آموزش رویت

ساختمانچی

دوربین مداربسته از جمله ابزارهای حفاظتی بسیار مهم در امنیت ساختمان ها و نظارت بر اماکن داخلی و خارجی به حساب می آید. این دوربین ها از لحاظ شکل ظاهری به دسته‌های دام، بولت، اسپید دام و… تقسیم بندی می شوند که هر کدام ویژگی های مخصوص به خود را دارند.

در ادامه به بررسی جامعی در مورد دوربین های مداربسته، انوع و دسته بندی های مختلف، مزایا و معایب آن ها می پردازیم. پس تا انتها با ساختمانچی همراه باشید.

تاریخچه دوربین مداربسته

دوربین مداربسته اولین بار توسط مهندسی آلمانی به نام والتر بروش، اختراع و اولین رونمایی از آن در سال 1913 و در یکی از اماکن عمومی در آمریکا انجام شد.

از این دوربین برای اولین بار در سال 1947 توسط ارتش آلمان به منظور نظارت بر شیوه شلیک موشک، در ایستگاه پرتاب نصب گردید. حدود هفت سال بعد، اولین دوربین های مداربسته تجاری با نام Vericon به بازار وارد شد که نیازی به مجوز دولتی نداشت.

حال پس از گذشت چندین دهه از اختراع این دوربین ها، این وسیله کاربردی به وفور در اماکن عمومی، تجاری، سازمان های امنیتی، شرکت ها و حتی منازل مورد استفاده قرار می گیرد.

دوربین مداربسته کوچک

ساختار تشکیل‌دهنده دوربین مداربسته

  • بدنه: بدنه دوربین، همان قاب اصلی و بیرونی آن است که با توجه به نوع کاربرد، در ابعاد و اندازه های گوناگون تولید می شود.
  • بخش های الکترونیکی: از اجزای اصلی دوربین مداربسته می توان سنسور، کانکتور، بورد تغذیه و بورد اصلی را نام برد.
  • لنز: لنز دوربین امکان تغییر فاصله کانونی و در نهایت زاویه دید دوربین از راه دور را امکان پذیر می کند. لنزها دارای قابلیت فوکوس خودکار می باشند.

انواع دوربین مداربسته از نظر ظاهر و کاربرد

دوربین مداربسته دام یا Dome

واژه دام به معنای گنبد می باشد و این اسم به دلیل نوع بدنه و طرز قرارگیری این محصول، بر روی آن گذاشته شده است. این نوع دوربین معمولا در زیر سقف نصب می شود.

دوربین مداربسته باکس یا Box

این نوع دوربین به شکل جعبه ای مستطیلی شکل و از جنس پلاستیک می باشد و لنز آن به صورت جداگانه بر روی دوربین نصب می شود. دوربین باکس معمولا در فضاهایی که زاویه بسته‌ای وجود دارد، استفاده می شود.

دوربین مداربسته بولت یا Bullet

بولت به معنای گلوله می باشد. این نوع دوربین ها بدنه ای استوانه ای شکل دارند و معمولا از جنس فلز هستند. دوربین های بولت ضد آب هستند و برای نصب در شرایط محیطی نامناسب، استفاده می شوند.

دوربین مداربسته اسپید دام یا Speed dome

این دوربین را با نام های دیگری از جمله Fast dome ،Speed dome ،PTZ و دوربین گردان نیز می شناسند. دوربین اسپید دام را می توانید به هر جهتی که می خواهید بچرخانید. از این نوع دوربین در اماکنی که به نظارت دقیق نیاز است، استفاده می شود

دوربین مداربسته مینیاتوری یا mini camera

این دوربین ها در واقع همان دوربین های مخفی هستند که برای ضبط نمودن تصاویر در روز به نور کافی نیاز دارند و نمی توانند تصاویر را در شب با وضوح کافی دریافت نمایند.

دوربین مداربسته مینیاتوری، دوربینی با لنز بسیار کوچک است که می توان آن را پشت یک سوراخ تعبیه نمود. لنز این دوربین ها ثابت است و نصب آن به عنوان دوربین مخفی با مهارت خاصی صورت می گیرد.

دوربین مداربسته حرارتی یا Thermal

دوربین های حرارتی از دیگر انواع دوربین های مداربسته می باشند که تصاویر را با توجه به شکل حرارتی محیط می سازند نه با توجه به میزان نور. این نوع دوربین ها کارکرد ردیابی و تشخیصی دارند و برای مکان هایی با حساسیت بالا مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع دوربین مداربسته از لحاظ نوع سیگنال خروجی

دوربین مداربسته بزرگ

دوربین آی پی یا تحت شبکه

آی پی نسل جدیدی از دوربین های مداربسته به شمار می روند که تکنولوژی بالایی در ساخت آن ها بکار می رود. دوربین های آی پی براساس پروتکل های شبکه عمل می کند و اطلاعات مختلف را از طریق آن انتقال می دهد.

بخوانید!  چه مدل پیچ گوشتی برای من مناسب است؟

در این نوع دوربین دستگاه DVR موظف است تا سیگنال های ویدیویی را ضبط و رمزگزاری کند. دوربین های آی پی به کابل جهت انتقال تصاویر نیازی ندارد و این کار به وسیله شبکه صورت می پذیرد. همچنین دوربین های آی پی تصاویر را با کیفیت بالا و وضوح فوق العاده خوب تولید می کنند.

از معایب این محصول می توان به قیمت بالای آن اشاره کرد که البته با توجه به کیفیت و کاربردی که دارد، این قیمت بالا قابل چشم پوشی می باشد. همچنین به دلیل انتقال اطلاعات در شبکه های عمومی، احتمال هک این دوربین ها وجود دارد.

دوربین آنالوگ

مدل آنالوگ از جمله قدیمی ترین انواع این دوربین ها محسوب می شود که هنوز هم در بسیاری از مکان ها مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع دوربین توسط امواج آنالوگ کار می کند و تصاویر را با استفاده از DVR دیجیتالی ثبت می نماید و به فرمت دیجیتالی در می آورد. در این دوربین ها از سنسورهای CCD استفاده می شود.

دوربین های آنالوگ از قیمت پایین تری نسبت به مدل تحت شبکه یا آی پی برخوردارند. همچنین طول عمر بالایی دارند و به راحتی قابل نصب می باشند. این دوربین ها معایبی نیز دارند از جمله این که در صورت عدم استفاده از کابل های مناسب، امکان دارد که دوربین ها تحت تاثیر نویزها قرار بگیرند و در نهایت کیفیت تصاویر پایین بیاید.

دسته بندی های دیگر دوربین

این ابزارهای کاربردی دسته‌بندی های دیگری نیز دارند که در ادامه به صورت خلاصه آن ها را بیان می کنیم. این دوربین ها از لحاظ نوع سنسور به دو دسته سنسور CCD و سنسور CMOS، از نظر نوع انتقال تصاویر به دو دسته بی سیم و سیم دار و از نظر محل استفاده به دو دسته محیط داخلی و محیط خارجی تقسیم بندی می شوند.

دوربین مداربسته بزرگ

انواع لنز دوربین مداربسته

  • دوربین با لنز varifocal یا فاصله کانونی متغیر
  • لنز motorize یا موتور دار
  • دوربین لنز fix
  • لنز fix مینی کمرا
  • لنز fix صنعتی

نحوه دید در شب دوربین های مداربسته

دوربین مدار بسته با روش های مختلفی می توانند تصاویر را در شب ثبت کنند. یکی از این روش ها استفاده از سیستم تقویت نور می باشد با این سیستم می توان تصاویر را در شب با نوری ده برابر نور محیط ضبط کرد. البته دقت کنید که این دوربین ها در تاریکی مطلق کارایی ندارند.

روش دیگر مادون قرمز است. دوربین هایی که مادون قرمز دارند حتی در تاریکی مطلق نیز عملکرد مطلوب از خود نشان می دهند و باعث می شوند تصاویری با کیفیت مناسب تولید شود.

نوع دیگر، سیستم استارلایت است که از تلفیق مادون قرمز و تکنولوژی تقویت نور تشکیل می شود و تصاویری واضح و رنگی را در اختیار کاربران قرار می دهد. عملکرد این نوع دوربین نسبت به دو نوع دیگر بسیار بهتر است و حتی در تاریکی مطلق نیز تصاویر باکیفیت تولید می کند.

دوربین مداربسته زیبا

مزایا نصب دوربین در محیط های اداری و اماکن عمومی

  • حفظ و برقراری امنیت در برابر عواملی مانند سرقت و خشونت
  • جلوگیری از رفتارهای سوء و خلاف
  • نظارت بر بهداشت محیط
  • ارتقاء بهره وری کارکنان
  • رعایت هر چه بهتر اصول و قوانین

کاربرد دوربین مداربسته

  • اماکن عمومی
  • شرکت ها و محیط های اداری و دولتی
  • طلافروشی ها و صرافی ها
  • مدارس و دانشگاه ها
  • متروها، فرودگاه ها و ترمینال ها
  • ساختمان های مسکونی و مجتمع ها
  • شهربازی ها و پارک ها
  • انوع فروشگاه ها و مراکز خرید
  • هتل ها و بانک ها
دوربین

بهترین برندهای دوربین مداربسته

امروزه برندهای بسیار متعددی از این دوربین های محافظتی در بازار موجود می باشند. هایک ویژن، دی لینک و داهوا از جمله پرفروش ترین برندهای این محصول، محسوب می شوند. البته برندهای باکیفیت‌تری نیز چون سامسونگ، ال جی، بوش و پاناسونیک در بازار وجود دارند که نسبت به برندهای دیگر دارای قیمت بالاتری می باشند.

نکات مهم در هنگام خرید دوربین مداربسته

  • ابتدا هدف خود از خرید دوربین را مشخص کنید و با توجه به نوع نیاز و کاربرد، مدل موردنظر خود را خریداری نمایید.
  • در هنگام خرید به نوع دوربین، تعداد آپشن ها، گارانتی معتبر و قیمت محصول توجه نمایید.
  • سطح نور محیطی که می خواهید دوربین را نصب کنید به دقت مورد بررسی قرار دهید و مطابق با آن، دوربین مداربسته را انتخاب نمایید.
  • به نوع و کیفیت سنسور، رزولوشن، نوع دستگاه DVR و مدت زمان زخیره سازی تصاویر در هارد، توجه نمایید.
  • میزان رطوبت و شرایط آب و هوایی محیطی که می خواهید دوربین را نصب کنید را به دقت بسنجید و براساس آن دوربین مناسب را انتخاب نمایید.
  • پهنای باندی که می خواهید دوربین آن را پوشش دهد را مشخص نمایید.
  • تعداد دوربین های مورد استفاده و محل نصب آن ها را پیش از خرید بررسی نمایید.
بخوانید!  15مدل و طرح صندلی راک یا گهواره ای [مدرن،راحتی،چوبی و ساده]

مراحل نصب دوربین مداربسته

  1. ابتدا باید محل نصب، ارتفاع و زاویه مناسب را انتخاب کنید. بهترین مکان برای نصب دوربین در گوشه دیوار می باشد، جایی که دیوار و سقف بهم می رسند.
  2. اگر این وسیله را برای فضای بیرونی ساختمان می خواهید، باید ارتفاع 3 متر یا بیشتر را در نظر بگیرید تا در دسترس افراد نباشد.
  3. پس از این که مکان مناسب را انتخاب کردید، جای پیچ های دوربین را بر روی دیوار علامت گذاری کنید.
  4. سپس محل علامت گذاری را با استفاده از دریل سوراخ کنید.
  5. حال، دوربین را به دیوار پیچ کنید و جهت آن را تنظیم نمایید.
  6. آداپتور برق را جهت اتصال دوربین مداربسته با برق حاضر کنید و یک سر آن را به پشت دوربین و سر دیگر آن را به پریز برق متصل کنید.
  7. تجهیزات نظارت تصویر این محصول اگر از نوع سیم دار است آن را به DVR و اگر از نوع بی سیم است آن را به کامپیوتر خود متصل کنید.
  8. نمایشگر خود را در جایی مناسب و امن قرار دهید تا کسی نتواند به راحتی به آن دسترسی پیدا کند.
  9. در مرحله آخر با روشن‌کردن نمایشگر، تصاویر دوربین را چک کنید و از کارکرد درست آن اطمینان حاصل نمایید.
مدل دوربین مداربسته

قیمت دوربین های مداربسته

قیمت این محصولات به عواملی چون نوع، ابعاد و اندازه آن، جنس، برند، تعداد آپشن ها، میزان کیفیت تصاویر، نوع سنسور، نوع سیگنال خروجی و کیفیت متریال در ساخت آن بستگی دارد.

نکات تکمیلی

در صورت نصب دوربین های حفاظتی در منزل یا محل کار خود، باید به کسانی که در آن مکان رفت و آمد دارند، اطلاع دهید و آن ها را از وجود این ابزار آگاه سازید. همچنین استفاده از این ابزار حفاظتی در حمام، دستشویی و پرو لباس در فروشگاه ها کاری غیراخلاقی است و جرم محسوب می شود.

امیدواریم این متن اطلاعات مورد نیاز شما کاربران گرامی را در مورد دوربین مداربسته فراهم آورده باشد. شما از کدام نوع دوربین برای حفظ امنیت در محل کار و زندگی خود استفاده کرده‌اید؟ آیا نصب این دوربین ها تا به حال مشکلی را برای شما حل کرده است؟ اهالی ساختمانچی منتظر پاسخ های شما عزیزان هستند، با ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول

دوربین مداربسته از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

بدنه، لنز، بخش های الکترونیکی مانند سنسور، بورد اصلی، بورد تغذیه و کانکتور از اجزای اصلی دوربین های مداربسته محسوب می شوند.

دوربین های مداربسته از لحاظ ظاهری به چند دسته تقسیم بندی می شوند؟

دوربین مداربسته دام، باکس، بولت، اسپید دام، مینیاتوری و حرارتی از انواع دوربین های مداربسته از لحاظ شکل ظاهری محسوب می شوند.

انواع دوربین مداربسته از لحاظ سیگنال خروجی چه نام دارند؟

دوربین مداربسته آی پی یا تحت شبکه و دوربین مداربسته آنالوگ انواع دوربین مداربسته از لحاظ سیگنال خروجی می باشند.

استفاده از دوربین مداربسته در اماکن عمومی چه مزایایی دارد؟

حفظ و برقراری امنیت در برابر عواملی مانند سرقت و خشونت، جلوگیری از رفتارهای سوء و خلاف، نظارت بر بهداشت محیط، ارتقاء بهره وری کارکنان و رعایت هر چه بهتر اصول و قوانین از مزایای استفاده از دوربین مداربسته در محل های عمومی می باشد.