آموزش رویت

ساختمانچی

فصل نقل و انتقالات در بازار مسکن به پایان رسیده است و اغلب مستأجران پیش از آغاز نیمه دوم سال، جابه‌جا شده‌اند اما تعدادی از اجاره‌نشین‌ها که موعد قراردادهایشان در فصل پاییز و زمستان است با توجه به افزایش نرخ بنزین، نگران وضعیت بازار رهن و اجاره و افزایش نرخ اجاره‌بها در ماه‌های پایانی سال هستند.

البته کارشناسان بازار مسکن معتقدند، تاثیر افزایش نرخ بنزین به این زودی‌ها در بازار مسکن مشخص نمی‌شود و درصورت اثرگذاری هم بیش از همه بر واحدهای درحال ساخت موثر است و شاید تاثیر چندانی بر قیمت واحدهای ساخته شده و همچنین نرخ اجاره نداشته باشد.

در این میان گزارش میدانی از وضعیت بازار رهن و اجاره مناطق مختلف پایتخت (شمال، مرکز، غرب، شرق و‌جنوب) نشان می‌دهد که تعداد قراردادهای رهن و اجاره نسبت به مدت مشابه سال قبل به‌شدت کاهش یافته است و دلیل آن هم جهش رخ داده در قیمت‌ها طی سال گذشته و تداوم آن در سال جاری است که موجب شده بسیاری از مستأجران به دلیل افزایش اجاره‌بها مجبور شوند، محل سکونت خود را تغییر داده و به محله‌های پایین‌تر کوچ کنند یا در شهرهای جدید پایتخت ساکن شوند، ضمن اینکه برخی مستأجران هم با صاحبخانه توافق کرده و دیگر قراردادی را در دفاتر مشاور املاک امضا نمی‌کنند و همین موضوع موجب افت حجم معاملات رهن و اجاره درپاییز سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل شده است.

براساس گزارش میدانی کمترین میزان رهن مربوط به مناطق جنوبی پایتخت با متری یک میلیون و 200 هزار تومان برای واحدهای نوساز آغاز می‌شود و در سایر مناطق تهران، رهن هرمترمربع واحد مسکونی بالای 2 میلیون تومان است و در مناطق شمالی و مرکزی این رقم به 3.5 تا 4 میلیون تومان می‌رسد، بنابراین مستأجران برای رهن کامل یک واحد مسکونی متوسط متراژ (75مترمربع) باید حدود 150 میلیون تومان داشته باشند.

بخوانید!  روند نزولی قیمت مسکن پس از انتخابات آمریکا

    متری 3.5 تا 4 میلیون تومان در شمال

یکی از فعالان بازار مسکن که دفتر مشاوراملاکی در منطقه جردن دارد، درباره وضعیت بازار رهن و اجاره می‌گوید: تعداد معاملات رهن و اجاره نسبت به مدت مشابه سال گذشته به‌شدت کاهش یافته است. او می‌گوید: قیمت هر مترمربع واحد مسکونی نوساز برای رهن کامل در منطقه جردن بین 3.5 تا 4 میلیون تومان است.

    2 تا 2.5 میلیون تومان برای هر مترمربع درغرب

یکی از مشاوران املاک فعال در منطقه پونک، با اشاره به کسادی بازار مسکن  می‌گوید: تعداد قراردادهای رهن و اجاره از ابتدای پاییز سیرنزولی داشته چون فصل نقل و انتقالات به پایان رسیده است و همواره با آغاز فصل سرما تعداد مراجعان برای رهن و اجاره کاهش می‌یابد. او ادامه می‌دهد: علاوه برپایان یافتن فصل نقل و انتقالات، تعداد قراردادهای رهن و اجاره نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش چشمگیری داشته است.

این فعال بازار مسکن می‌افزاید: وضعیت معاملات خرید و فروش بهتر از رهن و اجاره بوده است اما به‌طور کل بازار مسکن در رکود عمیقی فرورفته است.

به گفته او، قیمت هرمترمربع واحد مسکونی نوساز برای رهن کامل، 2 تا 2.5 میلیون تومان است.

    متری 3 تا 4 میلیون تومان در مرکز

یک فعالان بازار مسکن که دفتر مشاور املاک در منطقه یوسف آباد دارد می‌گوید: رهن و اجاره طی یکی، دو سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و همین موضوع موجب شده است که بسیاری از مستأجران در این منطقه به مناطق پایین‌تر کوچ کنند.

او اضافه می‌کند: به عنوان نمونه مستأجرانی که پیش از این واحدهایی را در منطقه یوسف آباد اجاره کرده بودند به نواب، جمهوری، منیریه و راه آهن رفته‌اند.

بخوانید!  اثر خبرهای مالیاتی و بورس املاک بر قیمت های مسکن

به گفته این مشاوراملاک برای اجاره یک واحد مسکونی 100 متری در یوسف آباد، مستاجر باید 100 میلیون تومان رهن بدهد و ماهی 4.5 میلیون تومان به صاحبخانه بپردازد.

او تصریح می‌کند: رهن کامل یک واحد مسکونی قدیمی ساز بین 3 تا 3.5 میلیون تومان است و ساختمان نوساز متری 4 میلیون تومان است.

     2.5 تا 3 میلیون تومان در شرق

یک مشاور املاک که در منطقه تهرانپارس فعالیت می‌کند درباره وضعیت بازار مسکن می‌گوید: با توجه به آغاز فصل سرما تعداد قراردادهای رهن و اجاره نسبت به تابستان کاهش یافته است.

او اظهار می‌کند: البته تعداد معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته هم افت کرده است.

به گفته این فعال بازار مسکن، قیمت هرمترمربع واحد مسکونی نوساز در منطقه تهرانپارس بین 2.5 تا 3 میلیون تومان است.

 حدود یک میلیون تومان در جنوب

یک فعال بازار مسکن که بنگاه مشاوراملاک در منطقه خاوران دارد می‌گوید: قراردادهای خرید و فروش و رهن و اجاره کاهش یافته است و به صفر رسیده است.

او ادامه می‌دهد: اگرچه فصل جابه‌جایی تمام شده است و انتظار می‌رود که حجم معاملات نسبت به تابستان کاهش یابد اما قراردادهای خرید و فروش در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افت کرده است.

این مشاوراملاک اضافه می‌کند: رهن هر مترمربع واحد مسکونی نوساز در منطقه خاوران یک میلیون و 200 هزار تومان است.

منبع خبر: اقتصاد آنلاین