آموزش رویت

ساختمانچی

آیا می دانید نورپردازی فضای شهری چه اهمیتی دارد؟ استفاده از نور در مکان های مختلف به منظور دو هدف تامین روشنایی و نورپردازی صورت می گیرد. روشنایی دید مناسب در فضاهای داخلی و خارجی ساختمان فراهم می کند و ایمنی و امنیت را در محیط برقرار می نماید.

تامین نور در کلیه مکان ها از قبیل معابر، زمین های ورزشی، خیابان ها و ورزشگاه ها و… بر طبق معیارهای استاندارد و مقدار مشخص انجام می شود.

برای انجام یک طراحی خوب، بعد از نصب سیستم روشنایی باید میزان روشنایی تنظیم شود. برای ایجاد حسی از امنیت به میزان مشخصی از نور نیاز است. نورپردازی برخی مکان ها به گونه ای است که شدت نور نه تنها حس امنیت ایجاد نمی کند، بلکه فرد احساس می کند تحت نظر است.

در چنین وضعیتی محیط بیرون در مقایسه با فضای پرنور داخلی تاریک به نظر می آید. در نهایت فرد به دلیل تضاد نور ایجاد شده دچار ترس و دلهره می شود. مهم ترین نکته ای که طراحان نورپردازی باید مد نظر قرار دهند، توجه به شدت روشنایی فضای موردنظر است.

میزان شدت نور باید با کاربری فضا همخوانی داشته باشد و امنیت را در آن برقرار نماید. در طراحی فضاهای داخلی و خارجی زیباسازی فضا با نورپردازی انجام می شود. زیرا نور به فضا هویت می بخشد و آن را ایمن جلوه می دهد. در ادامه این مطلب از ساختمانچی به بررسی اهمیت نورپردازی فضای شهری می پردازیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

نورپردازی

نورپردازی

نورپردازی مناسب عاملی برای هویت بخشی به فضا است. با استفاده از این تکنیک می توان سرزندگی را برای شهروندان به ارمغان آورد و آرامش را در فضا برقرار نمود.

علاوه بر آن نورپردازی اصولی فضاهای مختلف شهری کارایی فضا را در تمام ساعات شبانه روز ارتقاء می بخشد و ماندگاری شهروندان را در فضای بیرون تا دیر وقت تقویت می کند که این امر رونق اقتصادی را در پی خواهد داشت.

ایجاد جلوه بصری، برجسته نشان دادن رنگ و عمق فضا و تاکید بر حجم اجسام از جمله اهداف نورپردازی می باشند. نورپردازی را می توان در مکان های گوناگون از قبیل نما ساختمان و محیط های داخلی و بیرونی به صورت موقتی یا دائمی اجرا نمود.

گاهی اوقات طراحان نورپردازی را نورآرایی می نامند، زیرا این روش راهکاری مناسب و ایده آل برای ایجاد جذابیت بصری در فضا محسوب می شود. کاربرد نورپردازی در مکان های مختلف شهر به منظور ایجاد چشم اندازی زیبا و متفاوت و زیباترکردن ساختمان ها در شب است.

در زمان های قدیم و قبل از آن که نورپردازی عاملی برای تزیین چهره شهر در نظرگرفته شود، تصور مردم از شهر خود تصویری بود که در روز از آن می دیدند.

بخوانید!  معرفی بهترین ایده های نورپردازی حمام

در حال حاضر با اجرای نورپردازی مناسب و اصولی در شهر و فضاهای مختلف آن نه تنها مکان های ویژه برجسته نشان داده می شوند بلکه شهروندان نمایی بسیار زیبا از شهر را در شب مشاهده می کنند. یک نورپردازی اصولی و ایده آل خاطره ای بسیار خوشایند از شهر در ذهن بیننده به یادگار می گذارد.

نورپردازی زیبا

طراحی نورپردازی یک تخصص است. زمانی بر چشم بیننده اثر می گذارد که تدابیر لازم را برای اجرای اصولی آن بیاندیشند. در این طراحی مواردی نظیر انواع چراغ ها و لامپ روشنایی، شاخص نمود رنگ، میزان شدت نور، طیف رنگ نور، نحوه پخش نور، خیرگی و زاویه تابش باید مورد توجه قرار گیرند.

در دنیای مدرن امروز با الهام از هنر نورپردازی و فن آوری های جدید می توان گردشگران را برای تماشا نورپردازی شهر فراخواند.

این امر باید از طرف سیاست گذاران حوزه شهری مورد بررسی و توجه قرار گیرد. زیرا جذب گردشگر از نظر اقتصادی مزایای بسیاری برای شهر در بر خواهد داشت. لازم به ذکر است که کیفیت نورپردازی برای تاکید بر برخی فضاها بسیار حائز اهمیت است.

اگر به برخی بناهای تاریخی و مذهبی دقت کنید متوجه می شوید هدف نورپردازی به درستی رعایت نشده و محیط اطراف بنا بسیار روشن و پر نور است به نحوی که خود بنا چندان به چشم نمی آید.

نور جذاب

نورپردازی فضاهای شهری را می توان در پروژه های مختلف اعمال نمود از جمله احجام شهری مانند میدان ها و مجسمه ها، تزئین نمای ساختمان، پارک ها، فضای سبز و تابلوهای تبلیغاتی.

در نظرگرفتن اهداف طراحی باعث می شود محیط همجوار ساختمان ها، وضعیت بناها و جلوه معماری پروژه تاثیر بی نظیری در کیفیت روشنایی بگذارند.

دیوارهای آجری و یا دیوارهایی که سطح مسطحی دارند باید با نورپردازی کنتراست تزئین شوند. زیرا این نوع نورپردازی سایه روشن بسیار زیبایی بر سطح ایجاد می نماید. سایه ها بر ناصافی سطح و بافت های آن تاکید می کند.

استفاده از نورافکن های خطی که زاویه تابش باریکی دارند، روشی بسیار مناسب برای اجرای این نورپردازی می باشد. این چراغ های خطی نزدیک به دیوار قرار می گیرند و نور آن بر سطح نورپردازی عمود می تابد.

انتخاب صحیح لامپ ها و چراغ ها و توجه به مکان نصب آنها نقش بسیار مهمی در کیفیت نورپردازی دارد. گاهی اوقات نصب چراغ نامناسب در ارتفاع تعمیر و نگهداری از آن را دشوار می کند.

چشمک زدن برخی چراغ ها و یا سوخت آن ها نه تنها جلوه نامناسبی در شهر ایجاد می کند، بلکه دسترسی و تعمیر آنها با زحمت زیادی صورت می گیرد.

در نمای بعضی از ساختمان ها چراغ های معیوبی وجود دارد که تعویض آن ها علاوه بر هزینه بسیار بالا بدون استفاده از داربست امکان پذیر نیست.

بخوانید!  ایده های نورپردازی حیاط خلوت و پاسیو

چشمک زنی چراغ های معیوب باعث می شود کورسویی از منبع نور کامل در فضا پخش شود. در این صورت فضا تاریک می شود و چهره شهر ناخوشایند به نظر می رسد.

بنابراین انتخاب لامپ مناسب و این که آیا دسترسی به آن به راحتی صورت می گیرد یا نه امری بسیار مهم است که طراحان نورپردازی حتما باید به آن توجه نمایند. در نورپردازی باید به تاثیرات زیست محیطی و اجتماعی و مواردی نظیر خیرگی و آلودگی نوری توجه نمود.

اجرای نورپردازی

ایده های اجرای نورپردازی در فضای شهری

  • استفاده از نورافکن هایی که بر روی ساختمان ها و یا ستون ها نصب می شوند و به صورت متقارن و نامتقارن نورپردازی می کنند. استفاده از نورپردازی با نورافکن برای فواصل دور می باشد.
  • برای توزیع نور غیر یکنواخت، می توان چراغ ها را در کف نصب کرد تا تاکیدی بر نما باشد.
  • چراغ هایی که در کف بکار می روند برای روشنایی بوته ها و درختان بسیار مناسب می باشند.
  • نورپردازی زیر آبنماها باعث می شود که حرکت آب و فواره ها در ترکیب با رنگ ها، می تواند بسیار زیبا و خیره کننده باشد.
  • نورپردازی جداره و کناره های پله ها نیز بسیار مفید است و مسیر را روشن می کند.
  • چراغ هایی که بر روی نما ساختمان نصب می شود باعث پخش نور از زاویه بالا و پایین می شود و توجه عابرین را به خود جلب می کند. این چراغ ها جزئیات نما را مشخص می کند و با تاکید بر آن، به زیبایی و منحصربودن فضا می افزاید.
  • استفاده از لامپ های ال دی ای برای نمایش بنرهای تبلیغاتی و جاهایی که نیاز به کنترل دارند، مناسب می باشد.
  • استفاده از نوارهای LED بر لبه پشت بام ها، باعث جلب توجه عابرین پیاده می شود.
  • استفاده از لامپ هایی با مدل های شیک و مدرن در فواصل کوتاه و به تعداد زیاد نیز باعث زیبایی و خیرگی فضا می شود.

نکات پایانی

رعایت نکات فنی و مهندسی در پروژه های نورپردازی شهری و انتخاب شاخص های مناسب برای روشنایی نظیر دمای رنگ، نمود رنگ و شدت روشنایی امری بسیار ضروری می باشد.

نورپردازی محیط های شهری با نورپردازی دکوراسیون داخلی متفاوت است و هر کدام تخصص و مهارت خاص خود را می طلبند. در فضای شهری به علت گستره بودن فضا باید از چراغ های مخصوص و تکنیک های خاص برای تامین روشنایی استفاده کرد.

امیدواریم این مطلب از ساختمانچی به اهمیت نورپردازی در سطح شهر به خوبی پرداخته باشد و شما کاربران گرامی به پاسخ سوالات خود در این زمینه رسیده باشید. نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را راجب به نورپردازی فضای شهری، با ما از طریق کامنت در میان بگذارید.