آموزش رویت

ساختمانچی

طبق اظهارات بیت الله ستاریان (کارشناس اقتصاد مسکن)، در پایان دوره ی رکود مسکن چهار پارامتر افزایشی معاملات، سرمایه گذاری، قیمت و تولید همواره در کنار هم وجود داشته است. همیشه این چهار پارامتر در بازار مسکن ایران وجود دارد. وی گفت در چهار شاخص فوق، تحرک نسبی دیده میشود و تا پایان سال 96 این تحرکات در بازار مسکن بیشتر میشود و تا اوایل سال 97 به اوج خود میرسد.

وی پیش بینی نمود که در بخش مسکن تورم بیش از 20 درصد خواهد بود. ستاریان به افزایش 30 درصدی اجاره بها در تابستان امسال اشاره نمود و التهاب اجاره بها را مقدمه ای بر ملتهب شدن قیمت مسکن در سال آینده دانست. طبق اظهارات وی، افرادی که تصمیم به ورود به بازار مسکن را دارند به دلیل نداشتن نقدینگی کافی در ابتدا باید وارد بازار اجاره، سپس وارد مرحله ی خرید و فروش شوند.

ستاریان به آمارغیر واقعی در خصوص تعداد واحدهای مسکونی مازاد اشاره کرد و تاکید نمود آمارهای حاکی از تعداد مسکن های خالی درست نیستند و واقعیت این است که ما تقریبا بیش از یک میلیون کسری مسکن داریم. .او به سهم 37 درصدی مسکن در سبد خانوار اشاره نمود و اعلام کرد این آمار در بعضی از شهرها به 80 درصد رسیده است. طبق اظهارات وی واحدهای مسکونی، مازاد تعداد خانوارها نیستند و ما در روستاها و مناطق حاشیه نشین با مشکل کمبود مسکن مواجه هستیم. طبق آمارها تعداد حاشیه نشینها حدود 11 میلیون است.

این کارشناس اقتصاد مسکن اظهار نمود: مسکن یک کالای حیاتی ست و تقاضای مطلق این کالا به تقاضای موثر آن تبدیل میشود. در دوره ی رکود، تقاضای موثر کم میشود اما تقاضای مطلق بالا میرود و قابل کنترل نیست. همواره ساختمان های کشور دچار استهلاک میشوند و روزانه به تعداد خانوارها اضافه میشود. بنابراین تقاضای مطلق افزایش قیمت را به دنبال خواهد داشت.