آموزش رویت

ساختمانچی

حتما تاکنون بارها نام درب و پنجره UPVC را شنیدید. یو پی وی سی UPVC مخفف عبارت Unplasticized Poly Vinyl Chloride و نوعی ترموپلاست است که از مشتقات نفت و گاز طبیعی می باشد و طی یک فرایند پلیمری حاصل می گردد.

UPVC بسیار سبک است و مقاومت بالایی در برابر عوامل مختلف دارد، از این رو از آن در ساخت درب و پنجره استفاده می شود. استفاده از این درب و پنجره ها مزایایی دارد که در ادامه این مطلب از ساختمانچی به بیان آن ها می پردازیم.

تاریخچه UPVC

در گذشته پروفیل ها کارایی لازم را نداشتند. بعضی تمام انرژی را هدر می­ دادند و برخی دیگر وزن بالایی داشتند و یا در برابر رطوبت خراب می­ شدند.

در چنین شرایطی نیاز به پروفیلی احساس می شد که هیچ کدام از این نقطه ضعف ها را نداشته باشد، بنابراین پس از مدتی پروفیل های upvc وارد بازار شد. اولین درب و پنجره upvc در سال ۱۹۶۰ میلادی در اروپا تولید شد، اما اواخر دهه 50 اولین کارخانه آن در ایران احداث گردید.

به دلیل موفقیت این محصول، از همان تاریخ تا امروز استفاده از درب و پنجره upvc کاملا رایج می باشد. به طوری که اکنون ۷۵ درصد سهم بازار درب و پنجره­ اروپا، به upvc ها اختصاص دارد.

مدل پنجره یو پی وی سی

انواع پنجره های UPVC

پنجره upvc دوحالته

این نوع پنجره هم مانند یک پنجره لولایی ساده، به طور کامل باز می شود و هم از بالا برای تهویه هوا، باز می شود.

پنجره upvc بازشوی لولایی

این درب و پنجره upvc، از بغل به کمک لولاها به داخل و یا بیرون باز می شود و باعث تهویه مناسب هوا می شود.

پنجره upvc سایبانی

یو پی وی سی سایبانی از بغل به کمک لولاها به داخل و یا بیرون باز می شود. بازشوی این پنجره به گونه ای به قاب پنجره متصل است. پس از بسته‌شدن پنجره، از اتلاف انرژی و ورود آلودگی صوتی جلوگیری می کند.

پنجره upvc کمانی

پنجره کمانی از زیباترین نوع این پنجره ها است که از افق دارای قوس می باشد و با انحنای کامل ایجاد می شود. حتی شیشه نصب‌شده بر روی این پنجره، شیشه خم می باشد. این نوع پنجره فضای خانه را بزرگ تر جلوه می دهد و دیدی وسیع به بیرون را ایجاد می کند.

پنجره upvc  فولکس واگنی

این نوع upvc بصورت کشویی باز می شود، با این تفاوت که ریل بازشو در پنجره کشویی در یک ردیف با لنگه ثابت نیست و پس از بسته‌شدن پنجره، عایق بندی کامل بوجود نمی آید.

پنجره  upvc کشویی

پنجره کشویی در هنگام باز شدن، فضایی را اشغال نمی کند و جلوی پرده نصب شده را نمی گیرد.

پنجره upvc

مزایای استفاده از درب و پنجره UPVC

قابلیت ضد حریق

UPVC ماده ای است که در برابر اشتعال مقاومت بالایی دارد و نسبت به سایر موارد از نظر نشت اسید، مشتعل‌شدن و تولید دود بسیار کم خطر می باشد.

عایق مناسب

یو پی وی سی نوعی عایق صوتی و حرارتی است. استفاده از درب و پنجره های UPVC به میزان قابل توجهی از نفوذ سر و صدا به داخل ساختمان جلوگیری می کنند و به دلیل عدم انتقال حرارت نقش موثری در کاهش هزینه سیستم های سرمایشی و گرمایشی دارد.

وزن سبک

درب و پنجره هایی که با پروفیل UPVC تولید می شوند برخلاف وزن سبک خود، از مقاومت بالایی برخوردار هستند. همچنین قدرت مکانیکی خوب از ویژگی های منحصربفرد آن ها محسوب می شود.

سهولت نصب

سبک‌بودن وزن UPVC، نصب درب و پنجره را آسان می کند و دیگر هیچ نگرانی در مورد سنگین‌بودن وزن درب و پنجره و مشکلات مربوط به حمل آن ها وجود ندارد.

عدم تغییر حالت

وجود پروفیل های یو پی وی سی در درب و پنجره دو جداره مانع از تغییر رنگ و حالت آن ها در شرایط مختلف می شود.

شستشوی آسان

درب و پنجره های یو پی وی سی به نحوی تولید می شوند که می توان به تمام قسمت های آن ها دسترسی داشت و آن ها را تمیز نمود. به همین دلیل تمیز کردن آن ها کار راحتی است و با محلول آب و صابون سریعاً تمیز می شوند.

دوستدار طبیعت

UPVC ماده ای قابل بازیافت است که به چرخه طبیعت باز می گردد. درب و پنجره های یو پی وی سی غیر قابل استفاده را می توان مجدداً به چرخه تولید باز گرداند و برای ساخت محصولات دیگر از آن ها استفاده نمود.

مقاومت در برابر مواد اسیدی و بازی

درب و پنجره هایی که از UPVC تولید می شوند، مقاومت بالایی در برابر شرایط متغیر جوی، باران های اسیدی، رطوبت، حرارت و سرما از خود نشان می دهند. اگر آن ها در محیط اسیدی و بازی قرار گیرند، دچار خوردگی نخواهند شد.

درزبندی مناسب

درب و پنجره دوجداره عایق مناسبی در مقابل صوت، نور خورشید و حرارت می باشند. پروفیل هایی که در این نوع پنجره ها به کار می روند مقاومت بالایی دارند و گاز نئونی که به لایه های میانی درب ها تزریق می شود، آن ها را به عایق مناسبی تبدیل نموده است. درب و پنجره دوجداره راهی برای ورود هوا به داخل ساختمان ندارند و از درزبندی مناسبی برخوردار هستند.

بخوانید!  پنجره دوجداره و ویژگی های آن

خاصیت آنتی باکتریال

رشد باکتری و قارچ در درب و پنجره یو پی وی سی بسیار محدود است، از این رو از آن ها می توان در مکان های بهداشتی مانند بیمارستان ها و آزمایشکاه ها استفاده نمود.

تنوع شکل و رنگ

این نوع درب و پنجره را می توان در ساختمان های متفاوت با معماری گوناگون نصب کرد. انعطاف پذیری پروفیل های UPVC بالا است. این پوگروفیل ها طبق سلیقه مشتری به صورت سفید یا رنگی تولید می شوند. پروفیل ها دارای رنگ و جلا هستند و نیازی به رنگ آمیزی مجدد ندارند.

دوام و طول عمر بالا

یو پی وی سی مقاومت بالایی در برابر نور خورشید دارد و تغییر رنگ نمی دهد. علاوه بر آن در شرایط مختلف جوی دچار پوسیدگی و خوردگی نمی شود، به همین دلیل طول عمر درب و پنجره دو جداره UPVC نسبت به سایر درب و پنجره ها بالاتر می باشد و با خیالی آسوده می توان آن ها را در ساختمان های نوساز نصب نمود و یا برای تعویض درب و پنجره های قدیمی از آن ها استفاده کرد.

مدل پنجره upvc

اجزای UPVC

در ساختار یو پی وی سی از کربنات کلسیم، دی اکسید تیتانیوم، تنظیم کننده ضربه و پایدار کننده استفاده می شود. کربنات کلسیم روکش شده با دانه بندی مناسب به عنوان پرکننده به UPVC اضافه می شود.

برای مقاوم سازی پروفیل در برابر اشعه خورشید و برای سفید کردن رنگ آن ها از دی اکسید تیتانیوم در یو پی وی سی استفاده می شود. تنظیم‌کننده ضربه نیز برای مقاوم سازی پروفیل در برابر ضربه بوده و پایدار کننده باعث براق‌شدن پروفیل و افزایش مقاومت حرارتی آن در برابر نور خورشید می شود.

تفاوت pvc و upvc

upvc از pvc تولید می‌شود، ولی با افزودن ترکیباتی برای ساخت پروفیل، آن را بهینه سازی می ­کنند. pvc نسبت به نور و گرما حساس است و با اکسیژن نیز ترکیب می شود پس لازم است یک پایدارکننده به آن اضافه شود.

به همین خاطر از پایدار کننده ­های مختلفی استفاده می­ شود تا کیفیت pvc در فرایند تولید upvc کاهش پیدا نکند و بعد از آن هم برای افزایش استحکام، از پر کننده ­هایی مانند کربنات کلسیم استفاده می­ شود.

pvc به دلیل انعطاف بیشتری که نسبت به یو پی وی سی دارد، اغلب در لوله سازی بکار می رود ولی upvc به دلیل مقاومت و سختی بیشتر، به عنوان پروفیل پنجره کارآمدتر است.

مقایسه درب و پنجره UPVC با سایر درب و پنجره ها

درب و پنجره چوبی

چوب از جمله متریال هایی است که در صورت استفاده مداوم، ترک خورده و می شکند. استفاده از درب و پنجره های چوبی برای طولانی مدت منجر به آسیب‌رسیدن و در نتیجه شکستن و ترک خوردن آن ها می شود. هر چند این نوع درب و پنجره سرما و گرما را از خود عبور نمی دهند، اما نیاز به مراقبت و نگهداری دارند.

درب و پنجره آلومینیومی

در مقایسه با چوب، آلومینیوم عمر بیشتری دارد و برای ساخت درب و پنجره مناسب تر است. وزن آلومینیوم سبک است و حمل آن نیز آسان می باشد.

شیشه پنجره آلومینیومی را می توان دو جداره ساخت اما به دلیل اینکه چهارچوب پنجره که از جنس آلومینیوم است، عایق خوبی نیست. این شیشه گرما و سرما را انتقال می دهد و در نتیجه نمی تواند نقش موثری در گرمایش و یا سرمایش منزل داشته باشد.

علاوه بر آن آلومینیوم در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاومت بالایی ندارد و با گذشت زمان دچار آسیب می شود. اگر این متریال خراش بردارد یا دچار تو رفتگی شود، قابل تعمیر نیست و باید آن را تعویض نمود.

درب و پنجره آهنی

آهن نیز عنصر مناسب دیگری برای ساخت درب و پنجره های دو جداره است که دارای مزایایی نظیر قابلیت رنگ پذیری، امکان ترمیم و قیمت مناسب اشاره نمود.

این متریال نسبت به زنگ زدگی مقاومت بالایی ندارد و عموماً درزگیری آن به خوبی صورت نمی گیرد. هنگام بارندگی این احتمال وجود دارد که آب از اطراف پنجره به داخل آن نفوذ کند.

درب و پنجره upvc

در کل در مقایسه با سایر درب و پنجره ها، نوع UPVC مناسب ترین گزینه است که با قابلیت های منحصربفرد خود سالیان سال بدون آسیب ساختمان را در برابر آلودگی های صوتی، گرد، غبار، سرما و گرما محافظت می کند.

این درب و پنجره ها در برابر تعریق مقاوم هستند و از هدر رفت گرما و سرما جلوگیری می کنند. اگر آن ها در برابر سرما و یا گرمای بسیار شدید نیز قرار گیرند، دچار آسیب و تغییر شکل نمی شوند.

بخوانید!  تهاتر مصالح ساختمانی یا معامله پایاپای چیست و چه شرایطی دارد؟

UPVC همیشه و در هر شرایطی شکل و پایداری خود را حفظ می کند. در مقایسه با نصب درب و پنجره آلومینیومی، نصب درب و پنجره UPVC آسان تر است. همچنین انعطاف پذیری یو پی وی سی باعث می شود نیاز کمتری به بادخور برای پنجره به وجود آید.

درب upvc

شیشه دوجداره

سیستم شیشه دوجداره از چند لایه شیشه که با فاصله یکسان به صورت موازی قرار گرفته‌اند، تشکیل می شود. این شیشه ها توسط اسپیسر که دور تا دور آن ها قرار گرفته، از یکدیگر جدا می شوند.

در شیشه های دوجداره، هوا یا گاز آرگون که نوعی عایق حرارتی و گاز SF6 که یک عایق صوتی است، فضای بین شیشه ها را پر می کند. اسپیسرهایی که در این نوع شیشه ها به کار می روند معمولاً آلومینیومی هستند.

پنجره دو جداره از ورود سر و صدا به داخل ساختمان جلوگیری می کند و عایق خوبی برای جلوگیری از انتقال دما می باشد. این نوع شیشه ها علاوه بر منازل در مکان هایی که نیاز به آرامش و آسایش است نیز مورد استفاده قرار می گیرند از جمله بیمارستان ها و کتابخانه ها. میزان کاهش صوت توسط شیشه های دوجداره حدود ۵۰ دسیبل و حتی ٣٠ دسیبل می باشد.

این نوع شیشه ها در انواع ساده، رنگی، رفلکس، سکوریت و لمینت تولید و به بازار عرضه می شوند. درب و پنجره های دو جداره رنگی از یک جداره شیشه رنگی و یک جداره شیشه ساده تشکیل می شوند.

نمونه هایی که دارای شیشه رفلکس می باشند، از یک جداره شیشه ساده و یک جداره شیشه رفلکس که رو به بیرون است، تشکیل شده‌اند. شیشه های رفلکس مانع خوبی برای ورود نور مستقیم خورشید به داخل ساختمان هستند، اما فضای آن را تاریک نشان می دهند.

از شیشه های سکوریت نیز در مکان های پر خطر استفاده می شود، زیرا آن ها در اثر خرد شدن به تکه های بسیار ریز بهم چسبیده تبدیل می شوند و تکه های بزرگ خطرناک ایجاد نمی کنند. لمینت نیز از دوجداره شیشه ساده که لایه ای از رزین در بین آن قرار گرفته، تولید می شود.

قیمت درب و پنجره دوجداره UPVC

درب و پنجره دو جداره UPVC در بازار کشور شناخته شده می باشد، زیرا آن ها انتظارات و نیازهای ساکنین را برآورده می کنند و از لحاظ قیمت مقرون بصرفه می باشند.

عوامل مختلفی در قیمت پنجره دوجداره اثر گذار است، از جمله شیشه دو جداره، خم پروفیل، گالوانیزه، نوع و تعداد بازشوها، توری، تعداد درب و پنجره، رنگ پروفیل، یراق آلات و هزینه نصب.

پروفیل های درب و پنجره دو جداره از نظر ابعاد با نام های سری 60، سری 70 و سری 80 شناخته می شوند. البته هر سری پروفیل براساس ساده بودن یا دکوراتیو بودن حالت های مختلفی دارد که باعث تفاوت در قیمت های این محصول می شود.

منظور از حفره، فضاهای خالی ایجادشده در عرض پروفیل است که تعداد آن ها 3 الی 7 عدد می باشد. هزینه نصب نیز 10 تا 20 درصد کل مبلغ توافق در پروژه را شامل می شود که با توجه به عوامل مختلفی نظیر موقعیت پروژه، بازسازی آهن و آلومینیوم، نوسازی و نصب روی سنگ متفاوت می باشد.

شرکت های تولید درب و پنجره قیمت های متفاوتی را براساس برند، کیفیت تولید و نصب اعلام می کنند و تفاوت قیمتی که در بازار نمایان می شود، ناشی از این عوامل می باشد.

کلام آخر

ما در این نوشته به بررسی درب و پنجره های یو پی وی سی و مشخصات آن ها پرداختیم. همانطور که گفتیم این پروفیل ها جایگزین پروفیل هایی شدند که از لحاظ کارایی و کیفیت، سطح پایینی داشتند.

این پروفیل های جدید عایق صوت و حرارت بوده و علاوه بر دوام و طول عمر بالا، مقاومت خوبی نیز در برابر شرایط جوی دارند. آیا شما در محل زندگی یا کار خود از این پنجره های دوجداره استفاده کرده‌اید؟

دلیل استفاده از این درب و پنجره ها چه بوده و چه مزایایی برای شما در برداشته‌اند؟ پاسخ ها و نظرات خود را با اهالی ساختمانچی به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

یو پی وی سی چیست؟

UPVC مخفف عبارت Unplasticized Poly Vinyl Chloride و نوعی ترموپلاست است که از مشتقات نفت و گاز طبیعی می باشد و طی یک فرایند پلیمری حاصل می گردد.

اولین پنجره های یو پی وی سی در چه سالی و در کجا تولید شدند؟

اولین درب و پنجره upvc در سال ۱۹۶۰ میلادی در اروپا تولید شد.

استفاده از درب و پنجره های UPVC چه مزایایی در بر دارند؟

قابلیت ضد حریق، عایق مناسب، وزن سبک، سهولت نصب، عدم تغییر حالت، شستشوی آسان، دوستدار طبیعت، مقاومت در برابر مواد اسیدی و بازی، درزبندی مناسب، خاصیت آنتی باکتریال، تنوع شکل و رنگ و دوام و طول عمر بالا از مزایای این محصول می باشند.