آموزش رویت

ساختمانچی

کاغذ دیواری یک عنصر دکوراتیو است که به عنوان دیوارپوش در طراحی دکوراسیون منازل امروزی مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع پوشش نه تنها نمای دیوار را زیباتر و جذاب تر نشان می دهد، بلکه عیوب دیوار را نیز می توان توسط آن از نظر پنهان نمود.

دیواری که با کاغذدیواری تزئین می گردد نسبت به دیواری که رنگ می شود، ظاهری متفاوت تر دارد. بنابراین می توان به اهمیت زیاد این متریال در دکوراسیون داخلی پی برد.

این دیوارپوش در تمام مکان ها از جمله ساختمان اداری، تجاری، مسکونی، هتل ها و لابی ها کاربرد دارد و تنوع طرح و رنگ آن گزینه های متعددی برای انتخاب پیش روی مشتریان قرار می دهد.

بسیاری از طراحان دکوراسیون داخلی نسبت به تزیین دیوارهای منزل با کاغذدیواری برای ایجاد نقطه جذب در دیزاین منزل اقدام می کنند.

ویژگی های یک کاغذدیواری ایده آل

  • قابل شستشو باشد و به راحتی بتوان ذرات گرد و غبار و آلودگی را از سطح آن پاک نمود.
  • مقاومت بالایی در برابر تابش نور خورشید داشته باشد و دچار رنگ پریدگی نشود.
  • به عنوان یک عایق صوتی از انتقال سر و صدا به دیوار مجاور جلوگیری کند.
  • مقاومت آن در برابر کشش بالا باشد و در هنگام نصب ابعاد آن تغییر نکند.
  • هیچ نوع حساسیت پوستی و تنفسی ایجاد نکند.
  • در برابر خط و خش مقاوم باشد و در اثر برخورد اشیاء نوک تیز دچار آسیب نشود.

کاغذدیواری یک گزینه عالی برای تغییر دکوراسیون داخلی محسوب می شود و از نظر هزینه نسبت به سایر دیوارپوش ها مقرون بصرفه تر است. نصب کاغذدیواری در کوتاه ترین زمان ممکن توسط نصابان صورت می گیرد.

این دیوارپوش علاوه بر این که به آسانی بر روی دیوارچسبانده می شود، برای تغییر دکوراسیون و ایجاد تنوع می توان آن را از دیوار جدا کرد و برای ایجاد دکوراسیونی جدید از طرح های دیگر آن استفاده نمود.

این عنصر دکوراتیو را می توان برای پوشش بخشی از دیوار مورد استفاده قرار داد. مثلاً قسمتی از دیوار را رنگ آمیزی نموده و قسمتی دیگر را با کاغذدیواری پوشش داد.

استفاده از رنگ و کاغذدیواری در کنار هم دیوارپوشی متفاوت و جذاب برای فضای مورد نظر ایجاد می کند. با استفاده از کمی خلاقیت می توان کاغذدیواری را در کنار انواع دیوارپوش نصب کرده و فضایی خاص و ترکیبی طراحی نمود.

کاغذ دیواری

انواع کاغذ دیواری

کاغذدیواری نورانی

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، طراحان ایده های خلاقانه خود را عملی نموده و نوع جدیدی از کاغذ دیواری را وارد بازار کرده اند. کاغذدیواری نورانی به نوعی کاغذدیواری اطلاق می شود که در بافت آن یکسری لامپ های LED کار می شود.

این دیوارپوش زیبا دارای تنوع بسیار بالایی در طرح و نقش است و نه تنها زیبایی و جذابیت را به ارمغان می آورد، بلکه فضا را در شب نورانی می کند.

لامپ های ال ای دی به کاررفته در این نوع کاغذدیواری حدود 3 الی 5 ولت برق مصرف می کنند و نور ملایم آن ها زیبایی بی نظیری به فضای مورد نظر می بخشد.

کاغذ دیواری نورانی

کاغذ دیواری پوستری

کاغذدیواری پوستری ظاهری شبیه به پوستر دارد اما ابعاد آن بزرگ تر و وسیع تر می باشد. تصاویر بر روی این کاغذدیواری ها با کیفیت بسیار بالایی چاپ می شوند. البته میزان این کیفیت به نوع رنگ و چاپ آن ها بستگی دارد.

کاغذهای فیبرو، چرم، کتان و پاستل از جمله متریال هایی هستند که برای تولید این پوسترها مورد استفاده قرار می گیرند. از نمونه طرح هایی که برای چاپ کاغذدیواری انتخاب می شوند طرح های سنتی، تاریخی، هنری، هندسی و یا الهام از طبیعت می باشند.

کاغذ دیواری پوستری

کاغذدیواری سه بعدی

یکی از انواع کاغذ دیواری که در دکوراسیون داخلی یک فضای دیدنی خلق می کند و توجه همه را به خود جلب می نماید کاغذدیواری سه بعدی است. این کاغذدیواری بسیار خاص و منحصر بفرد است و به عنوان دیوارپوش مورد استفاده قرار می گیرد.

تصاویری که برای چاپ بر روی این کاغذ دیواری انتخاب می شوند باید از رزولوشن بالایی برخوردار باشد و با دکوراسیون مورد نظر شما همخوانی داشته باشند.

مهم ترین نکته ای که در استفاده از این دیوارپوش باید مد نظر قرار گیرد این است که در خانه ای که دکوراسیون آن به سبک کلاسیک است نباید از کاغذدیواری سه بعدی استفاده شود. تصاویر منظره، اشکال هندسی و بناهای تاریخی از جمله رایج ترین تصاویر برای چاپ بر روی این نوع کاغذدیواری هستند.

نصب کاغذدیواری سه بعدی باید با دقت صورت گیرد تا زیباترین حالت ممکن آن به نمایش درآید. اگر به فکر بازسازی دکوراسیون داخلی منزل هستید، کاغذدیواری سه بعدی پیشنهاد خوبی می باشد.

کاغذ دیواری سه بعدی

کاغذدیواری نانوون

کاغذ دیواری نانوون از جمله باکیفیت ترین و مناسب ترین نوع کاغذدیواری است که در خانه های مدرن امروزی مورد استفاده قرار می گیرد.

جنس این کاغذدیواری از کاغذ و الیاف پارچه ای است و از بارزترین ویژگی آن می توان به قابلیت شستشوی آن اشاره نمود. علت اصلی سهولت در تمیز نمودن این نوع دیوارپوش ترکیب فیبرهای طبیعی و مصنوعی در تولید آن است.

کاغذ دیواری نانوون کیفیت بسیار بالایی دارد و مورد توجه طراحان دکوراسیون داخلی و صاحب خانه ها قرارگرفته است. ویژگی ها و خصوصیات کاغذدیواری نانوون کمی با سایر کاغذدیواری ها متفاوت است و همین امر سبب می شود تا کیفیت آن نیز بسیار بالا باشد.

این کاغذدیواری نوعی دیوارپوش آنتی باکتریال است که قارچ و کپک نمی تواند بر سطح آن رشد کند و به راحتی با یک دستمال مرطوب و شوینده مناسب می توان آن را پاک نمود.

بخوانید!  معرفی انواع کانتر آشپزخانه

علاوه بر آن بخار آب را به خود جذب نمی کند، به همین دلیل از آن به عنوان دیوارپوش سرویس بهداشتی و آشپزخانه استفاده می شود. نصب این عنصر دکوراتیو نیاز به متخصص و افراد حرفه ای ندارد و به راحتی می توان آن را بر روی دیوار نصب کرد.

اندازه کاغذ دیواری نانوون ثابت است و بعد از نصب در اثر کش آمدگی تغییر نمی کند. یکی از خصوصیاتی که باعث می شود این کاغذدیواری از سایر کاغذدیواری ها متمایز شود این است که بعد از نصب هیچ درز و شیاری بین آن نمایان نمی شود و نتیجه کار سطحی صاف و یکدست خواهد بود.

استحکام و مقاومت بسیار بالا در برابر سایش، رنگ پریدگی، پارگی و خراشیدگی از دیگر ویژگی های مثبت این دیوارپوش است.

کاغذدیواری نانوون به دلیل الیاف به کاررفته در آن هیچ حساسیت پوستی و تنفسی ایجاد نمی کند و می توان آن را در اتاق کودک نصب نمود.

کاغذ دیواری نانوون

کاغذدیواری ضد زلزله

کاغذ دیواری ضد زلزله همانطور که از نامش پیداست از ترک خوردگی دیوار در هنگام وقوع زلزله و یا نشست دیوار جلوگیری می کند. جنس این کاغذدیواری از الیاف شیشه ای بهم بافته می باشد.

وجود این الیاف شیشه ای باعث ایجاد یک پوشش ارتجاعی در سطح می شود که ضربه ناشی از زلزله را در جهات مختلف انتقال می دهد و از ریزش دیوار جلوگیری می نماید.

نصب این کاغذدیواری با چسب مخصوصی که انعطاف پذیری بالایی دارد صورت می گیرد. این چسب ها با سایر چسب هایی که برای نصب کاغذدیواری مورد استفاده قرار می گیرند متفاوت است و در ساخت آن از پلی یورتان استفاده می شود.

نحوه عملکرد این چسب این گونه است که بعد از مالیدن چسب و نفوذ آن به دیوار آب آن تبخیر می شود و دانه های پلی یورتان موجود در آن یک پوشش مقاوم بر سطح دیوار ایجاد می کند.

از ویژگی های کاغذدیواری ضد زلزله می توان به مقاومت بسیار بالا و انعطاف پذیری آن اشاره نمود. این کاغذدیواری مانند سایر کاغذ دیواری ها قابلیت رنگ آمیزی دارد و حتی می توان یک کاغذدیواری دیگر به دلخواه بر روی آن چسباند.

در هنگام نصب آن باید دقت کنید که زیرسازی لازم صورت گیرد، همچنین نصب آن را به نصاب بسپارید. مقاوم سازی دیوار با این نوع کاغذدیواری در مقایسه با سایر روش های مقاوم سازی مقرون بصرفه تر است.

کاغذ دیواری داماسک

یکی از انواع کاغذدیواری که از گذشته تا امروز همواره طرفداران بسیاری به خود جذب کرده کاغذ دیواری داماسک است. جنس این کاغذدیواری از الیاف یا پی وی سی می باشد که هر کدام زیبایی و جذابیت مخصوص به خود را دارند.

این دیوارپوش زیبا با تنوعی از طرح و رنگ به بازار عرضه می شود و هیچ محدودیتی در استفاده از آن وجود ندارد. هر چند بیشترین کاربرد آن مربوط به پوشش دیوار پشت تلویزیون می باشد اما به دلیل تنوع بالای رنگ آن به راحتی می توان طبق دکوراسیون داخلی برای سایر دیوارها نیز از آن استفاده نمود.

کاغذ دیواری داماسک یک دیوارپوش بی نظیر برای دکوراتیو نمودن دکوراسیون خانه های کلاسیک و مدرن است و می توان گفت طرح طلایی آن جزء پرطرفدارترین طرح ها به شمار می آید.

در این نمونه، طرح کاغذدیواری به صورت گل های برجسته است که قابل لمس می باشد و نمایی متفاوت به دکوراسیون داخلی می بخشد.

برای استفاده از کاغذ دیواری داماسک بهتر است از سایر طرح ها به عنوان مکمل استفاده شود. برای مثال دیوار پشت تلویزیون را با طرح داماسک پوشش داد و برای پوشش بقیه دیوارها از طرح هایی نظیر راه راه، ساده یا کلاسیک استفاده کرد. این نوع کاغذدیواری با نام کاغذ دیواری برجسته نیز شناخته می شود.

کاغذ دیواری داماسک

کاغذ دیواری کلاسیک

کاغذدیواری کلاسیک همانطور که از نامش پیداست به سبک کلاسیک اشاره دارد. این کاغذ دیواری اصالت و قدمت را به نمایش می گذارد و دارای تنوعی از طرح و رنگ است.

اصولاً دیوار خانه های کوچک را با این نوع کاغذدیواری پوشش می دهند تا فضا کمی بزرگ تر به نظر آید. طرح کاغذ دیواری کلاسیک از طبیعت الهام می گیرد و زیبایی بی نظیری دارد.

کاغذ دیواری کلاسیک

کاغذ دیواری مدرن

در طراحی کاغذ دیواری مدرن از طرح های مدرن استفاده می شود. در طراحی این کاغذ دیواری برخلاف کاغذدیواری کلاسیک از طرح های موجود در طبیعت استفاده نمی شود. اصولاً خطوط و نقوش هندسی در طراحی آن ها کاربرد دارند.

طرح های روی کاغذدیواری مدرن بسیار ساده تر از کاغذدیواری کلاسیک و داماسک بوده و به دلیل سادگی طرح از آن در اماکن اداری و منازل کوچک استفاده می شود.

کاغذ دیواری مدرن

انتخاب کاغذدیواری براساس کاربرد

کاغذدیواری مکان های تجاری

در مکان های تجاری باید از انواع کاغذدیواری مقاوم و مستحکم استفاده نمود. در این مکان ها بهتر است از کاغذدیواری های مدرن با اشکال مینیمال و رنگ های غیرفانتزی استفاده کرد.

البته انتخاب نوع و رنگ کاغذدیواری به نوع تجارت نیز بستگی دارد. اگر تجارت شما در عرصه لوازم و وسایل کودکانه است، باید از رنگ های شاد و مدل های با انرژی و سه بعدی استفاده نمایید.

کاغذدیواری سالن نشیمن و پذیرایی

در سالن پذیرایی و نشیمن دقت کنید که از کاغذدیواری هایی با طرح های شلوغ و رنگ های زننده استفاده نکنید. کاغذهای دیواری کنتراست بالایی دارند و استفاده از طرح های شلوغ سبب کوچکی و شلختگی فضای خانه می شوند.

بخوانید!  طراحی دکوراسیون مطب پزشکی

استفاده از طرح های برجسته انتخاب مناسبی برای سالن پذیرایی می باشد و این محیط را بسیار شیک و زیبا جلوه می دهد. می توان از کاغذدیواری های طرح دار برای دیوار اصلی و از طرح و رنگ های ساده و مکمل برای ستون ها، شکست های کوچک دیوار و راهروها استفاده نمود.

مدل کاغذ دیواری

کاغذدیواری اتاق کودک

در کاغذ دیواری اتاق کودک بهتر است از رنگ های شاد و سرزنده استفاده کنید. یکی از دیوارها را به عنوان دیوار غالب در نظر بگیرید و از کاغذدیواری طرح دار کودکانه استفاده نمایید و بقیه دیوارها را با کاغذدیواری ساده بپوشانید.

به منظور انتخاب طرح و رنگ کاغذ دیواری اتاق خواب به رنگ و مدل پرده و روتختی کودک نیز توجه فرمایید. در اتاق کودک از کاغذ دیواری های بادوام و محکم استفاده کنید، زیرا ممکن است کودکان نسبت به پاره کردن و کندن کاغذدیواری اقدام نمایند.

کاغذدیواری اتاق دخترانه

دختران نوجوان و جوان معمولا طرح های فانتزی و رومانتیک را می پسندند. به عنوان مثال می توان از کاغذدیواری هایی به رنگ های صورتی، گلبهی، یاسی، آبی روشن، طوسی و طرح های گل و قلب استفاده نمود.

کاغذدیواری اتاق پسرانه

پسرهای نوجوان و جوان اصولا طرفدار رنگ های آبی، بنفش، مشکی و طرح های گرافیکی ماشین، تصویر حیوانات، کهکشان، مدل های فوتبالی و نوشته های انگلیسی درهم می باشند.

به این منظور می توان دیواری را با عنوان دیوار غالب در نظر گرفت و طرح مورد علاقه را بر روی آن پیاده نمود و بقیه دیوارها را به صورت ساده یا راه راه و با رنگ های مکمل تزیین کرد.

کاغذ دیواری اتاق بزرگسالان

به منظور استفاده از کاغذدیواری در اتاق خواب بزرگسالان می توان از طرح های سه بعدی و گرافیکی زیبا و رومانتیک در بالای تخت خواب استفاده نمود.

البته انتخاب کاغذدیواری اتاق خواب کاملا سلیقه ای است و می توان مطابق با نوع چیدمان و دکوراسیون اتاق خواب از انواع طرح های آبرنگی، گل دار، راه راه، ساده، اشکال هندسی و … استفاده نمود.

کاغذ دیواری اتاق خواب

مراکز خرید کاغذ دیواری در شهرهای کشور

مرکز خرید کاغذدیواری در تهران

یکی از معروف ترین خیابان های تهران که انواع محصولات مربوط به دکوراسیون داخلی از جمله کاغذ دیواری و انواع کفپوش در فروشگاه های آن عرضه می شوند، خیابان سهروردی است.

اگر می خواهید دکوراسیون منزل یا محل کار خود را تغییر دهید توصیه می شود به این خیابان مراجعه کنید. ممکن است قیمت لوازم فروشگاه های این منطقه گران تر از فروشگاه های سطح شهر باشد اما بدون شک مدل های جدید و بروزتر در این مکان ها ارائه می شوند.

مرکز خرید فروش کاغذ دیواری در اصفهان

در اصفهان نیز مانند سایر شهرهای کشور فروشگاه های دکوراسیون داخلی به صورت پراکنده در سطح شهر قرار دارند. اما در خیابان هایی نظیر خیابان شریف واقفی و خیابان هشت بهشت غربی تعداد مغازه های بیشتری در کنار هم قرار دارند. شما می توانید با مراجعه به آن ها کاغذدیواری مورد نظر خود را از کاتالوگ های فروشندگان انتخاب نمائید.

مراکز خرید کاغذ دیواری در مشهد

بلوار فلسطین یکی از خیابان های مشهد است که در آن انواع تجهیزات طراحی داخلی نظیر دیوارپوش، کفپوش، کاغذ دیواری و پرده عرضه می شوند.

خریداران کاغذدیواری می توانند با مراجعه به این خیابان طرح و مدل مورد نظر خود را انتخاب نمایند و از مشاورین و نصابان برای تغییر دکوراسیون و نصب کاغذ دیواری کمک بگیرند.

قیمت کاغذ دیواری

قیمت کاغذ دیواری بر اساس طرح، جنس، شرکت وارد کننده، ابعاد، مدل و خارجی یا ایرانی بودن متفاوت می باشد. کاغذ دیواری های ایرانی در مقایسه با انواع خارجی قیمتی مناسب تر و ارزان تر دارند. کاغذدیواری هایی که قیمت ارزانی دارند اغلب ساخت ایران یا کشور چین هستند.

امروزه در بازار کاغذ دیواری های ایتالیایی، کره ای، چینی، آلمانی، بلژیکی و ایرانی در طرح ها و رنگ های مختلف ارائه می شوند و قیمت هر رول آن ها با توجه به جنس و کیفیت متفاوت است.

کلام آخر

ما در این نوشته به بررسی انواع کاغذ دیواری و نکات مربوط به آن پرداختیم. همانطور که گفتیم، کاغذ دیواری طرح و نقش های متنوعی دارد که می توانید بنا بر سلیقه، کارایی و محل نصب، کاغذ دیواری مناسب را انتخاب کنید.

در انتهای این نوشته از ساختمانچی تعدادی عکس زیبا از کاغذ دیواری های متنوع را برای شما عزیزان قرار می دهیم. امیدواریم از تماشای آن ها لذت ببرید و جهت ایده پردازی از آن ها استفاده نمایید.

کاغذ دیواری اتاق غذاخوری
کاغذ دیواری سالن
کاغذ دیواری مدرن اتاق خواب
کاغذ دیواری اتاق نشیمن
کاغذ دیواری گل دار
کاغذ دیواری سالن نشیمن
کاغذ دیواری تیره رنگ
کاغذ دیواری طرح دار
کاغذ دیواری پوستر طرح کهکشان

سوالات متداول

انواع رایج کاغذ دیواری کدامند؟

کاغذ دیواری سه بعدی، کاغذ دیواری پوستری، کاغذ دیواری داماسک، کاغذ دیواری نانوون، کاغذ دیواری نورانی، کاغذ دیواری ضد زلزله

کاغذ دیواری داماسک بیشتر در چه قسمتی از منزل استفاده می شود؟

بیشتر در پذیرایی و اتاق نشیمن به خصوص روی دیوار پشت تلویزیون، این مدل از کاغذ دیواری به کار برده می شود.

منظور از کاغذ دیواری ضد زلزله چیست؟

وجود الیاف شیشه ای در این نوع کاغذ دیواری باعث ایجاد یک پوشش ارتجاعی در سطح می شود که ضربه ناشی از زلزله را در جهات مختلف انتقال می دهد و از ریختن دیوار جلوگیری می نماید.