آموزش رویت

ساختمانچی

هود وسیله ای بسیار ضروری برای آشپزخانه به منظور مکش دود، بو، رطوبت، گاز و چربی حاصل از پخت و پز می باشد. در صورت عدم نصب آن در آشپزخانه خصوصا در آشپزخانه هایی که فضای کوچکی دارند، ذرات و چربی های ناشی از پخت و پز در اطراف پراکنده شده و محیطی برای رشد باکتری ها فراهم می کنند.

تمام هودها مجهز به فیلتر قابل شستشو و تعویض می باشند و پس از مدتی استفاده می توان آنها را تمیز و یا تعویض نمود. در ادامه این نوشته از ساختمانچی به طور خلاصه به معرفی رایج ترین مدل های این محصول کاربردی می پردازیم.

انواع هود

هود زيرکابينتی

اين مدل هودها در زیر کابينت و بالاي گاز نصب می شود و اصطلاحا به آن هودهای ديواری هم می گویند. اين هودها دارای کليد فشاری است و قابلیت لمس با ریموت را ندارد.

هودهای زیرکابینتی به دو مدل تک موتوره و دو موتوره توليد می شود و قيمت مناسب، نگهداری آسان و اشغال فضای کم از مزایای این نوع هودها بشمار می آید. همچنین این مدل معایبی چون صدای زياد و قدرت مکش پايين در مقايسه با مدل های جديدتر را دارند.

هود جزیره ای

هودهای جزیره ای نمایی شیک و مدرن دارد و اندازه آن نسبت به سایر موارد کوچک تر می باشد. این مدل اصولا برای آشپزخانه هایی مناسب است که پخت و پز چندانی در آن ها صورت نمی گیرد.

صفحه مکش هودهای جزیره ای کوچک است، اما قدرت مکش آن ایده آل می باشد و یک نوع هود هوشمند منحصربفرد و زیبا محسوب می شود. این نوع هودها در مدل های کره ای، استوانه ای و مکعبی تولید می شود.

هود جزیره ای

هود شومینه ای

هودهای شومینه ای به شکل قیف برعکس است و بر روی دیوار نصب می شود. همچنین هواکش آن قابلیت نصب به دیوار یا سقف را دارد. این مدل در طرح های استیل، شیشه و ترکیب شیشه و استیل تولید می شود و مجهز به فیلتر آلومینیومی جهت شستشو و تعویض می باشد.

با توجه به مدل هودها می توان عملکرد آن را با صفحه لمسی، دکمه مکانیکی و یا از طریق ریموت کنترل نمود. بعضی از آن ها دارای صفحه نمایش و سنسور دود و گاز می باشند. لامپ های تعبیه شده در مدل شومینه ای LED یا لامپ هالوژن هستند.

هود شومینه ای

هود تلسکوپی

برای آشپزخانه هایی که کمبود فضای مناسبی برای قرار دادن یک سیستم تهویه دارند، هودهای تلسکوپی می تواند راه حل ایده آلی باشد. این هودها در کنار سطح اجاق گاز نصب می شود و به جای بالا رفتن دود و بخار، به سمت پایین یا به سمت کنار حرکت می کند و انتخابی عالی برای آشپزخانه های کوچک می باشد.

هود تلسکوپی

هود دکوراتیو مورب

این مدل در مقایسه با نمونه های قدیمی ظاهری شیک تر و متفاوت تر دارد. نحوه قرار گرفتن آن به صورت مورب و در زاویه 45 درجه ای نسبت به صفحه گاز است. چون حالت آن به صورت مورب است و دقیقا بالای صفحه گاز قرار نمی گیرد احتمال پخش بو وجود خواهد داشت.

بخوانید!  راه پله گرد در ساختمان

هودهای مورب از جنس استیل، شیشه و یا ترکیبی از این دو متریال هستند و فیلتری از جنس آلومینیوم بر روی آنها نصب شده که قابلیت شستشو را دارا می باشد و مجهز به سیستم تشخیص زمان شستشو و تعویض نیز هست.

صدای این هودهای دکوراتیو به موتور آن بستگی دارد و اصولا صدای زیادی تولید نمی کند، از این رو این مدل را می توان هود کم صدا نامید.

هود دکوراتیو

هود مخفی یا توکار

هودهای توکار از نظر کارکرد با مدل مورب تفاوتی ندارد و مکش و میزان صدای آن نیز مانند این مدل است. این هودها فضایی از آشپزخانه را اشغال نمی کند و در زیر کابینت در بالای اجاق گاز نصب می شود.

از جمله بهترین هودهای مخفی که می توان از کیفیت آن مطمئن بود و به عنوان کم صداترین هود مخفی آن را در نظر گرفت، هود مخفی کن است.

هود توکار

مزایای استفاده از هود در آشپزخانه

  • نابودی ویروس ها و باکتری ها و جلوگیری از رشد و تکثیر کپک ها و قارچ ها
  • جلوگیری از کاهش ضریب هوشی کودکان
  • برای کسانی که مشکل آلرژی یا آسمی دارند، کمک بزرگی است و تهویه هوا موجب کاهش مشکلات آن ها می شود.
  • نابود کردن آلوده کننده های دستگاه های الکتریکی از قبیل لامپ های فلورسنت و مانیتورها
  • قابلیت جذب گازهای مضر و سمی که در هوا وجود دارد از جمله گازهای خطرناکی مثل کربن مونوکسید

نگهداری انواع هودهای آشپزخانه

  • در هودهای شیشه ای، حداقل یک ساعت پس از خاموش شدن آن را تمیز کنید.
  • اگر هنگام روشن بودن اجاق گاز هود را روشن می گذارید روی درجه کم آن را تنظیم کنید تا حرارت اجاق گاز آسیبی به قطعات داخلی هود وارد نکند.
  • هودهای آشپزخانه باید در فاصله 60-40 سانتی متر اجاق گاز نصب شود.
  • برای تمیز کردن هودهای استیل از تمیز کننده های مخصوص استفاده کنید.
  • به علامتی که برای شستشوی فیلتر و تعویض آن نشان می دهد توجه کنید و در آن زمان این کار را انجام دهید.

راهنمای خرید هودهای آشپزخانه

در هنگام خرید انواع هودها باید به یکسری نکات توجه کنید تا بهترین انتخاب را داشته و سال ها از حضور این وسیله ضروری در خانه لذت ببرید. این نکات به شرح زیر می باشند.

  • یک هود خوب نه تنها عملیات مکش را به صورت ایده آل انجام می دهد، بلکه هوا را نیز تصفیه می نماید. مدل هایی که دارای این قابلیت هستند، نیاز به کانال کشی ندارند و هوایی که به داخل می کشند را پس از تصفیه بیرون می فرستند، در نتیجه مکش و تهویه با هم توسط یک دستگاه انجام می شود.
  • قدرت مکش یکی از مشخصه های این تجهیزات ضروری است. به همین دلیل قبل از خرید حتماً باید با توجه به فضا قدرت هود خود را تخمین بزنید. مدل های مختلف این محصول از سرعت و قدرت مکش متفاوتی برخوردار هستند، بنابراین مدلی را انتخاب کنید که سرعت و قدرت مکش آن ایده آل است.
  • بهترین هود آشپزخانه مدلی است که سر و صدای اضافی تولید نکند، در غیر این صورت آرامش ساکنین را بر هم می زند.
  • سایز این وسیله باید با اجاق گاز شما هماهنگی داشته باشد. سایزهای کوچک مناسب اجاق گازهای مبله نیستند.
  • مدل این وسیله مهم را با توجه به دکوراسیون آشپزخانه خود انتخاب کنید. برای مثال هود مناسب کابینت ممبران، هود زیر کابینتی یا توکار است.
خرید هود

برندهای معتبر هود

از جمله هودهای باکیفیت ایرانی در بازار می توان به هودهای بیمکث، استیل البرز، اخوان، مس، لامیرا، روبینا، کلایبرگ، رابیتس، زیگما، الیکا و کن اشاره کرد. همچنین برندهای معتبر خارجی هود نیز در بازار با نام های لتو، فرامکو، بوش و آریستون وجود دارند.

بخوانید!  رنگ سفید و استفاده از آن در دکوراسیون خانه های مدرن و مینیمال

مراکز فروش هود

برای خريد هودهای آشپزخانه می توانید به نمايندگی برند مورد نظرتان مراجعه كنيد تا هم تنوع محصولات را از نزديك ببينيد و هم بتوانيد از گارانتی محصول مورد نظر در صورت نياز استفاده كنيد.

در تهران برای خرید هودهای آشپزخانه می توانید به خیابان بنی هاشم، خیابان خیام، خیابان آیت الله کاشانی و شهرک غرب بلوار فرحزادی مراجعه نمایید.

در اصفهان نیز مراکزی در خیابان بزرگمهر خیابان هشت بهشت، خیابان مشیر کوچه یخچال، خیابان آتشگاه چهارراه بهشت خیابان زیتون، وجود دارد که به عرضه انواع هود آشپزخانه مشغول اند.

قیمت هود آشپزخانه

هر کدام از تولیدکنندگان و نمایندگی ها محصولات خود را با کیفیت و قیمت متفاوت به بازار عرضه می کنند و شما می توانید بر اساس نیاز خود مدل دلخواه را خریداری کنید.

البته این نکته را به خاطر بسپارید که هود بی صدا با قدرت مکش مناسب، بهترین گزینه برای آشپزخانه شماست و یک عمر آرامش و راحتی را به ارمغان خواهد آورد.

اگر تمایل به خرید هودهای ارزان دارید می توانید به فروشگاه هایی که محصولات خود را با تخفیف در اختیار مشتریان قرار می دهند مراجعه نمائید. اما فراموش نکنید گاهی اوقات قیمت ارزان نشان از بی کیفیتی کالاست و ممکن است پس از مدتی نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشد.

قیمت هودهای آشپزخانه به عواملی چون شکل ظاهری، برند محصول، کارایی و تعداد آپشن های هود و سایز و ابعاد آن بستگی دارد. برای دیدن قیمت های این محصول به قسمت قیمت هود مراجعه کنید.

کلام آخر

ما در این مقاله به بررسی انواع هودهای آشپزخانه و نکاتی در مورد آنها پرداختیم. همانطور که گفتیم هودها در اشکال گوناگون و متعددی وجود دارند و هر کسی با هر سلیقه و بودجه ای می تواند هود دلخواه خود را انتخاب کند.

امیدواریم این نوشته شما عزیزان را در انتخاب یک هود ایده آل راهنمایی کرده باشد. شما در دکوراسیون آشپزخانه خود از چه نوع هودی استفاده کرده ااید؟

سوالات متداول

هود چیست؟

هود وسیله ای بسیار ضروری برای آشپزخانه به منظور مکش دود، بو، رطوبت، گاز و چربی حاصل از پخت و پز می باشد.

انواع هود آشپزخانه چیست؟

هود زیرکابینتی، هود جزیره، هود توکار، هود شومینه ای و هود تلسکوپی

هود زیر کابینتی چه معایبی دارد؟

سر و صدای زیاد و قدرت مکش پایین نسبت به سایر هودها