آموزش رویت

ساختمانچی

آیا می دانید تراریوم یا همان باغ شیشه ای چیست؟ همانطور که می دانید به دلیل کوچک بودن متراژ آپارتمان ها و نبود نور کافی در آن ها اغلب افراد تمایلی به پرورش گل و گیاه ندارند.

باغ شیشه ای این امکان را برای ساکنین منازل کوچک فراهم می کند که بتوانند مجموعه ای از گیاهان آپارتمانی را در شرایطی نگهداری کنند که نیازی به مراقبت ویژه و نور زیاد نداشته باشند.

تراریوم یا باغ شیشه ای روشی نوین برای نگهداری گل و گیاه است و استفاده از آن در دکوراسیون داخلی نمایی بسیار زیبا و جذاب ایجادکرده و حسی سرشار از آرامش و شادابی به ساکنین منتقل می کند. با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی با ما همراه باشید تا با تراریوم آشنا شوید.

تراریوم، باغ شیشه ای

باغ شیشه ای روشی مناسب برای نگهداری گل و گیاه در باکس های شیشه ایست. افرادی که علاقه به کاشت و نگهداری گیاهان آپارتمانی در گلدان ندارند می توانند از تراریوم در هر نقطه از خانه خود استفاده کنند. لغت تراریوم به معنای باغ شیشه ای است و در کل به نگهداری گیاهان در ظروف شیشه ای یا ظروفی از جنس پلاستیک شفاف اشاره دارد.

در این سیستم گیاهان توسط محفظه های شیشه ای احاطه می شوند و به صورت خیلی محدود با هوای بیرون در ارتباط هستند. این باغ شیشه ای امکان رشد و پروش گیاهانی که در شرایط معمولی قابل رشد و نگهداری نیستند را فراهم می کند.

تراریوم

باغ شیشه ای برای انواع مکان ها از جمله محیط های اداری، هتل ها، آپارتمان ها و… قابل استفاده می باشد. این محفظه که از جنس شیشه است در ابعاد و اشکال متفاوت وجود دارد. گیاهانی که در آن نگهداری می شوند با مصرف انرژی کمی رشد می کنند و حتی می توانند بدون نور خورشید و با استفاده از نوری که در محفظه ها است به حیات خود ادامه دهند.

سیستم تراریوم به نحوی طراحی می شود که فضایی مرطوب و مناسب برای گیاهان ایجاد می کند. با توجه به ابعاد باکس ها می توان گیاهانی با اندازه های متفاوت در آن نگهداری کرد.

سیستم باغ شیشه ای یک سیستم کاملا مستقل است و به دلیل مقدار خاک، نوع گیاهان، نور و نوع طراحی آن دیگر نیازی به آبیاری مداوم و تعویض خاک ندارد و در کل نگهداری و مراقبت از آن آسان می باشد.

ظروف تراریوم را می توان به صورت در بسته یا باز انتخاب نمود. انواع ظروفی که برای باغ شیشه ای استفاده می شوند شامل تنگ های ماهی، شیشه های مربا، پارچ های شیشه ای و سایر ظروف شیشه ای در طرح های مختلف هستند.

باغ شیشه ای

مزایای تراریوم چیست؟

از مزایای باغ شیشه ای می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • پرورش گل و گیاه در گلدان نیاز به مراقبت و رسیدگی دارد. مکانیزم باغ شیشه ای به نحوی است که تنها ماهی یک بار آبیاری می شود و نیاز به مراقبت ندارد.
  • اکثر آپارتمان ها نور کافی برای رشد گیاهان ندارند و به همین دلیل امکان نگهداری گلدان برای ساکنین این آپارتمان ها وجود ندارد. طراحی تراریوم به نحوی است که با تعبیه لامپ های کم نور مخصوص امکان ایجاد نور مورد نیاز برای گیاهان فراهم می شود و در مکان های تاریک و کم نور نیز می توان از آن استفاده نمود.
  • با استفاده از تراریوم می توان انواع مختلف گیاهان آپارتمانی را در یک مکان با شرایط محیطی یکسان نگهداری کرد.
  • تراریوم یک باغ شیشه ای بی نظیر است که زیبایی طبیعت را به خانه شما می آورد. استفاده از تراریوم دیزاین خانه را جذاب تر می کند.
بخوانید!  20 مدل پرده آشپزخانه

انتخاب نوع گل و گیاه مناسب تراریوم

مهم ترین نکته در انتخاب گیاهان باغ شیشه ای توجه به میزان رشد آن ها است. گیاهان تراریوم باید از نوع کند رشد انتخاب شوند. این گیاهان برای محیط های مرطوب مناسب هستند و باید در خاک همیشه خیس نگهداری شوند.

لازم به ذکر است گیاهانی که در تراریوم کاشت می شوند بهتر است گیاهانی ریز و کوچک باشند. گیاهان مناسب باغ شیشه ای در انواع رنگ، شکل و ارتفاع وجود دارند و انتخاب آن ها بر اساس این معیارها با توجه به محفظه های شیشه ای موردنظر صورت می گیرد.

نگهداری از باغ شیشه ای

برای این که تراریوم در مدت طولانی سالم بماند و خراب نشود باید سه مورد نور، رطوبت و تهویه در مورد آن رعایت شود. نور گیاهان باید به حدی باشد که آن ها بتوانند عملیان فتوسنتز را انجام دهند.

اگر امکان دسترسی به نور طبیعی فراهم نباشد می توان با استفاده از لامپ و ایجاد نور مصنوعی نیاز گیاهان را بر طرف کرد. در خصوص رطوبت و آبیاری باید متناسب با گیاه عمل کند و با توجه به دمای محیطی که تراریوم در آن قرار دارد نسبت به آبیاری آن اقدام شود.

برای نگهداری بهتر گیاهان باید تهویه تراریوم را در نظر داشت. اگر درب باغ شیشه ای بسته است، در روز چند ساعت درب را باز یا نیمه باز گذاشت تا هوای محیط تراریوم عوض شود.

لازم به ذکر است، باغ شیشه ای باید مرتبا کنترل شود و با توجه به این که هیچ گونه زهکشی در تراریوم انجام نمی شود، میزان آب داخل آن می بایست از حد معینی بیشتر نشود، چرا که نهایتا منجر به کپک زدگی و قارچ می گردد.

بخوانید!  پانل دیواری چیست؟[+آموزش رنگ آمیزی]

عوامل موثر بر قیمت تراریوم

قیمت تراریوم با توجه به ابعاد آن، همچنین تعداد و نوع گیاهانی که در آن کشت شدند، متفاوت است. حتی استفاده از نور مصنوعی نیز روی قیمت باغ شیشه ای تاثیر مستقیم می گذارد.

اگر قصد خرید باغ شیشه ای را دارید با توجه به شرایط محیطی که قرار است تراریوم در آن قرار بگیرد، مشخصات باغ شیشه ای موردنظر را تعیین کنید و سپس برای خرید اقدام نمایید.

کلام پایانی

ما در این نوشته از ساختمانچی به معرفی تراریوم یا باغ شیشه ای پرداختیم. همانطور که گفتیم این باغ شیشه ای ها برای نگهداری از گیاهان خاصی مانند کاکتوس که شرایط نگهداری ویژه ای دارند، استفاده می شود.

همچنین از تراریوم می توان به عنوان تنگ ماهی نیز استفاده نمود و با قرار دادن گیاهان در آن، محیطی زیبا را برای ماهی های خود فراهم کرد. امیدواریم از مطالعه این نوشته لذت برده باشید. در صورت تمایل نظرات خود را در این زمینه با ما اهالی ساختمانچی در میان بگذارید.

سوالات متداول

تراریوم به چه معناست؟

لغت تراریوم به معنای باغ شیشه ای است و در کل به نگهداری گیاهان در ظروف شیشه ای یا ظروفی از جنس پلاستیک شفاف اشاره دارد. در این سیستم گیاهان توسط محفظه های شیشه ای احاطه می شوند و به صورت خیلی محدود با هوای بیرون در ارتباط هستند.

گیاهان مناسب تراریوم چه ویژگی هایی دارند؟

گیاهان تراریوم باید از نوع کند رشد انتخاب شوند، این گیاهان برای محیط های مرطوب مناسب هستند و باید در خاک همیشه خیس نگهداری شوند. لازم به ذکر است گیاهانی که در باغ شیشه ای کاشته می شوند بهتر است گیاهانی ریز و کوچک باشند.

تراریوم به چند دسته کلی تقسیم می شود؟

تراریوم با توجه به ظرفش به دو دسته در بسته یا باز تقسیم می شود.

برای نگهداری درست از تراریوم چه مواردی را باید در نظر گرفت؟

برای این که تراریوم در مدت طولانی سالم بماند و خراب نشود باید سه مورد نور، رطوبت و تهویه در مورد آن رعایت شود