آموزش رویت

ساختمانچی

کفپوش صنعتی از انواع مقاوم کفپوش ها محسوب می شود و بیشتر در مکان هایی که در معرض مواد شیمیایی و اسیدی قرار دارند، بکار می رود. این کفپوش ها باید از مقاومت لازم در برابر خوردگی، آتش، سائیدگی، رطوبت و… برخوردار باشند.

کفپوش های صنعتی، سطحی صاف و بدون خلل و فرج دارند؛ از این رو آب و مواد اسیدی یا بازی نمی توانند درون آن ها نفوذ کنند و به آن ها آسیب رسانند.

کفپوش های صنعتی از متریال های مختلف ساخته می شوند و هر کدام برای مکانی خاص مناسب هستند. با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی به معرفی انواع کفپوش های صنعتی و ویژگی های آن ها می پردازیم. با ما همراه باشید.

ویژگی های کفپوش صنعتی

  • کفپوش های صنعتی به طور کلی دارای مقاومت مکانیکی بسیار بالایی می باشند.
  • این کفپوش ها ضد خط و خش می باشند.
  • طول عمر بسیار بالاتری نسبت به کفپوش های معمولی دارند.
  • این کفپوش ها دارای دوره های گارانتی و ضمانت مختلفی می باشند.
  • کفپوش های صنعتی در برابر رطوبت و مایعات نفوذناپذیرند.
  • این محصول چسبندگی بالایی به سطح زیرسازی دارد.
  • از ایجاد و انتقال گرد و غبار در محیط جلوگیری می کنند.
  • در برابر ترک خوردگی بسیار مقاوم اند.
  • ظاهر خوبی دارند و سبب زیباتر شدن محیط می شوند.

انواع کفپوش صنعتی

کفپوش اپوکسی ضد اسید

کفپوش اپوکسی برای سطوحی که مدام در معرض مواد شیمیایی قرار دارند مناسب ترین گزینه است، زیرا مقاومت مکانیکی و شیمیایی آن بسیار بالاست.

اگر بر روی این نوع کفپوش آلاینده ها و مواد خورنده ریخته شوند به هیچ عنوان آسیب نخواهد دید، زیرا سطح این کفپوش صاف است و امکان نفوذ مواد مختلف در آن وجود ندارد.

کفپوش های صنعتی اپوکسی مقاوم در برابر اسید و باز با توجه به دمای محیط و نوع اسید برای مکان های موردنظر تولید می شوند. مقاومت حرارتی این کفپوش ها بالاست و در محیط هایی که دمای بالایی دارند قابل استفاده هستند.

کفپوش اپوکسی ضد اسید

کفپوش اپوکسی هوشمند

کفپوش اپوکسی هوشمند قابل استفاده در شرایط مختلف آب و هوایی است و اگر در شرایط نامساعد قرار گیرد، دچار آسیب نخواهد شد. این کفپوش ها با استفاده از رزین اپوکسی و هاردنر پلی آمین تولید می شوند و برای مکان های صنعتی مختلف قابل استفاده هستند.

بخوانید!  انواع محافظ نما و کاربرد آنها

کفپوش هایی که اخیراً تولید می شوند دارای روکش اپوکسی سیلیکا که نوعی پوشش نانوکامپوزیتی است، می باشند و مقاومت آن ها در مقایسه با کفپوش های معمولی اپوکسی بالاتر است. وجود نانو ذرات سیلیس در این کفپوش آن را در برابر سائیدگی بسیار مقاوم کرده است.

کفپوش پلی یورتان

کفپوش صنعتی پلی یورتان از جمله کفپوش هایی است که علاوه بر این که در محیط های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد، برای پوشش کف پارکینگ های بزرگ و چند طبقه نیز کاربرد دارد.

این کفپوش سطحی یکپارچه و وزنی بسیار سبک دارد و عمر آن طولانی است. از دیگر ویژگی های کفپوش پلی یورتان می توان به مقاومت آن در برابر سرخوردگی، لغزندگی، مواد شیمیایی، رطوبت و اشعه ماوراء بنفش خورشید اشاره نمود.

هزینه کفپوش پلی یورتان بالاست، از این رو در مکان های روباز که احتمال سائیدگی سطح بالاست مورد استفاده قرار نمی گیرد. در کل می توان گفت کفپوش صنعتی پلی یورتان به دلیل مقاومت شیمیایی و مکانیکی بالا قابل استفاده برای سطوحی که در معرض تنش، ضربه و سایش قرار دارند، می باشد.

کفپوش پلی یورتان

کفپوش پلی وینیل کلراید یا PVC

از این نوع کفپوش ها اصولاً در سالن های ورزشی استفاده می شود. پلی وینیل کلراید که امروزه با نام پی وی سی معروف است از قابلیت های منحصربفردی برخوردار است که باعث می شود از آن در تولید کفپوش استفاده گردد.

کفپوشPVC دارای خاصیت ارتجاعی است و بسیار منطعف می باشد. این کفپوش در برابر نفوذ آب و رطوبت، حرارت بالا، سایش، جذب آلودگی و… مقاومت لازم را دارد و عمر آن طولانی است.

کفپوش آنتی الکترواستاتیک

کفپوش آنتی الکترواستاتیک نوعی کفپوش است که از قابلیت انتقال الکتریسیته ساکن برخوردار می باشد. در واقع الکتریسیته ساکن از طریق این کفپوش به چاه ارت هدایت می شود، در نتیجه از ایجاد جرقه ممانعت می گردد.

این کفپوش به دلیل بالا بودن مقاومت مکانیکی، حرارتی و شیمیایی طول عمر بالایی دارد و دچار آسیب نمی شود. کف پوش آنتی الکترواستاتیک در مکان هایی که تجهیزات الکتریکی در آن ها قرار دارد و یا بیمارستان ها قابل استفاده است.

کفپوش انتی الکترواستاتیک

کفپوش ضد گرد و غبار

کفپوش ضد گرد و غبار که به کفپوش آنتی داست معروف است، دارای سطحی یکپارچه و صاف است و مقاومت آن در برابر سائیدگی و فشار بالا می باشد. این کفپوش ها را می توان به راحتی شست و آن ها را استریل کرد.

بخوانید!  رنگ اکریلیک ساختمانی چیست؟

از ویژگی های بارز کفپوش ضد گرد و غبار می توان به خاصیت مکانیکی و شیمیایی بسیار بالا، چسبندگی مناسب، عدم وجود خلل و فرج، قابلیت ضد عفونی کردن و عدم جذب گرد و غبار اشاره نمود.

در مکان هایی نظیر کارخانه های تولید لبنیات، مرغداری ها، صنایع خودرو، سردخانه ها و سایر مکان ها از این کفپوش استفاده می شود.

کفپوش اپوکسی قابل انعطاف

کفپوش اپوکسی انعطاف پذیر از خاصیت الاستیسیته برخوردار است و برای مکان هایی که در معرض ضربه و ارتعاشات شدید قرار می گیرند، گزینه ای بسیار مناسب است.

این کفپوش مقاومت بسیار بالایی در برابر انقباض و انبساط دارد و به خوبی به سطح مورد نظر می چسبد. کفپوش اپوکسی فلکسیبل برای پر نمودن درزهای انبساط و انقباض و پوشش سطحی که عدم لرزش در آن بسیار مهم است قابل استفاده است.

کفپوش رزینی

کف پوش صنعتی رزینی از جمله کفپوش هایی است که به شکل مایع مورد استفاده قرار می گیرد. این کفپوش به صورت دو جزئی است و در مکان مورد نظر دو جزء را با هم مخلوط می کنند و بر روی سطح می ریزند.

دارا بودن سطح صاف و یکپارچه، مقاومت بسیار بالای مکانیکی، استحکام در برابر سایش و خراش، مقاومت در برابر مواد شیمیایی و خاصیت آنتی باکتریال از جمله ویژگی های بارز این محصول است. کفپوش رزینی قابل اجرا بر روی انواع سطح از جمله سطوحی از جنس بتن، سنگ، سرامیک و… می باشد.

کفپوش رزینی

کفپوش ترافیکی

کفپوش های ترافیکی نوع دیگری از کفپوش های صنعتی محسوب می شوند که مقاومت بسیار بالایی در برابر فشارها و بارهای سنگین دارند و در محیط هایی مانند کارخانه ها و انبارها مورد استفاده قرار می گیرند.

عبور و مرور ماشین آلات سنگین و قرار دادن اشیاء وزین و کشیده شدن آن ها بر روی این کفپوش ها، آسیبی به آن ها وارد نمی کند. از کفپوش های ترافیکی همچنین در پارکینگ ها و سالن های بدنسازی نیز استفاده می شود.

کلام پایانی

امیدواریم با خواندن این نوشته با انواع کفپوش های صنعتی و ویژگی ها و کاربردهای هرکدام آشنا شده باشید. نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در خصوص این نوشته با ما در میان بگذارید.