آموزش رویت

ساختمانچی

سبک مینیمالیسم یا مینیمالیست نوعی سبک دکوراسیون داخلی است که امروزه طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. تاریخچه مینیمالیسم به یک مکتب هنری بر می گردد که اساس آن بر پایه سادگی و پرهیز از هر نوع پیچیدگی فلسفی است.

بعد از جنگ جهانی دوم مکتب مینیمالیست در هنر کشورهای غربی پدیدار شد و توسط هنرمندان آمریکایی گسترش پیدا کرد.

پیروان این مکتب بر این باورند که با به کارگیری موارد ساده در اشکال هندسی متفاوت می توان به کیفیت فضای موردنظر دست یافت.

سبک مینیمالیسم از پرطرفدارترین سبک های دکوراسیون است که مناسب افرادی می باشد که برای استراحت پس از یک روز پرکار در طلب یک فضای آرام هستند. این سبک در نهایت دقت و بدون اعمال چیزهای اضافی طراحی و اجرا می شود.

این روش طراحی داخلی کاملا با سبک های سنتی و کلاسیک متفاوت است و تاکید آن بر بی آلایشی و سادگی است. در طراحی داخلی مینیمالیسم از رنگ های تیره، روشن، درخشان و نمایشی استفاده می شود.

همچنین اجزای آن با اشکال هندسی مربع، مستطیل و دایره با سطحی صاف و ساده در دکوراسیون چیده می شوند. در ادامه این مطلب از ساختمانچی به بررسی سبک مینیمالیسم و ایده های مربوط به آن می پردازیم پس با ما همراه باشید.

بررسی سبک مینیمالیسم

چرا سبک مینیمالیسم کارآمد است؟

چند دهه پیش، طراحان داخلی از قانون “هر چه بیشتر، بهتر” استفاده می کردند. فضاهایی که توسط این طراحان طراحی می شدند پر از مبلمان های بزرگ و سنگین، پرده های چند لایه و لوازم و اثاثیه بسیار بودند، به حدی که شمارش آن ها سخت بود. اتاق ها اصولاً شلوغ و پر از هرج و مرج به نظر می آمدند حتی اگر فضای آن ها بزرگ بود.

پس از گذشت سال ها، طراحان گرایش خود را تغییر دادند و به سبک مینیمالیسم که طرفدار قانون “هر چه کمتر، بهتر” است، روی آوردند.

در طراحی مینیمال تا حد ممکن سعی می شود از وسایل کمتر اما با کارایی بیشتر استفاده شود و تمرکز بر روی خلوت و دلباز بودن فضا باشد.

در این سبک انتخاب مبلمان براساس ظرافت و سبک‌بودن وزن صورت می گیرد و به ندرت از اکسسوری های اضافی در طراحی خانه استفاده می شود.

سبک مینیمال فضایی خلوت و دلباز را به نمایش می گذارد و اکثر افراد طرفدار ساده و کاربردی بودن این سبک از طراحی هستند.

دیزاین خانه با این سبک بی نظیر این امکان را برای شما فراهم می کند که با استفاده از کمترین جزئیات زیبایی شناسی بتوانید فضایی دنج، راحت و مورد علاقه ایجاد نمائید.

سبک مینیمال

ایده های سبک مینیمالیسم

طراحی دیوار

استفاده از انواع تابلوهای هنری و المان های تزئینی برای طراحی و تزئین دیوار می تواند باعث القای گرما در فضای خانه شود. استفاده از المان هایی به این منظور که جنبه کاربردی نیز داشته باشند، می توانند گزینه های مناسبی برای انتخاب باشند.

برای مثال استفاده از شلف های دیواری نمونه ای مناسب از این المان ها می باشد. به یاد داشته باشید المانی که به این منظور مورد استفاده قرار می دهید، باعث ایجاد عمق در فضای مورد نظر شود.

بهتر است برای انجام این کار از دیوار اصلی که افراد در بدو ورود به خانه با آن رو به رو می شوند، استفاده نمایید. این دیوار می تواند به نقطه کانونی در طراحی داخلی تبدیل شود.

طراحی دیوار

استفاده از المان های طبیعی

استفاده از متریال طبیعی نمونه ای از انواع المان هایی است که استفاده از آن ها در طراحی سبک مینیمالیسم از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

برای مثال چوب نمونه ای از متریالی است که استفاده از آن در این سبک باعث القای گرما به فضای اتاق می شود و از ایجاد یکنواختی جلوگیری به عمل می آورد.

از جمله ایده های دیگری که در جهت القای گرما به فضای اتاق به شما پیشنهاد می شود، استفاده از المان هایی است که در ساخت آن ها از برنج بکاررفته است. در طراحی سبک مینیمالیسم، استفاده از سنگ مرمر می تواند باعث ایجاد فضایی سرد شود.

استفاده از المان های طبیعی

استفاده از بافت های مختلف

ایجاد عمق در فضای مورد نظر از جمله نکات مهمی است که باید به یاد داشته باشید. به نظر شما استفاده از چه راهکارهایی می تواند در جهت ایجاد عمق در فضای اتاق به شما کمک کند؟

بخوانید!  خانه ای دل انگیز با دکوراسیون داخلی به سبک ساحلی

استفاده از انواع پارچه ها، فرش، پرده، کوسن و المان هایی از این دست می توانند در این جهت کارگشا باشند؛ بنابراین استفاده از این المان ها در طراحی به سبک مینیمال را فراموش نکنید.

استفاده از بافت های مختلف

استفاده از الگوها

الگوها در جهت عمق بخشی به فضای موردنظر و عدم ایجاد یکنواختی مورد استفاده قرار می گیرند. از این رو استفاده از آن ها در سبک مینیمالیسم می تواند در القای گرما به فضای مورد نظر به شما کمک کند.

به این منظور بهتر است از انواع الگوهای ساده استفاده کنید و از استفاده نمونه هایی که طراحی شلوغی دارند خودداری نمایید.

به کارگیری الگوها در قالب کاغذ دیواری امکان پذیر می باشد. بدین منظور بهتر است از نمونه ای کاغذ دیواری که از رنگ خنثی در طراحی آن استفاده می شود، استفاده نمایید.

استفاده از الگوها

استفاده از طیف رنگ مناسب

همان طور که قبلا نیز اشاره شد، از رنگ های خنثی بیشتر در طراحی سبک مینیمال استفاده می شود. رنگ سفید نیز نمونه ای از بهترین رنگ هایی است که می توانید در طراحی این سبک مورد استفاده قرار دهید. از طیف رنگ سفید که باعث ایجاد عمق در فضای مورد نظر می شود، استفاده نمایید.

استفاده از طیف رنگ مناسب

استفاده از نورپردازی مناسب

رنگ و نورپردازی مناسب دو رکن اساسی در طراحی سبک مینیمالیسم شناخته می شوند. امروزه استفاده از لامپ های ال ای دی که در رنگ های مختلف نیز وجود دارند، طرفداران زیادی پیدا کرده است.

برای القای گرما به فضای موردنظر از وسایل روشنایی با طیف رنگ گرم استفاده نمایید. بهتر است در سبک مینیمالیسم، از انواع وسایل روشنایی با طراحی ساده استفاده شود.

استفاده از نورپردازی مناسب

نکات مهم در طراحی خانه به سبک مینیمالیسم

فضایی تمیز و مرتب خلق کنید

نامرتب‌بودن فضا هم باعث سلب آسایش شما می شود و هم هنگامی که می خواهید چیزی پیدا کنید، کار شما سخت می گردد.

هرج و مرج باعث ایجاد تنش و استرس می شود و علاوه بر این که وسایلی تزئینی و بیهوده اطراف شما را می گیرد، گرد و غبار بسیاری نیز در خانه می نشیند.

شما با سبک مینیمالیسم می توانید بسیار آسان تر به فضایی تمیز و مرتب برسید و به وسایل چیدمان بهتری بدهید. به خانه بروید و وسایل غیر ضروری را حذف کنید تا به سبک مینیمال نزدیک تر شوید.

سعی کنید وسایل باقی مانده را در مکان های مناسب قرار دهید. در این سبک از سبد، سینی و دیگر ظرف های نگه دارنده، برای جمع آوری منظم وسایل استفاده کنید در این صورت می توانید در مواقع نیاز به راحتی وسایل خود را پیدا کنید. برای مخفی کردن وسایل مخصوص از خرید تجهیزات خاص غافل نشوید.

عکس مینیمالیسم، سبکی مدرن در دکوراسیون داخلی

از تعداد رنگ های محدود استفاده کنید

استفاده از رنگ و طرح های زیاد باعث می شود اتاق شما شلوغ و کم جا به نظر برسد و یا فضایی پر هرج و مرج ایجاد شود.

با استفاده از تعداد رنگ هایی محدود، برای دیوارها، پرده ها، میز، صندلی، مبل ها و یا کف زمین می توانید اتاق سبک مینیمالیسم خود را هماهنگ تر کنید و فضایی آرامش بخش پدید آورید.

استفاده از رنگ ها، بافت ها و مصالح متنوع برای ایجاد تناقض، اتاق را از حالت کسالت بار خارج می کند و به دیزاین عمق بیشتری می بخشد.

فضای تمیز و مرتب

طراحی فضا باید متعادل باشد

با چیدن کوسن، لامپ، آثار هنری به صورت تکی و یا جفتی در کنار اتاق، شما قادر خواهید بود دیزاینی مرتب و موثر برای فضای اتاق ایجاد کنید.

بخوانید!  30 ایده و طرح دیوارپوش چوبی لوکس و جدید

توجه به تعادل موجود در اتاق، باعث می شود از فضا و روشنایی در دسترس نهایت استفاده را ببرید و فضاهای داخل اتاق را به خوبی از هم تفکیک کنید.

طراحی فضا

نقطه ای مرکزی و اصلی خلق کنید

می توانید از وسیله هایی مانند یک آینه تزیین شده، یک قالیچه خوش آب و رنگ و یا مبلی زیبا برای ایجاد نقطه ای مرکزی در طراحی مینیمالیسم استفاده کنید.

شما می توانید با معطوف کردن توجه بیننده به نقطه ای از اتاق، فضای ملایم و ساده مینیمالیسم خود را تکمیل کنید که این امر در کامل کردن دیزاین بسیار موثر است.

شما در اتاق یک نقطه مرکزی دارید و دیگر وسایل و مبلمان به صورت افقی و یا عمودی نسبت به این نقطه مرکزی قرار می گیرند و این نمایی بسیار موثر و طراحی مدرن و نزدیک به سبک مینیمالیسم به فضای اتاق شما می بخشد.

نقطه مرکزی

اشیاء مشابه را در کنار هم قرار دهید

با قرار دادن وسایلی که سبک، رنگ و یا کابردی مشابه دارند، می توانید به نمایی مرتب و منظم از دیزاین مینیمالیسم دست یابید.

قراردادن مجموعه ای از تصاویر یا تزئینات مشابه در کنار یکدیگر در یک مکان، به صورت محسوس و در عین حال نامحسوس فضایی مینیمالیسم برای شما فراهم می کند.

اشیاء مشابه

انتخاب وسایل را محدود نکنید

علاوه بر بافت، اکسسوری ها نیز بهترین روش برای جذاب تر کردن یک فضای مینیمال به شمار می آیند. اکسسوری به هر آنچه که زیبایی و ارزش به فضای شما اضافه کند اطلاق می شود.

در اکثر موارد، انتخاب اکسسوری ها باید بر اساس کاربرد آن ها صورت گیرد. انتخاب خود را محدود نکنید و هر آنچه که گمان می کنید زیبایی در فضا به ارمغان می آورد را خریداری نمائید.

اگر نمی دانید چه نوع لوازم و وسایلی به دکوراسیون داخلی منزل خود اضافه کنید می توانید مثال های زیر را مدنظر قرار دهید.

  • انواع فرش های زیبا
  • آینه ها و آثار هنری دیواری
  • بطری های دکوراتیو
  • کتاب های رنگارنگ برای زیر میز قهوه خوری
  • قاب های زیبا برای عکس
  • گیاهان آپارتمانی
  • عناصر دکوراتیو و کاربردی
عکس مینیمالیسم، سبکی مدرن در دکوراسیون داخلی

در انتخاب لوازم و وسایل منزل به این نکته دقت کنید که علاوه بر ایجاد تنوع، باید هارمونی را نیز در فضا رعایت نمائید. سعی کنید در حد نیاز اقدام به خرید این المان ها کنید تا علاوه بر دوری از هرج و مرج، یک چیدمان هدفمند نیز ایجاد کنید.

در انتخاب وسایل برای خود محدودیت قائل نشوید و از بین دو المان، زیباترین را انتخاب کنید. دقت کنید همواره قانون طراحی به سبک مینیمالیسم که پرهیز از شلوغی است را مدنظر داشته باشید.

سبک مینیمالیسم به خوبی فضا را سازماندهی می کند، زیرا هم زیبایی و هم کارایی را برای صاحب خانه به ارمغان می آورد.

کلام آخر

همانطور که گفتیم مینیمالیسم ها پیرو سادگی هستند و تحمل وسایل اضافی و بی فایده را ندارند. نمای سبک مینیمالیسم خالی از هر نوع انباشتگی است و ظرافت طراحی های زیبا را در ابعاد هندسی ساده به نمایش می گذارد.

معمارهایی که پیرو این سبک دکوراسیون داخلی هستند سعی می کنند فقط با استفاده از عناصر لازم اثر خود را ارائه می دهند و از موارد پیچیده که ذهن مخاطب را درگیر می کند، کناره گیری کنند.

آثار معماران مینیمالیسم انعکاس شکل های هندسی ساده و مکرر است. آیا شما در طراحی و دکوراسیون داخلی منزل خود از سبک مینیمال استفاده کرده اید؟

در انتهای این نوشته از ساختمانچی عکس هایی از طراحی به سبک مینیمالیسم را برای شما حاضر کردیم که امیدواریم از دیدن آنها لذت ببرید و برای طراحی خانه از آن ها ایده بگیرید.

سبک مینیمالیست
سبک مینیمالیسم
دیزاین اتاق خواب
طراحی آشپزخانه مدرن
حمام لوکس
اتاق نشیمن مینیمالیست
طراحی به سبک مینیمال
اتاق خواب به سبک مینیمالیست
میز کار ساده
محل تلویزیون مینیمال
حمام به سبک مینیمال
اتاق پذیرایی ساده
حمام شیک
اتاق کار سبک مینیمالیسم
اتاق خواب ساده
پذیرایی مینیمال
اتاق نشیمن شیک و زیبا
سینک روشویی سبک مینیمالیسم
آشپزخانه مینیمال
طراحی ساده مینیمالیست
سالن پذیرایی ساده
طراحی خانه
دکوراسیون داخلی
جزیره به سبک مینیمالیسم
خانه مینیمال
مدل خانه ساده
دکور ساده
عکس مینیمالیسم، سبکی مدرن در دکوراسیون داخلی
دکور مینیمال
ساختمان مینیمال
نشیمن مینیمالیسم
حمام مینیمال
اشپزخانه مینیمال
خانه مدرن مینیمال
سالن ساده
دکور ساده و زیبا
دکور خانه مینیمالیسم