آموزش رویت

ساختمانچی

انتخاب رنگ اتاق خواب دختر و پسر یکی از مهم ترین نکاتی است که در طراحی اتاق خواب آن ها باید مورد توجه قرار گیرد. انتخاب رنگ مناسب در اتاق خواب به عوامل زیادی بستگی دارد. علاوه بر سلیقه شخصی، انتخاب رنگی که باعث ایجاد آرامش در اتاق خواب شود نیز نکته حائز اهمیتی می باشد.

آن چه که در این مطلب از ساختمانچی به بیان آن می پردازیم، معرفی برترین رنگ هایی است که استفاده از آن ها در طراحی دکوراسیون اتاق خواب دختر و پسر نمای بسیار زیبایی ایجاد می کند. برای آشنایی با این رنگ های زیبا در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

رنگ مناسب اتاق خواب دخترانه

رنگ صورتی پاستیلی

صورتی نمونه ای از بهترین رنگ هایی است که می توان در دکوراسیون اتاق کودک دختر مورد استفاده قرار داد. استفاده از رنگ صورتی پاستیلی بدون شک نمای زیبایی در دکوراسیون اتاق خواب کودک دخترانه ایجاد می کند. ترکیب این رنگ با انواع رنگ های خنثی از جمله سفید، خاکستری و بژ نمونه ای از بهترین ترکیب رنگ های ممکن شناخته می شود.

صورتی پاستیلی

رنگ یاسی

رنگ یاسی یکی از طیف های رنگ بنفش می باشد که انتخاب بسیار مناسبی برای استفاده در اتاق کودک دخترانه می باشد. استفاده از این رنگ در جهت ایجاد آرامش در فضای اتاق خواب انتخاب مناسبی می باشد. ترکیب این رنگ با رنگ های بژ و خاکستری نمای بسیار زیبایی در اتاق کودک ایجاد می کند.

رنگ یاسی

رنگ آبی پاستیلی

ترکیب رنگ های آبی پاستیلی و زرد نمونه ای از ترکیب رنگ هایی است که می توان در طراحی اتاق کودک دختر مورد استفاده قرار داد. استفاده از این رنگ ها در کنار یکدیگر می تواند فضایی سرزنده و پر انرژی ایجاد نماید. استفاده از این ترکیب رنگ، یادآور آبی آسمان و خورشید زرد رنگ می باشد.

آبی پاستیلی

رنگ سبز پاستیلی

ترکیب رنگ سبز پاستیلی با دیگر رنگ های پاستیلی می تواند نمای زیبایی در اتاق خواب پسر ایجاد نماید. رنگ سبز پاستیلی نمونه ای از رنگ های سرد و خنثی می باشد و نمونه ای از رنگ هایی است که به راحتی با سایر رنگ ها تطبیق می پذیرد.

سبز پاستیلی

رنگ مرجانی

استفاده از رنگ مرجانی باعث می شود فضایی پرانرژی در اختیار داشته باشید. این رنگ که ترکیبی از رنگ های صورتی و نارنجی در آن به چشم می خورد نه تنها با سلیقه دختران سازگاری دارد، بلکه وجود طیف رنگ نارنجی در آن باعث ایجاد فضایی گرم و سرزنده خواهد شد.

از آن جایی که این رنگ نمونه ای از رنگ های گرم می باشد بهتر است در کنار آن از یک رنگ خنثی مانند خاکستری استفاده کرده و در فضای اتاق خواب تعادل ایجاد کنید.

رنگ مرجانی

رنگ بژ

رنگ بژ نمونه ای از رنگ های پرطرفدار در طراحی دکوراسیون داخلی می باشد. این رنگ از جمله رنگ هایی است که هیچ گاه قدیمی نمی شود. ترکیب این رنگ با رنگ های صورتی، کرمی و سفید انتخاب مناسبی برای طراحی اتاق خواب دخترانه می باشد.

رنگ بژ

رنگ هلویی

رنگ هلویی از جمله رنگ های آرام بخش و مناسب برای طراحی اتاق خواب می باشد. به طور کلی می توان گفت رنگ هلویی نمونه ای از رنگ های تطبیق پذیر بوده و به عنوان یکی از طیف های رنگ صورتی شناخته می شود.

استفاده از این رنگ می تواند فضایی گرم به ارمغان آورد. در صورتی که به دنبال طراحی فضایی دنج در اتاق خواب دخترانه هستید، استفاده از این رنگ را فراموش نکنید.

رنگ هلویی

رنگ نقره ای

رنگ نقره ای نمونه ای دیگر از رنگ هایی است که می توانید در طراحی اتاق خواب دخترانه مورد استفاده قرار دهید. ترکیب رنگ نقره ای و هلویی می تواند نمای زیبایی در اتاق خواب ایجاد نماید. بدون شک استفاده از این ترکیب رنگ چشم هر بیننده ای را خیره می کند.

رنگ نقره ای

رنگ مناسب اتاق خواب پسرانه

رنگ خاکستری

تطبیق پذیری رنگ خاکستری با هر نوع دکوراسیون باعث می شود تا این رنگ به عنوان سایه ای خنثی که فضای اتاق را تعریف می کند در نظر گرفته شود. اگرچه در اجرای الگوهای مختلف رنگی، آگاهی از جنسیت کودک در درجه اول اهمیت قرار دارد، اما رنگ خاکستری بهترین گزینه برای طراحی اتاق خواب کودک پسر به روش خنثی می باشد.

با استفاده از پس زمینه خاکستری به همره الگوهای چاپی شیک می توانید به فضای اتاق جذابیت بیشتری ببخشد. اضافه‌کردن یک رنگ دیگر به فضای اتاق پسرانه نیز ایده ای جالب است. به جای رنگ آمیزی دیوارها با رنگ قرمز، آبی یا نارنجی بهتر است از این رنگ ها در اکسسوری ها و اجزای دیگر اتاق استفاده کنید.

رنگ خاکستری

ترکیب رنگ قهوه ای و خاکستری

رنگی که از ترکیب رنگ های قهوه ای و خاکستری به وجود آید نیز رنگی زیبا و خنثی می باشد. استفاده از این رنگ در کنار رنگ آبی پاستیلی می تواند نمای بسیار زیبا و منحصربفردی در اتاق پسرانه ایجاد نماید.

رنگ نقره ای و خاکستری

رنگ آبی فیروزه ای

رنگ آبی فیروزه ای از جمله رنگ های آرام بخش بوده که می توان در طراحی اتاق خواب پسر از آن استفاده کرد. برای استفاده از این رنگ می توانید از آن برای رنگ آمیزی دیوارها استفاده نمایید.

بخوانید!  چه طرح و مدل کاغذ دیواری را برای دکوراسیون خانه انتخاب کنم؟

در کنار استفاده از این رنگ از رنگ هایی که در ترکیب رنگین کمان وجود دارد نیز می توانید استفاده نمایید. برای مثال استفاده از زرد و قرمز نمایی بسیار زیبا در کنار این رنگ ایجاد خواهند کرد.

رنگ آبی فیروزه ای

رنگ سبز آبی

آیا تا به حال به استفاده از رنگ سبز آبی یا تیله ای در طراحی اتاق خواب پسر خود فکر کرده اید؟ در صورتی که تمایل به ایجاد فضایی شاد و سرزنده در طراحی اتاق خواب دارید، پیشنهاد ما استفاده از این رنگ در کنار رنگ طلایی، قهوه ای، سفید یا مشکی می باشد. استفاده از این ترکیب رنگ بدون شک نمایی زیبا در اتاق خواب برای شما به ارمغان خواهد آورد.

رنگ سبزآبی

رنگ سورمه ای

از دیگر رنگ های مورد علاقه پسران، رنگ آبی تیره یا سورمه ای می باشد. در صورتی که رنگ غالب دیوار اتاق پسر خود را سورمه ای کردید، سایر المان ها و وسایل اتاق را با رنگ های روش و متضاد سورمه ای خریداری نمایید.

رنگ سورمه ای

رنگ قرمز

بسیاری از پسرها به رنگ قرمز علاقه زیادی دارند. رنگ قرمز از جمله رنگ های گرم می باشد که استفاده از آن برای تمام اتاق خواب مناسب نمی باشد و سبب سردرد بچه ها و خشن‌شدن آن ها می گردد.

در صورتی که قصد استفاده از این رنگ را در اتاق خواب دختر و پسر دارید، بهتر است آن را با رنگ های دیگری نظیر مشکی، سفید یا قهوه ای تلفیق نمایید تا از شدت گرمی آن بکاهد.

رنگ قرمز

نکات مهم در رنگ آمیزی اتاق خواب دختر و پسر

پالت رنگ خود را در نظر بگیرید

هنگام کار با رنگ های روشن و شفاف باید نشانه های طراحی خود را در فضای موجود انتخاب کنید. رنگ های شاد و گرم به خوبی فضای اتاق را پر می کنند، اما اگر محافظه کارانه به قضیه نگاه کنیم در واقع این رنگ ها ظاهر اتاق را شلوغ تر و پر هیاهوتر نشان می دهند.

اگر اتاق خواب کودک شما کوچک است مطمئن باشید با رنگ آمیزی سفید، فضا را روشن تر و آرام بخش تر خواهید کرد. برای دیوارها از رنگ های سرد مثل آبی روشن یا سبز استفاده کنید، رنگ های گرم برای دیوارها مناسب نیستند، زیرا اتاق را کوچک تر از اندازه واقعی نشان می دهند، اما رنگ های سرد باعث بزرگ تر شدن اتاق می شوند.

آیا از صمیم دل به رنگ های گرم علاقه دارید؟ استفاده کردن از یک رنگ به تنهایی در طراحی شما جلوه های دیداری را کاهش می دهد، اما از طرفی فضا بزرگ تر و بازتر به نظر می رسد.

درباره رنگ ها اطلاعات بیشتری کسب کنید

رنگ می تواند اثرات قدرتمندی داشته باشد. مطالعات نشان می دهد که قرارگرفتن در معرض رنگ های خاص می تواند احساسات مثبت را افزایش دهد. به علاوه عادت های خوب خواب و قدرت عملکرد حافظه را افزایش می دهد.

حتی موجب افزایش عملکرد تحصیلی می شود و مزایای عالی برای رشد ذهن و جسم در پی دارد. قبل از رنگ‌کردن هر دیوار درباره اثرات روحی و روانی بالقوه رنگ ها مطالعه کنید.

از طرح های حرفه ای ایده بگیرید و یک چرخه رنگی انتخاب کنید

رنگ ها بدون شک در یکی از دو روش هماهنگ و معکوس عمل می کنند. رنگ های مختلف در مخالفت مستقیم یکدیگر قرار دارند. رنگهای سرد و رنگ گرم در کنار هم تعادل ایجاد می کنند مثل آبی و نارنجی که ترکیب آن ها با هم رنگی متعادل به وجود می آورد.

رنگ های مشابه در چرخه رنگ ها کنار هم قرار می گیرند همانند رنگ های گرم نارنجی و صورتی که در چرخه رنگ کنار هم هستند و پایه مشترک دارند. شاید اولش سخت باشد اما زمانی که یاد گرفتید چطور از چرخه رنگ استفاده کنید شناسایی طرح های رنگی هماهنگ خیلی آسان و سرگرم کننده خواهد شد.

بخوانید!  ایده های طراحی کابین دوش حمام[+معرفی انواع مدل های دوش]

به یاد داشته باشید هر چه کمتر بهتر!

وقتی پالت رنگ خود را انتخاب کردید حتما انتخاب های خود را به دو یا سه طرح محدود کنید و آن ها را چندین بار در قسمت های مختلف اتاق به کار ببرید. حداقل رنگی که به کار می برید بهتر است به تعداد دو یا سه رنگ باشد تا به جریان هماهنگ کردن رنگ های اتاق کمک کنند.

هرگز قدرت رنگ فضای سفید را دست کم نگیرید. فضای سفید رنگ کنتراست ایجاد می کند و چشم ها را خسته نمی کند، بلکه اجازه می دهد رنگ ها جسورانه شکوفا شوند و خود را نشان دهند.

ابتدا پارچه مناسب را پیدا کنید

قبل از این که اتاق را رنگ کنید ابتدا وسایل، پرده و منسوجات را خریداری کنید. یافتن یک ملافه نارنجی برای تخت به اندازه کافی چالش بزرگی محسوب می شود.

هیچ چیزی بدتر از این نیست که چون وسایل اتاق به رنگ اتاق نمی خورد همه آن ها را از دست بدهیم. پس اول با حوصله منسوجات اتاق را خریداری کنید و بعد به فکر رنگ کردن اتاق مطابق رنگ وسایل باشید.

یک الگوی طرح دار پر از رنگ انتخاب کنید

الگوهای طرح دار پر رنگ در کنار رنگ های روشن عالی خواهند شد. البته به تنهایی از آن ها استفاده نکنید. یک الگوی بزرگ انتخاب نمائید که دارای فضای خنثی زیادی باشد و هرکدام از عناصر رنگی طرح را با بلوک های رنگ جامد از هم جدا کنید.

برای مثال اگر یک رو تختی طرح دار دارید آن را با یک تخت ساده و تک رنگ ترکیب کنید. آیا از کاغذ دیواری طرح دار استفاده می کنید؟ ممکن است بخواهید یک پارچه پرده ای ساده به کار ببرید که این کار مرز بندی بصری بین الگوها ایجاد خواهد کرد.

تاثیر رنگ ها را امتحان کنید

وقتی که لوازم جانبی و وسایل اتاق را خریداری کردید و رنگ های مناسب را نیز انتخاب نمودید دیگر زمان اجرای آزمون است. تراشه های رنگی را برای مطابقت پیدا کنید. آن ها می توانند فریب دهنده باشند. اغلب رنگ ها بعد از این که بر روی دیوار مالیده شدند رنگ آن ها تغییر می کند.

ابتدا قسمت های بزرگ اتاق را رنگ کنید و به این نکته توجه داشته باشید که در طول روز نور طبیعی چطور رنگ ها را تحت تاثیر قرار می دهد. قلتک خود را حاضر کنید! اگر نه، سایه ای کمی متفاوت انتخاب و دوباره آن را امتحان کنید.

از پرایمر قبل از شروع رنگ آمیزی استفاده کنید

در حالی که استفاده از پرایمر همیشه ضروری نیست اما مزایای زیادی دارد. پرایمر موجب می شود رنگ بهتر بر روی دیوار بنشیند و ماندگاری آن بالا رود و ظاهرش هم زیباتر شود.

اگر شما یک دیوار خشک را نقاشی می کنید بهتر است قبل از رنگ سطح را پرایمر بزنید، چرا که دیوار خشک رنگ زیادی به خود جذب می کند. پرایمر به شما این اطمینان را می دهد که رنگی که خریداری نمودید بر روی دیوار همان رنگی شود که می خواستید و تغییر نخواهد کرد.

همچنین در دراز مدت باعث صرفه جویی در وقت و پول می شود. به علاوه از دو یا سه بار رنگ زدن پشت سر هم جلوگیری می کند. آیا عاشق رنگ های پر رنگ و گرم هستید، اما محدودیت فضا دارید و یا جسارت کافی در انتخاب رنگ ندارید؟ چرا در استفاده از رنگ ها جسارت نشان نمی دهید؟

حتی در یک اتاق کوچک هم می توان به فضا عمق اضافه کرد و فضا را بزرگ تر نشان داد. شما می توانید با استفاده از لوازم رنگ روشن مثل پرده، بالشت و… یک اتاق زیبا داشته باشید.

نکات پایانی

آن چه که در این مطلب از ساختمانچی به بیان آن پرداختیم، معرفی انتخاب بهترین رنگ های اتاق خواب دختر و پسر می باشد. بدون شک انتخاب رنگ مناسب تاثیرگذاری فراوانی در زیبایی دکوراسیون داخلی خواهد داشت.

به نظر شما استفاده از کدام یک از رنگ های ارائه شده می تواند نتیجه بهتری در پی داشته باشد؟ آیا شما رنگ مناسب دیگری برای انجام این کار در نظر دارید؟ در صورت تمایل می توانید نقطه نظرات خود در این زمینه را با اهالی ساختمانچی در میان بگذارید.