آموزش رویت

ساختمانچی

سینک ظرفشویی از جمله پرکاربردترین وسایل در دکوراسیون آشپزخانه محسوب می شود. در انتخاب سینک ظرفشویی علاوه بر شکل و ظاهر زیبای آن، دوام و مقاومت آن را نیز باید در نظرگرفت.

اندازه سینک ظرفشویی باید با فضایی که در اختیار دارید هماهنگ باشد و زیاد بزرگ یا کوچک نباشد. در واقع سینک باید با ابعاد کابینت آشپزخانه شما متناسب باشد.

سینک ها از نظر اندازه، عمق، تعداد کاسه ها و شکل ظاهری متفاوت هستند. اگر تعداد کاسه های سینک بیشتر باشد می توانید به طور همزمان ظرف ها را بشویید، آبکشی نمایید یا می توانید کار دیگری در سینک انجام دهید. سینک ها از نظر نحوه نصب به دو نوع روکار و توکار دسته بندی می شوند.

برای نصب سینک های توکار، میز آشپزخانه را سوراخ کنید و سپس سینک را درون آنها قرار دهید. در مقابل، سینک های روکار بر روی کابینت نصب می شوند و می توان آن ها را جا به جا نمود.

سینک های ظرفشویی از جنس های متفاوتی تولید می شوند. از جمله متریال هایی که در ساخت سینک به کار می روند سنگ کورین، سنگ مرمر، سنگ صابون و استیل می باشند. در ادامه این مطلب از ساختمانچی به معرفی انواع سینک ظرفشویی می پردازیم. با ما همراه باشید.

انواع سینک ظرفشویی

سینک ظرفشویی استیل ضد زنگ

سینک استیل از فلز ضد زنگ تولید می شود و مقاومت و دوام بسیار بالایی دارد. این نوع سینک به راحتی تمیز می شود و با شستشوی زیاد دچار خوردگی و زنگ زدگی نمی شود. سینک استیل، براق است و با مواد ضدعفونی کننده بسیار تمیز و براق می شود.

از معایب سینک استیل می توان به مقاومت پایین آن در برابر خراشیدگی اشاره کرد. علاوه بر آن، اثر انگشت و لک روی این نوع سینک می ماند و باید مدام آن را تمیز نمود. سینک استیل ضدزنگ در مقایسه با سایر سینک ها قیمت پایین تری دارد.

سینک استیل

سینک ظرفشویی کورین

سنگ کورین نوعی سنگ مصنوعی است که برای ساخت سینک مورد استفاده قرار می گیرد. سینک های کورین در طرح و رنگ متنوع تولید می شوند.

این نوع سینک به دلیل مقاومت بالا در برابر قارچ و باکتری، به راحتی تمیز می شود. بافت سینک کورین به نحوی است که لکه آب بر روی آن نمی ماند و در برابر خراش و خوردگی مقاوم است. قیمت این نوع سینک نسبت به سینک استیل بالاتر است.

سینک کورین

سینک ظرفشویی کامپوزیتی

سینک ظرفشویی کامپوزیتی از ترکیب گرانیت و کوارتز تولید می شود و بسیار مقاوم و بادوام است. این سینک ها ظاهری خال دار دارند و در برابر هر نوع لک و خراشی مقاوم می باشند. این نوع سینک به شکل های متفاوتی از جمله منحنی یا اریب تولید می شود و از نظر رنگ متنوع می باشد.

سینک کامپوزیتی

سینک سنگ صابونی

سنگ صابون نوعی سنگ طبیعی محسوب می شود که در ساخت سینک ظرفشویی کاربرد دارد. سینک هایی که از این نوع سنگ تولید می شوند، نمایی زیبا و باشکوه دارند. سینک سنگ صابونی را می توان با کانتر یکپارچه و هماهنگ کرد.

از ویژگی های این نوع سینک، برش به صورت منحنی یا اریب با لبه های نرم و انحنادار می باشد. وزن این سینک سنگین است و باید توسط یک نصاب ماهر و با تعبیه روی یک تکیه گاه مهم نصب گردد. از معایب سینک سنگ صابونی می توان به قیمت بالای آن و قابلیت خراشیدگی اشاره نمود.

سینک صابونی

سینک سنگ مرمر

استفاده از سنگ طبیعی در سینک ظرفشویی زیبایی بی نظیری به دکوراسیون اشپزخانه می دهد. از جمله سنگ های طبیعی می توان به سنگ مرمر اشاره نمود. این نوع سنگ دوام و مقاومت بالایی دارد اما به دلیل رنگ روشن آن خیلی زود کدر می شود و لک بر می دارد.

قیمت سینک تولیدشده از سنگ مرمر بسیار بالاست. از جمله معایب این نوع سینک این است که به دلیل سختی زیاد احتمال شکست ظروف شیشه ای و چینی در آن ها بسیار بالا می باشد.

سینک مرمر

سینک دوقلو

سینک های دوقلو مدرن جایگاه خاص خود را در آشپزخانه های امروزی دارند. آن ها از نظر زیبایی و کاربرد کاملاً ایده آل هستند. دو عدد کاسه برای جدا کردن ظروف کثیف از مواد تازه در سینک آشپزخانه ایده ای بسیار عالی محسوب می شود.

بخوانید!  چگونه بهترین پمپ باد یا کمپرسور هوا را بخریم؟

اگر شما وسواس دارید و تمیزی برای شما بسیار مهم است بهتر است انواع دو قلو برای آشپزخانه خود انتخاب کنید. اگر نمی خواهید فضای زیادی به این المان اختصاص دهید می توانید از کاسه کوچک برای شستشوی مواد غذایی و از کاسه بزرگ تر برای شستشوی ظروف استفاده نمائید.

سینک دوقلو

سینک ظرفشویی گرانیت

سنگ گرانیت سنگی مناسب برای ساخت سینک ظرفشویی است، زیرا این سنگ مقاومت بسیار بالایی دارد و به مرور زمان دچار سائیدگی، خراشیدگی و خط و خش نمی شود. علاوه بر آن نمایی بسیار زیبا و مدرن دارد و کاملاً متناسب با دکوراسیون آشپزخانه های مدرن است.

سینک گرانیتی به سینک آنتی باکتریال معروف است و از نظر اصول بهداشتی مورد تائید می باشد. گرانیت نه تنها آلودگی و چربی مواد غذایی را بر سطح خود نگه نمی دارد بلکه به راحتی با اسفنج و کف می توان آن را تمیز نمود.

تنوع سنگ گرانیت از نظر طرح و رنگ بسیار بالاست، به همین دلیل شما هنگام خرید سینک گرانیتی با تنوعی از رنگ ها مواجهه می شوید.

از عیوب سینک گرانیتی می توان به عدم مقاومت در برابر مواد شیمیایی و گاهاً به جا ماندن لکه آب بر سطح آن اشاره نمود. به همین دلیل نمی توان برای شستشوی این سینک ها از مواد سفیدکننده ای که برای سینک های استیل به کار می روند، استفاده نمود.

سینک گرانیت

سینک ظرفشویی برنجی

افرادی که تمایل به داشتن دکوراسیون روستیک در آشپزخانه خود هستند می توانند سینک ظرفشویی برنجی سفارش دهند. ظاهر این سینک ها قدیمی به نظر می رسد اما زیبایی بی نظیری را به نمایش می گذارند.

سینک برنجی

سینک ظرفشویی مسی

مس فلزی پرکاربرد در زمان های گذشته بوده و امروزه نیز به دلیل زیبایی فوق العاده خاص خود جزء محبوب ترین فلزات برای افراد خوش ذوق به شمار می آید.

مس فلزی مقاوم است و از قابلیت شکل پذیری مناسبی برخوردار می باشد، از این رو می توان با استفاده از آن سینک های بسیار زیبا با اشکال متفاوت ساخت.

این متریال سلامتی و پاکیزگی را برای مصرف کننده به ارمغان می آورد؛ زیرا مس فلزی ضد میکروب می باشد. دوام و طول عمر سینک مسی بالاست و اگر ظروف شیشه ای با ضربه درون آن ها بیفتد، احتمال شکستگی آن ها کم است، زیرا این سینک ها انعطاف پذیری لازم را دارند.

یکی از محدود عیب های سینک مسی، عدم مقاومت آن در برابر مواد اسیدی و شوینده های قوی است. این مواد به مرور زمان منجر به خوردگی لایه های سطح سینک خواهند شد. اگر علاقمند به استفاده از این مدل سینک هستید باید احتیاط های لازم را در خصوص استفاده از آن رعایت نمائید.

سینک مسی

سینک ظرفشویی سرامیکی

سینک سرامیکی در رنگ های متفاوت تولید می شود و افراد با توجه به دکوراسیون آشپزخانه خود می توانند رنگ دلخواه را انتخاب نمایند. بزرگ ترین عیب سینک ظرفشویی سرامیکی احتمال شکستگی آن است، از این رو هنگام شستشوی ظروف باید بسیار احتیاط کرد.

تمیز کردن این سینک راحت است و با یک اسفنج کف دار به راحتی سطح آن تمیز و براق می شود. اگر به دنبال سینکی کاربردی و بسیار مقاوم هستید، بهتر است سینک سرامیکی را فراموش کنید.

سینک سرامیکی

نکات مهم در انتخاب سینک ظرفشویی

  • ضخامت، فاکتوری بسیار مهم هنگام انتخاب سینک ظرفشویی است، زیرا در صورتی که ضخامت سینک کم باشد، به راحتی در برابر ضربه آسیب می بیند و دچار تورفتگی خواهد شد. در مقابل سینکی که ضخامت مناسب دارد دچار تورفتگی نمی شود و می توان ظروف سنگین را با اطمینان خاطر در آن جا داد زیرا تحمل وزن سنگین را دارد.
  • نوع متریالی که در ساخت سینک استفاده می شود نیز باید هنگام خرید مورد توجه قرار گیرد، زیرا برخی مواد مقاومت بالاتری نسبت به سایر متریال ها دارند و طول عمر سینک را بالا می برند.
  • سینک ها از یک، دو و یا سه کاسه تشکیل می شوند و شما با توجه به میزان استفاده خود می توانید نسبت به خرید اقدام نمائید. نکته دیگری که باید بدان توجه شود عمق کاسه است، بنابراین به این موضوع نیز دقت کنید.
  • نکته مهم دیگر در خرید سینک آشپزخانه توجه به ابعاد آن است. مسلماً در فروشگاه های لوازم آشپزخانه سینک ها را با ابعاد مختلف مشاهده می کنید. شما باید سینکی را پسند کنید که با اندازه سایر تجهیزات همخوانی داشته باشد. سینک های بسیار کوچک و یا خیلی بزرگ از نظر بصری نوعی عدم تعادل در فضا ایجاد می کنند.
  • تمام افراد علاقمند به داشتن آشپزخانه ای تمیز و مرتب هستند. از این رو سینکی را انتخاب کنید که به مرور زمان لکه آب و آلودگی در سطح آن نمایان نشود و به راحتی تمیز گردد. برای مثال سینک هایی که از استیل ضد زنگ تولید می شوند هر چند لکه آب ممکن است بر روی برخی از آن ها پدیدار شود اما به راحتی با دستمال مرطوب می توان سطح آن ها را پاک نمود و آن ها را درخشان کرد.
بخوانید!  ضد آب کردن کابینت های MDF

خرید سینک ظرفشویی

در حال حاضر تنوع سینک های ظرفشویی بسیار بالاست و به راحتی می توان بر اساس سلیقه، متریال و نوع کاربرد نسبت به خرید آن ها اقدام نمود. هر چند از نظر زیبایی شناسی مدل سینک تاثیر بسزایی در زیبایی آشپزخانه می گذارد اما مهم ترین فاکتوری که هنگام خرید سینک باید حتماً مورد توجه قرار گیرد، مقاومت و استحکام آن است.

سینکی را انتخاب کنید که سال ها بدون آسیب در آشپزخانه شما باقی بماند و همواره تمیزی و زیبایی را به نمایش بگذارد. سینکی که متناسب با کانتر آشپزخانه خریداری می شود، مسلماً بهترین انتخاب خواهد بود؛ زیرا رعایت هارمونی و تناسب فاکتوری بسیار مهم در طراحی دکوراسیون آشپزخانه محسوب می شود.

اگر به فروشگاه های عرضه تجهیزات آشپزخانه در سراسر کشور مراجعه کنید با تنوعی از برندهای ایرانی و خارجی لوازم خانگی نظیر اخوان، استیل البرز، بیمکث، کن، لتو، فرامکو، وایز، داتیس و ایلیا استیل رو به رو خواهید شد.

هر کدام از برندها دارای مزایا و قابلیت های ویژه خود هستند و می توانند رضایت مشتری را کسب نمایند. قبل از اقدام به خرید سینک ظرفشویی بهتر است به بررسی ویژگی های هر برند و کیفیت محصولات آن بپردازید تا انتخابی آگاهانه داشته باشید.

قیمت سینک ظرفشویی

قیمت سینک به عوامل مختلفی مانند جنس سینک، نوع و شکل آن، رنگ و طرح، مدل سینک، توکار یا رو کار بودن، ابعاد و ضخامت، نوع سیفون و تعداد لگن ها (یک قلو، دوقلو یا سه قلو) بستگی دارد.

نکات پایانی

طراحی سینک باید بر اساس دو فاکتور زیبایی و کاربرد صورت گیرد. شما می توانید این المان را به عنوان نقطه کانونی آشپزخانه قرار دهید که این امر به راحتی در آشپزخانه های کوچک قابل اجرا می باشد.

سینک های مدرن در انواع طرح و جنس تولید می شوند و شما می توانید بر اساس سلیقه خود و سبک مورد نظر دکوراسیون نسبت به انتخاب مدل مناسب اقدام نمائید.

البته باید کیفیت جنس سینک و کاربرد آن را نیز مد نظر داشته باشید تا بتوانید سینکی مناسب برای آشپزخانه خود انتخاب کنید. شما در طراحی آشپزخانه منزل خود از چه نوع سینکی استفاده کرده اید؟

سوالات متداول

انواع سینک آشپزخانه چیست؟

سینک ظرفشویی استیل ضد زنگ، سینک مرمر، سینک گرانیتی، سینک کورین، سینک مسی و سینک برنجی

مزایا و معایب سینک مرمری چیست؟

این نوع سنگ دوام و مقاومت بالایی دارد اما به دلیل رنگ روشن آن خیلی زود کدر می شود و لک بر می دارد. قیمت سینک مرمر بسیار بالاست. از جمله معایب این نوع سینک این است که به دلیل سختی زیاد احتمال شکستگی ظروف شیشه ای و چینی در آن بسیار بالاست.

برای خرید سینک چه نکاتی را باید مد نظر قرار داد؟

مهم ترین فاکتوری که هنگام خرید سینک باید حتماً مورد توجه قرار گیرد، مقاومت و استحکام آن است. سینکی را انتخاب کنید که سال ها بدون آسیب در آشپزخانه شما باقی بماند و همواره تمیزی و زیبایی را به نمایش بگذارد.
سینکی که متناسب با کانتر آشپزخانه خریداری می شود، مسلماً بهترین انتخاب خواهد بود؛ زیرا رعایت هارمونی و تناسب فاکتوری بسیار مهم در طراحی دکوراسیون آشپزخانه محسوب می شود.