آموزش رویت

ساختمانچی

آیا طی این مدتی که دنیا به ویروس کرونا مبتلا شده، به امکان انتقال ویروس کرونا از لوله کشی ساختمان فکر کرده اید؟ آیا می دانید برای جلوگیری از این امکان باید یکسری نکات بهداشتی را رعایت کنید تا خود و خانواده را از شر این ویروس حفظ نمایید؟

با توجه به شیوع ویروس کرونا در ایران لازم دانستیم تا جنبه های مختلف را پیرامون این ویروس بررسی کرده و راه های انتقال آن و همچنین روش های پیشگیری از ابتلا به این ویروس را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم.

در مطالب گذشته، روش های ضد عفونی کردن منزل در برابر ویروس کرونا را بیان کرده و شرایط ایزوله کردن خانه را بیان نمودیم.

اکنون بر آن شدیم تا به سوال جدیدی پیرامون انتشار و انتقال این ویروس پاسخ دهیم. این سوال این است که آیا امکان انتشار این ویروس از طریق لوله کشی ساختمان وجود دارد یا خیر؟

در هنگ کنگ دو نفر از یک آپارتمان که دقیقا در واحدهای بالا و پایین یکدیگر زندگی می کردند، علی رغم قرنطیه، به کرونا مبتلا شدند. بلافاصله تمام ساکنان ساختمان قرنطینه شدند و به جای دیگری انتقال پیدا کردند. اما این امر منجر به پرسش این سؤال شد که چگونه این اتفاق رخ داد؟ آیا ممکن است این ویروس از طریق لوله کشی به واحدهای یک ساختمان منتقل شود؟

با شروع بررسی ساختمان و لوله کشی آب و فاضلاب آن مشخص شد که لوله کشی خانه ای که دومین مبتلا در آن زندگی می کرد، تعمیر شده است.

اگرچه بررسی ها پیرامون این موضوع هنوز ادامه دارد اما محققان می گویند ممکن است در اثر اتصالات اشتباه در لوله کشی ساختمان این ویروس انتشار پیدا کند. چرا که اگر لوله کشی درست اجرا نشود و یا قسمتی از آن دارای ترک یا شکستگی باشد، ممکن است ویروس از لوله ها خارج و از این طریق انتقال یابد.

بخوانید!  لوله خرطومی، ویژگی ها و مزایای آن

وجود کرونا ویروس در فاضلاب

کرونا در فاضلاب های تصفیه‌ نشده پیدا می شود. دانشمندان و محققان نمی‌دانند که اگر فردی در معرض فاضلاب تصفیه‌ نشده قرار داشته باشد آیا به این ویروس آلوده خواهد شد یا نه.

تا الان هیچ مدرکی مبنی بر وقوع این امر ثابت نشده است. تصور می‌ شود خطر انتقال این ویروس از طریق سیستم‌های فاضلاب استاندارد و مناسب، کم باشد.

به طور کلی فاضلاب ها و محیط های آبی آلوده، بالقوه هستند و در شرایط خاصی می‌توانند موجب انتقال کرونا ویروس باشند. اما به هر حال در برابر سایر راه‌ های انتقال، فاضلاب ها نقش کم تری دارند.

در مورد تصفیه‌ خانه‌ های فاضلاب، به خصوص در تصفیه‌ خانه‌ های فاضلاب بیمارستان‌ هایی که محل بستری بیماران کرونایی است، امکان انتقال این ویروس به کارگران و کسایی که با این بخش در ارتباط هستند، وجود خواهد داشت. پس لازم است به صورت جدی برای مواجهه با این موضوع، شرایط ایمنی را رعایت کنید.

کرونا در فاضلاب خانه

رعایت نکات بهداشتی

  1. برای رعایت بیشتر نکات بهداشتی توصیه می شود که مرتبا از مواد ضد عفونی کننده در سرویس بهداشتی و حمام استفاده شود. موادی بر پایه الکلی یا پایه وایتکس درون لوله های سرویس های بهداشتی بریزید.
  2. دقت داشته باشید که بهتر است ابتدا محل را تمیز کرده و سپس آن محل را ضدعفونی نمایید. چرا که بدین ترتیب امکان رشد عفونت ها بسیار کم می شود.
  3. در تمیزکاری ها حتما از دستکش استفاده نمایید. بهتر است بدین منظور، دستکش یکبار مصرف استفاده کنید و پس از اتمام تمیزکاری، دستکش ها را داخل سطل زباله درب دار بیندازید.
  4. مرتبا سطوحی مانند گوشی تلفن، دسته کلید، تلفن همراه، دستگیره درب، شیرآلات و سطوحی که بیشتر در معرض برخورد هستند را ضد عفونی نمایید. البته این مورد بدین معنی نیست که نیازی به پاکسازی سایر سطوح نمی باشد، بلکه تنها به معنی اهمیت بسیار بالای ضد عفونی کردن سطوح پرکاربرد است.
  5. لازم به ذکر است شست و شو لباس ها نیز بسیار حائز اهمیت می باشد. برای انجام این کار بهتر است از آب گرم استفاده شود، چرا که این ویروس در گرما آسیب پذیر است. به علاوه، زمانی که برای خرید های ضروری به خارج از خانه می روید با حفظ تمام نکات بهداشتی، خریدهایتان را وارد خانه نکنید. ابتدا آن ها را در پشت درب ضدعفونی کنید و در صورتی که امکان این کار وجود ندارد موارد را داخل سبدهای مخصوص بریزید. سپس به داخل خانه بیاورید و سپس آن ها را شست و شو دهید.
بخوانید!  رادیاتور شیشه ای، مدرن ترین سیستم گرم کردن حمام

نکات پایانی

ما در این نوشته از سایت ساختمانچی به بررسی امکان انتقال ویروس کرونا از لوله کشی ساختمان پرداختیم. با این حال، حتی اگر این امکان وجود داشته باشد که ویروس از طریق لوله منتقل شود باز هم شایع ترین راه برای انتقال کرونا نیست. ابتلا به این بیماری از طریق لوله کشی بسیار نادر است.

لازم به ذکر است شایع ترین راه ابتلا به کرونا قطرات تنفسی فرد مبتلاست. برای جلوگیری از انتقال آن باید هر کسی فاصله اش را با دیگری را حفظ کند. در حین عطسه و سرفه از دستمال کاغذی استفاده کنید و بلافاصله آن را در سطل زباله درب دار بیندازید.

در صورت عدم دسترسی به دستمال کاغذی، با دست جلوی دهان را بگیرید و پس از آن دست ها را ضدغونی کنید و بشوید. ضمن آرزوی صحت و سلامت برای مردم، امیدواریم با رعایت توصیه های بهداشتی هر چه سریع تر از این بیماری عبور کنیم.