آموزش رویت

ساختمانچی

همانطور که طراحی داخلی ساختمان اهمیت فوق العاده ای دارد، طراحی فضای بیرون و حیاط آن نیز حائز اهمیت می باشد. ایده های مختلفی در خصوص طراحی حیاط منزل از طرف طراحان و ایده پردازان ارائه می شود که هر کدام با توجه به سلیقه شخصی افراد و فضای خانه آن ها انتخاب می شوند.

اجرای برخی از این ایده ها نیازمند هزینه های بسیار بالا نمی باشد و با اندک حوصله و دقت کافی می توان حیاط منزل را به زیباترین و جذاب ترین نقطه از خانه تبدیل کرد.

مساحت حیاط خانه های امروزی نسبت به خانه های قدیمی کمتر است، اما با یک طرح هوشمندانه می توان فضایی دلنشین و آرام در این حیاط ها به وجود آورد. استفاده از گل و گیاه در طراحی حیاط منزل حسی از طبیعت را به ارمغان می آورد و طراوت و تازگی را در فضا می پراکند.

علاوه بر آن ساخت یک نشیمنگاه در فضای سرسبز حیاط مکانی ایده آل برای گذراندن عصرهای تابستانی در کنار اعضای خانواده به ارمغان می آورد. در این نوشته از ساختمانچی سعی می کنیم به روش های مختلف طراحی حیاط منزل بپردازیم و ایده های جدیدی در خصوص زیباسازی این قسمت از خانه را به شما معرفی کنیم.

با استفاده از این ایده ها به راحتی می توانید حیاط خانه خود را با یک طرح دلخواه طراحی کنید و از حضور در آن لذت ببرید. این ایده ها و طرح ها به شرح زیر می باشند:

ساخت آلاچیق

با طراحی یک آلاچیق ساده در فضای بیرون خانه می توانید مکانی زیبا، آرام و دوست‌داشتنی برای صرف چایی در کنار خانواده فراهم نمائید.

کف آلاچیقی که در تصویر زیر مشاهده می کنید از شن پوشیده شده و در آن صندلی های چوبی برای نشیمن قرار داده شده است. حضور این آلاچیق باعث می شود فضای پاسیو بزرگ تر از آن چه که هست به نظر بیاید.

ساخت آلاچیق

پوشش کف با استفاده از شن، ماسه و سنگ ریزه

ماسه و سنگ ریزه از جمله زیباترین متریال هایی هستند که نیاز به مراقبت و نگهداری ندارند. این مصالح را به راحتی می توان با هزینه ای ارزان خریداری کرد و برای ایجاد فضایی زیبا مورد استفاده قرار داد.

بخوانید!  باربیکیو سنگی، انتخابی مناسب برای همه سلیقه ها

قبل از ریختن این مصالح بر روی زمین یک کاور مخصوص پهن کنید سپس آن ها را بر روی کاور بریزید. انجام این کار مانع از رشد علف های هرز می شود و سطحی صاف و یکنواخت ایجاد خواهد کرد.

پوشش کف با استفاده از شن، ماسه و سنگ ریزه

ایجاد نشیمن گاه زیر درختان

اگر در حیاط خانه خود درختان بلندی دارید که فضای زیر آن‌ها خالی است می توانید از این فضا برای طراحی یک مکان نشیمن استفاده نمائید.

با استفاده از کفپوش سنگی و قرار دادن میز و صندلی بر روی آن به راحتی یک نشیمن گاه زیبا ایجاد کنید. این کفپوش مانع از رشد علف های هرز و گل و گیاه در این مکان خواهد شد.

ایجاد نشیمن گاه زیر درختان

داربست چوبی

با استفاده از داربست یا حصارهای کوتاه می توان حجم گل و گیاه را در فضای حیاط بیشتر نشان داد. کاشت گیاهانی که رشد آن ها به سمت بالا است گزینه ای مناسب برای این طراحی محسوب می شود، زیرا آن ها بر روی گیاهانی که در باغچه کشت شدند قرار نمی گیرند. داربستی که در تصویر زیر مشاهده می کنید از جنس چوب است و نمایی روستیک به این باغچه می بخشد.

داربست چوبی

لانه پرندگان

باغچه های کوچک می توانند فضایی امن برای پرنده ها و پروانه ها باشند. باغچه خانه خود را به نحوی طراحی کنید که پناهگاهی برای پرندگان در آن تعبیه شود. چنین باغچه ای حسی از آرامش و امنیت را در فضا می پراکند.

لانه پرندگان

مرزبندی

برای زیباتر کردن باغچه حیاط منزل خود می توانید آن را مرزبندی کنید. با استفاده از سنگ ریزه و طراحی جدول می توانید فضای باغچه را از سایر قسمت های حیاط جدا کنید. این مرزبندی علاوه بر تفکیک فضا، نمای باغچه را زیباتر می کند.

مرزبندی

عدم استفاده از چمن

برای طراحی یک فضای کاربردی در حیاط خانه از کاشت چمن در آن صرف نظر کنید. در حیاط کوچکی که در تصویر زیر مشاهده می کنید چمن حذف می شود و به جای آن از سنگ‌ریزه برای پوشش کف حیاط استفاده می گردد. کاشت گل های رنگارنگ و قرار دادن میز و صندلی یک نشیمن گاه بی نظیر در این حیاط کوچک ایجاد کرده است.

عدم استفاده از چمن

پیاده رو منحنی

یکی از راه های ایجاد حس رمانتیک در طراحی فضای بیرون و پروژه های محوطه سازی، ساخت پیاده روی منحنی شکل برای تردد است. یک پیاده روی منحنی شکل همیشه بهتر از پیاده روی صاف و مستقیم است، زیرا با قدم بر روی آن حسی به انسان دست می دهد که گویی در حال گذر از طبیعتی با زیباترین چشم انداز است. عرض پیاده رو باید به نحوی باشد که دو نفر بتوانند به راحتی در کنار هم قدم بزنند.

پیاده رو منحنی

گلدان های زیبا

از گوشه و کنار حیاط کوچک خود با استفاده از گلدان های گل لذت ببرید. در این حیاط کوچک گل های شمعدانی و داوودی یک ترکیب رنگی بسیار زیبا در فضا ایجاد کرده‌اند و حضور یک حوض سفالی بزرگ در وسط حیاط زیبایی آن را دوچندان کرده است.

گلدان های زیبا

رنگ های شاد

یک حیاط سایه دار بهترین مکان برای گذراندن عصرهای گرم تابستان است. با استفاده از بالشتک، پارچه، فرش و گلدان های رنگارنگ یک الگوی رنگ متنوع و زیبا خلق کنید. استفاده از رنگ های روشن فضا را روشن تر و بزرگ تر از آنچه که هست نشان می دهد.

رنگ های شاد

سخن پایانی

آن چه در این نوشته از ساختمانچی به بیان آن پرداختیم، ارائه ایده هایی در خصوص تزئین و طراحی فضای بیرون خانه و حیاط می باشد. شما از چه ایده هایی در این زمینه استفاده کرده اید؟

بخوانید!  جذاب ترین ایده های طراحی باغ ویلا کوچک

در صورت تمایل، عکس طراحی فضای بیرون خانه خود را با ما به اشتراک بگذارید. در صورتی که نظر، انتقاد یا پیشنهادی برای ما دارید، آن را در قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال نمایید.