آموزش رویت

ساختمانچی

مبل سنتی چوبی یکی از تطبیق پذیرترین مبلمان ها در انواع طراحی دکوراسیون داخلی می باشد. استفاده از این نوع مبلمان در سبک های کلاسیک، روستیک و سنتی طراحی دکوراسیون داخلی امکان پذیر می باشد.

از دیگر مزایای مبلمان سنتی چوبی می توان به تنوع در طرح و قیمت آن اشاره کرد. چوب از جمله متریالی است که از مقاومت بالایی برخوردار می باشد و به همین خاطر از آن در ساخت مبلمان استفاده می شود.

حال سؤال در چگونگی انتخاب انواع مناسب مبلمان چوبی که با طراحی به کاررفته در خانه تطابق داشته باشد، می باشد. با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بررسی جزئیات بیشتر در خصوص مبل چوبی سنتی می پردازیم. تا انتها با ما همراه باشید.

مزایای استفاده از مبلمان چوبی

چوب ظاهری زیبا و برگرفته از طبیعت دارد. الگوها و خطوطی که در بافت چوب وجود دارند، به تنهایی در زیبایی مبلمان چوبی کاربرد دارند. استفاده از مبلمان چوبی می تواند در ایجاد نقطه کانونی کاربرد داشته و توجه همگان را به زیبایی و ظاهر آنتیک خود جلب کند.

مبل چوبی

از سوی دیگر چوب از سختی و مقاومت بالایی برخوردار می باشد. حتی این مورد در انواع چوب نرم نیز صدق می کند. از چوب نه تنها در ساخت مبلمان بلکه در ساخت انواع میز و صندلی و کتابخانه نیز می توان استفاده کرد.

اگر از انواع مرغوب این متریال برای ساخت مبلمان استفاده شود می توان از آن در هر محیطی برای سالیان دراز استفاده کرد. این گونه مبلمان به آسانی تمیز می شود. چوب زنگ نمی زند و نسبت به تغییرات آب و هوایی و یا استفاده از مواد شیمیایی دچار آسیب دیدگی نمی شود.

مدل مبل سنتی

برای تمیزکردن سطوح چوبی می توانید از مواد شوینده ای که برای این کار اختصاص دادید، استفاده نمایید. این مواد شوینده به راحتی در سوپرمارکت ها در دسترس می باشند.

ممکن است برای خرید مبلمان چوبی نسبت به سایر متریال ها مجبور به صرف هزینه زیادتری باشید، اما با این کار از مبلمانی که طول عمر زیاد، ظاهر خوب و راحتی در پی دارد استفاده کرده اید.

همچنین چوب از جمله متریال سازگار با محیط زیست نیز می باشد. این ماده منبع تجدید پذیر محسوب می شود. استفاده از آن ها به اندازه استفاده از پلاستیک به محیط زیست آسیب نمی زند.

بسیاری از کمپانی ها با قطع هر درخت، یک درخت جایگزین می کارند و جالب این جاست که این درخت ها زودتر از آن چه که مردم تصور می کنند رشد می کنند.

مبلمان سنتی

ویژگی های چوب مورد استفاده در ساخت مبل

از ویژگی های چوب که در هنگام ساخت مبلمان به آن ها توجه می شود، می توان به میزان سختی و مقاومت و رنگ چوب ها اشاره کرد. الگوهایی که در بافت آن ها وجود دارند نیز از جمله عواملی هستند که در انتخاب نوع چوب، به کار گرفته می شوند.

مبل سنتی چوبی

انتخاب چوب مناسب برای مبل چوبی با توجه به سبک

مبل چوبی سبک کلاسیک

مبلمان سنتی چوبی تیره رنگ بهترین انتخاب برای سبک کلاسیک می باشد. برای چنین سبکی به دنبال چوب ماهون و گردو باشید. این نوع مبلمان علاوه بر این که باعث القای حس گرما به فضای خانه می شود بسیار با شکوه می باشد. چوب های سخت تیره رنگ از طول عمر بالایی نیز برخوردار هستند.

مبل چوبی سبک کلاسیک

سبک مدرن

مبلمانی که از آن در طراحی سبک مدرن استفاده می شود رنگ روشن تری نسبت به سبک کلاسیک دارد. چوب درخت سدر و کاج که هردو از انواع چوب نرم به شمار می آیند، انتخاب های خوبی هستند.

بخوانید!  انواع مدل مبل استیل و نیمه استیل سلطنتی جدید

کم رنگ بودن چوب آن ها باعث می شود در طراحی هایی که در آن ها از رنگ روشن استفاده شده است، مورد استفاده قرار گیرند. اگر به دنبال انواع مستحکم تری از این چوب ها هستید می توانید از چوب درخت توس استفاده نمایید. استفاده از این چوب برای ساخت مبلمان هایی که در طراحی های مدرن استفاده می شوند، بسیار مناسب می باشد.

مبل چوبی سبک مدرن

سبک روستیک

برای چنین سبکی بهتر است از مبلمان چوبی سنتی که ظاهر روستیک دارند استفاده کنید. مبلمان تولیدشده از چوب درخت کاج می تواند انتخاب خوبی برای این سبک از طراحی دکوراسیون داخلی باشد.

در طراحی سبک بومی استفاده از اِلمان ها به شکل مشخص و حساب شده به هیچ عنوان معنا ندارد. برای چنین سبکی استفاده از وسایل آنتیک بسیار کارامد می باشد.

ارزش مبلمان چوبی آنتیک به چوبی که در ساخت آن استفاده شده است بستگی دارد. بد نیست بدانید ارزش چوبی که از آن در ساخت مبلمان استفاده می شود به الگوها، رنگ و سختی چوب بستگی دارد.

مبل چوبی سنتی زیبا

استفاده از مبل چوبی برای فضاهای بزرگ و کوچک

طراحی فضاهای بزرگ و کوچک هر کدام به نوعی ممکن است کمی سخت به نظر آید. بسیاری افراد از استفاده از مبلمان چوبی سنتی هراس دارند، چرا که بر این باورند این گونه مبلمان می تواند باعث شلوغ شدن فضا شود. با این حال چوب های نرم مانند چوب درخت کاج و توس بسیار سبک و مناسب می باشند.

مبلمانی که در ساخت آن ها از این چوب ها استفاده شده است ظاهری طبیعی و به روز داشته و برای محیط های کوچک مناسب می باشند. چوب هایی مانند چوب درخت گردو و ماهونی برای فضاهای بزرگ و روشن مناسب هستند.

مبل یکنفره سنتی

ایده های طراحی مبل سنتی چوبی

استفاده از وسایل عتیقه

می توانید در کنار مبلمان چوبی سنتی خود از عتیقه جات و ظروف قدیمی و آنتیک استفاده نمایید. این کار سبب می شود تا فضا به میزان زیادی به سبک سنتی درآید.

استفاده از فرش دستباف

می توانید از یک فرش دستباف قدیمی کوچک با رنگ بندی قرمز و قهوه ای استفاده نمایید و مبلمان سنتی خود را در اطراف این مبل قرار دهید. تطبیق پذیری مبلمان سنتی با فرش دستباف ایرانی یادآور هنر و پیشینه اصیل ایرانی می باشد.

استفاده از فرش دستباف

استفاده از کرسی

از دیگر المان هایی که مطابق با سنت قدیمی ایرانیان است، کرسی می باشد. شما می توانید در کنار استفاده از تخت ها و مبل های سنتی چوبی، از کرسی نیز استفاده نمایید.

بخوانید!  استفاده از قالیچه در دکوراسیون منزل

استفاده از صنایع دستی

از دیگر ایده های طراحی سنتی استفاده از صنایع دستی می باشد. می توانید دیوار پشت مبل سنتی را با تعدادی از این صنایع دستی مانند تابلوهای میناکاری، قاب های قلم زنی یا قالیچه و گلیم های دستباف بپوشانید.

استفاده از صنایع دستی

استفاده از کوسن های سنتی

از مهم ترین المان ها برای طراحی مبلمان چوبی، استفاده از کوسن هایی با اشکال و طرح و نقش های سنتی می باشد. می توانید مطابق با رنگ و طرح نشیمن گاه مبل، تعدادی کوسن را نیز سفارش دهید و به عنوان تکیه گاهی دکوراتیو از آن استفاده نمایید.

استفاده از کوسن

مراقبت از مبلمان چوبی

مبلمان سنتی چوبی را به دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید. تابش نور خورشید از پشت پنجره می تواند تا بالای 140 درجه نیز برسد. این امر باعث می شود به مرور زمان رنگ مبلمان کم رنگ تر شود و به آن ها آسیب بزند.

بر اثر تابش نور خورشید چوب خشک می شود و این امر باعث ترک خوردگی آن می شود. از قراردادن مبلمان در نزدیکی منبع گرما و یا دستگاه تهویه نیز خودداری کنید، چرا که این کار باعث خشکی چوب و ترک خوردگی آن می شود.

برای ماه هایی از سال که خشکی هوا بیشتر می شود، بهتر است میزان رطوبت هوا را تامین کنید. این امکان  وجود دارد که از پولیش بر روی خراش ها و ترک های چوب استفاده نمایید.

لازم است به یاد داشته باشید که از رنگ مناسبی برای پولیش کردن استفاده کنید. همچنین مراقب باشید مبل چوبی شما در معرض آب و رطوبت قرار نداشته باشد، زیرا ممکن است پس از مدتی چوب باد کند و از بین برود.

مبل سنتی چوبی

نکات پایانی در جهت خرید مبلمان سنتی چوبی

مبلمان چوبی انواع مختلفی دارد. این تنوع در جنس چوب، رنگ و سبک مبلمان ها مشهود می باشد. انواع مختلف این مبلمان ها بسته به موارد مذکور قیمت های متنوعی دارند. این امکان برای شما وجود دارد که با توجه به فضای موردنظر و میزان بودجه خود، انواع مناسبی از مبلمان چوبی را خریداری نمایید.

امیدواریم نکات ارائه شده در این نوشته از ساختمانچی، اطلاعات موردنیاز شما کاربران گرامی را در خصوص مبلمان چوبی سنتی فراهم کرده باشد. در صورت تمایل می توانید نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید.