آموزش رویت

ساختمانچی

آیا تفاوت خانه پیش فروش با خانه سفارشی را می دانید؟ تاکنون در این باره اطلاعاتی را کسب کرده اید؟ آیا مزایا و معایب هر کدام از این نوع خانه ها را می دانید؟ برای رسیدن به پاسخ این سوالات، در ادامه این نوشته از ساختمانچی با ما همراه باشید.

تصمیم گیری برای ساخت خانه به معنی اختصاص حداقل چند ماه به فرآیند ساخت و ساز است. برخی از پروژه ها بسیار خوب پیش می روند و به راحتی تکمیل می شوند، اما برخی دیگر با مشکل مواجه می شود و روند اتمام کار کمی طولانی می گردد.

نوع سازنده ای که انتخاب می کنید می تواند در این قضیه اثرگذار باشد، از این رو باید بر اساس زمان، بودجه و سفارشات خود نسبت به انتخاب سازنده اقدام نمائید.

ساخت خانه به صورت سفارشی و بر اساس ایده های شخصی بسیار متفاوت از ساخت خانه های پیش فروش است. در ادامه به مقایسه این دو نوع خانه می پردازیم:

ساخت خانه پیش فروش

سازندگان و پیمانکاران سالیانه صدها خانه می سازند و می فروشند. آن ها از قیمت همه چیز باخبر هستند و با توجه به هزینه های تخصیص داده شده نسبت به ساخت خانه اقدام می نمایند. از جمله مزایا و معایب ساخت خانه توسط این سازندگان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

مزایا

آن ها یک قیمت مشخص اعلام می کنند

این سازندگان مدام در حال ساخت و ساز هستند و از قیمت تمام مصالح و هزینه هایی که صرف می شود باخبر هستند. آن ها یک قیمت واقعی و مشخص اعلام می کنند و با توجه به آن به راحتی می توان برنامه ریزی نمود و هزینه کرد.

آن ها با پیمانکاران ثابت همکاری می کنند

این افراد با پیمانکاران ثابت خود در مورد نوع مصالح ساختمانی، میزان خدمات، هزینه ها و… مشورت می کنند و برنامه ای مشخص و ثابت برای پروژه های خود طراحی می نمایند.

سرعت ساخت این خانه ها بالا است

مدیریت برنامه های فشرده و عملکرد پیمانکاران یکی از مهارت های این سازندگان می باشد. مدت زمانی که صرف مدیریت پروژه ساخت و ساز و پیشبرد آن می شود در مقایسه با ساخت خانه های سفارشی بسیار سریع تر است.

آن ها امکانات رفاهی برای افراد فراهم می کنند

پروژه هایی که به این سازندگان و پیمانکاران محول می شود در کوتاه ترین زمان پیشرفتی چشمگیر خواهند داشت. آن ها معمولا امکانات رفاهی مانند پارک ها، مسیرهای پیاده روی و حتی زمین های ورزشی را به عنوان یک تعهد برای مالکان بالقوه توسعه می دهند. 

بخوانید!  راهنمای خرید رنگ نمای بیرونی ساختمان

این بدین معنی است که شما با انتخاب یک سازنده که مسئولیت خرید مصالح و اجرای پروژه را به عهده دارد می توانید به مزایای بیشماری دست یابید.

معایب

شما فقط باید به نقشه موجود اکتفا کنید

برای پایین نگه داشتن هزینه ها و قابل پیش بینی بودن آن ها، سازندگان کاتالوگی از نقشه های خود را به شما عرضه می کنند. نقشه ای که شما انتخاب می کنید نقشه ای جدید و منحصربفرد نیست بلکه ممکن است چندین خانه با آن نقشه توسط سازندگان بناشده باشد.

انتخاب های شما محدود است

هنگامی که چیزهایی مانند کاشی سرامیک، کانتر آشپزخانه، کفپوش، کابینت و… را انتخاب می کنید تنها مجاز به گزینش مواردی که از قبل مشخص شدند و سازنده به شما اجازه انتخاب می دهد، می باشید.

محدود بودن گزینه ها قیمت ها را قابل پیش بینی می کند، اما ممکن است باعث نارضایتی شما شود زیرا ممکن است مجبور به انتخاب گزینه ای شوید که به آن علاقمند نیستید.

نمی توانید باب میل خود نظر دهید

اکثر سازندگان به افراد اجازه نمی دهند طبق سلیقه خود چیزی انتخاب کنند. ممکن است بخواهید حمام مستر بزرگ تری داشته باشید و یا قسمتی از فضای آشپزخانه را به میز صرف صبحانه اختصاص دهید، اما اجازه این که بخواهید در نقشه خانه تغییر ایجاد کنید را ندارید.

بنابراین بهتر است نقشه ای را انتخاب کنید که به ایده های شما نزدیک تر است و تا حدودی بتواند شما را به خانه رویایی خود نزدیک کند.

خانه پیش فروش

ساخت خانه سفارشی

سازندگان خانه های سفارشی دقیقاً خانه ای که مطابق میل شماست را به شما تحویل می دهند. در نهایت شما وارد خانه ای خواهید شد که بر اساس خواسته های شما طراحی می شود. پروسه ساخت چنین خانه هایی غیر قابل پیش بینی است. برخی از مزایا و معایب این گونه خانه ها به شرح زیر می باشند:

مزایا

شما یک خانه منحصربفرد تحویل خواهید گرفت

چه شما نقشه خانه خود را به صورت آنلاین تهیه کنید و چه خود آن را خلق کنید، در هر صورت خانه ای که حاضر می شود با تمام معیارها و ایده های شما همخوانی خواهد داشت.

شما می توانید معمار خود را انتخاب کنید

سازندگان خانه های سفارشی به شما معماران با تجربه را معرفی می کنند اما خود شما نیز می توانید معمار و یا طراح را انتخاب نمائید. شما در انتخاب نقشه محدود نیستید و اگر کار یک معمار خاص را تائید می کنید می توانید آن را انتخاب نموده و نقشه وی را اجرایی کنید.

بخوانید!  مزایای استفاده از سقف شیبدار آندوویلا

انتخاب های متعددی پیش رو خواهید داشت

شما هر ایده ای که به ذهنتان می رسد را می توانید در واقعیت اجرا کنید. هیچ محددودیتی در انتخاب گزینه ها وجود ندارد. همه چیز طبق سلیقه شما انتخاب و استفاده می شود.

می توانید از ایده های افراد متخصص بهره ببرید

سازندگان خانه های سفارشی از همکاری و تبادل ایده ها و نظرات لذت می برند، بنابراین می توان از این فرصت استفاده نمود و با مشورت صاحب نظران به ایده های ناب دست یافت.

معایب

هزینه ها غیر قابل پیش بینی هستند

سازندگان خانه های سفارشی معمولا هزینه ها را طبق مدل مورد نظر اعلام می کنند که این هزینه کالاها و خدمات به علاوه درصد مدیریت ساخت را در بر می گیرد. هزینه ها بستگی به تمام انتخاب ها، قیمت گذاری پیمانکار و قیمت مصالحی دارد که مدام در نوسان می باشند.

پروسه ساخت کمی طولانی است

ساخت خانه های سفارشی ممکن است مدت ها طول بکشد زیرا گزینه های بسیاری پیش روی شما قرار دارند و شما باید در مورد آن ها تصمیم گیری کنید. زمان می برد تا پیشنهادهای مزایده را ارسال کرده و پیمانکار را برای خانه خود استخدام کنید.

انتخاب های بسیار ممکن است شما را سردرگم کنند

شما باید از بین چندین پلان، مصالح، رنگ ها، تجهیزات و سایر المان های مختلف گزینه دلخواه خود را انتخاب کنید. از این رو ممکن است کمی دچار سردرگمی شوید و پروژه ساخت دیرتر شروع شود.

خانه سفارشی

کلام پایانی

حال سوال اینجاست که کدام یک از این دو نوع خانه بهتر است و به نفع خریدار می باشد. در واقع نمی توان به این سوال به طور قطع پاسخ گفت؛ زیرا باید شرایط و بودجه خود را بسنجید و ببینید که کدام نوع خانه برای شما بهتر است.

اگر می خواهید خانه شما به سرعت آماده شود و دغدغه پیدا کردن پیمانکار را نداشته باشید و همچنین کل مخارج خانه را از اول بدانید، خانه های پیش ساخته برای شما مناسب تر هستند.

اما اگر دوست دارید مطابق با سلیقه خود متریال موردنظر و طراحی خانه را انتخاب کنید و بودجه و هزینه ها بری شما اهمیتی نداشته باشد، می توانید خانه های سفارشی را انتخاب نمایید. همه چیز به شما و سلیقه شما بستگی دارد. پس با توجه به شرایط موجود، بهترین گزینه را انتخاب نمایید.