آموزش رویت

ساختمانچی

در هنگام ورود به هر خانه اولین قسمتی که با آن رو به رو خواهید شد، درب ورودی می باشد؛ از این رو انتخاب نمونه ای که هم از لحاظ زیبایی و هم کاربردی مناسب باشد، نکته مهمی است که باید به آن توجه شود.

درب ورودی ساختمان و حیاط انواع مختلفی دارد و می توان با توجه به جنس درب، بودجه، سلیقه، کاربرد و موارد دیگر نمونه ای مناسب را انتخاب کرد.

در این نوشته از ساختمانچی به بررسی انواع درب ورودی ساختمان و حیاط، مزایا و معایب و ویژگی های هر یک برای کمک به انتخاب شما می پردازیم. با ما همراه باشید.

انواع درب ورودی

درب ورودی یکی از قسمت های ضروری در هر خانه است که حریم خصوصی را مشخص می کند و امنیت ساکنین را تضمین می نماید.

درهای ورودی در مدل های گوناگون و از جنس های مختلف ساخته می شوند و بنا به سلیقه افراد و کاربرد در ورودی ساختمان نصب می گردند. در ادامه به بررسی انواع درب ها براساس جنس و مدل می پردازیم.

درب چوبی

همان طور که می دانید، از زمان های قدیم چوب به عنوان یک مولفه اصلی در ساخت انواع درب و پنجره مورد استفاده قرار می گرفت. یکی از مزایای اصلی درب و پنجره چوبی، دسترسی راحت به متریال چوب و راحتی ساخت آن به وسیله نجارهای محلی است.

در حال حاضر، انواع مختلف چوب در دسترس می باشد و افراد بر اساس طول عمر چوب و بودجه خود اقدام به انتخاب چوب مورد نظر خود می کنند. از درب چوبی برای تمام قسمت های خانه استفاده می شود.

درب چوبی

درب شیشه ای

از شیشه برای ساخت درب و پنجره استفاده می شود. بنا به درخواست افراد می توان درب های شیشه ای برای مکان های خاص تولید کرد. به طور معمول این گونه درب ها در قسمت پشت خانه مورد استفاده قرار می گیرند و و باعث ایجاد چشم اندازی زیبا از حیاط خلوت می شوند.

استفاده از درب های شیشه ای برای درب اصلی ساختمان نیز از زیبایی ویژه ای برخوردار است، اما در این موارد باید به استحکام و حفظ حریم شخصی توجه کرد.

پنل های شیشه ای که در اسکلت های چوبی قرار گرفته اند، انتخابی زیبا برای درب ساختمان محسوب می شوند. نصب این درب ها از هزینه نسبتا بالایی برخوردار است و نیاز به مراقبت ویژه ای دارند. این درب های شیشه ای معمولا نسبت به درب های دیگر وزن بیشتری دارند و گران تر هستند.

درب شیشه ای

درب استیل

درب استیل یا دیگر فلزات سال های زیادی است که به دلیل کارایی بالا مورد استفاده قرار گرفته اند و گزینه ای مناسب برای درب های داخلی و خارجی می باشند.

فلز جایگزین مناسبی برای چوب است و از آن برای ساخت چهارچوب نیز استفاده می شود. درب های استیل را می توان با استفاده از استیل هایی که به نسبت ضخامت کمتری دارند، تحت بررسی دقیق تولید کرد.

این درب ها از عمر بیشتری برخوردار هستند و نگهداری از آن ها آسان تر می باشد و در رنگ های مختلف و زیبا با طرح و بافت چوبی نیز در دسترس می باشند. از این درب ها برای مکان هایی که حفظ امنیت از اهمیت برخوردار است استفاده می شود.

درب PVC

استفاده از پی وی سی در تولید درب ها مرسوم شده است و در انواع مختلف طرح و رنگ  وجود دارند. از جمله مزایای درب های پی وی سی می توان به مقاوم بودن در برابر موریانه، دوام بالا، ضد خوردگی، وزن سبک و مقاومت در برابر رطوبت اشاره کرد. همچنین ساخت و نصب این گونه درب ها نیز بسیار ساده می باشد.

با این حال درب های پی وی سی برای استفاده به عنوان درب ورودی مناسب نمی باشند، زیرا آن ها مانند درب های چوبی یا فلزی، در برابر تنوع آب و هوایی مقاومت چندانی ندارند. این درب ها به راحتی در دسترس هستند و نسبت به درب های چوبی از نظر اقتصادی مقرون بصرفه می باشند.

درب پی وی سی

درب فایبرگلاس

درب های فایبرگلاس، درب هایی مقاوم هستند و دچار تاب یا تغییر شکل نمی شوند. درون آن ها از فوم پر شده و خاصیت عایق مانند نیز دارد.

هم چنین می توان با رنگ آمیزی اینگونه درب ها، آن ها را به طرح دلخواه خود درآورد. فایبرگلاس یکی از سخت ترین مصالح است که در مقایسه با چوب و استیل، نگهداری کم خرج و آسان تری به همراه دارد.

برای زیبایی درب و پنجره هایی که از فایبرگلاس تولید می شوند، می توان از یک روکش چوبی بر روی سطح آن ها استفاده نمود. درب های فایبرگلاس برای فضاهای داخلی و خارجی کاربرد دارند.

برای زیباسازی این درب ها که از آن ها در محیط های بیرونی مانند درب خانه استفاده می شود، می توان از شیشه های طرح دار استفاده نمود. این درب ها در تمامی فروشگاه ها در دسترس هستند و با هر سبکی از معماری همخوانی دارند.

درب پلیمری یا FRP

درب های اف آر پی در رنگ های مختلف از جمله رنگ چوب طبیعی در دسترس می باشند. ضخامت استاندارد این درب ها 30 تا 35 میلی متر است و خاصیت جلوگیری از نفوذ شعله های آتش را دارد.

در قسمت هایی از این نوع درب از چوب برای تثبیت جای دسته ها، قفل ها و دیگر لوازم جانبی استفاده می شود. امروزه استفاده از این گونه درب ها برای خانه های مدرن به طور گسترده ای افزایش یافته است.

فیبرهای تقویت شده پلیمری با عنوان اختصاری FRP شناخته می شوند. از جمله ویژگی های اف آر پی، استحکام بالا می باشد و به همین خاطر در مصارف زیادی از جمله تولید درب از آن ها استفاده می شود.

درب پلیمری

درب آلومینیومی

آلومینیوم فلزی است که وزن بسیار سبکی دارد و این ویژگی باعث شده تا در مصارف زیادی مورد استفاده قرار گیرد. از آلومینیوم در تولید محصولات زیادی از جمله درب، پنجره و پارتیشن استفاده می شود و تمام این محصولات به راحتی قابل خریداری هستند.

از ویژگی چهارچوب های آلومینیومی درب و پنجره، می توان به مقاومت بالای آن ها در برابر شرایط سخت آب و هوایی اشاره کرد.

وزن سبک این نوع فلز نیز باعث می شود جا به جایی آن نیز آسان باشد. چهارچوب های آلومینیومی راهی برای نفوذ موریانه ها ندارند و از طول عمر زیادی برخوردار هستند.

درب ها و پنجره های آلومینیومی می توانند در دو حالت کشویی و یا لولایی مورد استفاده قرار گیرند و برای استفاده در محیط های داخلی و خارجی نیز مناسب هستند. این درب های آلومینیومی ظاهر خوبی دارند و برای استفاده طولانی مدت بسیار مقرون به صرفه می باشند.

درب کامپوزیتی بامبو

درب کامپوزیتی بامبو خاصیت ضد آب، ضد خوردگی، ضد نفوذ موریانه، دوستدار محیط زیست، تجزیه پذیر و اقتصادی بودن را دارند. از ورق های بامبو می توان به عنوان جایگزین چوب در موارد مختلف مانند ساخت درب، پنجره و چهارچوب ها استفاده کرد.

یکی از محصولاتی که می توان از آن به عنوان جایگزینی برای چوب استفاده کرد، صفحات کامپوزیتی الیافی است که از آن ها در ساخت درب استفاده می شود.

درب کامپوزیتی

درب پلی وود

درب های پلی وود در برابر رطوبت، حریق و ضربه از مقاومت بالایی برخوردار هستند. این درب ها نوعی عایق در برابر صدا نیز محسوب می شوند.

آن ها به دلیل داشتن سطحی یکپارچه، محلی برای تجمع باکتری ها ندارند و آنتی باکتریال می باشند. در ساخت درب های پلی وود از پودر چوب و پی وی سی استفاده می شود.

درب پلی وود

درب ضد سرقت

درب ضد سرقت از جمله درب های بسیار محبوب و رایج در آپارتمان های امروزی است. این نوع درب در مقایسه با سایر درب ها از امنیت بالایی برخوردار است و از نظر جنس، ساختار، لولا و قفل متفاوت می باشد.

لایه داخلی این درب ها از جنس فولاد است که با لایه ای از چوب پوشیده می شود و در فضای داخلی آن پشم سنگ با دانسیته بالا به عنوان عایق صوتی و حرارتی بکار می رود.

درب های ضدسرقت علاوه بر تامین آرامش و امنیت ساکنین از اتلاف انرژی و انتقال سر و صدا نیز جلوگیری به عمل می آورند. لازم به ذکر است که قیمت این درب ها در مقایسه با سایر درب ها کمی گران تر می باشد.

درب های ضدسرقت نمونه های مختلفی دارند. برای مثال درب ضد سرقت چینی، درب ضد سرقت ایرانی و درب ضد سرقت ترکیه ای، نمونه ای از انواع درب ضد سرقت می باشد.

درب با وادارهای افقی و عمودی

این گونه درب ها ساده ترین شکل درب هستند و از سال ها پیش مورد استفاده قرار می گرفتند. این درب ها از چوب های عمودی به اندازه طول درب با ضخامت 35 میلی متر که معمولا زبانه دار و دارای شیار متصل هستند تشکیل می شوند.

معمولا سه چوب افقی، یکی در بالا، یکی در وسط و یکی در پایین درب تعبیه می شود. این درب ها می توانند به وسیله تسمه سفت شوند یا درون فریم قرار گیرند و باعث ایجاد استحکام و ظاهری بهتر شوند. از این گونه درب ها بیشتر در حمام، سرویس های بهداشتی و خانه هایی که صرفه اقتصادی در الویت قرار دارد، استفاده می شوند.

درب UPVC یا درب دوجداره

درب های یو پی وی سی، نمونه ای از درب های عایق می باشند. پروفیل های یو پی وی سی در رنگ ها و طرح های مختلف موجود می باشند و از این رو می توانند پاسخگو سلایق مختلف باشند.

این گونه درب ها عایق صوتی و حرارتی بسیار خوبی هستند و از ورود گرد و غبار و اشعه های مضر مانند فرابنفش به داخل ساختمان جلوگیری می کنند. شیشه های درب های دوجداره نسبت به شیشه های معمولی از قیمت بالاتری برخوردار هستند.

درب دوجداره

درب دارای قاب و پنل

درب ها و پنجره هایی که دارای قاب و صفحه هستند، برای خانه ها تولید می شوند. چهارچوب این گونه درب ها از چوب و صفحات چوبی، تخته سه لایه، تخته های چند لایه و تخته های فیبری تشکیل می شود.

صفحات درب را می توان به صورت های مختلف طراحی کرد و در نتیجه باعث ایجاد درب هایی تزئینی شد. از شیشه نیز می توان برای ساخت این گونه پنل ها استفاده کرد.

به درب هایی که قسمتی از درب، در پنل های چوبی قرار می گیرد و قسمت باقیمانده از شیشه تولید می شود، درب های پنل دار و صیقلی می گویند.

این گونه درب ها قابلیت هرگونه طراحی را دارند که باعث ایجاد ظاهری زیبا می شوند. این طراحی می تواند مطابق با نیاز و محل قرارگیری درب، صورت پذیرد. در ساخت چهارچوب این درب ها می توان از چوب یا فلز هایی مانند استیل استفاده کرد.

درب ضد حریق

همانگونه که از نام آن ها پیداست، این گونه درب ها در برابر حرارت مقاوم می باشند و دچار آتش سوزی نمی شوند. میزان مقاومت دمایی در این درب ها متفاوت می باشد. درب های ضدحریق انواع مختلفی دارند.

برای مثال می توان درب ضد حریق چوبی و درب ضد حریق شیشه ای را نام برد. یراق آلات درب ضد حریق با توجه به به مدل درب می تواند متفاوت باشد.

درب ضد حریق

درب هم تراز

درب هم تراز معمولا به عنوان درب های داخلی منازل به کار می روند اما با کمی تنوع می توان از آن ها به عنوان درب های خارجی نیز استفاده نمود.

امروزه از این درب ها به دلایلی مانند صرفه اقتصادی، ظاهر مناسب، استحکام و دوام بالا در منازل استفاده می شود و معمولا به طور متداول در فروشگاه ها موجود هستند.

این درب ها، درب هایی صیقلی هستند که از تخته سه لایه یا تخته های فیبری با ضخامت متوسط که توسط لایه ای از چوب پوشیده شدند و نسبتا وزن کمی دارند، تشکیل می شوند.

مرکز تو خالی این گونه درب ها توسط لایه های نازک مقوا پر می شود. اگر این درب ها برای سرویس های بهداشتی و حمام مورد استفاده قرار گیرند، باید به وسیله یک ورقه آلومینیومی پوشانده شوند تا از ورود آب به داخل آن ها جلوگیری به عمل آید. در ساخت چهارچوب این گونه درب و پنجره ها می توان از روش های سنتی بهره گرفت.

درب کرو

به درب های اتوماتیک که حالت گرد و نیم گرد دارند، درب کرو اطلاق می شود. این درب ها از نمای بسیار زیبایی برخوردار می باشند. این نمونه، همانند سایر درب ها از انواع و شکل های مختلف برخوردار می باشند که می توان با توجه به فضای مورد نظر مورد استفاده قرار داد.

درب کرو

درب HDF

به درب هایی که از ورقه های اچ دی اف در ساخت آن ها استفاده می شود، درب اچ دی اف می گویند. ورق های اچ دی اف بر روی تخته های چوبی پرس می شوند.

از این درب ها بیش تر به عنوان درب اتاق خواب و سرویس بهداشتی استفاده می شود. اما امکان استفاده از آن ها برای درب ورودی ساختمان نیز امکان پذیر می باشد.

درب کشویی

درب های کشویی درب هایی هستند که بازشدن آن ها به صورت کشویی می باشد و استفاده از آن ها در مکان هایی که فضای کمی دارند، بسیار مناسب است. استفاده از این درب ها در ساختمان های مختلف امکان پذیر می باشد.

درب کشویی

درب اتوماتیک اسلایدینگ

درب اتوماتیک اسلایدینگ همان درب های کشویی هستند که نحوه عملکرد آن ها به صورت اتوماتیک می باشد. استفاده از این درب ها در مکان هایی که فضای طولی مناسبی دارند، مناسب می باشد.

درب اتوماتیک

نکات و فاکتورهای مهم هنگام انتخاب درب

توجه به زیبایی درب

برای این که مانند مخاطبان و مهمانان از ورود به ساختمان ما دچار حس منفی و تصور وجود ضعف در معماری مجموعه نشوند، باید به زیبایی درب فلزی ساختمان اهمیت بسیاری دهیم.

در گذشته تنها کافی بود برای انتخاب رنگ درب آهنی مجموعه، به جای رنگ سفید به سراغ رنگ‌ هایی شاد مانند بنفش، قرمز یا سبز برویم تا به راحتی به هدفمان برسیم. اما امروزه طرح و نقش است که زیبایی درب فلزی ساختمان‌ ها و دیگر انواع درب را مشخص می‌کند.

طرح و نقش درب

در کارخانه ها برای ایجاد طرح و نقش بر روی درب‌ های آهنی از روش‌ های گوناگونی استفاده می‌ شود. اما در حال حاضر، جدیدترین تکنولوژی موجود برای انجام این کار، فناوری برش لیزری است که طرح هایی یکپارچه و زیبا را را بوجود می آورند.

رنگ درب

رنگ درب، نقش مهمی را در زیبایی این محصول ایفا می‌کند. شما باید مطمئن شوید که رنگ مورد استفاده از دوام بالایی برخوردار است.

در حال حاضر، رنگ‌های کوره‌ ای الکترواستاتیک و یا پودری از بهترین انواع رنگ می باشند. شما می توانید بنابر سلیقه و خلاقیت، رنگ مورد علاقه خود را برای درب انتخاب کنید.

درب ورودی

امنیت درب

پس از این که از رنگ و مدل درب خود اطمینان حاصل کردید، بهتر است امنیت آن را نیز بررسی کنید. این که دربی که انتخاب می کنید امنیت بالایی داشته باشد، بسیار موضوع مهمی است.

برای بررسی امنیت درب ها به یکسری نکات مهم باید توجه کنید از جمله مواد و متریال اولیه بکاررفته در درب ها، لولاها، قفل ها و دستگیره ها.

مقاومت در برابر شرایط جوی

مقاومت متریالی که خریداری می کنید بسیار پر اهمیت است. قطعا کسی دوست ندارد دو یا سه سال پس از خرید درب، دوباره به فکر تعویض بیوفتد و یا مجبور به تعمیر یا تغییر رنگ در آن شود. از همین رو توجه به شرایط محیطی بسیار ضروری است.

در بعضی نقاط از کشور، آفتاب سوزان سبب کاهش مقاومت درب و رنگ پریدگی آن می شود و در برخی مناطق دیگر، رطوبت سبب زنگ زدگی درب های آهنی می شود. بنابراین باید به دنبال دربی متناسب با ویژگی ها و خصوصیات محل زندگی خود باشید.

ارائه به صورت یک مجموعه کامل

شما باید یک درب با مجموعه ای کامل از وسایل جانبی که شامل یراق آلات، دستگیره، قفل مکانیکی یا برقی و ملزومات نصب است، پیدا کنید تا دیگر نگرانی در مورد تهیه ابزار و تجهیزات آن را نداشته باشید.

مراکز خرید انواع درب ورودی ساختمان

مراکز بسیار متعددی برای خرید درب ها در سرتاسر ایران وجود دارند که می توانید با مراجعه به این مراکز، محصول موردنظر خود را خریداری و همچنین از خدمات پس از فروش آن بهره مند شوید.

شما در تهران می توانید این محصول را در خیابان آیت الله سعیدی بعد از سه راه آدران، بلوار آیت الله کاشانی بین اتوبان ستاری و خیابان حسن آباد جنوبی، میدان رسالت پس از چهار راه سرسبز، اسلام شهر خیابان کاشانی و خیابان یادگار امام خیابان پارساییان، تهیه کنید.

همچنین مراکز فروش معتبری نیز در اصفهان برای خرید درب ساختمان وجود دارد که می توانید برای تهیه آن به خیابان هشت بهشت غربی چهارراه گلزار، شهرک صنعتی امیر کبیر بلوار عطاالملک، خیابان بزرگمهر و خیابان پروین خیابان صباحی، مراجعه فرمایید.

قیمت درب

قیمت درب می تواند با توجه به انواع آن ها، متریال مورد استفاده در ساخت، ویژگی های هر یک و اندازه آن ها متفاوت باشد و رنج وسیعی از قیمت را پوشش دهد. لازم به ذکر است در خرید درب ورودی علاوه بر قیمت به کیفیت درب موردنظر نیز توجه کنید.

کلام آخر

امیدواریم با مطالعه این نوشته کامل و جامع در خصوص انواع مختلف درب ورودی و حیاط ساختمان، به اطلاعاتی که نیاز داشتید برسید. نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

انواع درب ورودی براساس متریال استفاده شده، کدام اند؟

درب آهنی، درب چوبی، درب شیشه ای، درب استیل، درب پی وی سی، درب فایبر گلاس، درب پلیمری،درب پلی وود و …

درب از چه اجزایی تشکیل شده است؟

لنگه، قاب، آستانه، کتیبه، وادار، بایو، پاخور، دماغه، یراق، زهواره، شیشه خور، قیدهای فوقانی و تحتانی، تنکه

یراق آلات درب چیست؟

یراق آلات درب ها شامل المان هایی هم چون دستگیره، لولا، قفل و المان هایی از این دست می شوند.