آموزش رویت

ساختمانچی

امروزه از سنگ های مختلف و متنوعی برای پوشش بر روی کابینت استفاده می شود. انواع سنگ روکابینتی از سنگ های طبیعی مانند گرانیت و مرمر تا سنگ های مصنوعی مانند کورین، زیبایی و حسی از طبیعت را به آشپزخانه شما وارد می کنند.

سنگی که به منظور پوشش بر روی کابینت یا اپن استفاده می کنید، باید دوام و طول عمر بالایی داشته باشد. همچنین در برابر سایش و حرارت از مقاومت خوبی برخوردار باشد.

در این نوشته قصد داریم به معرفی انواع سنگ برای صفحه کابینت آشپزخانه بپردازیم. آگاهی از انواع این سنگ ها شما را در انتخاب محصول مناسب راهنمایی می کند و پروسه خرید شما را سرعت می بخشد. با ساختمانچی همراه باشید.

انواع سنگ مناسب برای روی کابینت

سنگ گرانیت

سنگ گرانیت در دسته سنگ های آذرین قرار می گیرد و از سختی و دوام فوق العاده ای برخوردار است. رنگ این سنگ دارای طیف های صورتی، قرمز، قهوه ای، آبی، سیاه و سبز می باشد. در بافت این سنگ از کانی هایی همانند میکا، کوارتز، آمفیبول و فلدسپار یافت می شود.

سنگ گرانیت قابلیت صیقل کاری دارد و در صورت ساب زنی و صیقل کاری سطح آن یکدست، صاف و صیقلی خواهد شد. از ویژگی های سنگ گرانیت می توان به مواردی نظیر مقاومت در برابر نفوذ آب، فرسایش، ضربه، سختی و دوام بالا، تنوع رنگ و عمر طولانی اشاره نمود.

گرانیت در برابر مواد شیمیایی آسیب نمی بیند. اگر بر روی کانترهای گرانیتی مواد شیمیایی و شوینده ریخته شود، مقاومت خود را از دست نمی دهد. این سنگ آنتی باکتریال است که از تجمع آلودگی جلوگیری می کند و اجازه رشد قارچ و کپک را نمی دهد.

مقاومت در برابر حرارت نیز از دیگر ویژگی های سنگ گرانیت است، از این رو با خیالی آسوده می توان ظروف داغ را روی آن قرار داد. کانترهای گرانیتی اگر در مجاورت با اجاق گاز و در معرض حرارت قرار گیرند آسیب نخواهند دید و رنگ آن ها تغییر نخواهد کرد.

کانتر گرانیتی را می توان با استفاده از یک دستمال آغشته به مواد شوینده تمیز نمود و گرد و غبار و چربی را از سطح آن پاک کرد. کانترهای گرانیتی از محبوبیت بالایی برخوردار هستند و در طرح ها و رنگ های متنوع، قابل استفاده در آشپزخانه های سنتی و مدرن می باشند.

سنگ گرانیت

سنگ مرمر

سنگ مرمر سنگی بسیار زیبا با سطحی صیقلی و شفاف است که استفاده از آن در آشپزخانه ظاهری لوکس به آن می بخشد. رنگ سفید این سنگ و شفافیت بی نظیر آن، ظاهری پاک و دلپذیر را به نمایش می گذارد.

کابینتی که کانتر آن از جنس مرمر است همیشه تمیز به نظر می رسد، اما نیازمند مراقبت و نگهداری نیز می باشد. اگرچه مقاومت سنگ مرمر بسیار بالا می باشد، اما باید دقت کنید که اجسام تیز را بر روی آن نکشید.

بخوانید!  آیا سنگ مالون همان سنگ لاشه است؟

همچنین باید دقت کنید که از تماس مواد اسیدی با سطح مرمری جلوگیری نمایید، زیرا مواد اسیدی موجب خوردگی این سنگ می شود.

کانتر مرمر ظاهری کلاسیک و مدرن دارد و سطحی سفید و تمیز برای انجام امور مربوط به حاضرسازی و طبخ غذا را در اختیار شما قرار می دهد. قیمت سنگ مرمر در مقایسه با سایر سنگ ها بالاتر است.

سنگ مرمر

سنگ کورین

سنگ کورین از جمله سنگ های مصنوعی است که در رنگ های متنوع در بازار موجود می باشد. این سنگ سطحی یکپارچه و بدون درز دارد و یک سنگ آنتی باکتریال است که امکان تجمع آلودگی، رشد باکتری و قارچ بر روی آن وجود ندارد.

کانترهایی که از جنس کورین تولید می شوند در برابر نفوذ آب بسیار مقاوم هستند. آن ها ضد لک هستند و به راحتی با دستمال مرطوب تمیز می شوند.

در کنار مزایای نامبرده، کانتر کورین ممکن است در اثر برخورد جسم نوک تیز مانند چاقو دچار خراشیدگی شود، علاوه بر آن این کانترها مقاومت بالایی در برابر حرارت و فشار زیاد ندارند. در استفاده از این کانترها باید دقت کنید و پس از خرید مراقبت های لازم را انجام دهید.

سنگ کورین

سنگ کوارتز

سنگ کوارتز یک سنگ معدنی بادوام و سخت است که گزینه ای ایده آل برای ساخت کانتر محسوب می شود. معمولا کوارتز را به صورت خالص بکار نمی برند و با مواد طبیعی یا مصنوعی دیگر ترکیب می کنند.

این سنگ قابلیت تحمل ضربه های وارده به آن در حین حاضرسازی مواد غذایی را دارد و مقاومت آن در برابر فرسایش بالاست.

کانتر کوارتز ضدخش است و برخورد اجسام نوک تیز سطح آن را خراب نمی کند، علاوه بر آن ظروف داغ را می توان روی این کانتر قرار داد، زیرا حرارت آسیبی به آن وارد نمی نماید. سنگ کوارتز محصولی آنتی باکتریال است که مانع از رشد باکتری و پاتوژن می شود.

روکابینتی از جنس کوارتز برخلاف گرانیتی و مرمری دارای رنگ بندی زیادی می باشد که می توانید با توجه به سلیقه شخصی، رنگ موردنظر خود را انتخاب نمایید.

کانتر کوارتز را می توان با دستمال مرطوب تمیز و گرد و غبار را از سطح آن پاک کرد. نگهداری و مراقبت از این کانتر در مقایسه با سایر کانترها راحت تر است.

قیمت سنگ روکابینتی کوارتز متفاوت است و به راحتی می توان طبق بودجه، محصول موردنظر را خریداری نمود. دقت کنید که در کانترهای کوارتزی هر چقدر تعداد دانه ها بیشتر باشد، سنگ گران تر می باشد.

بخوانید!  مزایای شیشه هوشمند مات شونده

از معایب این سنگ روکابینتی این است که اگر دائم در برابر نور خورشید قرار بگیرد، رنگ و شفافیت خود را از دست می دهد. همچنین اگر در اثر ضربه تخریب شود یا آسیبی به آن وارد شود، دیگر قابل تعمیر نمی باشد.

سنگ کوارتز

چه رنگ هایی برای سنگ روکابینتی مناسب می باشد؟

  • اگر کابینت هایی سفید، براق و تمیز در آشپزخانه دارید، از هر نوع رنگی متناسب با سایر قسمت های آشپزخانه می توانید استفاده کنید، اما پیشنهاد ما به شما این است که برای داشتن محیطی شیک و مدرن، رنگ سفید را برای روکابینتی خود بکار ببرید. استفاده از سنگ مرمری سفید می تواند بهترین گزینه برای انتخاب باشد.
  • رنگ های خاکستری نیز در کنار کابینت هایی به رنگ سفید می توانند زیبایی فوق العاده ای را بوجود آورند. به این منظور می توانید گرانیت همدان، گرانیت بروجرد و گرانیت خارکو را خریداری کنید، زیرا از طیف های رنگی خاکستری بسیار جذابی تولید می شوند.
  • رنگ طلایی نیز می تواند انتخاب بسیار جذابی باشد. ترکیب کانتر طلایی با کابینت سفید، فضایی کلاسیک را بوجود می آورد. سنگ گرانیت گلدن پیلسن می تواند ایده مناسبی برای تحقق این نوع دکوراسیون باشد.
  • برای ایجاد فضایی مدرن و کلاسیک می توانید در کنار کابینت هایی با رنگ روشن، از سنگ های روکابینتی با رنگ های تیره یا حتی مشکی استفاده نمایید. سنگ گرانیت مشکی نطنز، گرانیت مشکی ماسوله، گرانیت مشکی تویسرکان و گرانیت مشکی ارومیه و همچنین مرمریت مشکی با رگه های سفید و طلایی می تواند انتخاب ایده آلی برای شما باشد.
  • برای کابینت چوبی یا کابینت هایی که به رنگ چوب طبیعی هستند، می توانید از روکابینتی هایی با رنگ های سفید یا قهوه ای استفاده نمایید. البته دقت کنید که کابینت های چوبی به عنوان المانی خنثی محسوب می شوند و می توانید تقریبا با هر رنگی که دوست دارید آن را ست کنید.

کلام آخر

ما در این نوشته به بررسی انواع سنگ هایی که به طور معمول برای پوشش کابینت یا کانتر آشپزخانه استفاده می شوند و همچنین مزایا و معایب هرکدام پرداختیم.

سنگ های روکابینتی با توجه به جنس، کیفیت متریال، ابعاد و اندازه و برند کارخانه سازنده دارای قیمت های مختلفی می باشند. امیدواریم این مطلب از ساختمانچی توانسته باشد اطلاعات مورد نیاز شما همراهان گرامی را فراهم آورده باشد.

به دقت مطالب بالا را مطالعه فرمایید و متناسب با سلیقه و میزان بودجه ای که در اختیار دارید، بهترین گزینه را برای روی کابینت آشپزخانه خود استفاده نمایید. شما از چه نوع سنگی برای پوشش روی کابینت خود استفاده کرده اید؟ عکس های آن را با ما به اشتراک بگذارید.