آموزش رویت

ساختمانچی

امروزه تنوع انواع درب داخلی که در طراحی دکوراسیون داخلی بکار می رود، بسیار گسترش یافته است. در ساخت این گونه درب ها از متریال مختلف استفاده می شود. در گذشته استفاده از درب های چوبی گستردگی فراوانی داشت ولی حالا انواع جدیدتری از درب ها وجود دارند که از زیبایی بیشتری برخوردار هستند.

امروزه بسیاری از طراحان داخلی به دنبال استفاده از درب هایی هستند که فضای اتاق ها را به صورت فیزیکی از یکدیگر جدا می کند، اما با این حال امکان برقراری ارتباط دیداری وجود دارد. برخی دیگر به دنبال استفاده از درب هایی هستند که مکانیزم استفاده از آن ها به گونه ای باشد که فضا زیادی را اشغال نکند.

برای مثال استفاده از درب های کشویی نمونه ای از این درب ها می باشد. در ادامه این مطلب از ساختمانچی به معرفی برخی از انواع درب که در طراحی داخلی مورد استفاده قرار می گیرند، می پردازیم.

انواع درب های داخل ساختمان براساس متریال

درب چوبی

می توان گفت درب های چوبی نمونه ای از درب های کلاسیک به شمار می آیند. تنوع درب چوبی که می توان از آن ها در طراحی مدرن نیز استفاده کرد، بسیار فراوان می باشد.

آن چه که در این تصویر می بینید، نمونه ای از درب های چوبی است که بر روی آن طرح های هندسی دارد. استفاده از مکانیزم کشویی درب های چوبی باعث می شود که زمانی که درب بسته است، به عنوان نمونه ای از المان های تزئینی در نظر گرفته شود.

درب چوبی

درب شیشه ای

استفاده از درب های شیشه ای از محبوبیت زیادی در بین افراد مختلف برخوردار است. دلایل زیادی برای استفاده از این گونه درب ها در طراحی مدرن وجود دارد. یکی از دلایلی که می توان به آن اشاره کرد، این است که این درب ها هیچ گاه قدیمی نمی شوند.

هم چنین از ایجاد هرج و مرج در فضا اتاق جلوگیری به عمل می آورند. امروزه انواع شیشه طرح دار نیز وجود دارند که استفاده از آن ها ظاهر منحصربفردی به فضای موردنظر می بخشد. نمونه ای از درب های شیشه ای که بیشترین استفاده را دارند، درب های شیشه ای کشویی می باشند.

درب های شیشه ای

درب HDF

درب های اچ دی اف از پرطرفدارترین نوع درب های داخلی محسوب می شود و به دو صورت خام و رنگی در ساختمان ها بکار می رود. نوع بدون رنگ آن پس از اینکه توسط مشتری خریداری شد، مطابق با سلیقه خریدار رنگ آمیزی می شود؛ اما نوع رنگی در کارخانه رنگ می شود و سپس به بازار عرضه می گردد.

درب اچ دی اف

درب ABS

درب های ای بی اس از جمله درب های ضد آب است که امروزه به وفور در درب های داخلی ساختمان به خصوص حمام استفاده می گردد. رویه ضد آب این درب ها بر روی کلاف چوبی پرس می شود و از نفوذ رطوبت و آب به داخل چوب جلوگیری می کند. در اطراف این گونه درب ها نمی توان از ای بی اس استفاده کرد، به همین دلیل از رزین برای افزایش مقاومت این قسمت ها استفاده می شود.

درب ای بی اس

درب PVC

درب های پی وی سی همان درب های ام دی اف و اچ دی اف می باشند که بر روی آن ها روکش پی وی سی قرار دارد. روکش های پی وی سی سبب می شوند درب در برابر رطوبت مقاوم شود.

بخوانید!  انتخاب آینه مناسب در حمام

از نکاتی که هنگام نصب این محصول باید در نظر بگیرید این است که درب های پی وی سی نباید در معرض نور خورشید تعبیه شوند؛ زیرا به مرور زمان روکش آن از لایه زیرین جدا می شود و درب از بین می رود.

درب پی وی سی

انواع درب داخل ساختمان براساس شکل و مدل

درب های مخفی

طراحی این گونه درب ها به نوعی هم راستا و شبیه به طراحی دیواری که درب بر روی آن قرار دارد، می باشد. زمانی که این درب ها بسته هستند، نمایی دکوراتیو دارند. طراحی نمونه ای از درب های مخفی به شکل کتابخانه می باشد.

در طراحی این گونه درب ها هیچ گونه فضایی اشغال نمی شود. در صورتی که تمایل به استفاده از این مدل درب در دیزاین خانه دارید، مشورت با یک متخصص و استفاده از یک نقشه دقیق را فراموش نکنید.

درب مخفی

درب های کشویی

به طور قطع نمونه های فراوانی از درب های کشویی که می توان مورد استفاده قرار داد، وجود دارد. از پنل های چوبی سنگین تا نمونه های شیشه ای و قاب های فلزی در ساخت درب های کشویی کاربرد دارند.

مکانیزم درب های کشویی به گونه ای است که با در داخل حفره دیوار یا بر روی آن باز و بسته می شوند. از آن جایی که استفاده از چوب در انواع سبک های طراحی قابل استفاده است و باعث القای گرما به فضای خانه می شود، می توان گفت استفاده از درب های کشویی چوبی بهترین گزینه ای است که در مقابل شما قرار دارد.

با این حال شما می توانید بر اساس سلیقه شخصی خود نسبت به انتخاب مناسب انواع این گونه درب ها اقدام نمایید. استفاده از درب های کشویی که در ساخت آن ها از فایبرگلاس و متریالی مشابه آن، استفاده می شود، در طراحی به سبک مدرن و امروزی کاربرد بیشتری دارند. همچنین تنوع رنگی این درب ها نیز بسیار زیاد می باشد.

استفاده از درب های کشویی سیاه رنگ، گزینه ای مناسب برای استفاده در طراحی دفتر کار خانگی می باشد. همچنین استفاده از این درب ها نمونه ای از انتخاب های حرفه ای می باشد.

درب های کشویی

درب های آینه ای

اگر در نظر دارید اتاق های کوچکی را از فضا اتاق بزرگ تر جدا کنید، درب های آینه ای بهترین گزینه هایی است که در مقابل شما قرار دارد. این درب ها باعث می شوند فضا اتاق کوچک به نظر نیاید. استفاده از این گونه درب ها در طراحی خانه هایی که در آن ها رنگ رزگلد وجود دارد، نمای بسیار زیبایی ایجاد می کند.

درب های آینه ای گزینه ای مناسب برای استفاده در آپارتمان های کوچک می باشند. از آن جایی که آینه ها نور را بازتاب می کنند، بکار گیری آن ها باعث بزرگ تر نشان‌دادن فضا اتاق و هم چنین روشن تر نشان‌دادن آن می شود.

درب های آینه ای

درب های محوری

درب های محوری نمونه ای دیگر از درب هایی هستند که امروزه از آن ها در طراحی مدرن استفاده می شود و حول یک محور می چرخند. این گونه درب ها نیز در انواع مختلفی از جنس چوب، شیشه و فایبرگلاس وجود دارند. استفاده از این درب ها در فضایی مانند استودیوهای هنری و دفترکارهای خانگی انتخاب مناسبی می باشد.

درب محوری

درب های لولایی

شاید بتوان گفت یکی از قدیمی ترین انواع درب ها، درب های لولایی می باشد. این گونه درب ها در اکثر فروشگاه ها قابل دسترسی می باشند. امروزه تنوع درب ها لولایی گستردگی فراوانی پیدا کرده است.

بخوانید!  رنگ سبز و ترکیبات آن در دکوراسیون داخلی[فسفری،مغز پسته ای،کله غازی و یشمی]

از گذشته تا به امروز همچنان طراحان داخلی بسیاری به استفاده از این گونه درب ها علاقمند هستند. این گونه درب ها نیز انواع مختلفی دارد و می توان  از آن ها در طراحی مدرن نیز استفاده کرد.

درب لولایی

درب های آکاردئونی

شاید در ابتدا تصور کنید که استفاده از این گونه درب ها تنها برای کمدها مناسب می باشد. شما می توانید از این گونه درب ها در طراحی فضاهایی با وسعت کم نیز استفاده نمایید.

عکس انواع درب داخلی ساختمان[چوبی،لولایی و کشویی]

نکات مهم در هنگام خرید درب داخل ساختمان

  • اگر می خواهید برای حمام و سرویس بهداشتی درب بخرید، بهتر است دربی ضد آب مانند پی وی سی را انتخاب نمایید.
  • اگر بالکن شما به درب نیاز دارد، باید دربی با ایمنی بالا را برای این قسمت انتخاب کنید.
  • در صورتی که سر و صداهای بیرون از خانه شما را آزار می دهند، بهتر است از درب های توپر که عایق صوتی و حرارتی می باشند استفاده نمایید.
  • از دیگر نکاتی که هنگام خرید باید به آن توجه کنید این است که یراق آلات کیفیت مناسبی داشته باشند.
  • قبل از رفتن به فروشگاه ها و مراکز خرید، قیمت حدودی درب موردنظر خود را در اینترنت جستجو کنید تا از دامنه قیمت آن ها در بازار مطلع شوید.
  • با دقت چارچوب های خانه را اندازه گیری کنید و سپس سفارش لازم را انجام دهید.
  • توجه به سبک و چیدمان خانه بسیار مهم است و انتخاب شما باید مطابق با آن پیش برود. به طور مثال، اگر از سبک مینیمالیسم در طراحی داخلی استفاده کرده اید، انتخاب دربی سلطنتی می تواند گزینه ای اشتباه باشد و دکوراسیون شما را با مشکل رو به رو کند.
  • رنگ درب از مهم ترین نکات در انتخاب این المان می باشد. دقت کنید که رنگ درب با رنگ دیوارها، مبلمان و به طور کلی معماری داخلی ساختمان هماهنگ باشد. دقت کنید که همه نوع رنگی برای درب مناسب نمی باشد و انتخاب رنگ نادرست می تواند تاثیر منفی در دکوراسیون داخلی بگذارد.
  • انتخاب نصاب ماهر از جمله نکاتی است که پس از خرید درب باید به آن توجه کنید. بهتر است درب ها زیر نظر یک نصاب حرفه ای نصب شوند تا از مشکلاتی که امکان دارد پس از آن بوجود بیاید، جلوگیری شود.
درب داخلی زیبا

قیمت درب داخلی

قیمت درب های داخلی با توجه به جنس آن و ابعاد مورد نظر برای درب، بازه وسیعی از قیمت را پوشش می دهد؛ برای مثال درب های چوبی نسبت به درب های ام دی اف قیمت بیشتری دارند. آن چه نهایتا تعیین‌کننده نوع درب است کاربری درب، قیمت آن و سلیقه شخصی است.

نکات پایانی

انتخاب درب زیبا و مناسب یکی از عوامل تاثیرگذار در طراحی داخلی محسوب می شود. آن چه که در این جا به معرفی آن پرداختیم، نمونه ای از درب هایی است که می توان در طراحی مدرن از آن ها استفاده کرد. مشورت با یک متخصص و بازدید از فروشگاه های مربوطه می تواند کمک شایانی در زمینه انتخاب درب مناسب فراهم کند.