آموزش رویت

ساختمانچی

چگونه بهترین مشاور املاک را انتخاب کنیم؟ برای انجام معاملات ملکی شما نیاز به یک مشاور املاک موفق و کاربلد دارید تا معامله ای پرسود و معتبر داشته باشید. به این منظور شما باید به دنبال بهترین گزینه بگردید.

انتخاب بهترین مشاور املاک نیازمند بررسی یکسری فاکتورها و نکات مهم و ضروری می باشد. در ادامه این نوشته از ساختمانچی به این نکات می پردازیم. با ما همراه باشید.

نکات مهم در انتخاب بهترین مشاور املاک

مشاوری املاک شغل اصلی او باشد

قبل از انتخاب یک مشاور حرفه ای بررسی کنید که آیا مشاوری املاک شغل اصلی او است یا خیر. برخی افرادی که در این صنف فعالیت می کنند، بازنشسته شغل های دیگر می باشند.

در گروه های سنی جوان تر نیز گاهی افرادی که پشت کنکور مانده یا علاقه ای به تحصیل دانشگاهی ندارند، به این شغل روی می آورند. این وضعیت سبب می شود تا در بنگاه های مسکن یک نوع فعالیت صوری و ظاهری توسط مشاوران املاک انجام گیرد که در آن تخصصی ندارند.

پس در انتخاب یک مشاور املاک خوب این نکته را مدنظر قرار دهید که مشاوری املاک شغل اصلی و تخصصی او باشد و در این زمینه از مهارت های لازم برخوردار باشد.

مشاور املاک باید مجوزهای لازم را داشته باشد

هر کسب و کاری در ابتدا نیاز به مجوز از ارگان های ذیربط دارد تا بتواند کار خود را شروع کند. مشاوران املاک نیز از این قاعده مستثنی نیستند و باید از صنف و اتحادیه مربوط به خودشان مجوزهای لازم را کسب کنند.

زمانی که شما برای معامله ملک به بنگاه مشاور املاک مراجعه می کنید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که بررسی کنید آیا این بنگاه مدارک و مجوزهای لازم برای کسب و کار را دارد یا خیر. در این صورت اگر تخلفی صورت گیرد، می توانید از راه قانونی پیگیری کنید.

مشاور املاک باید از قوانین و مقررات مربوط به املاک در منطقه آگاهی داشته باشد

یک مشاور املاک حرفه ای باید اطلاعات کافی در مورد قوانین و مقررات املاک و مستغلات در یک منطقه خاص را بداند. او باید با تمام قوانین مرتبط با یک ملک و قوانین معاملات، عقود، قوانین ثبتی و شهرداری و اداری و بیمه تامین اجتماعی آشنایی داشته باشد تا اطلاعات درستی را در اختیار مشتریان قرار دهد و با اطلاعات غلط آن ها را گمراه نکند.

یک مشاور حرفه ای و کاربلد مشتریان را در خصوص تشریفات اداری و اصطلاحات فنی و قانونی مرتبط با قرارداد اجاره یا فروش به خوبی آگاه می کند.

مشاور املاک

مشاور املاک باید سابقه کاری داشته باشد

شاید سابقه کاری موضوع مهمی تلقی نشود، اما بهتر است در انتخاب بهترین مشاور املاک این گزینه را نیز در نظر بگیرید. بهترین مشاور املاک کسی است که در هنگام انتخاب یا خرید یک ملک تجارب کافی و موردنیاز را در اختیار شما قرار دهد تا خریدی بصرفه و مطمئن داشته باشید.

البته نباید سابقه کاری را با زمان شروع کار مشاور املاک اشتباه بگیرید. ممکن است یک گروه حرفه ای در کوتاه مدت، تعداد معاملات بیشتری داشته و از تجربه بالاتری برخوردار باشند.

مشاور املاک باید ترفندهای مشاوران را بلد باشد

ترفندهایی که مشاوران املاک می دانند ناشی از سابقه آن ها می باشد. اصولا مشاوران املاک به منظور انجام معاملات بهتر و بررسی اسناد و مدارک، ترفندهایی دارند تا از مشکلات احتمالی جلوگیری کنند. این ترفندها حاصل تجربیات آن ها در طی معاملات قبلی می باشد.

بخوانید!  آن چه درباره کرکره برقی باید بدانید!

مشاور املاک باید انواع فنون مشاوره را بداند

بهترین مشاور املاکی که شما می توانید به آن اعتماد کنید باید فنون زیادی برای بهبود معاملات در اختیار شما قرار دهد. به طور مثال، زمانی که شما نیاز خود و میزان بودجه را با او در میان می گذارید، مشاور املاک باید بتواند نیازهای شما را به خوبی بشناسد و بهترین گزینه را براساس میزان بودجه شما در اختیارتان قرار دهد.

یک مشاور املاک حرفه ای و کاربلد به سرعت بهترین گزینه ها را در اختیار شما قرار می دهد و قدرت انتخاب زیادی را برای شما فراهم می کند. او همچنین توضیحات جامعی از ملک موردنظر را در اختیار شما قرار می دهد و به شما در انتخاب و خرید بهترین فایل کمک می کند.

مشاور املاک باید اعتبار زیادی داشته باشد

شما ممکن است تنها فاکتور سابقه را در نظر بگیرید و به سراغ مشاوری بروید که سال هاست به این کار مشغول است، اما دقت کنید که هرکس سابقه زیادی داشته باشد، الزاما بهترین مشاور املاک نمی باشد. در این گونه مشاغل، اعتبار از سابقه مهم تر می باشد.

ممکن است یک مشاور املاک تازه‌کار به دلیل انگیزه های فراوان و این که قصد دارد مدت طولانی در این حرفه بماند، سعی کند برای خود اعتباری کسب کند. معتبر بودن در کنار سود کمتر و مشتری مداری می تواند رمز موفقیت یک مشاور باشد.

تجربه کافی در زمینه مشاور املاک در مواردی می تواند به یاری شما بیاید، اما در صورت عدم اعتبار کافی، می تواند تله های راحت تری برای به دام انداختن شما پهن کند، بنابراین همیشه اعتبار را بر تجربه ارجحیت دهید.

مشاور املاک باید بروز باشد

امروزه تکنولوژی های متعددی وجود دارند که می توان به کمک آن ها کسب و کارها را رونق بخشید و بروز کرد. سعی کنید املاکی را انتخاب کنید که از تکنولوژی های روز دنیا بهره می برد. تجربه نشان می دهد کسانی که با دنیا و تکنولوژی های آن جلو می آیند، قدرت و توانایی بهره وری بیشتری نسبت به سایرین دارند.

علاوه بر آن، با استفاده از این تکنولوژی ها، انجام خدمات به مشتریان با سرعت و کیفیت بیشتری صورت می گیرد. همین امر به رضایت آن ها در همه مراحل معامله می انجامد.

مشاور املاک نباید یک طرفه بازاریابی کند

اغلب مشاورین املاک به گونه ای بازاریابی می کنند و طرف فروشنده یا صاحب خانه را می گیرند. قیمت گذاری آن ها اغلب براساس قیمتی است که فروشنده تعیین می کند.

همین شیوه غلط امروزه سبب نوسان های غیرمنطقی قیمت مسکن می شود. در هنگام انتخاب بهترین مشاور املاک این نکته را در نظر بگیرید که مشاور به نفع فروشنده کار می کند یا صرفا به وظیفه مشاوری خود می پردازد.

مشاور املاک بهتر است تیم داشته باشد

در بنگاه های املاکی سنتی معمولا یک یا دو نفر فعالیت می کنند. اما امروزه 1تتافرادی که قصد دارند در این حرفه به صورت تخصصی و حرفه ای کار کنند، به صورت تیمی فعالیت می کنند. این تیم ها از چند مشاور خرید و فروش، مدیریت و حقوقدان تشکیل شدند.

بخوانید!  تفاوت پنجره آلومینیومی و پنجره UPVC در چیست؟

بهترین مشاور املاک معمولا تیمی قوی دارد که هرکدام وظیفه مخصوص به خود را انجام می دهد و در واقع کارها بین افراد تقسیم می شود. در این صورت مشتری می داند که برای هرکاری به چه کسی مراجعه کند تا مشاوره های موردنیاز را دریافت نماید.

مشاور املاک خوب تنها یک گزینه را پیشنهاد نمی دهد

یک مشاور املاک حرفه ای باید بتواند نیاز مشتری را برآورده کند و گزینه های متعددی را براساس رنج قیمت و متراژ در اختیار مشتری قرار دهد. اگر مشاور املاک تنها یک انتخاب را به شما پیشنهاد داد و بر روی آن تاکید بسیاری کرد، احتمالا هدف او صرفا فروش آن ملک و دریافت پورسانت می باشد. یک مشاور حرفه ای باید پیشنهاد دهنده باشد نه انتخاب کننده.

مشاور املاک باید ظاهری آراسته و مرتب داشته باشد

آراستگی و مرتب‌بودن نشان از جدی گرفتن کار توسط مشاور می باشد. همچنین در صورتی که دفتر مشاور املاک ظاهر زیبا و شیکی داشته باشد، مشتریان زیادی را به خود جلب می کند. کسی که به وضعیت ظاهری خود و بنگاه خود اهمیت می دهد، به کار مشتری نیز اهمیت می دهد و به خوبی با او برخورد می کند.

مشاور املاک

مشاور املاک باید به تماس مشتریان پاسخ دهد

یک مشاور املاک معتبر و حرفه ای همیشه به تماس ها و پیامک های مشتریان پاسخ می دهد. وظیفه مشاور املاک این است که به مشتریان در اجاره یا خرید ملک کمک کند. به همین دلیل باید به تمام سوالات آن‌ها در این زمینه با صبر و حوصله پاسخ دهد و به خوبی آن‌ها را راهنمایی کند.

مهارت های ارتباطی در انتخاب بهترین مشاور املاک بسیار مهم است. مشاور املاک باید بتواند شبکه ارتباطی قوی با مشاوران دیگر، صاحبان املاک و مشتریان برقرار کند.

مشاور املاک باید به تمام محله اشراف داشته باشد

از ویژگی های بهترین مشاور املاک این است که بتواند به تمام سوالات مشتریان در خصوص محله موردنظر و قیمت های آن منطقه پاسخ دهد. دانستن اطلاعاتی مانند وضعیت امنیت منطقه، تعداد مدارس و درمانگاه ها، متوسط قیمت منطقه و نوع خانه ها که ویلایی است یا آپارتمانی، برای یک مشاور املاک حائز اهمیت می باشد.

نکات پایانی انتخاب بهترین مشاور املاک

ممکن است مشاوران املاکی که در نزدیکی شما یا محلی که قرار است بخرید، هستند تمام موارد مذکور را به همراه نداشته باشند. به همین دلیل بهتر است مواردی را در نظر بگیرید که برای شما مهم تر هستند.

به طور مثال، اعتبار و سابقه درخشان را مدنظر قرار دهید و بین چند مشاور املاک که در نظر دارید، هرکس که در این دو فاکتور بهتر است را انتخاب نمایید.

امیدواریم نکات ارائه شده در این نوشته از ساختمانچی بتواند اطلاعات مفیدی را در انتخاب بهترین مشاور املاک در اختیار شما عزیزان قرار دهد. نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید.