آموزش رویت

ساختمانچی

روکش کابینت به دو نوع طبیعی و مصنوعی طبقه بندی می شود که امروزه به دلیل گران بودن روکش های چوب طبیعی بیشتر کابینت سازان به سمت روکش های مصنوعی گرایش پیدا کرده اند.

روکش طبیعی همانطور که از نامش پیداست از ورق های نازک چوب طبیعی تشکیل می شود و در مقابل روکش مصنوعی کابینت از جنس اکریلیک، پلی گلاس، HPL، پی وی سی، هایگلاس، لترون و ملامینه تولید می شود.

این روکش ها دارای ویژگی های منحصر بفرد می باشند و مقاومت و طول عمر کابینت را در برابر عوامل مختلف بالا می برند. با این مقدمه در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بررسی کامل انواع روکش های درب کابینت و ویژگی های آن ها می پردازیم. با همراه باشید.

روکش چوب طبیعی درب کابینت

روکش های چوب طبیعی همانطور که از نامشان پیداست از قطعات نازک چوبی تولید می شوند و بر روی سطح کابینت ام دی اف یا ممبران تعبیه می گردند. رنگ و طرح این روکش ها طبیعی است که و رگه های داخل آن، نمایی جذاب و منحصربفرد را به نمایش می گذارد.

روکش های چوبی معمولا از چوب درختان ساج، گردو و بلوط تولید می شوند. این روکش ها قیمت بیشتر و بالاتری نسبت به روکش های مصنوعی دارند. تنها عیب این روکش ها این است که به دلیل ساختار طبیعی که دارند، در برابر رطوبت مقاومت بالایی ندارند.

اگر تصمیم به استفاده از روکش های طبیعی گرفتید باید در مراقبت و نگهداری از آن ها بسیار دقت کنید. همچنین دقت کنید که کابینت های روکش چوب را در برابر اشعه خورشید قرار ندهید، زیرا ممکن است پس از مدتی رنگ آن تغییر کند یا پوسته پوسته شود.

روکش درب کابینت

انواع روکش مصنوعی درب کابینت

روکش اکریلیک

روکش اکریلیک نوعی روکش ترموپلاستیک با خاصیت انعطاف پذیری و شکل گیری بسیار بالا می باشد. این روکش سطحی براق و صاف دارد و در تنوع زیادی از طرح و رنگ تولید می شود.

سطح این روکش نسبت به روکش هایگلاس براق تر و جذاب تر است و استحکام آن در برابر خراشیدگی نیز به نسبت بیشتر می باشد. قابلیت ترمیم پذیری و مقاومت بسیار بالا از جمله ویژگی های روکش اکریلیک است.

این نوع روکش نسبت به مواد شیمیایی و اسیدی واکنش نشان نمی دهد و در برابر رطوبت نیز نفوذناپذیر است. به همین دلیل کابینت هایی که با روکش اکریلیک پوشش داده می شوند علاوه بر ظاهر زیبای خود طول عمر بالایی دارند و به راحتی دچار پوسیدگی و رنگ پریدگی نمی شوند. تمیز نمودن این نوع کابینت نیز با یک دستمال تمیز و مرطوب به آسانی صورت می گیرد.

روکش کابینت اکریلیک

روکش HPL

روکش اچ پی ال انعطاف پذیری بسیار بالایی داشته و در برابر پوسیدگی و ورق شدن نیز مقاوم است. این نوع روکش نوعی لمینت محسوب می شود که تحت فشار بالاساخته و متشکل از لایه هایی نظیر کاغذ رنگی، کاغذ کرافت، رزین فنلیک و رزین ملامین می باشد. خط و خش بر روی این روکش ایجاد نمی شود و رنگ آن نیز در برابر نور خورشید تغییر پیدا نمی کند.

تحمل روکش HPL نسبت به شوک حرارتی بالاست. بنابراین با خیالی آسوده می توان کابینت روکش شده با اچ پی ال را در اطراف اجاق گاز نصب کرد. علاوه بر آن این روکش در برابر نفوذ آب و رطوبت، آلودگی و مواد اسیدی و قلیایی استحکام بسیار بالایی دارد.

روکش کابینت اچ پی ال

روکش یو وی

تولید روکش های یو وی به زمان زیادی نیاز دارد به همین دلیل قیمت زیادی نیز دارند. این روکش ها همانند روکش های هایگلاس براق و شفاف هستند و از جدیدترین روکش های در حال حاضر محسوب می شوند.

بخوانید!  انواع پارتیشن بندی خانگی

مهم ترین ویژگی این روکش ها، مقاومت آن ها در برابر اشعه فرابنفش خورشید می باشد. همچنین این روکش ها در برابر حرارت، رطوبت و خراشیدگی مقاومت بالایی دارند و دچار تغییر رنگ نمی شوند.

روکش ملامینه

روکش ملامینه یکی از رایج ترین روکش هایی است که برای کابینت ام دی اف مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل استفاده از چسب ملامین فرم آلدئید در ساخت این روکش نیازی به استفاده از چسب مجدد برای چسباندن آن بر روی صفحه ام دی اف نمی باشد.

روکش ملامینه مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت، حرارت، خراشیدگی و سایش دارد. روکش ملامینه از کاغذهای دکوراتیو و چسب ملامین فرم آلدئید با دانسیته و ضخامت مناسب تولید می شود و قیمت آن نسبت به سایر روکش ها مناسب تر می باشد.

این روکش دارای قابلیت شستشو است و در رنگ های متنوع تولید می شود. لبه کابینت هایی که با روکش ملامینه تولید می شوند را می توان ماشین کاری کرد و حتی نوارهای لبه چسبانی را می توان از جنس روکش ملامینه انتخاب نمود. با انجام این کار بین لبه کابینت و سطح آن نوعی هماهنگی ایجاد می شود.

روکش کابینت ملامینه

روکش آلومینیومی

روکش های آلومینیومی از ورق های نازک آلومینیومی در ابعاد و اندازه های مختلف و با مقاومت های متفاوت تولید می شوند. این روکش ها بیشتر در موسسات تجاری مورد استفاده قرار می گیرند.

اما به دلیل براقیت و شفافیتی که که دارند، امروزه به خانه های مدرن نیز راه پیدا کرده اند. روکش های آلومینیومی ماندگاری بالا و طول عمر زیادی دارند.

روکش پی وی سی

پی وی سی یا وینیل نوعی روکش پلاستیکی است که از نظر قیمت مقرون بصرفه است و از انعطاف پذیری بسیار بالایی برخوردار می باشد. این روکش ها در ضخامت های متنوع تولید می شوند و برای ساخت نوار لبه ها و روکش کاری درب کابینت ها مورد استفاده قرار می گیرند.

کابینت با روکش PVC مقاومت بالایی در برابر آب دارد و نوعی کابینت ضد آب محسوب می شود، به همین دلیل دچار پوسیدگی نمی گردد. علاوه بر آن این نوع روکش در برابر حرارت و خراشیدگی نیز استحکام بالایی دارد.

روکش کابینت پی وی سی

روکش هایگلاس

امروزه روکش های هایگلاس از جمله پرطرفدارترین روکش های موجود در بازار محسوب می شوند. این روکش ها براق و شفاف هستند و نور را به خوبی منعکس می کنند. استفاده از روکش های هایگلاس در آشپزخانه هایی با نور کم می تواند بسیار کاربردی باشد.

سایز روکش های هایگلاس برای کابینت معمولا 244 در 122 سانتی متر بوده و ضخامتی حدود 17 میلی متر دارند. حتما در زمان سفارش یا خرید روکش هایگلاس کیفیت آن را به دقت بررسی کنید، زیرا در صورت نداشتن کیفیت مطلوب، در زمان برش دچار لب پریدگی خواهند شد.

بخوانید!  22 مدل استند گلدان مدرن، فلزی و چوبی

روکش لترون

لترون یا فویل های کاغذی نیز از انواع دیگر روکش های کابینت ام دی اف می باشد. این روکش به صورت مات، ساده، براق و طرح دار تولید می شود و به دلیل تنوع بالای رنگ برای هر نوع دکوراسیون داخلی مناسب است.

مقاومت روکش لترون در برابر حرارت، نم، سایش و خراشیدگی در مقایسه با سایر روکش ها پایین تر است و یکی از ارزان ترین روکش های دکوراتیو به شمار می آید. این روکش برای ساخت نوار لبه ها و روکش کاری پروفیل ها مورد استفاده قرار می گیرد.

روکش کابینت لترون

نکات کلیدی هنگام انتخاب روکش کابینت

  • اگر آشپزخانه شما سقف کوتاهی دارد، از روکش هایی با خطوط عمودی استفاده نمایید تا سبب شوند ارتفاع سقف شما بلندتر به نظر برسد.
  • اگر آشپزخانه ای با سقف بلند دارید، از روکش هایی با خطوط افقی استفاده نمایید تا سقف، کوتاه تر به نظر برسد.
  •  تعادل و هارمونی بین رنگ روکش با سایر المان های داخلی آشپزخانه را رعایت فرمایید.
  • از بیش از دو رنگ برای روکش کابینت استفاده ننمایید، زیرا سبب آشفتگی و شلوغی در فضا می شود.
  • در صورت استفاده از دو رنگ، یکی را رنگ غالب و دیگری را از میان رنگ های خنثی انتخاب نمایید تا تعادل در فضا برقرار شود.
  • سبک آشپزخانه خود را در نظر بگیرید و مطابق با آن روکش را انتخاب نمایید. استفاده از روکشی سنتی در آشپزخانه ای به سبک مدرن می تواند بسیار نامربوط به نظر برسد.
  • حتما از روکش هایی که ضد آب و حرارت هستند استفاده نمایید.
  • مقاومت روکش ها را بررسی کنید و روکشی با بیشترین میزان مقاومت خریداری نمایید.
  • اگر فضای آشپزخانه شما غرق در نور است، روکش های براق سبب انعکاس نور می شوند که این موضوع می تواند کمی آزار دهنده باشد. در آشپزخانه های پر نور از روکش های مات و در آشپزخانه های کم نور از روکش های براق استفاده نمایید.
  • روکشی را انتخاب نمایید که در برابر خط و خش مقاومت زیادی داشته باشد، زیرا در آشپزخانه از ابزار و وسایل نوک تیز و برنده زیادی استفاده می شود که ممکن است سبب آسیب به روکش ها شوند.

کلام پایانی

آنچه در این نوشته به بیان آن پرداختیم در واقع معرفی انواع روکش های کابینت می باشد. همانطور که گفتیم روکش ها انواع مختلفی دارند و در طرح و نقش های بسیار زیادی موجود می باشند که هرکدام ویژگی های خودشان را دارند.

با مطالعه مطلب فوق و بررسی انواع روکش ها، می توانید روکش کابینت مورد نظر خود را انتخاب و خریداری نمایید. اگر شما نیز در آشپزخانه خانه خود از روکش بر روی صفحات کابینت استفاده نموده اید، عکس های آن ها را برای ما ارسال نمایید.

همچنین به ما بگویید که این روکش ها چه مزایا و معایبی را برای کابینت های شما در بر داشته اند. اهالی ساختمانچی مشتاقانه منتظر شنیدن نظرات شما عزیزان هستند.