آموزش رویت

ساختمانچی

تمیز کردن کابینت چوبی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، زیرا کابینت چوبی از جمله تجهیزاتی است که همواره در معرض آلودگی و ذرات چربی ناشی از طبخ غذا قرار می گیرد و همواره باید تمیز شود تا ظاهر زیبای خود را حفظ کند و محلی برای رشد باکتری فراهم ننماید.

کابینت هایگلاس به دلیل ظاهر صاف و براق خود کمتر آلودگی را جذب می کند، علاوه بر آن به راحتی با استفاده از یک دستمال مرطوب می توان سطح آن را تمیز کرد.

اما در مقابل، کابینت چوبی به راحتی آلودگی را جذب نموده و تمیزکاری آن سخت می باشد. به همین دلیل توجه به ظاهر کابینت امری بسیار مهم است که باید همیشه به آن توجه نمود.

ذرات چربی یا مواد غذایی بر روی کابینت تمام چوب می چسبد که این امر تمیز کردن آن را کمی سخت می کند. شما می توانید کابینت ها را به طور روزانه یا ماهیانه تمیز کنید و از زیبایی آن ها لذت ببرید.

در این نوشته از ساختمانچی قصد داریم راهکارهای کاربردی را بدین منظور به شما معرفی کنیم تا به راحتی آلودگی های سطحی و عمقی را پاک کنید و یک آشپزخانه تمیز و زیبا داشته باشید. این راهکارها و پیشنهادات به شرح زیر می باشند. با ما همراه باشید.

راهکارهای تمیز کردن کابینت چوبی

محلول سرکه و آب

سرکه از جمله موادی است که برای نابودی چربی ها مورد استفاده قرار می گیرد. به منظور تمیز کردن کابینت چوبی آشپزخانه می توانید به میزان مساوی سرکه و آب گرم را با یکدیگر مخلوط کنید و آن را بر روی یک دستمال نخی اسپری نمایید.

همچنین اگر میزان آلودگی سطحی بالاست می توانید مقداری مایع ظرفشویی به محلول اضافه کنید و با خیالی راحت سطح چوب را تمیز نمایید.

محلول سرکه

مخلوط وازلین و لیمو ترش

این مخلوط به پاک کردن لکه های سرسخت کمک می کند. شما می توانید کمی وازلین را با آب لیمو ترش ترکیب کنید و با یک برس بر روی لکه ها بمالید. پس از چند دقیقه با یک دستمال تمیز لکه ها را به آسانی پاک کنید.

جوش شیرین

به منظور پاک کردن ذرات چربی می توانید جوش شیرین، آب و روغن گیاهی را با هم ترکیب کنید و خمیر حاصل از این مواد را با یک مسواک نرم روی سطح کابینت بکشید.

سپس آن را با دستمال مرطوب پاک و خشک کنید. البته لازم به ذکر است اگر کابینت شما از نوع خاصی از چوب تولیدشده باید دستورالعمل هایی که سازنده به شما پیشنهاد می دهد را اعمال کنید.

بخوانید!  ویژگی درب های کابینت ساخته شده از لمینت

بخار آب

استفاده از دستگاه بخارشوی یکی از بهترین و آسان ترین روش های نابودی لکه از روی سطوح چوبی است. این دستگاه ها با فشار بخار آب می توانند لکه ها را را پاک کنند و کابینت را همانند روز اول تمیز و براق نمایند.

روغن زیتون و پودر سنگ جلا

پودر سنگ جلا متریالی مخصوص برای پاک کردن چوب است که سطح آن را تمیز و براق می کند. ترکیب این ماده با روغن زیتون ترکیبی ایده آل برای تمیزکاری کابینت چوبی فراهم می نماید، این ترکیب را بر روی دستمال بریزید و تا زمانی که لکه پاک شود آن را بر روی سطح بکشید.

روغن زیتون

سرکه و نمک

این محلول را بر روی لکه های سرسخت بمالید و پس از چند دقیقه با استفاده از یک دستمال آن را تمیز کنید. این محلول برای نابودی لکه های چربی، فوق العاده است.

روغن گردو طبیعی

برای تمیز کردن کابینت چوبی می توانید روغن گردو طبیعی را بر روی سطح چوب بکشید. این روغن علاوه بر تمیز کردن سطح، می تواند خراشیدگی های سطحی چوب را پر کند و آن ها را از بین ببرد.

سس مایونز

با استفاده از سس مایونز می توان خط و خطوط های کابینت های چوبی قدیمی را از بین برد و ظاهری نو و زیبا به آن بخشید. کافی است سس را بر روی سطح موردنظر بمالید و چند ساعت منتظر بمالید. سپس آن را با یک پارچه تمیز، به خوبی پاک کنید.

روغن زیتون و سرکه

به منظور استفاده از این روش باید یک فنجان روغن زیتون را با یک چهارم فنجان سرکه سفید مخلوط کنید و معجزه از بین رفتن لکه ها را مشاهده نمایید.

چای کیسه ای

دو عدد چای کیسه ای را در داخل آب جوش بخیسانید و صبر کنید تا با دمای محیط هماهنگ شود. سپس یک پارچه تمیز را در داخل آن قرار دهید و سپس بر روی کابینت ها بکشید. اسید تونیک موجود در چای، سبب تمیزی و درخشندگی فوق العاده سطح چوبی می شود.

استفاده از چای برای تمیز کردن کابینت چوبی

شامپو فرش

به منظور استفاده از این روش، ابتدا سطح کابینت را گردگیری نمایید. سپس مقداری شامپو فرش را در آب حل نمایید و با اسفنجی آغشته به این محلول، سطح کابینت را تمیز نمایید و در نهایت آن را با یک دستمال خشک، تمیز کنید. این روش برای تمیز کردن کابینت های ام دی اف نیز کاربرد دارد.

بخوانید!  ویژگی سینک های آنتی باکتریال

نکات مهم در تمیزکاری کابینت چوبی

  • کابینت های چوبی باید به طور منظم گردگیری و تمیز شوند. بدین منظور از پارچه های نرم استفاده کنید. پاک کردن سطوح چوبی با فاصله زمانی زیاد باعث عمیق شدن آلودگی خواهد شد.
  • برای چوب های خاص پاک‌کننده مخصوص خریداری کنید، زیرا آن ها بدون این که به چوب آسیب وارد کنند سطح آن را تمیز خواهند کرد.
  • قبل از استفاده از جلا دهنده ها باید کابینت را تمیز و گرد و غبار را از روی آن پاک کنید.
  • هنگامی که از دستمال مرطوب استفاده می کنید آب آن را بگیرید؛ زیرا رسیدن آب به چوب باعث باد کردن آن می شود.
  • هنگام استفاده از روغن پولیش دستکش دست کنید، زیرا در غیر این صورت ممکن است اثر انگشت شما روی چوب بماند.
  • هر چه لکه ها را زودتر تمیز کنید راحت تر از بین خواهند رفت، بنابراین از فرصت استفاده کنید.
  • برخی افراد، شوینده ها را برای پاک کردن آلودگی از سطح کابینت پییشنهاد می دهند اما مراقب باشید، برخی از آن ها آسیب جدی به چوب وارد و رنگ آن را سفید می کنند.
  • به منظور اعمال راهکارهای مختلف ابتدا باید آن ها را بر روی گوشه ای از کابینت به کار ببرید، اگر به نتیجه مطلوب دست یافتید از آن برای کل کابینت ها استفاده کنید.
  • مراقب باشید که از اسکاج یا دستمال های زبر برای تمیزکاری استفاده ننمایید، زیرا سبب خراشیدگی سطح کابینت چوبی می شود.
تمیز کردن کابینت

کلام آخر

تمیز کردن کابینت چوبی نه تنها موجب زیبایی می شود، بلکه بهداشت محیط و دوام و ماندگاری کابینت را نیز افزایش می دهد. البته منظور از تمیزکاری فقط قسمت بیرونی کابینت نمی باشد.

باید دقت کنید که داخل کابینت را نیز تمیز و مرتب کنید تا از تجمع انواع سوسک و حشرات جلوگیری شود. امیدواریم این راهکارها و ترفندها بتواند در داشتن کابینتی تمیز و بدون لکه به شما عزیزان کمک کرده باشد.

اگر شما نیز ایده های دیگری برای تمیز کردن کابینت چوبی سراغ دارید، با ما به اشتراک بگذارید. اهالی ساختمانچی مشتاقانه منتظر ایده های شما هستند.