آموزش رویت

ساختمانچی

سرامیک یکی از رایج ترین کفپوش هایی است که با استفاده از آن می توان کف تمام قسمت های ساختمان را پوشش داد. این کفپوش در آشپزخانه، حمام ها، راهروها، سالن های پذیرایی و… قابل نصب است و علاوه بر زیبایی از کارایی و دوام بسیار بالا برخوردار می باشد.

سرامیک از جمله مقاوم ترین مصالحی است که به دلیل دوام بالا، در مکان های پر رفت و آمد نیز استفاده می گردد. این کفپوش ها حسی خنک به فضا می بخشند، از این رو در مناطق گرمسیر برای مکان هایی مانند اتاق نشیمن و اتاق خواب نیز مورد استقبال قرار می گیرند.

با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی قصد داریم به بررسی ویژگی های کفپوش سرامیکی بپردازیم. تا انتها با ما همراه باشید.

مزایای کفپوش سرامیک

مقاومت در برابر آب

سرامیک از جمله مصالح ساختمانی است که با خیالی آسوده می توان از آن در مکان های مرطوب مانند حمام و سرویس بهداشتی استفاده نمود. لایه رویی سرامیک نقش یک لایه محافظ را ایفا می کند و لایه زیرین را از نفوذ آب و رطوبت مصون می دارد.

همانطور که می دانید نم و رطوبت، دلیل اصلی کپک و قارچ در مکان های مرطوب است، اما نصب سرامیک می تواند مانع این امر شود و فضایی پاکیزه و بهداشتی را ایجاد نماید.

سرامیک طرح دار

استحکام و دوام بالا

کفپوش سرامیکی بسیار مقاوم است و در اثر ضربه دچار ترک خوردگی و شکستگی نمی شود. اگر این کفپوش به خوبی نصب شود، سال ها بدون هیچ گونه آسیب ماندگار خواهد بود. اگر در هنگام نصب به هر طریقی یکی از سرامیک ها شکسته شود، به راحتی می توان آن را جایگزین نمود.

مراقبت آسان

مراقبت از تایل های سرامیکی بسیار آسان است، زیرا در صورت ایجاد لکه و آلودگی به راحتی می توان آن ها را پاک کرد. با استفاده از مواد شوینده می توان سطح سرامیک را مانند روز اول درخشان و براق نمود و از زیبای و تمیزی کف لذت برد.

تنوع بسیار بالا

در حال حاضر، کارخانه های تولید کننده سرامیک از آخرین تجهیزات و تکنولوژی ها برای ساخت سرامیک استفاده می کنند، از این رو این متریال با طرح ها و رنگ های بی شمار به بازار عرضه می گردد و در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد.

ظاهر برخی از سرامیک ها همانند چوب و یا سنگ طبیعی است و به راحتی می توان آن ها را با دکوراسیون فضای مورد نظر هماهنگ نمود. از دیگر مزایای کفپوش سرامیکی امکان برش تایل ها برای گوشه و کنار کف است.

جدیدترین و مدرن ترین سرامیکی که این روزها به بازار عرضه می شود سرامیک پرسلان می باشد که علاوه بر زیبایی حیرت انگیز، دوامی بسیار بالا دارد.

ضد حساسیت

سرامیک کف سطحی جامد و سخت دارد و به هیچ عنوان گرد و غبار، آلودگی، لکه و… را به خود جذب نمی کند و منجر به آلرژی نمی گردد. از این رو با خیالی آسوده می توان از این متریال در مکان های مختلف استفاده نمود.

سرامیک

سختی بالا

سختی سرامیک کف بسیار بالاست، از این رو تمیز کردن و مراقبت از آن کار آسانی است. این سختی دوام و استحکام آن را بالا برده و آن را به کفپوشی ایده آل تبدیل نموده است.

بخوانید!  موزاییک پلیمری چیست؟[+مزایا، معایب، کاربرد و نحوه نصب]

در مکان هایی مانند اتاق نشیمن می توان با پهن‌کردن فرش یا قالیچه لطافت و نرمی را به فضا افزود و تا حدی از سختی کف ممانعت کرد.

ماهیت خنک

کفپوش سرامیکی از جمله کفپوش هایی است که گرما را به خود جذب نمی کند و همواره ماهیتی خنک دارد. اصولاً در اکثر حمام ها و سرویس های بهداشتی برای ایجاد فضایی خنک از سرامیک استفاده می شود.

در صورتی می توان این کفپوش را گرم کرد که در زیر آن سیستم گرمایش از کف نصب شود. سیستم های گرمایش از کف به صورت نصب لوله های آب گرم در کف مکان موردنظر اجرا می شوند.

هنگامی که گرمای لوله ها به سرامیک منتقل گردد، سطح کفپوش گرم می شود و راه‌رفتن بر روی آن لذت بخش خواهد بود.

سرامیک طرح پارکت

همان طور که می دانید، سرامیک انواع مختلفی داد. نمونه ای از انواع سرامیک ها که می توان در طراحی دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار داد، سرامیک طرح پارکت می باشد. علاوه بر زیبایی، از دیگر نکات مهمی که در هنگام خرید سرامیک باید به یاد داشته باشید، کیفیت و دوام آن ها می باشد.

سرامیک طرح پارکت از جمله سرامیک هایی است که از دوام و مقاومت بالایی برخوردار می باشد. این گونه سرامیک ها شباهت زیادی به چوب داشته و از این رو گزینه ای مناسب برای طرفداران و دوستداران چوب می باشند.

از جمله مزیت های استفاده از سرامیک طرح پارکت به جای کفپوش چوبی، قیمت و هزینه نگهداری پایین تر آن نسبت به کفپوش چوبی می باشد. سرامیک طرح پارکت در انواع رنگ و طرح وجود دارد و می توان با توجه به سلیقه شخصی نمونه ای مناسب از آن ها را انتخاب کرد.

برای مثال سرامیک طرح پارکت در رنگ های روشن، برای طراحی دکوراسیون داخلی مدرن، انتخاب مناسبی می باشد. نمونه ای از پرطرفدارترین برندهای این مدل سرامیک، سرامیک طرح پارکت تبریز می باشد.

سرامیک طرح پارکت

نحوه ساخت سرامیک

به منظور ساخت سرامیک اصولا از متریال خامی مانند خاک رس، کائولینت، اکسید آلومینیوم، کاربید سیلیکون و کاربید تنگستن استفاده می کنند. پس از این که این مواد را با هم مخلوط کردند، خمیر بدست‌آمده را در قالب های مخصوصی می ریزند. سپس در دستگاه خشک کن قرار می دهند تا این مواد خشک شوند و شکل قالب را به خود گیرند.

پس از خشک‌شدن این مواد، آن ها را در کوره های کاشی و سرامیک پزی، حرارت می دهند. برخی سرامیک ها دارای لعاب می باشند.

این لعاب ها گاهی قبل از پخت و روی قالب سرامیک خشک شده قرار می گیرند و گاهی پس از اتمام مرحله اول پخت به مواد اضافه می شوند و یک بار دیگر نیز برای حرارت‌دادن به داخل کوره ها می روند که در اصطلاح به آن دو پخت یا پخت دوم می گویند.

درجه بندی سرامیک

سرامیک درجه بندی های گوناگونی دارد که براساس کیفیت کالا و میزان نفوذ آب و رطوبت به محصول صورت می گیرد. سرامیک درجه یک در برابر آب و رطوبت تقریبا غیرقابل نفوذ است و میزان جذب رطوبت آن کمتر از 0.5 درصد می باشد.

بخوانید!  سنگ کورین و آن چه باید بدانید!

این درجه بندی تا شماره چهار ادامه دارد. سرامیک درجه چهار، غیر شیشه ای می باشد و جذب رطوبت آن بیش از 7 درصد است.

از دیگر درجه بندی های سرامیک می توان به میزان ضربه پذیر بودن آن اشاره نمود که دقیقا برعکس میزان جذب رطوبت می باشد. در این نوع درجه بندی، درجه یک شامل پایین ترین حد مقاومت و درجه 5 بالاترین حد مقاومت اطلاق می گردد.

در انتخاب سرامیک فاکتورهای دیگری از جمله میزان خمش، شوک حرارتی، مقاومت در برابر انقباض و انبساط، مقاومت در برابر مواد شوینده و ضدخش و ساییدگی‌بودن سرامیک باید در نظر گرفته شوند.

مراکز و نمایندگی های فروش سرامیک

مراکز و فروشگاه های متعددی در سراسر ایران به عرضه کفپوش سرامیکی مشغول اند. در شهر اصفهان برای دیدن مدل های مختلف و درجه بندی های گوناگون سرامیک و همچنین سفارش و خرید این محصول می توانید سری به خیابان هایی از جمله خیابان ارباب، ولدان خیابان شهیدان غربی، خیابان رزمندگان، خیابان میرفندرسکی و خیابان شیخ مفید حد فاصل چهار راه فیض و آب ۲۵۰، بزنید.

در تهران نیز مراکز بسیار متعددی در سرتاسر شهر پراکنده شده اند که به عرضه سرامیک مشغول اند، اما بورس کاشی و سرامیک در این شهر در خیابان زمزم، خیابان بنی هاشم، خیابان کاشانی و خیابان شیرازی می باشد. خیابان زمزم از بزرگ ترین بازارهای کاشی و سرامیک محسوب می شود که در جنوب شهر تهران قرار دارد.

قیمت سرامیک کف

سرامیک ها به دلیل تنوع بالای طرح و رنگ و داشتن درجه کیفیت های گوناگون دارای قیمت های متفاوت هستند. شما با توجه به بودجه و سلیقه خود می توانید نسبت به خرید طرح مورد نظر اقدام نمائید.

دستمزد نصب سرامیک

سرامیک از جمله مصالحی است که نصب آن باید توسط افراد حرفه ای صورت گیرد. این مصالح اگر به درستی در کنار یکدیگر قرار گیرند سطحی صاق و یکدست ایجاد می نمایند که نه تنها زیبایی را به تصویر می کشد، بلکه کف ساختمان را در برابر عواملی نظیر نفوذ نم و رطوبت حفظ می کند. شما می توانید برای اطلاع از دستمزدهای نصب سرامیک به بخش دستمزد کاشی کار مراجعه فرمایید.

کلام پایانی

امیدواریم مطالب ارائه شده در این نوشته از ساختمانچی توانسته باشد اطلاعات مفید و ارزشمندی را در خصوص سرامیک و ویژگی های آن در اختیار شما عزیزان قرار دهد. نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در خصوص این مطلب با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

سرامیک چه ویژگی هایی دارد؟

مقاومت در برابر آب، استحکام و دوام بالا، مراقبت آسان، تنوع بسیار بالا، ضد حساسیت، سختی بالا و ماهیت خنک

جذب گرما در سنگ سرامیک چگونه است؟

کفپوش سرامیکی از جمله کفپوش هایی است که گرما را به خود جذب نمی کند و همواره ماهیتی خنک دارد. در صورتی می توان کفپوش سرامیکی را گرم کرد که در زیر آن سیستم گرمایش از کف نصب شود.

مزیت استفاده از سرامیک طرح پارکت به جای کفپوش چوبی چیست؟

قیمت و هزینه نگهداری پایین تر سرامیک طرح پارکت نسبت به کفپوش چوبی