آموزش رویت

ساختمانچی

عباس شوکتی با اشاره به تعداد بالای فارغ التحصیلان رشته های مهندسی به نبود مدیریت در ساخت و ساز اشاره نمود و گفت: با وجود فارغ التحصیلان دانشگاهی و حدود 400 هزار نفر اعضای سازمان نظام مهندسی, افرادی وارد بخش ساختمان سازی میشوند که هیچ گونه مهارتی در این زمینه ندارند و نظارتی هم بر کار آنها صورت نمیگیرد. عدم مدیریت باعث شده هر کسی با سرمایه ای که دارد وارد این حوضه شود در حالی که شرایط برای اشتغال مهندسین عضو سازمان نظام مهندسی مهیا نیست.

وی به افزایش قیمت 60 درصدی مصالح اشاره نمود و اظهار کرد: این افزایش قیمت  به نفع نهادهای مرتبط با ساخت و ساز است و متاسفانه این نهادها هیچ توجهی به مشکلات پیش آمده نمیکنند. وی ادامه داد: سهم بالایی از درآمد شهرداری به دلیل دریافت هزینه های صدور پروانه ساخت است. این ارگان باید برای ساختمان سازان شرایطی فراهم کند که مشکلات آنها حل شود اما متاسفانه عوارض شهرداری چند برابر تورم افزایش یافته است.

شوکتی از مدیریت وزیر راه و شهرسازی ابراز رضایت کرد و گفت: بازار مسکن در حال طی کردن روند طبیعی خود است اما قیمت مصالح ساختمانی در حال افزایش میباشد. همین مسئله باعث شده سازندگان مصالح ساختمانی کیفیت مصالح را پایین بیاورند زیرا بازار نمیتواند این افزایش قیمت را تحمل کند. وی به ضروری بودن صنعتی سازی اشاره نمود و گفت : این امر کیفیت ساخت و ساز را افزایش میدهد و در کاهش قیمتها نیز تاثیر خواهد داشت.