آموزش رویت

ساختمانچی

اگر علاقمند به جستجوی آخرین ایده های طراحی دیوار در بین مجلات طراحی داخلی هستید اما زمان و بودجه کافی برای یک تغییر اساسی در اختیار ندارید، با ساختمانچی همراه شوید.

ما در این نوشته سریع ترین و راحت ترین ایده ها را به شما معرفی می کنیم تا با استفاده از آن ها دیوارهای خانه خود را متحول کنید و از تماشای آن لذت ببرید.

بهترین بخش این مبحث این است که امکان ترکیب این ایده ها و استفاده از آن ها در کنار یکدیگر نیز وجود دارد. انتخاب با شماست که تنها یکی از ایده ها را به کار ببرید یا چند ایده را با هم استفاده کنید.

طراحی دیوار آشپزخانه

به دلیل این که ما تمایل داریم اشیاء را در مقابل چشم های خود ببینیم، می توانیم بیشترین تغییرات را بر روی دیوارها انجام دهیم. متاسفانه در اکثر طرح های مربوط به تغییر دکوراسیون آشپزخانه، تنها به تغییر کانتر، وسایل آشپزخانه و ابزار پخت و پز توجه می شود و اصولاً دیوارها را نادیده می گیرند.

آیا دیوار رنگ و رو رفته آشپزخانه شما از نظر بصری نامطلوب است؟ یا بر روی آن ترک و آلودگی به چشم می خورد؟ آیا رنگ آن با سایر وسایل در آشپزخانه همخوانی ندارد؟ خوب، اکنون وقت آن است که تغییری در ظاهر دیوار ایجاد کنید و آن را جذاب تر و زیباتر نشان دهید.

به روز رسانی و تغییر نمای دیوار از نظر بصری تاثیر بسیار زیادی بر دکوراسیون آشپزخانه خواهد گذاشت. در این نوشته از ساختمانچی ما به 5 ایده طراحی آشپزخانه که دیوارهای تکراری و خسته کننده را به دیوارهای جذاب و قابل توجه تبدیل می کنند، اشاره خواهیم کرد.

اگر قصد ایجاد یک تغییر اساسی با اندک هزینه در آشپزخانه خود دارید، با ما همراه شوید. این ایده ها و طرح ها به شرح زیر می باشند:

رنگ آمیزی دیوار

رنگ آمیزی یکی از سریع ترین و ارزان ترین روش های به روز رسانی و تغییر دکوراسیون یک مکان است. اما طراحی آشپزخانه های رنگارنگ کار آسانی نیست و نیازمند پیروی از یکسری اصول می باشد. هنگامی که تصمیم به رنگ آمیزی دیوار آشپزخانه گرفتید بهتر است اصول زیر را مد نظر قرار دهید.

رنگ شماره 1: این رنگ به رنگی در آشپزخانه اطلاق می شود که نمی توان آن را تغییر داد. در واقع منظور از این رنگ، رنگ کابینت ها و یا کانتر است.

رنگ شماره 2: این رنگ مکمل رنگ شماره 1 است. آن را از بین رنگ های خنثی انتخاب کنید، زیرا این رنگ به عنوان رنگ پس زمینه آشپزخانه محسوب می شود.

رنگ شماره 3: این رنگ همان رنگی است که آشپزخانه شما را منحصربفرد نشان می دهد. رنگ شماره 3 باید رنگی برجسته و دور از انتظار باشد که به خوبی با پالت رنگ آشپزخانه همخوانی پیدا کند. شما می توانید ظروف خوراک پزی، گلدان و سایر وسایل آشپزخانه را با این رنگ انتخاب کنید.

بهترین راه پیدا کردن این 3 رنگ این است که از سایه های آن ها استفاده کنید تا به ترکیب رنگ دلخواه دست یابید. پس از آن که پالت رنگی خود را مشخص کردید، می توانید نسبت به خرید سایر وسایل اقدام کنید.

طراحی دیوار

ایجاد یک نقطه کانونی

بهترین ایده های طراحی آشپزخانه از یک نقطه کانونی شروع می شوند. سعی کنید برجسته ترین نقطه آشپزخانه که توجه فرد را برای اولین بار به خود جلب می کند شناسایی کنید. در آشپزخانه قدم بزنید و ببینید چه چیزی توجه شما را به خود جلب می کند.

آیا اولین چیزی که مشاهده کردید مورد علاقه شما واقع شده است؟ اگر جواب منفی است، پس بیایید تغییری اساسی در آن نقطه کانونی ایجاد نمائید.

نقطه کانونی علاوه بر این که باید با سایر فضای آشپزخانه هارمونی داشته باشد، باید برجسته و خاص به نظر بیاید. برای این که دیوار آشپزخانه را به نقطه ای کنونی تبدیل کنید از تکنیک های زیر استفاده نمائید:

  • رنگی برجسته برای رنگ آمیزی دیوار انتخاب کنید.
  • یک اثر هنری بزرگ بر روی دیوار آویزان کنید.
  • دیوار را با کاغذ دیواری طرح دار پوشش دهید.
طراحی دیوار خانه

نصب شلف دیواری یا قفسه های شناور

هنگامی که دیوار آشپزخانه را با رنگ های تازه و جذاب به یک نقطه کانونی تبدیل کردید، وقت آن است که آن را مزین کنید. بهترین ایده برای طراحی دیوار آشپزخانه نصب شلف دیواری و یا کابینت های باز در بالای دیوار است.

به جای این که کلاً کابینت های بالایی را بردارید بهتر است قفسه شناور به جای آن ها نصب کنید. این قفسه ها در مدل های مختلف تولید می شوند و نصب آن ها نیز بسیار آسان است. از آن ها برای نمایش آیتم های رنگارنگ استفاده کنید.

عکس انواع مدل طراحی دیوار[آشپزخانه،راه پله،حیاط و اتاق خواب]

شخصی سازی آشپزخانه با رنگ تابلو سیاه

یک قوطی رنگ تخته سیاه قیمت مناسبی دارد و استفاده از آن ایده خوبی برای پوشش دیوار آشپزخانه می باشد. رنگ سیاه، رنگی برجسته و چشمگیر است و پس زمینه ای بی نظیر برای اعمال ایده های شخصی شما ایجاد می کند.

علاوه بر آن نصب قفسه های شناور یا یک گالری دیواری می تواند نمای دیوار سیاه شما را خاص تر و هنری تر نشان دهند. اگر دیوار آشپزخانه شما فضای کافی برای این کار ندارد می توانید درب کابینت یا درب آشپزخانه را با رنگ سیاه رنگ آمیزی کنید.

عکس انواع مدل طراحی دیوار[آشپزخانه،راه پله،حیاط و اتاق خواب]

تزئین دیوار با قاب عکس

با استفاده از قاب های عکس، دیوار آشپزخانه خود را شخصی و متفاوت جلوه دهید. ایجاد گالری یا کلکسیون شخصی بر روی دیوار یکی از ایده های رایج طراحان دکوراسیون داخلی است؛ زیرا با این کار یک دیوار ساده و کسل‌کننده به دیواری جذاب و مورد علاقه تبدیل می شود.

عکس ها و یا المان های مورد علاقه خود را جمع آوری کنید و کلکسیونی از آن ها بر روی دیوار ایجاد کنید. شما می توانید از المان هایی مانند ظروف قدیمی، فریم های زیبا با اشکال و سایزهای متفاوت، آینه ها و… برای دکوراتیو کردن دیوار استفاده کنید.

هیچ قانونی برای طراحی گالری دیواری وجود ندارد، تنها باید هارمونی رعایت شود. برای صرفه جویی در وقت، قبل از نصب المان های مختلف ابتدا آن ها را روی زمین بچینید تا براساس الگوی ایجادشده آن ها را روی دیوار نصب کنید.

عکس انواع مدل طراحی دیوار[آشپزخانه،راه پله،حیاط و اتاق خواب]

طراحی دیوار راه پله

گاهی اوقات در طراحی دکوراسیون منازل مشاهده می کنیم دیوار کنار پلکان به طور کامل از یادرفته و هیچ کار هنری بر روی آن صورت نمی گیرد. اگر طراحی راه پله به خوبی انجام شود، تاثیر بسزایی بر طراحی داخلی خانه خواهد گذاشت.

در خانه های ویلایی، آپارتمان های دوبلکس و پنت هاوس ها، پلکان بخشی بسیار مهم در ساختار خانه است و معمولا در اتاق نشیمن برای اتصال به اتاق های طبقه بالا و یا مکان دیگری از خانه طراحی می شوند.

درحال حاضر ایده های متعددی برای طراحی دیوار کنار پله ها توسط طراحان ارائه می شود که اجرای آن ها دکوراسیون کل خانه را تحت تاثیر قرار می دهد. در ادامه به معرفی ایده های طراحی دیوار راه پله می پردازیم تا با آگاهی از آن ها بتوانید دکوری ایده آل در منزل خود طراحی نمائید.

عکس انواع مدل طراحی دیوار[آشپزخانه،راه پله،حیاط و اتاق خواب]

ایجاد نمایشگاه خانگی

دیوار روبروی اتاق ها تحت هیچ عنوان برای چیدمان عکس های خانوادگی و شخصی، ساعت و تابلوهای دیواری مناسب نیستند. اما دیوار پلکان همانند دیوار یک نمایشگاه است و می تواند بیشتر عکس های محبوب را به نمایش بگذارد.

بدین صورت شما می توانید نمایشگاه خانگی خود را به زیبایی خلق کنید. رنگ آمیزی دیوار را به صورت تک رنگ انجام دهید تا نمایشگاه فوق العاده ای داشته باشید.

ایجاد نمایشگاه خانگی

از آنجایی که پلکان معمولا منتهی به قسمت خصوصی خانه از جمله اتاق خواب می شود، آویزان کردن تصاویر شخصی می تواند توجه افراد را جلب کرده و مانع از تسلط بصری بر بخش های خصوصی منزل شود.

مجموعه ای از تصاویر و آثار هنری می تواند دکوراسیونی فوق العاده برای خانه شما بوجود آورد. می توانید انواع و اقسام قاب تابلو را برای دیوارهای کنار پلکان خود در نقاط مختلف و با توجه به مسیر پلکان انتخاب کنید.

سعی کنید به سایز اثر هنری و یا قابی که می خواهید از دیوار پلکان آویزان کنید، توجه نمائید. اگر تصاویر بیش از اندازه کوچک به دیوار آویزان کنید، در دیوار گم می شوند و بسیار ریز به نظر خواهند آمد. وقتی صحبت از دیزاین دیوار می شود، یک تِم برای خود انتخاب کنید تا تصاویر به یکدیگر ارتباط داشته باشند.

طراحی دیوار راه پله

این تم می تواند مربوط به خاطرات، تفریحات، دستورالعمل تهیه غذا و… باشد. اشکال، قاب ها و دیزاین های ساده و تمیز نیز می توانند تمِی را بوجود آورند که می توان از آن برای طراحی دکوراسیون دیوار استفاده کرد.

استفاده از عناصر دکوراتیو

اگر طرفدار آویز و قاب بر روی دیوار پلکان نیستید می توانید از خود دیوار یک اثری هنری پدید آورید. یک قرنیز کنار دیوار اضافه کنید. از این طریق، می توان نیمه پایین دیوار را یک رنگ و نیمه بالایی را رنگ دیگری بزنید.

بخوانید!  مدل های شلف دکوری دیواری برای تلویزیون و آشپزخانه

رنگ های تند برای دکوراسیون دیوار بسیار عالی هستند. همچنین می توانید در مکان های مختلف چراغ های دیواری نصب کنید و از جهت پلکان برای رسیدن به نمایی باشکوه لذت ببرید.

قفسه بندی پلکان

آیا شما عاشق جمع کردن جواهرات و بدلیجات کوچک هستید؟ اگر پاسخ مثبت است، دیوار پلکان مکانی عالی برای آن هاست. این تزئینات را بر روی قفسه های تعبیه در دیوار پلکان قرار دهید تا هم خودتان و هم بیننده لذت ببرند.

این جواهرات و بدلیجات دیوار شما را از لحاظ هنری بسیار زیبا و خاص می کنند. اگر شما علاقمند به مطالعه باشید، به آسانی می توانید دیوارهای خالی نزدیک پلکان خود را تبدیل به قفسه بزرگی از کتاب کنید و تمام کتاب های منتخب خود را در آن ها قرار دهید.

با توجه به مکان موردنظر در خانه خود می توانید از قفسه ها برای نمایش وسایلی که دوست دارید استفاده کنید. قفسه کتاب برای خانه دکوراسیونی تاثیرگذار بوجود می آورد و شخصیت فرد را منعکس می نماید.

قفسه بندی پلکان

تعبیه کمد دیواری

چه برای آن دسته از خانه هایی که پلکان بزرگ دارند و چه برای آن هایی که چنین پلکانی ندارند، می توانید از کمدهای دیواری استفاده کنید و از فضا استفاده بهینه و کاربردی ببرید. این کار شما را قادر می سازد تا اتاقی خلوت همراه با سیستم موثر برای نگهداری اشیاء داشته باشید.

کمدهای دیواری، ایده ای فوق العاده برای دیوار کنار پلکان هستند. بعضی از پله ها ممکن است بسیار خطرناک و ناامن باشند، بنابراین قرار دادن نرده در امتداد آن ها روشی مناسب است. نرده پله بسیار  زیبا و کارآمد است و کمک می کند فضای پشت پله ها تکمیل شود.

نرده می تواند جای یک دیوار تزئینی را بگیرد و به دیوار پشت پلکان باز، بافت و طرح ببخشد. اگر عرض پلکان شما زیاد است، می توانید از فضا برای افزودن کمد در سرتاسر پلکان استفاده کنید.

آن ها یا در معرض دید و یا در سطح پایینی پلکان با توجه به سلیقه قرار می گیرند. همچنین می توانید با ساخت قفسه، پلکان خود را به نقطه ای دنج، بسیار زیبا و جذاب در گوشه اتاق تبدیل کنید.

رنگ آمیزی دیوار پلکان

دیوار کسل‌کننده و بی روح پلکان با رنگ دوباره می تواند شاد و با طراوت شود. در صورتی که پلکان با دیوار خانه همخوانی ندارد، می توانید از رنگ های متعدد و یا رنگ های هماهنگ با دیوارهای خانه برای رنگ آمیزی آن استفاده کنید.

علاوه بر آن می توانید از رنگ های متقارن نیز استفاده کنید، اما بهتر است از درجه رنگ های تیره بهره ببرید. رنگ آمیزی زیبایی بی نظیری برای دیوار خلق می کند و جلوه خانه را دگرگون می کند.

رنگ آمیزی دیوار پلکان

شما می توانید دیوار پلکان را با استفاده از ترکیب رنگ های قوی زیبا کنید. این رنگ ها مانند یک اثر هنری و تزئینی برای خانه شما عمل می کنند.

شما همچنین می توانید از تکنیک های رنگ زنی مانند تکنیک پارچه، تکنیک اسفنج و یا تکنیک رنگ برداری برای بخشیدن استایل بهتر به دیوار استفاده کنید و با این روش ها به بافت ها و طرح های جدید برسید. این دیوارهای تزئینی به سرعت تبدیل به نقطه ای خاص در خانه شما خواهند شد.

شما همچنین می توانید برای لبه های پلکان از شابلون استفاده کنید. از این طریق، جلوه زیباتری به حاشیه دیوارهای پلکان بخشیده و مقداری طرح و رنگ به آن می افزایید. استفاده از شابلون برای تزئین دیوار پلکان بسیار فوق العاده است.

علاوه بر آن، می توانید از خطوط راه راه عمودی یا افقی استفاده کنید تا دیوار پلکان ظاهری بلندتر یا عریض تر پیدا کند. این خطوط برای دیوارهای کوچک نیز بسیار مناسب هستند و در صورت استفاده از مجموعه رنگ های کم رنگ، دکوری زیبا برای دیوار بوجود می آورند.

مدل طراحی دیوار

استفاده از آینه دیواری

آینه ها نقش مهمی در زیبایی دکوراسیون خانه ایفا می کنند. این امر به این خاطر است که آن ها فضا را روشن تر نشان می دهند. استفاده از آینه های دکوراتیو ایده خوبی برای طراحی دیوارهای پلکان می باشد؛ چرا که این دیوارها اغلب فاقد پنجره هستند.

استفاده از آینه دیواری

تزئین دیوار راه پله با کاغذ دیواری

استفاده از کاغذ دیواری به عنوان یکی از ایده های طراحی پلکان به سرعت توجه همگان را به خود جلب کرده، زیرا کاغذ دیواری تضادی بصری و هندسی به دیوارهای پلکان می بخشد.

حواستان باشد تمام تزئینات و مبلمانی که در خانه دارید در هنگام انتخاب طرح کاغذ دیواری در نظر بگیرید، زیرا بر نمای دکوراسیون اثرگذار هستند. کاغذ دیواری یکی از بهترین راه های تزئین دیوار محسوب می شود؛ زیرا به طور قطع و در حین حال محسوس، به خانه جذابیت می بخشد.

تزئین دیوار راه پله با کاغذ دیواری

آویز کردن اشیاء

شما می توانید با آویزان کردن اشیاء شخصی استایل بهتری به دیوارهای پلکان خود ببخشید. به فرض مثال، می توانید از یک درخت انگور پیچ خورده و بلند به جای قرنیز استفاده کنید.

همچنین می توانید بر روی دیوار پلکان تعدادی وسایل قدیمی به فاصله 4 یا 5 پله قرار دهید. چه شما از تفریحات شخصی خود الهام بگیرید و چه به دنبال تزئینات هنری بروید، در رابطه با تزئین دیوار دچار اشتباه نخواهید شد.

آویز کردن اشیاء

طراحی دیوار پشت تخت خواب

آیا تا به حال به اجرای ایده هایی در زمینه طراحی دیوار بالای تخت در اتاق خواب خود فکر کرده اید؟ بسیاری از طراحان داخلی بر این باورند که طراحی دیوار بالای تخت می تواند تاثیر بسیار زیادی در زیبایی اتاق خواب داشته باشد.

در این راستا ایده ها و راهکارهای زیادی برای استفاده وجود دارد. برای مثال این امکان برای شما وجود دارد که با استفاده از قاب عکس های تزئینی نسبت به انجام این کار اقدام نمایید. بدون شک استفاده از ایده های خلاقیت فردی نیز می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

از آن جا که دیوار اتاق خواب از جمله قسمت هایی است که فضای خالی زیادی دارد می توان از این فضا به نحو احسن استفاده کرد. برای مثال اجرای ایده های تزئینی برای دیواری که در بالای تخت قرار دارد، می تواند از ایده های خوب تزئینی در طراحی اتاق خواب محسوب شود.

نکته ای که در هنگام طراحی و دیزاین این دیوار باید به یاد داشته باشید، انتخاب و استفاده از رنگ های مناسب می باشد. هم چنین انتخاب یک تم مناسب نیز می تواند در این زمینه به شما کمک کند. استفاده از المان هایی که با سبک طراحی اتاق خواب هماهنگی داشته باشد، نکته مهمی است که باید به آن توجه نمایید.

طراحی دیوار پشت تخت خواب

استفاده از قاب عکس

از ایده هایی که می توانید در این زمینه مورد استفاده قرار دهید، به کارگیری قاب عکس می باشد. به این منظور می توانید از انواع عکس های مورد علاقه خود استفاده نمایید. استفاده از قاب عکس هایی در اندازه های مختلف اما یک شکل می تواند در اجرای این ایده به شما کمک کند.

استفاده از قاب عکس

استفاده از لامپ های دیواری

از دیگر ایده هایی که می توانید در این زمینه مورد استفاده قراردهید، استفاده از لامپ های دیواری می باشد. استفاده از دو لامپ دیواری به صورت قرینه نه تنها از جنبه نورپردازی، بلکه از لحاظ اجرای ایده های تزئینی نیز می تواند به شما کمک کند.

استفاده از پنل های دیواری

آن چه که امروزه در طراحی سبک مدرن به چشم می خورد، استفاده از پنل های دیواری می باشد. به این منظور این امکان برای شما وجود دارد که از انواع پنل های دیواری برای طراحی و تزئین دیوار تخت خواب استفاده نمایید.

استفاده از پنل های چوبی ایده خوبی برای استفاده دیوار پشت تخت می باشد. این پنل ها انواع مختلفی دارند و استفاده از آن ها می تواند نمای زیبایی در طراحی اتاق خواب ایجاد نماید.

استفاده از پنل های دیواری

استفاده از شلف

استفاده از شلف دیواری نیز از دیگر ایده هایی است که می توانید در طراحی دیوار پشت تخت از آن استفاده نمایید. در جهت اجرای این ایده می توانید از شلف ها استفاده کنید و از المان های تزئینی بر روی آن استفاده نمایید.

اجرای این ایده نه تنها از جنبه زیبایی شناسی بلکه از لحاظ کاربردی نیز می تواند ایده خوبی باشد. استفاده از این شلف ها در طراحی اتاق خواب کوچک می تواند فضایی اضافه برای قرار دادن وسایل نیز ایجاد کند.

استفاده از شلف

استفاده از کاغذدیواری

از دیگر ایده هایی که می توانید به این منظور مورد استفاده قرار دهید، استفاده از کاغذ دیواری می باشد. شما می توانید از انواع کاغذ دیواری های الگو دار برای انجام این کار استفاده کرده و برای سایر دیوارها از رنگ ساده یا کاغذ دیواری ساده استفاده نمایید.

استفاده از کاغذدیواری

استفاده از قالیچه تزئینی

اگر به دنبال اجرای ایده های سبک سنتی برای انجام این کار هستید، می توانید از یک قالیچه کوچک برای طراحی و تزئین دیوار این قسمت استفاده نمایید.

استفاده از قالیچه تزئینی

استفاده از اکسسوری ها

به کارگیری المان های تزئینی یا اکسسوری ها که به دیوار نصب می شوند نیز می تواند گزینه ای مناسب برای طراحی و دیزاین دیوار پشت تخت باشد. المان های سه بعدی به شکل گل، پروانه و یا هر شکل دیگری می تواند ایده خوبی در این زمینه باشد.

استفاده از اکسسوری ها

استفاده از تخت خواب تاج دار

استفاده از تخت خوابی که پشتی بلندی دارد نیز می تواند ایده خوبی در این زمینه باشد. تنها به یاد داشته باشید که در صورت استفاده از چنین تخت خوابی، از المان های تزئینی دیگری استفاده نکنید، چرا که انجام این کار باعث ایجاد هرج و مرج در بالای تخت خواب می شود و نمای زیبایی ایجاد نمی کند.

استفاده از تخت خواب تاج دار

استفاده از پرده دکوراتیو

استفاده از یک پرده تزئینی در این قسمت نیز از ایده های منحصر بفردی است که شاید کم تر کسی به استفاده از آن فکر کند. اما به واقع اجرای این ایده می تواند تفاوتی چشمگیر در طراحی اتاق خواب ایجاد نماید.

بخوانید!  آباژور چوبی، مناسب برای دکوراسیون کلاسیک و مدرن

آن چه که در این تصویر مشاهده می نمایید، نمونه ای اجرایی از این ایده می باشد. استفاده از این راهکار در طراحی اتاق خواب هایی که از سبک کلاسیک در آن ها استفاده شده است کاربرد دارد.

استفاده از پرده دکوراتیو

طراحی دیوار حیاط

هنگامی که از محوطه سازی حیاط حرف می زنیم، طراحی دیوار در اولویت کارها قرار می گیرد. اجرای ایده های زیبا و جذاب به منظور طراحی دیوار حیاط می تواند نمای کلی این بخش از خانه را بسیار جذاب جلوه دهد.

استفاده از چوب و المان های فلزی

می توانید تمام یا بخشی از دیوار را با پنل های چوبی بپوشانید و بر روی آن از المان های فلزی زیبا و جذاب استفاده نمایید. همچنین استفاده از نورپردازی با لامپ های کوچک توکار می تواند ایده بسیار خلاقانه ای بر روی پنل های چوبی محسوب شود.

طراحی دیوار حیاط با چوب

استفاده از سنگ آنتیک

می توانید بر روی دیوار خود ستون هایی از جنس سنگ آنتیک بسازید و فاصله بین آن ها را با گیاهان زینتی پر کنید. این ایده می تواند فضای حیاط شما را بسیار خاص و سرشار از طراوت جلوه دهد.

استفاده از سنگ آنتیک

دیوار سبز

یکی از ایده هایی که امروزه به منظور تزیین دیوار رواج یافته، استفاده از دیوار سبز می باشد. به منظور انجام این کار می توانید گلدان های کوچکی را با فاصله کم بر روی دیوار نصب نمایید و درون آن ها را با گیاهان زیبا پر کنید.

دیوار سبز

استفاده از دیوار سنگی و آجری

سنگ و آجر از جمله قدیمی ترین متریال در ساخت دیوار محسوب می شوند. اگر به دنبال ایجاد نمایی قدیمی به سبک روستیک هستید، استفاده از سنگ و آجر را برای تزیین دیوار به شما پیشنهاد می کنیم.

تلفیق این دو المان می تواند منظره ای بسیار خاص و زیبا را بوجود آورد. همچنین می توانید در پایین دیوار و به موازات آن در سراسر حیاط از گل و گیاهان استفاده نمایید و یک باغچه باریک چسبیده به دیوار را خلق کنید.

دیوار سنگی و آجری

آموزش طراحی دیوار با استفاده از سنگ

زمانی که به مدت طولانی در یک خانه سکونت داشته باشید، ممکن است فضای خانه برای شما کسل آور شود. در این زمان ممکن است به فکر ایجاد تغییر دکوراسیون در خانه باشید. در چنین مواقعی شاید طراحی یک دیوار غالب ایده خوبی باشد.

طراحی یک دیوار به شکل غالب می تواند از ایجاد یکنواختی در فضای اتاق جلوگیری کند. در این قسمت می خواهیم به آموزش روش ساخت دیوار سنگی بپردازیم. این مطلب به شما کمک می کند که خودتان نسبت به انجام این کار اقدام نمایید. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مرحله اول

در ابتدا لازم است سنگ موردنظر را انتخاب نمایید. سنگ هایی که به این منظور مورد استفاده قرار می گیرند، انواع مختلفی داشته و اشکال متفاوتی دارند. در هنگام انتخاب سنگ باید توجه کنید که از سنگی با رنگ متناسب با سایر المان های اتاق استفاده نمایید.

استفاده از سنگ های رنگ روشن می توانند در ایجاد فضایی روشن در اتاق به شما کمک کنند. این در حالی است که استفاده از سنگ هایی که رنگ تیره ای داشته و از رنگ های خنثی در آن ها استفاده شده است، بیشتر در طراحی مدرن مورد استفاده قرار می گیرند. برای تسریع در انجام کار بهتر است از پانل های سنگی استفاده نمایید.

سنگ مورد نظر را انتخاب نمایید

مرحله دوم

در این مرحله نسبت به اندازه گیری دیوار اقدام کنید و طول و عرض آن را اندازه بگیرید. توجه کنید که این کار را با دقت انجام دهید، چرا که اندازه گیری دقیق آن مشخص می کند چه میزان سنگ برای انجام این کار نیاز دارید.

اندازه گیری دیوار

مرحله سوم

قبل از شروع به انجام کار، ابتدا باید فضای اتاق را آماده‌سازی کنید، چرا که استفاده از سنگ و ملات بدون شک می تواند باعث کثیف شدن اتاق شود. بنابراین در ابتدا بهتر است تمامی تابلوها و شلف هایی که به دیوار نصب می باشند را بردارید.

برای جلوگیری از کثیف‌شدن کفپوش، فرش و مبلمان نیز بهتر است با استفاده از یک ملحفه روی وسایل را بپوشانید. در صورتی که پریز برقی بر روی دیوار وجود دارد، بهتر است پوشش روی آن ها را بردارید.

فضای اتاق را آماده سازی کنید

مرحله چهارم

صفحه های سیمانی صفحات فایبرگلاس تقویت شده محکمی هستند که از آن ها به عنوان لایه نگهدارنده دیوار گچی استفاده می شود. بعد از اندازه گیری دیوار با استفاده از یک کاتر صفحه سیمانی را به اندازه ای که روی دیوار را بپوشاند، ببرید.

برای نصب صفحه سیمانی از یک لایه ملات به طور مستقیم در قسمت پشتی صفحه سیمانی استفاده نمایید. این گونه صفحات به طور مستقیم بر روی دیوار نصب می شوند. هنگام نصب صفحات سیمانی به یاد بسپارید که قسمت هایی که پریز یا کلید برق وجود دارند، مشخص کنید.

صفحه سیمانی را ببرید

مرحله پنجم

در این مرحله با استفاده از دریل، صفحه سیمانی را به دیوار نصب کنید. برای انجام این کار نیاز به استفاده از پیچ “¼2 دارید.

استفاده از دریل

مرحله ششم

در این مرحله از یک لایه ملات با چسبندگی بالا بر روی دیوار استفاده کنید. توجه داشته باشید که به اندازه نیاز نسبت به ساخت ملات اقدام نمایید.

برای مخلوط کردن ملات می توانید از دریل با سری هم زن استفاده نمایید. توجه داشته باشید که از آب زیادی برای تهیه ملات استفاده نکنید، چرا که انجام این کار قدرت چسبندگی آن را کاهش می دهد.

ساخت ملات

مرحله هفتم

در این مرحله سنگی که از قبل تهیه کرده‌اید را براساس الگوی مورد نظر خود بر روی دیوار نصب کنید. بعد از قرار دادن سنگ بر روی ملات برای اطمینان از قرارگیری صحیح آن بر روی دیوار به آن مشت بزنید.

ممکن است چگونگی قرارگیری سنگ ها بر روی دیوار به گونه ای باشد که نیاز به برش آن ها نباشد. اما در صورتی که سنگ ها برای قرار گرفتن بر روی دیوار و براساس الگوی موردنظر نیاز به برش داشت، باید از اره کاشی با تیغه مقاوم برای انجام این کار استفاده نمایید.

بهتر است نصب سنگ به صورت ردیفی صورت پذیرد، چرا که در این صورت امکان اشتباه در نصب سنگ ها از بین‌رفته و از قرار گرفتن سنگ هایی با اندازه و شکل یکسان در کنار یکدیگر جلوگیری می شود.

نصب سنگ

مرحله هشتم

در این مرحله نوبت به استفاده از ملات در فاصله بین سنگ ها می رسد. این کار به منظور پر کردن فاصله بین سنگ ها صورت می گیرد. انجام این کار باعث می شود مقاومت نصب سنگ ها بیشتر شده و هم چنین فرم یکنواخت آن حفظ شود.

قبل از خشک‌شدن ملات با استفاده از یک پارچه خیس سطح سنگ ها را پاک کنید. در هنگام انجام این کار توجه کنید که تمام درزها به خوبی از ملات و دوغاب پر شوند، چرا که در غیر این صورت سنگ در مدت زمان کوتاهی شکسته و امکان افتادن آن وجود دارد.

درزگیری با ملات

نکات پایانی

آن چه که در این مطلب از ساختمانچی به بیان آن پرداختیم، ارائه ایده هایی در زمینه طراحی و تزئین دیوار  می باشد. آیا شما از جمله افرادی هستید که به طراحی این قسمت اهمیت می دهید؟ به نظر شما استفاده از کدام یک از ایده های مذکور می تواند نتیجه خوبی در پی داشته و نمای زیباتری ایجاد کند؟

آیا به جز موارد مذکور ایده دیگری در این زمینه نیز دارید؟ استفاده از نقطه نظرات و ایده های شما می تواند ما را در بهبود و کیفیت مطالب یاری کند. در صورت تمایل می توانید نقطه نظرات خود را با ما در میان بگذارید.