آموزش رویت

ساختمانچی

یک صندلی کامپیوتر راحت باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ اگر تجربه کار طولانی مدت با کامپیوتر را داشته باشید، حتما می دانید که استفاده از یک صندلی مناسب تا چه اندازه حائز اهمیت می باشد.

یک صندلی راحت باید به گونه ای باشد که باعث آسیب به کمر و مهره های کمر نشده و هم چنین خستگی ناشی از نشستن در طول کار را به حداقل برساند.

نمونه ای از بهترین انواع صندلی کامپیوتر، صندلی های ارگونومیک می باشند که متناسب با ساختار ستون فقرات تهیه می شوند. در ادامه این مطلب از ساختمانچی نکاتی که هنگام خرید باید به آن ها توجه کنید را به شما معرفی می کنیم، پس تا انتها ما همراه باشید.

مزایای یک صندلی کامپیوتر استاندارد

  • جلوگیری از احساس درد در کمر، گردن و پا
  • جلوگیری از خستگی سریع
  • افزایش بهره وری
  • قابلیت تنظیم پشتی و ارتفاع
  • کیفیت بالای ساخت و طراحی آن
  • استفاده از متریال مرغوب در ساخت کفی، پشتی، بدنه، دسته ها و پایه های صندلی
مدل صندلی کامپیوتر

آسیب های ناشی از استفاده از صندلی کامپیوتر نامناسب

  • ایجاد گودی کمر
  • ایجاد درد در ناحیه کمر، گردن و پا
  • آسیب به ستون فقرات و مهره های گردن و کمر
صندلی کامپیوتر مناسب

نکات مهم در انتخاب و خرید یک صندلی کامپیوتر مناسب

به طور کلی در هنگام خرید صندلی کامپیوتر باید به عواملی چون ارگونومیک بودن صندلی کامپیوتر، برند سازنده، جنس فریم کفی و پشتی صندلی، جنس پایه ها، روان بودن چرخ ها، قابلیت تنظیم ارتفاع و پشتی صندلی، قابلیت تنظیم دسته های صندلی، جنس دسته ها، جنس روکش کف و پشتی، حداقل و حداکثر ارتفاع قابل تنظیم، ابعاد کفی و پشتی صندلی، جنس فوم، قیمت و … دقت نمایید و با توجه به این نکات، نمونه مناسبی از صندلی کامپیوتر را برای خود خریداری نمایید.

ارگونومیک بودن صندلی

مهم ترین نکته در خرید صندلی به خصوص برای کامپیوتر، توجه به ارگونومیک بودن طراحی صندلی می باشد. صندلی های ارگونومیک مطابق با فیزیک بدن طراحی می شوند و عوارض ناشی از خستگی و دردهای کمر و گردن را تا حد زیادی کاهش می دهند.

صندلی ارگونومیک

قابلیت تنظیم پشتی صندلی

این قابلیت این امکان را برای شما فراهم می کند که پشتی صندلی خود را به گونه ای تنظیم نمایید که بیشترین احساس راحتی را داشته باشید. این صندلی ها معمولا دارای چندین زاویه برای تنظیم پشتی می باشند.

عکس صندلی کامپیوتر

قابلیت تنظیم ارتفاع سطح نشیمنگاه

این قابلیت امروزه در اکثر صندلی های اداری و کامپیوتر می باشد. با این قابلیت شما می توانید ارتفاع سطح نشیمنگاه صندلی را تنظیم کنید تا به راحتی پای شما بر روی زمین قرار بگیرد.

بخوانید!  آیا طراح داخلی حرفه مناسبی برای شماست؟

در صورتی که صندلی آن قدر بالا باشد که پای شما بالاتر از سطح زمین قرار بگیرد و یا آن قدر پایین باشد که پای شما بر روی زمین جمع شود، خون رسانی به پاها به خوبی صورت نگرفته و پس از مدت کمی احساس خستگی می کنید.

صندلی مناسب کامپیوتر

چرخ های صندلی

چرخ های صندلی باید روان باشند و به راحتی به هر جهتی که مایلید بچرخند تا شما به راحتی بتوانید به بخش های مختلف میز دسترسی پیدا کنید.

اگر چرخ ها درست کار نکنند و یا سرعت حرکت و چرخش آن ها کند باشد، شما مجبورید برای حرکت از نیروی دست خود استفاده کنید که پس از مدتی سبب خستگی دست ها می شود.

عمر صندلی کامپیوتر

طول عمر صندلی کامپیوتر

اگر به دنبال خریدی ارزان باشید، ممکن است پس از مدتی صندلی شما خراب شود و دیگر کارایی لازم را نداشته باشد.

پس بهتر است از برندهای معتبر و دارای گارانتی و ضمانت نامه خریداری نمایید و تا سال ها از محصولی که خریدید، استفاده نمایید. همچنین هنگام خرید حتما صندلی را با توجه به وزن و قد خود خریداری نمایید.

طراحی صندلی کامپیوتر

جنس روکش صندلی

جنس روکش صندلی کامپیوتر باید به گونه ای باشد که هنگام نشستن بر روی آن احساس راحتی کنید. برخی روکش ها به گونه ای تولید می شوند که در صورتی که تکان خوردید، صدا می دهند و موجب عدم تمرکز فرد و دیگر افراد می شوند.

روکش صندلی باید به گونه ای طراحی شود که هوا را به خوبی از خود عبود دهد تا فردی که بر روی آن می نشیند از گرمای ایجادشده بر روی آن یا خیسی روکش از عرق احساس ناراحتی نکند.

روکش صندلی های کامپیوتر به دلیل استفاده زیاد ممکن است پس از مدتی کثیف شوند. پس بهتر است صندلی را انتخاب نمایید که روکش آن قابلیت شستشو داشته باشد. در صندلی های کامپیوتر از پارچه های مش و یا چرم مصنوعی به عنوان روکش استفاده می شود.

روکش های چرم برخی صندلی ها از جنس وینیل و یا پلی یورتان لایه دار می باشد. روکش های پلی یورتان لایه دار، بدون بو می باشند و به راحتی با مواد شوینده معمولی مانند پودر لباسشویی می توان آن ها را تمیز نمود.

برندهای صندلی کامپیوتر

برندهای معتبر

برندهای معتبری در زمینه تولید صندلی کامپیوتر باکیفیت و بادوام فعالیت می کنند. از جمله معروف ترین برندها در این زمینه می توان برند نیلپر، دی ایکس ریسر، لیو و آرکانو را نام برد.

بخوانید!  طراحی دکوراسیون به سبک مدیترانه ای
صندلی کامپیوتر زیبا

صندلی کامپیوتر گیمینگ

اگر جزو افرادی هستید که در روز چندین ساعت را به بازی با کامپیوتر اختصاص می دهید، باید بدانید که مهم ترین وسیله برای شما یک صندلی گیمینگ می باشد.

این صندلی ها به شکل ارگونومیک طراحی می شوند. در هنگام خرید صندلی گیمینگ باید قد و وزن خود را به فروشنده اعلام نمایید تا بتوانید بهترین خرید ممکن را داشته باشید.

صندلی های گیمینگ از طراحی خاص و منحصربفردی برخوردارند و قابلیت تنظیم ارتفاع و پشتی را دارند. روکشی که معمولا در ساخت صندلی های گیمینگ مورد استفاده قرار می گیرد از جنس چرم مصنوعی وینیل می باشد و نشستن طولانی مدت بر روی آن ها سبب ایجاد تعریق و احساس ناخوشایند نمی شود.

در قسمت پشتی این صندلی ها، بالشتک هایی برای گردن و کمر طراحی می شوند که مورد تایید فیزیوتراپیست ها و متخصصان ارگونومیک می باشد و تمام نواحی و فرورفتگی های گردن و کمر فرد را پر می کند و آسیب به این محل ها تا حد زیادی جلوگیری می نماید.

صندلی گیمینگ

صندلی کامپیوتر نیلپر

این نوع صندلی ها توسط برند معروف نیلپر تولید می شوند و به همین دلیل با این نام نیز شناخته می شوند. صندلی های کامپیوتر نیلپر مناسب برای محیط های اداری و خانگی می باشند. استفاده از آن ها برای افرادی که می خواهند ساعت ها پشت کامپیوتر بنشینند، انتخاب بسیار مناسبی می باشد.

در قسمت پشتی صندلی های کامپیوتر نیلپر از پارچه های مش استفاده می شود تا علاوه بر عبور و مرور هوا، از تعریق نیز جلوگیری شود.

دسته های این صندلی ها در 5 حالت و پشتی های آن ها در 4 حالت قابلیت تغییر و قفل شدن دارند. شما می توانید مناسب با نیاز خود، یکی از حالت ها را تنظیم نمایید.

صندلی نیلپر

کلام پایانی

ما در این نوشته از ساختمانچی به بررسی نکات مهم در خصوص انتخاب صندلی کامپیوتر مناسب پرداختیم. همانطور که گفتیم عواملی چون جنس کفی و پشتی، ارگونومیک بودن، قابلیت تنظیم ارتفاع و پشتی، روان بودن چرخ ها و … از جمله فاکتورهای مهمی هستند که هنگام خرید صندلی کامپیوتر باید به آن ها توجه نمایید.

امیدواریم از مطالعه این نوشته لذت ببرید و به نکات ارزنده ای در این زمینه دست یابید. در صورت تمایل می توانید نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد این مطلب با ما اهالی ساختمانچی در میان بگذارید.