آموزش رویت

ساختمانچی

آیا با طریقه تمیز کردن اجزای رادیاتور پنلی آشنایی دارید؟ بهتر است در فصل سرما و زمان استفاده از رادیاتورها، قبل از روشن کردن و استفاده از آن ها، نسبت به تمیز کردن اجزای رادیاتور پنلی اقدام کنید.

در طول سال های اخیر، رادیاتورها جایگزین وسایل گرمایشی دیگر هم چون بخاری شدند. آن چه که در استفاده از رادیاتورها باید بدانید، تمیز کردن رادیاتورها یک یا دو بار در سال می باشد.

آن چه در این مطلب از ساختمانچی به بیان آن می پردازیم، ارائه نکات لازم و آموزش نحوه تمیز کردن اجزای رادیاتور پنلی و شستن آن ها می باشد. انجام این کار می تواند در عملکرد بهتر آن ها نیز تاثیرگذار باشد. با ما همراه باشید.

1- آماده‌سازی رادیاتور و دسترسی به بخش های داخلی

مرحله اول

آن چه که در ابتدا باید انجام دهید، خاموش‌کردن رادیاتور می باشد. برخی افراد تنها درجه حرارت رادیاتور را پایین می آورند و نسبت به انجام این کار اقدام می نمایند. اما وجود آب گرم در داخل رادیاتور می تواند باعث ایجاد مشکل شود.

پس از خاموش‌کردن رادیاتور به مدت چند دقیقه اجازه دهید رادیاتور به طور کامل سرد شود. قبل از اطمینان از قطع کامل جریان آب گرم، نسبت به تمیز کردن رادیاتور اقدام نکنید.

آماده سازی رادیاتور و دسترسی به بخش های داخلی

مرحله دوم

در مرحله بعد و پس از خنک شدن دستگاه، بهتر است هر گونه وسیله ای که در اطراف آن وجود دارد را جمع کنید. به طور کلی در استفاده از رادیاتورها و برای مشاهده عملکرد مناسب آن ها، بهتر است در صورت امکان وسیله ای همچون مبلمان و… در نزدیکی آن وجود نداشته باشد. در این صورت گرمای بیشتری به فضای اتاق وارد می شود.

دور کردن وسایل از اطراف رادیاتور

مرحله سوم

آن چه که در این مرحله باید نسبت به انجام آن اقدام نمایید، برداشتن پنل رادیاتور می باشد. به طور معمول برای انجام این کار در انواع رادیاتور، پانل را با فشار به سمت بالا می آوریم و آن را از داخل شیارها خارج می کنیم.

برداشتن پنل رادیاتور

مرحله چهارم

پس از برداشتن پنل رادیاتور دست خود را با فاصله به لوله های آب گرم داخل رادیاتور نزدیک کنید. در صورتی که هنوز لوله ها داغ بود بهتر است تا سرد شدن آن صبر کنید و سپس آن را تمیز نمایید.

عکس نحوه تمیز کردن اجزای رادیاتور پنلی

مرحله پنجم

پس از برداشتن پنل رادیاتور، آن چه که در داخل آن مشاهده می کنید، مربع های آلومینیومی کوچکی است که به صورت گروهی در کنار یکدیگر قرار دارند. این مربع های کوچک در امتداد لوله های مسی است که آب گرم از داخل آن ها عبور می کند.

بخوانید!  آموزش رنگ کردن سطوح لمینت

این مربع های کوچک آلومینیومی، “پره” نام دارند و نقش مهمی در پخش گرما توسط رادیاتور ایفا می کنند. در بیشتر مواقع تنها در اطراف این پره ها گرد و خاک وجود دارد و تنها با یک جاروی ساده می توان آن ها را تمیز کرد.

2-تمیز کردن داخل رادیاتور

استفاده از جاروبرقی

برای انجام این کار می توانید از جارو برقی استفاده نمایید. برای انجام این کار از سری که در داخل تصویر مشاهده می نمایید، استفاده کنید. استفاده از این روش یکی از ساده ترین راهکارهایی است که می توانید برای انجام این کار مورد استفاده قرار دهید.

تمیز کردن داخل رادیاتور

سری جارو را در تمام قسمت های رادیاتور حرکت دهید و اطمینان حاصل کنید که تمامی قسمت ها تمیز شدند. توجه داشته باشید که پره ها را به خوبی تمیز کنید. برای تمیزی هرچه بیش تر، هر دو طرف پره ها را تمیز کنید و از بالا و پایین سری جارو را حرکت دهید.

اگر میزان آلودگی پره ها و سایر قسمت های داخل رادیاتور زیاد می باشد، بهتر است قبل از استفاده از جارو برقی از یک دستمال برای گردگیری آن استفاده نمایید. توجه کنید که تمیز کردن پره ها و فاصله بین آن ها بسیار حائز اهمیت می باشد.

استفاده از جارو برقی از یک دستمال برای گردگیری آن

استفاده از یک قلمو رنگ آمیزی

یکی از روش هایی که می توانید به این منظور مورد استفاده قرار دهید، به کارگیری یک قلمو رنگ آمیزی می باشد. با استفاده از این وسیله می توانید به راحتی فضای بین پره ها را تمیز کنید. از آب برای پاک‌کردن قسمت داخلی رادیاتور استفاده نکنید، چرا که انجام این کار می تواند باعث آسیب‌رساندن به اجزای داخلی شود.

استفاده از جاروبرقی برای تمیز کردن پانل ها

تمیز کردن درپوش رادیاتور

در این مرحله نوبت به پاک کردن درپوش رادیاتور می رسد. برای انجام این کار می توانید از یک پارچه خیس و آب استفاده نمایید. پس از پاک کردن پنل رادیاتور، آن را در جای خود قرار دهید.

پاک کردن درپوش رادیاتور

همان گونه که قبلا نیز اشاره شد، برای اطمینان از کارایی خوب رادیاتور، بهتر است در سال دو بار نسبت به تمیز کردن آن ها اقدام نمایید. بهترین زمان برای انجام این کار در آغاز فصل پاییز و و نزدیک فصل بهار و قبل از خاموش‌کردن رادیاتورها می باشد. تمیز کردن رادیاتورها می تواند به بازدهی بالاتر آن ها کمک کند.

زمان مناسب تمیز کردن رادیاتور

نکته

جارو کردن مدام خانه و تمیز کردن فضای آن برای جلوگیری از پخش شدن گرد و غبار، به خصوص در قسمت هایی که رادیاتور در آن جا تعبیه شده است، می تواند در تمیز نگه‌داشتن فضای داخلی رادیاتور نیز به شما کمک کند.

بخوانید!  چگونه لکه رنگ را از روی چوب پاک کنیم!

بهتر است قبل از تمیز کردن رادیاتور نسبت به تمیز کردن و گرد گیری وسایل اقدام نمایید. این کار باعث می شود در هنگام باز کردن رادیاتور گرد و خاک کمتری به داخل آن وارد شود.

جارو کردن مدام خانه

تعویض قطعات آسیب دیده رادیاتور

در هنگام تمیز کردن رادیاتور در صورتی که قطعه ای دچار آسیب دیدگی شده است، نسبت به تعویض آن اقدام نمایید. برای انجام این کار بهتر است با پشتیبانی و شرکت تولیدکننده تماس بگیرید و از آن ها برای انجام این کار یاری بخواهید.

تعویض قطعه آسیب دیده

کلام پایانی

امیدواریم نکات مذکور در این نوشته از ساختمانچی شما را با روش تمیز کردن اجزای رادیاتور پنلی آشنا کند. همانطور که گفتیم یکی از زمان های مناسب برای انجام این کار قبل از بهار می باشد.

پس بهتر است تمیز کردن رادیاتورهای پنلی را در لیست خانه تکانی خود برای عید نوروز قرار دهید. در صورت تمایل نظرات خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید.