آموزش رویت

ساختمانچی

عکس توقف در رشد قیمت مسکنطبق اظهارات یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن انبوه سازان، رشد قیمت مسکن متوقف شده است. بنا به گفته وی ضمن در نظر گرفتن سهم ساخت و ساز و نیروی انسانی, زمین جزء مهمترین فاکتورهای تعیین کننده قیمت ملک محسوب می شود. وی با اشاره به دلایل گرانی مسکن گفت: عوامل مختلفی در افزایش قیمت مسکن موثر هستند اما مهمترین آنها کاهش ارزش پول است. حسن محتشم افزود: با افزایش نرخ ارز, ملک به عنوان مهمترین بخش اقتصادی در کشور برای حفظ ارزش پول در نظر گرفته شد.

بر اساس گفته ی این عضو هیئت مدیره، دومین عامل این افزایش قیمت رکود چندین ساله بخش مسکن است زیرا این رکود باعث ایجاد فاصله بین نرخ تورم و رشد قیمت ها شد که این فاصله با افزایش قیمت پر گردید. محتشم یادآوری کرد: مسائلی چون عرضه و تقاضا و بالا رفتن دستمزدها در گرانی های اخیر بی تاثیر نبوده است و افزایش 20 درصدی دستمزدها منجر به گران شدن نهاده های ساختمانی شد و به تبع با افزایش قیمت در حوزه مصالح ساختمانی, نیروی انسانی و خدمات مواجهه شدیم.

وی به محدود بودن زمین در کلان شهرها اشاره کرد و بیان داشت: به دلیل همین کمبود، قیمت زمین باید حفظ شود که همین امر منجر به افزایش قیمت در بازار مسکن شده است. محتشم به افزایش قیمت 10 تا 15 درصدی مسکن در مناطق مختلف کشور اشاره کرد و گفت: ممکن است شرایط اجتماعی کشور باعث شود مسکن در آینده با افزایش قیمت مواجهه گردد.

این عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان بیان کرد: اقتصاد کلان و دلایل اجتماعی باعث شده اند تا حدودی افزایش قیمت مسکن متوقف شود. به گفته وی بازار مسکن تحت تاثیر التهابات اقتصادی ناشی از تحولات بازار ارز و سایر مسائل قرار گرفته است.