آموزش رویت

ساختمانچی

پوش فیت به سیستم لوله کشی فاضلابی می گویند که از لوله و اتصالات با کیفیت در ساخت آن ها استفاده می شود و نصب آن ها نسبت به دیگر اتصالات آسان تر می باشد.

استفاده از پوش فیت ها مزایای زیادی به همراه دارد که در ادامه این مطلب از ساختمانچی به بیان آن ها می پردازیم. با ما همراه باشید.

پوش فیت چیست؟

همان گونه که در بالا اشاره شد، پوش فیت ها سیستم لوله کشی فاضلاب هستند که اتصالات آن ها نسبت به انواع دیگر لوله ها آسان تر می باشد. در این سیستم نیازی به استفاده از جوش و چسب نیست و لوله ها به وسیله سوکت به یکدیگر متصل می شوند.

از آن جایی که در تولید این گونه لوله ها از مواد اولیه خاص استفاده می شود و فرآیند تولید آن ها متفاوت می باشد، شکنندگی آن ها نسبت به سایر لوله ها نیز بسیار کمتر می باشد.

این گونه لوله ها در برابر ضربه مقاوم هستند. همچنین در برابر مواد شیمیایی، مواد اسیدی و بازی نیز از خود مقاومت نشان می دهند.

همان طور که گفتیم، نصب این لوله ها بسیار آسان است. از آن جایی که نیاز به جوش و اتصالات خاصی نمی باشد، هزینه و زمان اجرای آن ها به طور محسوسی کاهش می یابد. همین ویژگی سبب می شود امکان نشتی در این گونه لوله ها به صفر برسد.

خصوصیات فیزیکی در لوله های پوش فیت این لوله ها را در برابر لرزه مقاوم کرده و قابلیت تحمل فشار در آن ها را بالا می برد. این امکان وجود دارد که این لوله ها در اندازه و قطرهای متفاوت تولید و به بازار عرضه شوند.

قطر این لوله ها از 4 تا 16 سانتی متری متغیر می باشند و طول آن ها می تواند بین 30 سانتی متر تا 3 متر تغییر کند. همین امر کاربرد و استفاده از این لوله ها را در ساختمان افزایش می دهد.

پوش فیت

چه موادی در ساخت پوش فیت استفاده می شود؟

آن چه که در ساخت این متریال مورد استفاده قرار می گیرد، پلی پروپلین می باشد که با برترین استانداردهای روز دنیا تولید می شود. از ویژگی های پلی پروپلین ها می توان به کیفیت بالا و در نتیجه عدم ایجاد هرگونه پوسیدگی در آن ها اشاره کرد.

بخوانید!  انواع لوله گالوانیزه، مزایا، معایب و کاربرد آن

انواع لوله پوش فیت

به طور کلی این لوله های فاضلابی به دو دسته لوله های پوش فیت بدون صدا و پوش فیت معمولی تقسیم بندی می شوند. آن چه که در بالا به آن ها اشاره شد، ویژگی های لوله های پوش فیت معمولی می باشد. در ادامه به بیان توضیحاتی در زمینه لوله های پوش فیت بدون صدا می پردازیم.

همان گونه که از نام آن ها پیداست، لوله های بدون صدا به شکلی تولید می شوند که از ورود صدا به بیرون از لوله جلوگیری می کنند. در این فرآیند صدای تولیدشده درون لوله از 6 تا 17 دسی بل کاهش می یابد.

آن چه که باعث ایجاد این ویژگی در لوله های بدون صدا می شود، استفاده از عایق کامپاوند می باشد. این عایق از خروج صدا به بیرون جلوگیری به عمل می آورد.

ساختار لوله های پوش فیت بدون صدا به گونه ای است که علاوه بر کامپاوند از دو لایه دیگر نیز در ساختار آن ها استفاده می شود. از این رو به آن ها لوله های سه لایه نیز می گویند.

مزایای استفاده از پوش فیت

استفاده از لوله های فاضلابی مزایای زیادی به همراه دارد که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لوله های پوش فیت در سیستم فاضلابی می توانند تا دمای 90 درجه سانتی گراد را تحمل نمایند.
  • از دیگر ویژگی های این گونه لوله ها می توان به قابلیت انطباق آن ها با تمام لوله و اتصالات فاضلاب های قدیمی مانند لوله های پلیمری و آلیاژی اشاره کرد.
  • این گونه لوله ها در مقایسه با لوله های پلی اتیلنی در طولانی مدت آسیب نمی بینند و بر روی آن ها ترکی دیده نمی شود.
  • این گونه لوله ها در برابر تغییرات ناشی از دما مقاوم بوده و تغییرات طولی آن ها بسیار کم بوده و نزدیک به 0.11 میلی متر به اندازه هر درجه از تغییر دما می باشد.
  • لوله های پوش فیت از آب بندی قابل اعتمادی برخوردار هستند.
  • از آن جایی که این گونه لوله ها از وزن زیادی برخوردار نمی باشند، هیچ گونه بار اضافه ای به ساختمان وارد نمی کنند.
  • ساختار داخلی این گونه لوله ها به شکلی است که هیچ گونه شیار و زائده ای در آن ها وجود ندارد. همین امر از ایجاد هرگونه انسداد و گرفتگی جلوگیری به عمل می آورد. هین امر می تواند تا اندازه زیادی هزینه های ناشی از تعمیرات را در آن ها کاهش دهد.
  • از آن جایی که در اتصال این لوله ها از هیچ گونه جوش و چسبی استفاده نمی شود، در صورت آسیب دیدن قسمتی از آن می توان به راحی اتصال را جدا کرده و قطعه جدید را جایگزین آن کرد.
  • نصب این لوله ها بسیار آسان بوده و با سرعت انجام می پذیرد.
بخوانید!  کاربرد پنل های خورشیدی در ساختمان

کلام پایانی

ما در این نوشته از ساختمانچی به معرفی پوش فیت پرداختیم. امیدواریم از مطالعه این نوشته لذت برده باشید. در صورت تمایل نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود در این زمینه را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

پوش فیت چیست؟

پوش فیت ها سیستم لوله کشی فاضلاب هستند که اتصالات آن ها نسبت به انواع دیگر لوله ها آسان تر می باشد. در این سیستم نیازی به استفاده از جوش و چسب نبوده و لوله ها به وسیله سوکت به یکدیگر متصل می شوند.

در ساخت پوش فیت ها از چه موادی استفاده می شود؟

آن چه که در ساخت پوش فیت مورد استفاده قرار می گیرد، پلی پروپلین بوده که با برترین استانداردهای روز دنیا ساخته می شود. از ویژگی های پلی پروپلین ها می توان به کیفیت بالا و در نتیجه عدم ایجاد هرگونه پوسیدگی در آن ها اشاره کرد.

مزایای استفاده از پوش فیت چیست؟

لوله های پوش فیت در سیستم فاضلابی می توانند تا دمای 90 درجه سانتی گراد را تحمل نمایند. از دیگر ویژگی های این گونه لوله ها می توان به قابلیت انطباق آن ها با تمام لوله و اتصالات فاضلاب های قدیمی مانند لوله های پلیمری و آلیاژی اشاره کرد.
این گونه لوله ها در مقایسه با لوله های پلی اتیلنی در طولانی مدت آسیب نمی بینند و بر روی آن ها ترکی دیده نمی شود. این گونه لوله ها در برابر تغییرات ناشی از دما مقاوم بوده و تغییرات طولی آن ها بسیار کم بوده و نزدیک به 0.11 میلی متر به اندازه هر درجه از تغییر دما می باشد. لوله های پوش فیت از آب بندی قابل اعتمادی برخوردار هستند.