آموزش رویت

ساختمانچی

همراهان همیشگی ساختمانچی برای پیگیری مهم ترین اخبار ساختمانی در هفته اول تیرماه 99، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

اعلام برنامه های دولت برای حمایت از مستاجران

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم تفاهم نامه سه جانبه بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی کشور برای تولید مسکن در طرح اقدام ملی مسکن از بسته های سیاسی و حمایتی تعریف شده برای حمایت از مستاجران خبر داد.

وی در حاشیه این مراسم از تلاش دولت برای برداشتن موانع از سر راه تولید خبر داد و اذعان داشت که دولت در این راستا تسهیلات کافی به این حوزه اختصاص داده است و امروز در شرایطی قرار گرفته ایم که بسیاری از این موارد بر طرف شده اند.

وی با بیان این که انبوه سازان با آمادگی کامل به پروژه های تولید مسکن وارد می شوند، اظهار داشت: اداره کل راه و شهرسازی استان تهران آغاز به ساخت 20 هزار واحد مسکونی کرده است و مرحله ثبت نام و غربالگری پشت سر گذاشته شده است و کلیه فرآیندهای مربوطه به صورت الکترونیکی در حال انجام می باشد.

وی در ادامه گفت: قدرت خرید مردم به سمت تقاضا برای خانه هایی با متراژ کم تر از 85 متر سوق پیدا کرده است. محمد اسلامی با تاکید بر این که برای هفت دهک کشور برنامه ای برای تامین مسکن داریم اظهار داشت: برای دهک های یک و دو با همکاری نهادهای حمایتی برنامه هایی برای احداث 200 هزار واحد مسکونی داریم. وی ادامه داد: اولین نوع واگذاری ارائه زمین های 99 ساله است که سبب کاهش قیمت تمام شده می شوند. در نوع دوم بحث مسکن مشارکتی و در نوع سوم، اجرای دستورالعمل شهرک سازی می باشد.

بخوانید!  رونق بازار مسکن در مرداد و شهریور 96

وی اذعان داشت: برای احداث شهرک ها در حال حاضر زمین های مرغوبی وجود دارد. هم چنین قرار است تسهیلات قابل توجهی به سازندگان ارائه شود به طوری که برای 20 درصد آورده خود می توانند تسهیلات 80 درصدی دریافت کنند.

اخذ مالیات از خانه های 150 متر به بالا

محمود علیزاده، معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی از اخذ مالیات واحدهای مسکونی با بیش از 150 متر که بیش تر از یک سال خالی بوده اند، خبر داد. به گفته وی قانون اخذ مالیات از خانه های خالی، از سال 94 در دستور کار قرار گرفته و از سال 95 باید اجرا می شده است. وی اذعان داشت به موجب قانون مالیات های مستقیم، مالیات خانه های خالی بالا تر از 150 متر معادل 20 درصد مالیات بر اجاره است.

محمود علیزاده در ادامه گفت: علاوه بر خانه های خالی که در سامانه اسکان و املاک موجود هستند، سازمان امور مالیاتی به بررسی فیزیکی و  میدانی واحدهای نامبرده در این سامانه پرداخته و پس از شناسایی آن ها در صورتی که بیش از یک سال خالی بوده باشند، به آن ها مالیات تعلق می کیرد.

وجود 20 درصد از خانه های خالی از سکنه کشور در تهران

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران از خالی بودن 2.5 میلیون خانه در کشور خبر داد که در این میان 500 هزار واحد آن در تهران واقع شده است. حسام عقبایی با بیان این که 500 هزار خانه خالی از سکنه در تهران وجود دارد، اظهار داشت: از این 500 هزار خانه خالی 250 هزار واحد مسکونی در پایتخت و 250 هزار خانه دیگر در حاشیه تهران وجود دارد.

وی اذعان داشت: قانون مالیات بر خانه های خالی می تواند ابزاری برای کنترل عرضه و تقاضا باشد. به گفته وی یکی از راه  های کنترل قیمت مسکن و جلوگیری از رشد نامتعارف مسکن، وضع چنین قوانینی می باشد. وی اضافه کرد، اجرای این قانون می تواند باعث ایجاد توازن بین عرضه و تقاضای مسکن باشد.

بخوانید!  دومین کنفرانس نقشه‌برداری و مرمت ۲۰۱۹، ایتالیا

حسام عقبایی تایید کرد: با اجرای این قانون سازمان امور مالیاتی نباید به دنبال کسب در آمد باشد، بلکه باید در این راستا مالکان را برای وارد شدن به شبکه عرضه تحت فشار قرار دهد.

بسته شدن پرونده مسکن مهر تا پایان این ماه

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی از بسته شدن پرونده مسکن مهر تا پایان ماه جاری خبر داد. وی در ادامه اذعان داشت طرح اقدام ملی مسکن در دستور کار قرار گرفته است و واجدین شرایط در قالب این طرح صاحب مسکن می شوند.

محمد اسلامی در حاشیه بازدید از باند اصلی فرودگاه اردبیل تایید کرد، در این راستا تمهیدات جدیدی به دستور رییس جمهور تدارک دیده شده است که با شروع این تمهیدات ساماندهی مسکن با هدف خانه دار شدن مردم صورت می گیرد.

به گفته وی در بحث تعرفه زمین و تسهیلات و به کارگیری تکنولوژی نوین اقدامات موثری برای طرح اقدام ملی مسکن صورت گرفته است که می تواند جریان پایداری در تولید مسکن ایجاد کند.

رشد قیمت مصالح و گلایه انبوه سازان

رشد قیمت مصالح که منجر به افزایش هزینه های تولید مسکن شده انتقاد انبوه سازان را در پی داشته است. کارشناسان بخش مسکن بر این باورند به هم خوردن تعادل در بازار مسکن که ناشی از رشد بازارهای موازی است، فرآیند ساخت و ساز را به مرحله رکود کشانده است و بسیاری از فعالان را از این حوزه خارج کرده است.