آموزش رویت

ساختمانچی

بالابر وسیله ای است که از آن برای بالا بردن افراد و تجهیزات ساختمانی به ارتفاع استفاده می شود. بالابرها انواع مختلفی دارند و کاربرد هر یک با توجه به ویژگی های آن ها متفاوت می باشد.

آن چه که در ادامه این مطلب از ساختمانچی به بیان آن می پردازیم، معرفی انواع بالابرهای ساختمانی می باشد. با ما همراه باشید.

انواع بالابر

همان گونه که در بالا اشاره شد، بالابرها انواع مختلفی دارند که از جمله می توان به نمونه های هیدرولیکی، زنجیری و کابلی اشاره کرد. در بالابرهای هیدرولیکی بالابر به وسیله یک مدار هیدرولیک و انتقال نیرو به واسطه سیال تحت فشار فعالیت می کند.

در نمونه های کابلی و زنجیری نیروی لازم بالابر به واسطه نیروی برقی و دستی تامین می شود. بالابرها در دو دسته ثابت و متحرک قرار می گیرند که هر یک شامل زیر مجموعه هایی می شوند که در ادامه به معرفی هریک از آن ها می پردازیم.

1. بالابر ثابت

همان گونه که از نام این گونه بالابرها پیداست، ثابت هستند و قابلیت جا به جایی ندارند. این مدل بالابرها در مکان هایی هم چون انبارها، کارخانجات و… مورد استفاده قرار می گیرند.

بالابرهای ثابت خود به انواع بالابرهای ثابت هیدرولیکی، آکاردئونی، مفصلی، کابلی و زنجیری تقسیم بندی می شوند که در ادامه به بیان توضیحاتی در مورد هر یک می پردازیم.

انواع بالابر

بالابر ثابت هیدرولیکی

بالابرهای هیدرولیکی به بالابرهایی گفته می شود که نیروی لازم برای انجام فعالیت خود را توسط یک مدار هیدرولیک تامین می کنند.

بالابر ثابت آکاردئونی

همان گونه که از نام این گونه بالابرها پیداست، شکل ظاهری آن ها شبیه به آکاردئون می باشد. نحوه عملکرد این گونه بالابرها به گونه ای است که بازوهای بالابر به وسیله یک جک از هم باز شده و به ارتفاع موردنظر می رسند.

از ویژگی های این گونه بالابرها می توان به قدرت و ایمنی بالای آن ها اشاره کرد. بالابرهای آکاردئونی خود به نمونه های مختلفی تقسیم بندی می شوند که از جمله می توان به بالابر آکاردئونی خودکششی و بالابر آکاردئونی قیچی اشاره کرد.

-بالابر آکاردئونی خودکششی

این مدل بالابر دارای یک سکوی وسیع می باشد. از این مدل برای فعالیت هایی هم چون تعمیر و نگهداری، رنگ آمیزی، نصب تجهیزات و غیره استفاده می شود. نیروی لازم برای بالاروندگی این گونه بالابرها به وسیله جک های هیدرولیکی تامین می شوند.

بخوانید!  ربات بتن خوار چیست و چه کاربردی دارد؟

در ساختار این گونه بالابرها از جک های جانبی استفاده نمی شود و همین امر باعث تثبیت آن ها می شود. این گونه بالابرها از سطح اتکای بیشتری برخودار هستند و از این رو در مقابل باد و تکان های احتمالی از امنیت بیش تری برخوردار می باشند.

-بالابر آکاردئونی قیچی

استفاده از این مدل بالابرها در ارتفاع های مختلف از 3 متر تا 30متر امکان پذیر می باشد. از مزیت های استفاده از این مدل بالابرها می توان به قابلیت استفاده آن ها در فضاهای باریک اشاره کرد.

از دیگر مزیت های این گونه بالابرها می توان به سطح وسیع سکوی آن، قابلیت استفاده هم زمان چند نفر بر روی سکو، تکانه های کم در ارتفاع زیاد اشاره کرد. سکوی بالابرهای آکاردئونی قیچی ظرفیت حمل 230 تا 2000 کیلوگرم بار را دارا می باشند.

بالابر زنجیری و کابلی

نحوه عملکرد بالابرهای زنجیری و کابلی به گونه ای است که نیروی لازم برای حرکت آن توسط یک موتور یا وینچ تامین می شود. کابل متصل به سبد بالابر به وسیله وینچ بالا و پایین می رود.

از ویژگی های این گونه بالابرها در مقایسه با نمونه های آکاردئونی می توان به ایمنی پایین آن ها اشاره کرد. آن چه که در استفاده از این گونه بالابرها مهم و ضروری می باشد، چک‌کردن زنجیر و کابل آن ها است. این کار از وقوع حوادث احتمالی جلوگیری به عمل می آورد.

2. بالابر متحرک

استفاده از بالابرهای متحرک به منظور جا به جایی افراد و کارکنان ساختمانی صورت می گیرد و امکان جا به جایی از مکانی به مکان دیگر را فراهم می کند.

نمونه ای از کاربرد این گونه بالابرها را در آتش نشانی ها مشاهده کرده ایم. بالابرهای متحرک به دو دسته بالابرهای متحرک با دسترسی عمودی و بالابرهای متحرک با دسترسی عمودی و افقی تقسیم بندی می شوند.

بالابر متحرک

بالابر متحرک با دسترسی عمودی

این گونه بالابرها فقط حرکت عمودی داشته و به بالا و پایین حرکت می کنند. بالابرهای آکاردئونی نمونه ای از این بالابرهای متحرک می باشند.

بالابر متحرک با دسترسی عمودی و افقی

این نوع بالابرها قابلیت حرکت عمودی و افقی را دارند. نحوه عملکرد این گونه بالابرها به صورت هیدرولیکی است و از ضریب ایمنی بالایی برخوردار می باشند.

بخوانید!  انواع عایق صوتی و اکوستیک در ساختمان

انواع دیگر بالابرهای ساختمانی

بالابر ساختمانی حمل مصالح

استفاده از این مدل بالابر به منظور حمل و جا به جایی مصالح ساختمانی صورت می گیرد. این گونه بالابرها قابلیت حمل بار تا 200 کیلوگرم را دارا می باشند.

بالابر قابل یدک

استفاده از این مدل بالابرها در محیط های داخلی و خارجی امکان پذیر بوده و عموما از ارتفاع 5 تا 22 متر قابل استفاده می باشند. ساختار این گونه بالابرها به گونه ای است که در آن از چرخ های خودرویی به منظور تسهیل در استفاده از آن، به کار گرفته می شود.

بالابرهای قابل یدک انواع مختلفی دارند که از جمله می توان به نمونه های تلسکوپی، مفصلی، مفصلی-تلسکوپی و آکاردئونی اشاره کرد.

بالابر عمود بر

استفاده از بالابرهای عمود بر در مکان هایی که دسترسی به آن ها سخت می باشد، امکان پذیر است. عموما از این بالابرها برای کارهای تعمیر و نگهداری و برای استفاده در انبارها به کار گرفته می شوند.

بالابر عنکبوتی

بالابرهای عنکبوتی برای دسترسی به ارتفاعات زیاد انتخاب بسیار مناسبی هستند. این گونه بالابرها به فضای کمی نیاز داشته و امکان دسترسی به نقاط مختلف را امکان پذیر می کنند.

در ساختار این گونه بالابرها از جک های جانبی استفاده می شود که اجازه استفاده از آن ها را تا شیب 40 درجه فراهم می کند.

ویژگی های اساسی بالابرهای ساختمانی

یک بالابر ساختمانی خوب باید دارای ویژگی هایی باشد که در از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بالابر باید از یک بکسل متناسب با وزن بالابر برخوردار باشد.
  • برخوداری از یک ریل و پایه سنگین و مقاوم با ضریب ایمنی بالا از دیگر ویژگی های یک بالابر خوب ساختمانی می باشد.
  • قطعات استفاده شده در ساخت آن ها باید از کیفیت بالایی برخودار باشند. این کار ضریب ایمنی این گونه دستگاه ها را افزایش می دهد.

کلام پایانی

آن چه در این نوشته از ساختمانچی به بیان آن پرداختیم، ارائه نکاتی در خصوص معرفی انواع بالابر ساختمانی و کاربرد هر یک از آن ها می باشد.

امیدواریم مطلب فوق برای شما عزیزان مفید بوده باشد و به اطلاعات موردنظر خود دست یافته باشید. در صورت تمایل نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را به منظور بهبود کیفیت مطالب سایت با ما در میان بگذارید.