آموزش رویت

ساختمانچی

طراحی و دکوراسیون اتاق کودک از اهمیت بالایی برای خانواده ها برخوردار می باشد. افرادی که دارای نوزاد هستند از بین اتاق خواب های منزل یکی از آن ها را به اتاق کودک اختصاص می دهند و محیطی زیبا، ایمن و خصوصی برای کودک خود در نظر می گیرند.

طراحی این اتاق خواب باید با راهنمایی طراحان صورت گیرد و نمی توان بدون آگاهی از سبک های طراحی داخلی و تاثیر رنگ ها اقدام به تغییر دکوراسیون کرد.

دکوراسیون اتاق کودک از نظر روانشناسی بسیار حائز اهمیت است و باید توجه ویژه به آن معطوف شود. مهم ترین نکته در طراحی این اتاق استفاده از رنگ مناسب است.

رنگ ها تاثیرات متفاوتی بر روحیه و رفتارهای کودک می گذارند. بنابراین با آگاهی از تاثیر رنگ در دکوراسیون داخلی و این که کدام رنگ بهترین تاثیر را بر کودک می گذارد می توان مناسب ترین رنگ را انتخاب نمود.

در این نوشته از ساختمانچی سعی کردیم به معرفی رنگ ها و اثرات متفاوت آن ها بر کودک و همچنین نکات و ایده های مهم در طراحی اتاق دخترانه و پسرانه بپردازیم. با آگاهی از آن ها می توانید زیباترین و دوست داشتنی ترین دکوراسیون را برای اتاق کودک خود طراحی نمائید. با ما همراه باشید.

انتخاب رنگ مناسب برای اتاق خواب کودک

انتخاب رنگ های مناسب برای طراحی اتاق خواب کودک کمی سخت است، خصوصاً اگر ایده های بسیار زیادی در مورد آن داشته باشید.

رنگ های پاستیلی بهترین گزینه برای ایجاد اتاق خوابی آرام برای کودک می باشند؛ زیرا رنگ های ملایم آن حسی آرامش بخش به کودک منتقل می کنند و نسبت به سایر رنگ ها برای زیبا و جذاب ساختن اتاق کودک توصیه می شوند.

دکوراسیون داخلی مدرن، مدل های جدید طراحی دکوراسیون اتاق کودک را با ایجاد تغییر در سبک های قدیمی با تنوعی بی نظیر ارائه می دهد. اتاقی برای نوزاد جذاب و دوست داشتنی است که در دکوراسیون آن رنگ های خنثی به کار نرفته باشد.

روان شناسی رنگ های اتاق کودک این روزها بسیار کارآمد و قابل اطمینان است، زیرا روان شناسی رنگ ادعا می کند که رشد ذهنی و جسمی کودک به طور قابل ملاحظه ای تحت تاثیر رنگ های محیط اطراف قرار می گیرد.

همانطور که واضح است هر پدر و مادری بهترین را برای کودک خود می خواهند، بنابراین با تفکر در مورد تاثیرات رنگ و این که چگونه این رنگ ها بر رشد و رفتار کودک تاثیر می گذارند، والدین ترغیب می شوند تصمیمات درستی برای انتخاب رنگ های مناسب اتاق خواب کودک خود اتخاذ کنند.

انتخاب رنگ مناسب برای اتاق خواب کودک

استفاده از رنگ های گرم

این موضوع کاملاً مشهود است که رنگ های گرم حسی از صمیمت و شادی ایجاد می کنند. طیف های قوی رنگ قرمز، نارنجی و زرد بیانگر صمیمیت و راحتی هستند.

غیر از حسی شاد و لذت بخش که شما می توانید با این رنگ ها تجربه کنید، ذهن نیز تحریک شده و علاوه بر آن جسم شما شاداب تر و فعال تر خواهد شد.

این ترکیب از رنگ های گرم و احساسات ناشی از آن جنبه های منفی خودشان را نیز دارند، مخصوصاً اگر کودک بیش فعال باشد این رنگ های انرژی زا به ریلکس شدن وی کمکی نمی کنند؛ بنابراین بهتر است که این رنگ ها را همراه با رنگ های ملایم استفاده کنید.

یکی از جذاب ترین ایده ها برای طراحی دکوراسیون اتاق کودک رنگ کردن دیوار با یک رنگ گرم و ترکیب آن با دکوراسیونی از همان رنگ یا ایجاد کنتراست بین رنگ های گرمتر و سردتر است. این گونه رنگ ها در اتاق کودک تعادل ایجاد می کنند و هیجان بیش از حد و انرژی منفی را از بین می برند.

استفاده از رنگ های گرم

نارنجی روشن و شاد

رنگ نارنجی گرم و تحریک کننده تعاملات اجتماعی را تقویت می کند و تمایل به ارتباط و تعامل با محیط را افزایش می دهد. علارغم تاثیر مثبت آن، حضور فراوان رنگ نارنجی خصوصا در طیف های پررنگ، می تواند در اتاق خواب دختران و پسران انرژی را تحت تاثیر قرار دهد. برای تعدیل حس هیجانی که این رنگ در اتاق خواب ایجاد می کند باید نور کافی در اتاق تنظیم شود.

نارنجی روشن و شاد

رنگ قرمز

رنگ قرمز که رنگ شور و هیجان است، بدن را آکنده از انرژی و سرزندگی می کند و ذهن را فعال می سازد. میزان ضربان قلب و تنفس تحت تاثیر محیطی که در آن رنگ قرمز وجود دارد قرار می گیرد و تندتر می شود.

سپری کردن زمان زیاد در یک چنین محیطی، مخصوصا در اتاق کودک ممکن است میزان تهاجم گری را افزایش دهد یا حتی میزان تمرکز را کاهش دهد.

بنابراین، اگر چه رنگ قرمز به اتاق انرژی می دهد ولی استفاده زیاد از آن خوب نیست، زیرا باعث بیش فعال شدن کودک خواهد شد. به طور کلی، رنگ قرمز ایده خوبی برای اتاق کودک محسوب نمی شود.

رنگ صورتی

از دید روانشناسی اگرچه رنگ صورتی اغلب برای اتاق خواب نوزاد دختر مورد استفاده قرار می گیرد، اما برای اتاق نوزاد پسر نیز می تواند فوق العاده باشد.

دانشمندان رفتارگرا فعالیت کودکان بازداشت شده در دادسرای سن برناردینو در کشور کالیفرنیا را مشاهده نمودند و متوجه شدند که رفتارهای خشونت آمیز آن ها با قرار گرفتن در اتاق های 8 فوت در 4 فوتی صورتی رنگ کاملاً آرام شدند.

بنابراین، این رنگ برای تم اتاق پسران نیز می تواند به کار رود. رنگ صورتی خودش به تنهایی حسی از آرامش را به همراه دارد. حتی اتاق پسرها را نیز می توان با استفاده از دکوراسیونی متشکل از سایه های روشن صورتی طراحی کرد.

به خاطر بسپارید که استفاده بیش از حد از این رنگ می تواند باعث اضطراب شود؛ بنابراین مقدار متعادلی از آن را برای اتاق کودک استفاده کنید.

رنگ صورتی

رنگ زرد

رنگ زرد، رنگی شاد و زنده است و نماد گرمی و حرارت خورشید می باشد. استفاده از این رنگ در اتاق کودک می تواند به فضا نور و روشنایی بیفزاید، اما استفاده بیش از حد از آن باعث می شود کودک شما گریه کند.

به همین دلیل بهتر است این رنگ را در بین رنگ های مورد علاقه خود برای طراحی دکوراسیون اتاق کودک استفاده نکنید.

فعالیت های ذهنی و حرکت ماهیچه های کودک موقعی که در فضای احاطه شده با رنگ زرد قرار می گیرد افزایش می یابد؛ بنابراین از این رنگ باید به مقدار محدود و در ترکیب با سایر رنگ ها برای دکوراتیو نمودن فضا استفاده کرد. زرد کم رنگ، رنگی آرامش بخش است و می توان به اندازه مشخص از آن در اتاق استفاده نمود.

رنگ زرد

رنگ سبز مایل به آبی

رنگ آرام بخش سبز مایل به آبی فشار خون را کاهش می دهد، بدن را ریلکس می کند و فکر را آسوده می سازد. طیف های روشن آن آرامش بخش هستند با این وجود وفور آن رشد کودک را کند و آرام می کند. به هر حال، این رنگ یک ایده مدرن ارزشمند برای اتاق کودک است.

استفاده از رنگ های سرد

چنین رنگ هایی اتاق را عریض تر نشان می دهند و محیط را آرام و ریلکس می کنند. ذهن و جسم با طیف ملایم رنگ های سرد تحریک می شوند و این امر برای اتاق کودک نیز صادق است.

البته از این رنگ ها باید با احتیاط استفاده کرد، اگر این رنگ ها خیلی تند و تیز باشند می توانند حسی سرد و ناخوشایند به جای بگذارند.

اگر بخواهید فضا را آرام تر کنید پارچه های کرمی کم رنگ و ملایم را با این رنگ ها به کار ببرید. صرف نظر از جنسیت کودک، رنگ های خنثی برای کودکان همیشه توصیه می شوند.

استفاده از رنگ های سرد

رنگ آبی

طبق نظریه روان شناسان، سایه های رنگ آبی مخصوصاً اگر برای طراحی اتاق پسرها مورد استفاده قرار گیرند می توانند حس خوبی را منتقل کنند، مگر این که آن سایه رنگ را درست انتخاب نکرده باشید. رنگ آبی برای اتاق کودکی که مشکل تغذیه دارد توصیه نمی شود چون اشتها را کم می کند.

برای کودکانی که به راحتی گرم و پر جنب و جوش می شوند، رنگ سرد می تواند مفید باشد. اگر طیف های رنگ آبی برای دکوراسیون اتاق به درستی انتخاب شوند می توانند نمایی بسیار زیبا و آرام ایجاد نمایند.

رنگ آبی

رنگ قهوه ای

رنگ قهوه ای یک رنگ طبیعی است و اگر به صورت درست و یا به شکل قهوه ای تیره یا بژ استفاده شود، حس گرم و پرشوری در اتاق ایجاد می کند.

بنابراین آگاه باشید اگر این رنگ را درست با رنگ های دیگر جور نکنید در دکوراسیون اتاق کودک شما نوعی ناهنجاری به چشم می خورد. قهوه ای برای طراحی اتاق هر دو جنس دختر و پسر استفاده می شود.

رنگ قهوه ای

خاکستری

رنگ های خنثی ذهن را باز می کنند و به فرد انگیزه می دهند. با ترکیبی از تزئینات و سبک های گرم بسیار خوب و زیبا هماهنگ می شوند؛ بنابراین برای استفاده از این رنگ طبیعی در بین انتخاب هایتان برای رنگ اتاق کودک تردید نکنید.

رنگ خاکستری

رنگ سبز

رنگ سبز نماد طبیعت است و بنابراین محیط را آرام جلوه می دهد و آرامش فرد را بالا می برد. این رنگ با سلامتی، شفادهی، رفاه و آسایش مرتبط است. رنگ سبز تاثیر آرام بخشی روی ذهن و جسم دارد، اضطراب را کاهش می دهد و تمرکز را زیاد می کند.

بخوانید!  راهنمای خرید شومینه برقی[+جدیدترین مدل ها و عکس ها]

قرار گرفتن در برابر رنگ سبز حتی ممکن است توانایی خواندن را هم افزایش دهد. طبق یک تحقیق معلوم شد که با قرار دادن یک کاغذ سبز شفاف در بالای یک متن دانش آموزان توانستند سرعت خواندن و درک مطلب خود را بالا ببرند. بنابراین، شما دلایل زیادی برای در نظر گرفتن این رنگ برای دکوراسیون اتاق کودک دارید.

رنگ سبز

رنگ بنفش

رنگ بنفش از دیرباز رنگ سلطنتی بوده و تا امروز هم باقی مانده است. جواهرات بنفش رنگ هم نماد زندگی شاهانه هستند. بنفش های کم رنگ، مثل ارغوانی و یاسی بیشتر آرامش بخش هستند و حس زندگی تجملی به انسان می بخشند.

بنفش در طبیعت به ندرت یافت می شود بنابراین این رنگ “غیر طبیعی ترین” رنگ است. گنجاندن آن در بین رنگ های دیوار اتاق کودک از ایده های فوق العاده و بی نظیر برای اتاق کودک محسوب می شود.

دلیل علمی مربوط به ارتباط بین رنگ و رفتار انسان دقیق و قطعی نیست. اما به طور کلی نکاتی در مورد طراحی اتاق خواب برای تزیین اتاق نوزاد و کودک به ما ارائه می دهد. مطالعات نشان می دهند که نوزادان به طور کلی رنگ بنفش را بیشتر از رنگ های دیگر دوست دارند.

در مقایسه با رنگ آبی سرد و صورتی ملایم، رنگ بنفش توجه نوزادان را فوراً به خود جلب می کند و آن ها را مدت طولانی تری مجذوب نگه می دارد.

به علاوه، نگاه کردن به این رنگ خوب است. بنفش رنگی زیبا، پرآرامش و پرابهت است که انتخابی عالی برای اتاق کودک می باشد و از رنگ های مورد علاقه کودکان است.

رنگ بنفش

رنگ سفید

رنگ سفید، انرژی، امیدواری و قدرت تغییر را به بار می آورد. بهترین استفاده از رنگ سفید، ترکیب آن با رنگ های دیگر است. اگر اتاق کودک کوچک باشد این رنگ حس بزرگ تر بودن فضا را برای شما به وجود می آورد. بنابراین دید شما را به طور کامل عوض می کند.

رنگ سفید

 رنگ سیاه

در اتاق کودکان به ندرت از رنگ سیاه استفاده می شود و استفاده از این رنگ برای دکوراسیون اتاق کودک مناسب نیست. به همین دلیل از این رنگ باید همیشه در حد اعتدال استفاده شود.

رنگ سیاه یک رنگ تیره و قدرتمند است، بنابراین اگر اتاق شما پنجره های بزرگ و نور طبیعی زیاد دارد از این رنگ همراه با سایه های کنتراست استفاده کنید.

نکات مهم در طراحی اتاق خواب کودک

تخت خواب گهواره ای گران و بزرگ نخرید

نوزاد کوچک شما تا ابد در این تخت گهواره ای نخواهد ماند. در واقع زمان زیادی را در آنجا سپری نخواهد کرد. بسیاری از نوزادان در طول 6 ماه تا یکسال اول زندگی در کنار مادر یا والدین خود می خوابند و به ندرت در اتاق خواب خود خوابانده می شوند. چرا هزینه بسیاری صرف خرید وسایلی می کنید که یک یا نهایتا دو سال کاربرد دارند؟

در حالی که یک تخت خواب معمولی می تواند زمان بیشتری عمر کند و در خانه فضا و بودجه کمتری به خود اختصاص دهد.

اگر قصد دارید در آینده بچه های بیشتری داشته باشید، در هر صورت پیشنهاد می کنیم از خرید تخت مخصوص کودک نوپا صرفه نظر کنید. یک تخت خواب سفری راحت و ارزان با خطوط تمیز و جای پای کوچک بهترین گزینه برای شما می باشد.

لوازم جانبی اتاق را فراموش نکنید

با آرامش و توانایی شخصی خود کاری کنید که دکوراسیون اتاق کودک با هنر خود شما مملو از لوازم جانبی شود. این قانون را به یاد داشته باشید که هرچه کمتر بهتر. به جای تلاش برای پوشش تمام فضای در دسترس و وجب به وجب اتاق بر روی دو یا سه نقطه کانونی تمرکز کنید.

برای مثال یک اثر هنری چشمگیر را روی دیوار بالای سر تخت خواب آویزان کنید و یا به وسیله یک کاناپه، فرش و چند عدد بالشت یک گوشه دنج برای کودک ایجاد کنید. سعی کنید از وسایل قابل انعطاف و وسایل صرفاً تزئینی که درهم و برهم هستند اجتناب کنید.

در عوض به دنبال اسباب بازی هایی نظیر چرتکه های چوبی یا مجموعه ای از حلقه های بازی که دور آن ها پارچه پیچیده شده است، باشید. سعی کنید لوازم جانبی را به نحوی انتخاب کنید که ظاهر یا فرم آن ها با عملکرد ادغام شده باشد.

لوازم جانبی اتاق را فراموش نکنید

میز چند منظوره خریداری نکنید

گرچه چنین وسیله ای برای فرزند کوچک شما ضروری است، اما میز چند منظوره گزینه مناسبی برای شما نیست. به جای پرداخت هزینه برای چنین میزی با اضافه کردن یک صفحه قابل جابجایی و تغییر آن به کمد لباسی یک میز چند منظوره ساده بسازید.

هرگز قدرت نور مناسب را دست کم نگیرید

استفاده از یک لامپ سقفی خیلی پر نور و یا یک لامپ کم نور می تواند منجر به خستگی چشم شما و کودک گردد. برای داشتن یک نور متعادل باید از نور چند لامپ متوسط استفاده کرد و اتاق را در حد نیاز روشن نمود. لامپ ها را بالای میز یا کنار صندلی کودک آویزان کنید. در این صورت شما هیچ نقطه تاریکی نخواهید داشت.

نور مناسب

از یک تشک تخت ساده استفاده کنید

به گفته متخصصین اطفال، یک تشک ضد آب نازک که کف تخت را به خوبی بپوشاند می تواند نیازهای کودک را پاسخگو باشد و فضایی ایجاد کند تا نوزاد در رختخواب احساس آرامش و راحتی کند.

پتو، ضربه گیر و سایر لوازم جانبی موجود در تخت خواب مانند تنظیم کننده تخت می توانند بسیار خطرناک باشند. پدهای جلوی تخت و پوشش میله های خطرات جبران ناپذیر به بار خواهند آورد، بنابراین بهتر است از تختخواب حذف شوند.

چنانچه شما به فکر گرما و راحتی نوزاد خود هستید، از پتوهای دولایه استفاده کنید. این پتوها مثل کیسه خواب عمل می کنند و پاهای نوزاد کاملا داخل پتو قرار می گیرند. این پتوها امنیت و راحتی بدن نوزاد را تضمین می کنند و خطرات پتو پیچیدن های سنتی را در پی نخواهند داشت.

برای اتاق پرده نصب کنید

یک اتاق خواب نوزاد باید خنک و کمی تاریک باشد، بنابراین هیچ مشکلی در خصوص انواع پوشش های پنجره وجود ندارد. یک اتاق گرم صرفاً برای نوزاد ناراحت کننده و غیر قابل تحمل نیست بلکه خطرناک نیز می باشد.

برای اتاق از بین انواع پرده نمونه ای ضخیم و مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش انتخاب کنید. مجموعه ای از پرده های ضخیم به شما کمک می کنند تا کمی از گرمای روز را برای خواب بعد از ظهر در اتاق محبوس کنید. حتی می توانید ورقه های ضد ماوراء بنفش بگیرید و به شیشه پنجره بچسبانید.

تزیین اتاق کودک

یک تختخواب زمینی روی کف زمین در نظر بگیرید

یک تختخواب زمینی فضای خواب راحت و ایمنی را برای کودک فراهم می کند و آن ها را تا حدودی خودمختار بار می آورد. این کار روشی عالی برای نوزادان نوپا است.

زمانی که کودک شما آنقدر بزرگ شد که بتواند به تنهایی بخوابد، نرده های اطراف تخت را باز کنید و یک دروازه ورودی به تخت وی نصب کنید. با این کار شما می توانید با خیال راحت استراحت کنید و می دانید کودک نیز در اتاق خود در امنیت خوابیده است.

از فضای کمد دیواری خلاقانه استفاده کنید

اگر هیچ کمد دیواری ندارید نگران نباشید. اگر اتاق را با نوزاد خود شریک هستید و یا اگر از کمد دیواری استفاده مفید دیگری کرده اید به چند راه حل مفید بدون کمد دیواری بیاندیشید. برخورداری از یک کمد دیواری در اتاق خواب امری ضروری و عالی می باشد.

از فضای کمد دیواری خلاقانه استفاده کنید

یک صندلی کودک خوب بخرید

اکنون زمان آن فرارسیده که یک صندلی کودک عالی خریداری کنید. در انتخاب صندلی کودک، راحتی حرف اول را می زند. اگر شما مجبورید نیمی از شب را برای آرام کردن یک کودک بهانه گیر بگذرانید، به یک صندلی راحت نیاز دارید. به دنبال یک مدل زیبا و مدرن باشید که کودک بتواند بر روی آن لم بدهد.

شروع به هدفمند کردن اسباب بازی ها و کتاب ها کنید

به جای پر کردن قفسه ها و سبدها با انبوهی از اسباب بازی ها و کتاب ها شروع به هدفمند کردن آن ها کنید. اسباب بازی های مورد علاقه کودک را در چندین گروه دسته بندی کنید و انتخاب آن ها را بر پایه یک نظم قرار دهید طوری که هربار یک چیز جدید برای بازی وجود داشته باشد.

قفسه های کتاب با ارتفاع کم نصب کنید تا این طوری فضای بازی دو برابر شود. چند اسباب بازی بزرگ تر بخرید و کودک را به بازی های تخیلی تشویق کنید. این کار ممکن است کمی هزینه بردار باشد، اما ساعت های زیادی برای تفریح کودکان فراهم می کند.

شروع به هدفمند کردن اسباب بازی ها و کتاب ها کنید

به دنبال وسایل دومنظوره انعطاف پذیر باشید

هنگام انتخاب مبلمان و وسایل مختلف نظیر کمد لباسی و… مواردی را انتخاب کنید که دومنظوره و مستحکم باشند. انعطاف پذیری یک امتیاز است که به شما اجازه می دهد از کمترین امکانات بیشترین بهره را ببرید. مثلاً اگر شما بتوانید تخت کودک خود را از یک اتاق به اتاق دیگری جا به جا کنید دیگر به گهواره سبدی روپوش دار نوزاد نیازی نیست.

بخوانید!  مناسب ترین رنگ اتاق خواب کودک دختر و پسر

ایده های طراحی اتاق خواب پسرانه

طراحی فضایی جذاب و سرگرم کننده

اولین نکته ای که در طراحی اتاق خواب پسرانه باید به یاد داشته باشید، توجه به علایق فرزند خود و استفاده از آن ها در طراحی این فضا می باشد.

انتخاب هوشمندانه وسایلی که اگرچه در سنی خاص فرزند شما به آن ها علاقه دارد، اما با بزرگ شدن او بتواند از آن ها استفاده نماید، از نکات کاربردی در این زمینه می باشد.

انتخاب یک تم که کودک شما به آن علاقمند باشد نیز می تواند از ایده های دیگر برای طراحی فضایی جذاب در نظر گرفته شود.

برای مثال از جمله ایده هایی که می توانید در این زمنیه مورد استفاده قرار دهید، به کارگیری یک تاب، طراحی یک نردبان با استفاده از طناب و یا نصب یک هاموک در اتاق خواب می باشد. این ایده ها فضای مناسبی برای بازی کودک شما نیز فراهم می کند.

طراحی فضایی جذاب و سرگرم کننده

استفاده از یک تم خاص

استفاده از تم خاص می تواند ایده خوبی برای طراحی اتاق خواب پسرانه باشد. به این منظور می توانید از انیمیشن و یا شخصیت مورد علاقه فرزند خود در این زمینه استفاده نمایید. اجرای این ایده می تواند فضایی سرگرم کننده نیز برای فرزند شما به ارمغان آورد.

استفاده از یک تم خاص

ایجاد فضای مناسب برای بازی

اگر فرزند پسر شما سن کمی دارد، استفاده از ایده های خلاقانه ای برای ایجاد فضایی مناسب و جذاب برای بازی او می تواند ایده خوبی برای اجرا باشد. بدون شک فرزند شما نهایت لذت از فضای اتاق خود را خواهد برد.

ایجاد فضای مناسب برای بازی

ایجاد فضای کمپ مانند

آیا فرزند شما به طبیعت علاقمند می باشد. در این صورت آیا تا به حال به اجرای ایده هایی برای طراحی فضایی کمپ مانند در اتاق خواب او فکر کرده اید؟ المان های طبیعی مانند چوب و شاخ و برگ طبیعی درختان می تواند در ایجاد فضایی منحصر بفرد به شما کمک کند.

رنگ های خنثی و موجود در طبیعت و در کنار آن استفاده از پارچه هایی که از الیاف طبیعی در ساخت آن استفاده شده است می تواند ایده خوبی برای استفاده باشد.

ایجاد فضای کمپ مانند

استفاده از کاغذ دیواری

بکارگیری نمونه ای مناسب از کاغذ دیواری که طراحی آن با سلیقه فرزند شما مطابقت داشته باشد از ایده های ساده و تاثیرگذاری است که می توانید مورد استفاده قرار دهید.

استفاده از کاغذ دیواری

استفاده از تخته سیاه در طراحی اتاق کودک

از جمله ایده های جذاب و منحصر بفردی که می توانید در طراحی دکوراسیون اتاق کودک پسر خود مورد استفاده قرار دهید، استفاده از یک تخته سیاه می باشد.

به کارگیری این المان می تواند ایده جذاب و سرگرم کننده ای برای فرزند شما باشد. برای اجرای این ایده بهتر است از یکی از دیوارهای اتاق برای نصب این المان استفاده کنید.

استفاده از تخته سیاه در طراحی اتاق کودک

طراحی دیوار شاخص

طراحی یک دیوار به شکل غالب از دیگر ایده هایی است که می توانید در طراحی دکوراسیون اتاق کودک پسر خود مورد استفاده قرار دهید.

استفاده از پانل های چوبی و یا به کارگیری المان های تزئینی می تواند ایده خوبی در این زمینه باشد. در طراحی اتاق خواب، دیواری که در پشت تخت خواب قرار می گیرد معمولا به عنوان دیوار غالب در نظر گرفته می شود.

طراحی دیوار شاخص

نصب حلقه بسکتبال

اگر فرزند شما به ورزش علاقمند می باشد، می توانید نسبت به نصب یک حلقه بسکتبال در اتاق او اقدام نمایید. این ایده می تواند باعث ایجاد تحرک در فرزند شما شده و هم چنین سرگرمی مناسب برای او و دوستانش را فراهم کند.

نصب حلقه بسکتبال

استفاده از ایده های خلاقانه

همان طور که قبلا نیز به این نکته اشاره شد، اتاق خواب فضایی شخصی است و طراحی آن می تواند به گونه ای باشد که فضای شخصی سازی شده ای برای شما به ارمغان آورد. در این میان استفاده از ایده های خلاقانه از جمله راهکارهایی است که می توانید مورد استفاده قرار دهید.

برای مثال مانند آن چه که در تصویر مشاهده می نمایید، می توانید با استفاده از یک تایر و رنگ آمیزی آن، آن را به یک صندلی در جهت ایجاد فضای نشیمن تبدیل نمایید. استفاده از این ایده می تواند راهکاری برای کاهش هزینه ها نیز در نظر گرفته شود.

استفاده از ایده های خلاقانه

استفاده از تکنیک های رنگ آمیزی

بکارگیری مهارت ها و اصول ویژه رنگ آمیزی در طراحی اتاق خوب می تواند از ایده های منحصربفرد و مقرون به صرفه در طراحی اتاق خواب در نظر گرفته شود.

برای مثال آن چه که در تصویر مشاهده می نمایید، می تواند به راحتی و با استفاده از یک سطل رنگ و نوار های کاغذی برای ایجاد طراحی مورد نظر صورت پذیرد.

استفاده از تکنیک های رنگ آمیزی

ایده های طراحی اتاق خواب دخترانه

استفاده از الگوها و رنگ های برجسته

بهترین کاری که والدین می توانند برای تقویت دید کودک انجام دهند استفاده از خطوط سیاه و سفید و یا رنگ های متضاد تیره و روشن است. اما آیا رنگ های پاستیلی که رایج ترین رنگ ها در اتاق نوزاد هستند تاثیر خوبی بر کودک می گذارند؟

شاید این رنگ ها از نظر بزرگسالان جذاب باشند اما از نظر بصری برای نوزاد شما هیچ فایده ای ندارند. مطالعات نشان دادند که رنگ های متضاد سیاه و سفید، سیگنال های دیداری بسیار قوی به مغز کودک ارسال می کنند.

اما رنگ های سفید و سیاه تنها رنگ های تاثیرگذار بر نوزاد نیستند بلکه تمام رنگ های متضاد در الگوهای گرافیکی موثر خواهند بود. انواع کاغذ دیواری و فرش طرح دار از جمله المان هایی هستند که به فضا الگو اضافه می کنند.

استفاده از الگوها و رنگ های برجسته

رنگ آمیزی سقف اتاق

اکنون که به اهمیت رنگ های متضاد و الگوها در اتاق نوزاد پی بردید، به رنگ آمیزی سقف که مهم ترین مکان جلب توجه کودک است بپردازید. رنگ آمیزی سقف در طراحی اتاق خواب دختر می تواند نمای زیبا و شادی را بوجود آورد.

رنگ آمیزی سقف اتاق

تزئین اتاق با نام کودک

از روش های خلاقانه برای نمایش نام کودک استفاده کنید. یکی از این روش ها تزئین دیوار اتاق با حروف الفبا و نورپردازی حروف است.

انجام این کار نه تنها فضا را بسیار زیبا و دکوراتیو نشان می دهد بلکه نورپردازی اتاق خواب دخترانه را جذاب تر و فانتزی تر نشان خواهد داد.

تزئین اتاق با نام کودک

ایجاد مکان دنج برای بزرگسالان

والدین کودک خصوصاً مادران هنگام تولد نوزاد بیشتر وقت خود را در اتاق برای نگهداری و مراقبت از کودک صرف می کنند. شما می توانید در اتاق نوزاد خود یک کاناپه یا مبل راحتی قرار دهید تا هنگامی که خسته شدید بر روی آن استراحت کنید.

ایجاد مکان دنج برای بزرگسالان

استفاده از صندلی آویز

برای تامین آرامش و آسایش نوزاد خود می توانید از گهواره یا صندلی آویز برای خواباندن او استفاده کنید. برخی از نوزادان با تکان دادن آرام می شوند و به خواب فرو می روند، از این رو با قرار دادن یکی از این دو وسیله کاربردی راحتی و آرامش را در خانه به جریان در آورید. صندلی آویز نمایی فانتزی و جذاب در اتاق خواب دخترانه ایجاد می کند.

استفاده از صندلی آویز

استفاده از برچسب های دیواری

استفاده از برچسب های دیواری روشی جالب و راحت برای تزئین دیوار اتاق کودک است خصوصاً اگر شما در خانه ای اجاره ای سکونت دارید و امکان رنگ آمیزی دیوار وجود ندارد.

برای زیباتر نشان دادن دیوار اتاق از طرح های زیبا و منسجم استفاده کنید و آن ها را مرحله به مرحله در کنار هم قرار دهید تا طرحی کامل بدست بیاید.

اجازه دهید کودک خود برچسب ها را بر دارد و در جای خود قرار دهد. این کار برای او بسیار لذت بخش خواهد بود. یکی از مزیت های این برچسب ها این است که این امکان را فراهم می کنند با بزرگ تر شدن کودک بتوان آن ها را از دیوار جدا کرد و طرح دیگری را جایگزین آن ها نمود.

به منظور استفاده از این برچسب ها در دکوراسیون اتاق کودک دختر خود از طرح های فانتزی مانند عروسک ها، گل ها و قلب هایی به رنگ های صورتی و قرمز استفاده نمایید.

سخن پایانی

امیدواریم نکات و ایده های مذکور در این نوشته از ساختمانچی بتواند در طراحی زیبا و منحصربفرد دکوراسیون اتاق کودک یا نوزاد دختر و پسر به شما عزیزان کمک کند. در صورت تمایل نقطه نظرات خود را در این خصوص با ما در میان بگذارید.