آموزش رویت

ساختمانچی

آیا می دانید دلیل افت فشار آب چیست و چگونه می توان این مشکل را حل کرد؟ یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد امروزه و به خصوص در فصل تابستان با آن رو به رو هستند، افت فشار آب می باشد.

همان گونه که در بالا نیز اشاره شد، فشار کم آب می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. حتما برای شما نیز اتفاق افتاده است که در هنگام حمام و یا شستشوی ظروف با این مشکل رو به رو شده باشید. این افت فشار می تواند عامل بیرونی یا داخلی داشته باشد.

افت فشار آب ناشی از کاهش میزان آب ورودی از لوله های شهری عامل بیرونی می باشد و تنها راهکار استفاده از پمپ آب می باشد که تا اندازه ای می تواند این مشکل را برطرف کند.

وقتی صحبت از عامل های درونی به میان می آید، منظور مشکلاتی است که ممکن است در تاسیسات داخلی خانه ایجاد شده باشد. بنابراین در ابتدا باید عوامل بیرونی و درونی ساختمان مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان راه حلی مناسب برای آن پیدا کرد.

با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بررسی دلایل افت فشار آب و راهکارهای حل این معضل می پردازیم. تا انتها با ما همراه باشید.

بررسی عوامل افت فشار آب

اگر تنها آب گرم دچار افت فشار شود، باید در ابتدا سری به آبگرمکن بزنید. رسوب گرفتگی یا وجود رسوب در لوله های آب گرمکن می تواند یکی از علل افت فشار آب گرم باشد. برای رفع این مشکل باید داخل لوله های آبگرمکن را بشویید یا در صورت وجود رسوب بالا، لوله ها را تعویض کنید.

بهتر است برای انجام این کار از یک لوله کش کمک بگیرید. برای جلوگیری از بروز این مشکل، مرتبا میله آند آبگرمکن را تعویض کنید و از سیستم های نرم کننده آب بر سر آن استفاده نمایید.

در برخی موارد قطر لوله های آب گرم کم است و همین امر باعث کاهش افت فشار آب می شود. در بیشتر موارد لوله منتهی به آبگرمکن باید حداقل 19 میلی متر قطر داشته باشد.

یکی دیگر از فاکتورهایی که می تواند در کاهش فشار آب گرم تاثیرگذار باشد، نشتی در دریچه ها یا خود مخزن آبگرمکن می باشد. برای اطمینان از این مورد می توانید از یک متخصص کمک بگیرید.

نشتی لوله های آب

یکی از رایج ترین دلایل کاهش فشار آب، نشتی لوله می باشد. برای بررسی این مشکل راهکارهای متفاوتی وجود دارد. در ابتدا باید زیر لوله ها را بررسی کنید و در صورت وجود هرگونه رطوبت به خصوص در خطوط اصلی لوله، نشتی آن را به سرعت برطرف کنید.

در برخی موارد ممکن است رطوبت ایجادشده بر اثر وجود تراکم آب در آن نقطه باشد. برای اطمینان از این موضوع چند حوله کاغذی را بر روی یکدیگر بگذارید و بر روی محل رطوبت قرار دهید.

بخوانید!  مزایای شوتینگ زباله در ساختمان

بعد از یک روز آن ها را چک کنید. اگر حوله های کاغذی خیس بودند، یعنی با مشکل نشتی رو به رو هستید و باید در اسرع وقت نسبت به تعمیر آن اقدام کنید.

تست نشتی توالت فرنگی

وجود نشتی در توالت فرنگی نمی تواند باعث مسدود کردن جریان آب از مخزن به کاسه شود. برای بررسی این مشکل چند قطره از رنگ خوراکی را در مخزن بریزید و بعد از یک دو ساعت به آن سر بزنید.

اگر آب داخل کاسه رنگی شد، باید نسبت به تعمیر توالت فرنگی اقدام کنید. اگر به طور مداوم صدایی شبیه به کار کردن سیفون دستشویی به گوش شما می رسد نیز نشان از نشتی است که می تواند در کاهش فشار آب نقش داشته باشد.

بررسی کنتور آب

اگر با بررسی موارد بالا به نتیجه ای نرسیدید، کنتور آب را بررسی کنید. برای انجام این کار فلکه اصلی آب را ببندید و کنتور را بخوانید. دو روش برای بررسی نشتی آب با کمک کنتور وجود دارد:

  • اگر با بستن آب شماره های کنتور هنوز در حال چرخش می باشد، نشان از این است که در قسمتی نشتی وجود دارد.
  • همچنین می توانید پس از بستن آب، عدد کنتور را بخوانید و آن را در جایی یادداشت کنید. پس از چند ساعت دوباره عدد کنتور را بررسی کنید. در صورتی که عدد متفاوتی بود، نشان از نشتی آب می باشد.

بررسی شیر فشارشکن

خانه هایی که در طبقات پایین تر قرار دارند، معمولا از یک PRV در قسمت ورودی خط لوله آب به ساختمان استفاده می کنند. این شیر باعث شکست فشار آب در هنگام تامین آب می شود.

در حالت معمولی می توانید پیچ یا دستگیره موجود در بالای PRV را بچرخانید تا فشار آب افزایش یابد. توجه کنید که تکرار این کار بیش از حد می تواند به لوله کشی آسیب وارد کند.

اگر تنظیم این شیر، باعث ایجاد تغییری در میزان آب نشد، منبع را جدا کرده و شیر را جدا کنید، چرا که ممکن است قسمتی از شیر یا همه آن نیاز به تعویض داشته باشد. برای انجام این کار می توانید از دستورالعمل شرکت سازنده نیز استفاده کنید.

دلایل افت فشار آب

راهکارهای افزایش فشار آب در یک شیر

نسبت به تعمیر شیرهای آب اقدام کنید

برای تعمیر شیر آب باید قسمت های مختلف آن مورد بررسی قرار گیرد. هواگیر موجود در انتهای شیر آب را با انبر جدا کنید و آن را بشویید. پس از آن رسوبات داخل لوله را نیز بشویید.

برای انجام این کار می توانید از مخلوط مساوی سرکه سفید و آب استفاده کنید و اجزاء شیر را به مدت سه ساعت در آن قرار دهید.

بخوانید!  کاربرد پنل های خورشیدی در ساختمان

یکی دیگر از اجزاء که باید مورد بررسی قرار گیرد، واشر شیر آب می باشد. برای انجام این کار واشر را با استفاده از پیچ گوشتی با دقت جدا کنید و آن را به خوبی بشویید تا رسوبی بر روی آن باقی نماند.

در صورتی که واشر شیر شکسته نسبت به تعویض آن اقدام کنید. در صورتی که شیر آب از مکانیسم پیچیده تری برخوردار می باشد، می توانید از یک متخصص کمک بگیرید.

لوله های قدیمی را جایگزین کنید

اگر در مناطقی با آب و هوای سرد زندگی می کنید، خط اصلی لوله های آب را در زیر زمین قرار دهید. اگر لوله ها از جنس گالوانیزه است، عموما رسوبات در داخل آن جمع می شود و جریان آب را کند می کند.

بنابراین تعویض لوله ها می تواند راهکار مناسبی برای حل کاهش فشار آب باشد. نمونه ای از بهترین انواع لوله که به این منظور می توانید مورد استفاده قرار دهید، لوله پلیمری می باشد.

قطر لوله را چک کنید

استفاده از لوله هایی که قطر کمی دارند می تواند در جریان آب مشکل ایجاد کند. به طور کلی قطر لوله آب باید حداقل 19 میلی متر باشد. برای انتخاب لوله ای با قطر مناسب می توانید با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

از پمپ فشار استفاده کنید

در مواردی که افت فشار آب عامل بیرونی داشته باشد، استفاده از پمپ فشار می تواند تا اندازه ای این مشکل را برطرف کند.

برای استفاده از پمپ فشار آب باید توجه داشته باشید که لوله های آب، خوردگی نداشته یا رسوب نگرفته باشند؛ چرا که در این صورت افزایش ناگهانی فشار آب می تواند باعث شکستگی یا آسیب به آن شود. برای انجام این کار بهتر است با یک متخصص مشورت نمایید.

 میزان فشار را اندازه گیری کنید

شما می توانید خودتان نسبت به اندازه گیری فشار آب اقدام کنید. برای انجام این کار در ابتدا باید یک فشار سنج مخصوص آب خریداری کنید.

برای تست فشار در ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که آب قسمتی باز نیست. سپس فشارسنج را به سر شیر بچسبانید و عدد آن را بخوانید.

اگر میزان فشار از حد استاندارد کم تر باشد، به احتمال زیاد مشکلی در منبع اصلی آب وجود دارد. برای رفع این مشکل باید با سازمان آب تماس بگیرید. در این موارد استفاده از پمپ فشار هم راهکار مناسبی می باشد.

کلام پایانی

آن چه در این نوشته از ساختمانچی به بیان آن پرداختیم، ارائه نکاتی در خصوص دلایل نشتی آب و راهکارهای مقابله با این مشکل می باشد. امیدواریم از مطالعه این نوشته لذت ببرید. در صورت تمایل نظرات خود را در مورد این نوشته با ما در میان بگذارید.