آموزش رویت

ساختمانچی

در آخرین‌ ماه از فصل پاییز امسال و در شرایطی که اغلب شاخص‌های اقتصادی از تداوم رکود بازار مسکن حکایت داشت، یکباره سونامی رشد قیمت شکل گرفت و میانگین قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران را ۶.۸درصد افزایش داد.

در این ماه، هرچند تغییر میانگین قیمت مسکن در 3منطقه شهر تهران منفی بوده اما در مقابل 3منطقه نیز رشد دورقمی قیمت‌ها را تجربه کرده‌اند و منطقه یک با رشد 23.5درصدی در طول یک ماه، رکورددار جهش قیمت شده است.

بازار مسکن شهر تهران در دوره اخیر رونق که از میانه سال96 آغاز شد، یکی از متشنج‌ترین دوره‌ها را پشت سر گذاشت و حداقل نیمی از این دوره رونق را در رکود تورمی سپری کرد. در حقیقت از خرداد97 به‌واسطه افت شدید قدرت خرید، تعداد خریداران بازار روند نزولی در پیش گرفت و ظرف یک سال تعداد معاملات این بازار از 19هزارو100فقره در اردیبهشت97 به 2هزارو700فقره در شهریورماه امسال رسید اما همچنان به‌واسطه تحولات منفی شاخص‌های کلان اقتصادی و رشد روزافزون نقدینگی، همچنان رشد قیمت تا اوایل تابستان امسال ادامه پیدا کرد. بالاخره در جریان معاملات تیرماه، تب قیمت بازار مسکن نیز فرونشست و امیدها برای ثبات این بازار افزایش یافت؛ اما در آذرماه امسال، در سایه انتظارات تورمی حاصل از گرانی بنزین و شیطنت واسطه‌گران و مشاوران املاک، دوباره جهش قابل‌تأملی در بازار مسکن تجربه شده و به لحظه‌ای شدن قیمت‌ها دامن زده است.

تحولات قیمتی بازار مسکن تهران

براساس اطلاعات دفتر اقتصاد مسکن و برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی، در آذرماه امسال تعداد معاملات قابل‌قبول بازار مسکن شهر تهران به 8هزارو 535فقره رسیده که نسبت به‌ماه قبل 146درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین در این ماه، میانگین قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران با 6.8درصد افزایش به 13میلیون‌و 474هزار تومان رسید که بالاترین قیمت ثبت شده برای مسکن تهران بود و یک رکورد تاریخی محسوب می‌شود. ازجمله اتفاقات شوکه‌کننده بازار مسکن تهران در آذرماه، جهش 23.49درصدی میانگین قیمت مسکن در منطقه یک تهران است که باعث شده میانگین قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در این منطقه از 25میلیون تومان در آبان به مرز 31میلیون تومان در آذرماه برسد.

بخوانید!  کاهش قیمت مسکن در نیمه دوم سال!

هجوم نقدینگی یا فضاسازی

پس از اجرای طرح سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین، مراجع دولتی میزان اثرگذاری این طرح بر قیمت‌ها را محدود و به‌طور میانگین 2 تا 4درصد اعلام کردند؛ اما حالا بازار مسکن، به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار اقتصاد ایران در حالی با جهش 6.8درصدی قیمت مواجه شده که مشاوران املاک و فعالان این بازار، دلیل اصلی را انتظارات تورمی ناشی از گرانی بنزین عنوان می‌کنند. البته بررسی‌های میدانی از دفاتر مشاور املاک حاکی از این است که بخش زیادی از واحدهای نوساز عرضه شده در بازار، این روزها متعلق به‌خود مشاوران املاک یا سازندگان طرف قرارداد آنها بوده و همین مسئله شائبه فضاسازی ذینفعان برای بالابردن قیمت مسکن را تقویت می‌کند. از دیگر مسائل قابل‌تأمل این است که بررسی‌های میدانی نشان می‌د‌هد، با متلاطم شدن دوباره بازار، این روزها قیمت‌های ارائه شده مشاوران املاک برای فروش آپارتمان‌های مسکونی، به‌صورت لحظه‌ای تغییر می‌کند و مثلا در جنوب تهران ظرف 6ساعت قیمت فروش یک آپارتمان از متری 7.5میلیون تومان به 8.5میلیون تومان افزایش یافته است.

منبع اخبار: اقتصاد آنلاین