دکوراسیون داخلی آرت دکو دارای ویژگی های مخصوص به خود می باشد که آن را از سایر سبک های دکوراسیون متمایز نموده است. در ادامه به عناصر و اجزای موجود در این نوع دکوراسیون می پردازیم و ویژگی آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

طراحی دکوراسیون به سبک آرت دکو

مبلمان آرت دکو

در دکوراسیون به سبک آرت دکو انتخاب مبلمان باید بر اساس اشکال ساده، بدون تزئینات اضافی و از جنس چوب های خاص صورت گیرد. استفاده از آینه، کروم و چوب راه راه در ساخت مبلمان آرت دکو از ویژگی های منحصر به فرد آن هاست.

این متریال جلوه مبلمان را شکیل تر و پرشکوه نشان می دهند و نقش موثری در زیبایی مبلمان ایفا می کنند. نکته دیگری که در خصوص مبلمان باید مدنظر قرار بگیرند، سایز آن هاست.

مبل ها باید در اندازه های بزرگ خریداری شوند، علاوه بر آن میزهای کناری، گنجه ها و صندلی های بزرگ برای دکوراسیون این سبک ایده آل هستند.

مبلمان آرت دکو

رنگ در سبک آرت دکو

رنگ هایی که در این سبک به کار برده می شوند رنگ های پر رنگ و قدرتمندی هستند که در آن ها کنتراست نیز به چشم می خورد. زرد روشن و تیره، قرمز، سبز، آبی و صورتی به خوبی با رنگ نقره ای، سیاه و کرومی ترکیب می شوند.

اگر می خواهید فضایی لطیف تر در دکوراسیون خانه خود ایجاد کنید از رنگ های کرم و بژ در اتاق نشیمن، غذاخوری و اتاق خواب استفاده کنید. این رنگ ها به زیبایی با چوب جلا داده شده و مبلمان لاک زده شده کنتراست پیدا می کنند.

آرت دکو

وسایل مورد استفاده در سبک آرت دکو

متریال هایی که در دکوراسیون به سبک آرت دکو مورد استفاده قرار می گیرند نمادی از یک زندگی ثروتمندانه هستند. در این نوع دکوراسیون از متریال های مشخصی مانند فولادهای ضد زنگ، کروم، آینه، شیشه، چوب های تزئینی کمیاب، سنگ مرمر و پوست حیوانات استفاده می شود.

برخی از این موارد بسیار کمیاب اند و به سختی یافت می شوند، اما کاربرد آن ها در طراحی منزل نماد یک دکوراسیون واقعی به سبک آرت دکو می باشد.

سبک آرت دکو

کفپوش آرت دکو

برای کفپوش اتاق هایی که با این سبک طراحی می شوند از کفپوش لینولئوم، سنگ مرمر و یا کاشی های سیاه و سفید استفاده می شود. علاوه بر آن پارکت لاک‌خورده نیز در پوشش کف اتاق ها استفاده می شود.

بخوانید!  برترین ایده های طراحی راه پله مدرن

اگر علاقمند به پهن کردن فرش در کف خانه خود هستید می توانید از فرش های زیبا در ابعاد بزرگ و متناسب با دکوراسیون خانه به عنوان کفپوش استفاده نمایید.

کفپوش آرت دکو

به طور کلی در طراحی آرت دکو از موارد زیر می توانید بهره بگیرید:

  • نورپردازی لایه به لایه به منطور ایجاد محیطی مناسب و زیبا
  • کاربرد الگوها زاویه دار، نقش های پله ای، منحنی های برجسته و در کل استفاده از اشکال هندسی ساده و بدون پیچیدگی
  • استفاده از لوازم و اکسسوری های براق مانند آینه و شیشه های درخشان
  • بکارگیری الگوهای ترسیمی و بافت های نرم مانند ساتن و ابریشم
  • استفاده از فرش ها و موکت هایی با طرح و نقش های هندسی
  • مبلمانی با پایه ها و دسته‌های براق، جلا خورده و یا آینه کاری شده
  • تاکید بر روی خطوط و شکل های مختلف
  • رعایت تقارن
  • استفاده از المان های تزئینی و اکسسوری هایی با نماد یا رنگ خورشید
اتاق خواب ارت دکو

کلام پایانی

ما در این نوشته از ساختمانچی به معرفی سبک آرت دکو، نکات مهم در طراحی به این سبک و ویژگی های شاخص آن پرداختیم. همانطور که گفتیم در سبک آرت دکو از المان های هنری و تزئینی براق، درخشان و لوکس که نماد تجمل گرایی و قصرنشینی است، استفاده می شود.

استفاده از خطوط ساده، متقارن و یا استفاده از اشکال هندسی در این سبک به وفور به چشم می خورد. امیدواریم از مطالعه این نوشته لذت ببرید و به نکات و ایده های جالبی دست پیدا کنید. در صورت تمایل می توانید نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در این باره با ما اهالی ساختمانچی در میان بگذارید.