آموزش رویت

ساختمانچی

امروزه به دلیل پایین‌بودن متراژ آپارتمان ها و ساختمان های مسکونی و به دنبال آن متراژ کم سرویس بهداشتی، درب این قسمت از خانه بیشتر در معرض رطوبت و بخار قرار دارد. این مسئله سبب می شود تا درب سرویس بهداشتی عمر کمتری نسبت به سایر درب های خانه داشته باشد.

از این رو، درب های ضد آب و رطوبت تولید می شوند که برای این قسمت از خانه بسیار ضروری و مفید می باشند. با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بررسی انواع درب ضد آب مناسب برای سرویس بهداشتی می پردازیم. تا انتها با ما همراه باشید.

درب سرویس بهداشتی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

  • در اثر رطوبت آسیب نبیند.
  • در صورت آسیب دیدگی، قابل ترمیم و تعمیر باشد.
  • ظاهری زیبا و متناسب با دکوراسیون منزل داشته باشد.
  • از استحکام و دوام بالایی در برابر ضربه و فشار برخوردار باشد.
درب ضد آب

مزایای درب های ضدآب سرویس بهداشتی

  • درب های سرویس بهداشتی ضد آب و رطوبت می باشند و پوسیده نمی شوند.
  • درب های مناسب سرویس بهداشتی نسبت به درب های چوبی از قیمت مناسب تری برخوردار می باشند.
  • امکان استفاده از یراق آلات لوکس در ساخت این گونه درب ها وجود دارد.
  • نصب درب های سرویس بهداشتی بسیار ساده است و به سهولت انجام می پذیرد.
  • امکان استفاده از چهارچوب های حاضر در این گونه درب ها وجود دارد.
  • تنوع درب های سرویس بهداشتی بالاست و متناسب با هر سلیقه ای تولید می شوند.

معایب درب های سرویس بهداشتی

  • در صورتی که کلاف درب به خوبی روکش نشده باشد، امکان نفوذ رطوبت در آن وجود دارد.
  • به دلیل استفاده از متریال مصنوعی در ساخت آن ها، جلوه طبیعی مانند درب چوبی را ندارند.

انواع درب سرویس بهداشتی

درب ABS 

ABS مخفف کلمه Acrylonitrile Butadiene Styrene می باشد که کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف دارد. به منظور ساخت درب ای بی اس، ابتدا دربی خام از جنس ام دی اف 3 میلی متر یا نئوپان 5 میلی متر تولید می شود. این کار سبب افزایش کیفیت درب می گردد.

در مرحله بعدی، سطح درب خام را به طور کامل با رزین ای بی اس آغشته می کنند. پس از آغشته‌کردن درب با رزین، تمام سطح درب را با ورق ای بی اس 1.2 میلی متری می پوشانند. در صورتی که درب در هنگام نصب برش بخورد، مجددا باید قسمت بریده‌شده را با رزین ای بی اس پوشش دهند.

درب های ABS از جمله بهترین انواع درب برای حمام و سرویس بهداشتی محسوب می شوند و ساختاری کاملا ضد آب دارند. این درب ها همچنین ضد خط و خش و عایق صوتی هستند و برای درب های داخلی منزل نیز می توان از آن ها استفاده نمود.

درب سرویس بهداشتی ای بی اس

درب GRP یا فایبرگلاس

از مقاوم ترین درب ها در برابر رطوبت و آب می توان درب های فایبرگلاس یا جی آر پی را نام برد. این درب ها علاوه بر مقاومت در برابر رطوبت، دارای استحکام بالایی نیز می باشند و در انواع طرح و نقش های گوناگون تولید و به بازار عرضه می گردند.

بخوانید!  اپوکسی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

از معایب این نوع درب های سرویس بهداشتی می توان به رنده خور نبودن آن ها اشاره نمود. به این معنی که در صورت بزرگ‌بودن درب و قرارنگرفتن آن در چهارچوب، امکان برش یا رنده کردن آن وجود ندارد و باید برای انجام اصلاحات به کارخانه برگردانده شود.

از این رو، اندازه گیری دقیق درب و چهارچوب از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. در صورتی که چهارچوب دارای پیچیدگی زیادی باشد و قسمت عرضی یا طولی آن متفاوت باشد، باید از قسمت های مختلف چهارچوب، الگوبرداری شود تا قالب ریزی درب به طور دقیق اندازه گیری و تولید شود. انواع درب GRP به دلیل تولید محدودی که دارند، دارای قیمت های رقابتی نمی باشند.

درب PVC

درب های پی وی سی عمدتا به دو دسته کلی MDF با روکش پی وی سی و HDF با روکش پی وی سی تقسیم بندی می شوند.

پی وی سی متریالی است که در برابر رطوبت از مقاومت بالایی برخوردار می باشد. از این رو استفاده از این نوع درب ها در سرویس بهداشتی می تواند گزینه مناسبی در نظر گرفته شود.

ضخامت ورق های پی وی سی مورد استفاده در درب های ام دی اف و اچ دی اف معمولا 16 میلی متر می باشد. درب های پی وی سی نسبت به کارایی و قابلیتی که دارند، دارای قیمت مناسبی می باشند.

نصب این گونه درب ها به سهولت انجام می گیرد و در ساخت آن ها از یراق آلات باکیفیتی استفاده می گردد. همچنین درب های پی وی سی دارای طرح و نقش های بسیار زیبا و متنوعی می باشند و می توانید مطابق با سلیقه، طرح مورد علاقه خود را سفارش دهید.

درب سرویس بهداشتی پی وی سی

درب HPL

HPL مخفف HIGH PRESSUS LAMINATE می باشد و در واقع ورقه ای است با روکش طرح چوب یا طرح های دیگر و از ترکیب لایه های سلولوزی رزین های فنولیک بوجود می آید.

در ساخت ورق های فرمیکا یا همان اچ پی ال از کاغذ کرافت، کاغذ دکوراتیو، رزین فنولیک و رزین ملامین استفاده می شود. درب های اچ پی ال دارای دوام و مقاومت شیمیایی بالایی هستند و در برابر آب و رطوبت از استحکام بالایی برخوردار می باشند.

برای ساخت ورق های اچ پی ال، لایه های فوق متراکم مقوایی با رزین ترموست اشباع می شوند و درحالی که به هم می چسبند، به مدت 40 تا 50 دقیقه تحت گرمای بیش از 120 درجه سانتی گراد پخته می شوند.

بخوانید!  مقایسه رنگ روغنی با انواع اکریلیک

این درب ها در واقع همان ورق های اچ دی اف می باشند که با ورق های اچ پی ال روکش شده اند و به همین دلیل با این نام شناخته می شوند.

درب های اچ پی ال به دلیل دوام بالایی که در برابر رطوبت و مواد شیمیایی دارند، یکی از بهترین گزینه ها برای استفاده در سرویس بهداشتی محسوب می شوند.

ضد موریانه، آنتی باکتریال، ضد حریق، ضد بخار آب، ضد خش، قیمت مناسب و تنوع رنگی بالا از دیگر مزایای درب های اچ پی ال محسوب می شود.

همچنین استفاده از این درب ها در استخرها و محل هایی که امکان حمله یون کلر و سدیم وجود دارد و رطوبت، بالا می باشد نیز توصیه می شود.

درب آلومینیومی

افراد زیادی وجود دارند که از ورود درب های ضد آب جدید در بازار اطلاعی ندارند و از درب های آلومینیومی در سرویس بهداشتی خود استفاده می نمایند.

در واقع می توان گفت درب های آلومینیومی از جمله پرکاربردترین انواع درب برای حمام و سرویس بهداشتی در خانه های ایرانی محسوب می شود.

این درب ها از جنس ورق آلومینیومی و عموما دارای رنگ نقره ای می باشند. درب های آلومینیومی، ضد آب هستند و در دراز مدت آسیبی نمی بینند و کارکرد بسیار مطلوبی دارند.

تنها عیب این درب ها ظاهر نه چندان زیبای آن ها است. البته امروزه این درب ها در طرح و رنگ بندی های گوناگونی تولید می شوند که ظاهر آن ها را زیبا می کند.

درب های آلومینیومی سرویس بهداشتی قدیمی معمولا تک لایه بود. اما امروزه این درب ها به صورت دوجداره نیز تولید می شوند و به عنوان عایق صوتی نیز کارایی دارند.

درب های آلومینیومی مزایای دیگری نیز دارند، از جمله وزن پایین، قیمت مناسب، سهولت در نصب و جلوگیری از اتلاف انرژی های سرما و گرما.

درب آلومینیومی

عوامل موثر بر قیمت درب ضد آب سرویس بهداشتی

همانگونه که در بالا شرح دادیم، درب های مورد استفاده در سرویس بهداشتی انواع مختلفی دارند، بنابراین با توجه به نوع مغزی درب، نوع روکش، کیفیت روکش، اندازه و ضخامت درب، میزان تزئینات، نوع رنگ مورد استفاده و قیمت و کیفیت یراق آلات آن، این درب ها دارای قیمت های گوناگونی می باشند.

کلام پایانی

آن چه در این مقاله به بیان آن پرداختیم، در واقع معرفی انواع درب های مناسب برای سرویس بهداشتی می باشد. درب هایی که به منظور استفاده در محیط های مرطوب استفاده می گردند باید به طور کامل ضد آب باشند تا سال ها کار کنند و آسیبی نبینند.

استفاده از درب های مذکور در این نوشته می تواند شما را تا سال ها از تعویض و تعمیر درب سرویس بهداشتی بی نیاز کند.