آموزش رویت

ساختمانچی

با توجه به اینکه انتخاب پوکه سایز مناسب تاثیر بسزایی در وزن و کیفیت نهایی ساختمان دارد توصیه می شود که از پوکه معدنی در شیب بندی انواع سطوح ساختمان استفاده شود. در این مقاله توضیحات بیشتری در رابطه با شیب بندی و انواع آن و استفاده از پوکه در شیب بندی خواهیم داد.

منظور از شیب بندی و درصد شیب در شیب بندی ساختمان
منظور از شیب بندی داخل ساختمان همان شیب بندی سرویس های بهداشتی، آشپزخانه و … است بايستي درست انجام شود که هدایت آب به سوی چاه فاضلاب با بالاترین سرعت انجام گیرد.
هدف از شیب بندی خارج ساختمان، براي فضاهاي خارجي مانند محوطه سازي ، پياده رو سازي ، حياط سازي و شيب بندي هاي کوچک مانند شيب بندي پشت بام و … است. نسبت اختلاف ارتفاع بین دو نقطه به فاصله افقی همان دو نقطه را شیب بین دو نقطه مورد نظر میگویند.
نحوه حركت آب بايد به گونه اى باشد كه از آغاز تا پايان حركت و تخليه ى آب و فضولات، عمل تخليه بدون مانع و سريع انجام شود.
درصد شيب براى هدايت و تخليه آب، كمتر و براى حركت آب داراى فضولات، بيشتر خواهد بود. استاندارد درصد شيب براى مكان هايى از ساختمان كه داراى شيب می باشند بين 1 تا 3 درصد متفاوت می باشد.

چرا باید از پوکه معدنی برای شیب بندی استفاده شود؟
در اجرای تاسیسات مكانیكی و برقی طبقات بایستی حتی المقدور سعی شود تا ضخامت تمام شده كف كاهش یابد. بدین منظور می توان از روی هم شدن لوله ها جلوگیری نمود.
براى شيببندى بايد از مصالح سبك استفاده شود. بعضى از مصالح شيببندى عبارتند از : جوش كارخانه هاى آجر پزى، خرده آجر، سوخته زغال سنگ، سر كف كارخانه ى ذوب آهن، پوكه معدنى.
در صورتی که قصد شیب بندی بین طبقات یک ساختمان چندین طبقه را دارید بهتر است که برای انجام این کار از پوکه معدنی استفاده کنید زیرا ساختمانی که با پوکه معدنی ساخته شود را به راحتی می‌توان برق کشی و لوله کشی کرد. همچنین پوکه معدنی نخودی عایق صدا است و امواج صدا را در بین طبقات ساختمان پخش نمی‌کند!

بخوانید!  افزایش زیبایی ساختمان با چوب

عکس استفاده از پوکه معدنی در شیب بندی سطوح ساختمان

بهترین پوکه معدنی که برای شیب دار کردن بین طبقات به کار میرود پوکه نخودی است. پوکه معدنی نخودی سایز نسبتاً کوچک‌تری نسبت به پوکه بادامی دارد از این رو برای ساخت شیب بین طبقات مناسب است (زیرا وزن این نوع پوکه که یکی از مرغوب ترین انواع پوکه معدنی در ایران پوکه قروه است که حدود ۵۵۰ الی ۶۰۰ کیلوگرم میباشد که در مقایسه با پوکه معدنی عدسی که حدود ۶۵۰ الی ۷۰۰ کیلو گرم وزن دارد از مزیت سبکی بالایی برخوردار میباشد).
مساله دیگر در این رابطه استفاده از پوكه معدنی سبك برای كف سازی طبقات و شیب بندی بام میباشد كه در صورت سهل انگاری مهندس ناظر ممكن است حتی از نخاله های ساختمانی استفاده گردد.

 

انواع شیب بندی ساختمان

شیب بندی ساختمان انواع گوناگونی دارد. به عنوان مثال هیچ گاه شیب بندی پشت بام همانند شیب بندی بین طبقات انجام نمی‌شود.

الف- شیب بندی بام

شیب بندی پشت بام مسلماً کار مشکل و دشواری است زیرا فضا نسبت به سایر اجزای ساختمان بیشتر است در نتیجه به دقت بیشتری نیاز دارد. برای شیب بندی پشت بام معمولاً از پوکه معدنی در اندازه 10 تا 25 میلی متر استفاده می‌کنند.

پوکه معدنی را به پشت بام برده و بدون ترکیب با مواد دیگر بر روی پشت بام می‌ریزند. هنگامی که تمام پشت بام از پوکه معدنی پوشیده شد یک لایه نازک ملات سیمان روی پشت بام قرار میدهند. با شیب بندی پشت بام در فصل زمستان هنگام بارش برف و باران، آب در پشت بام جمع نمی‌شود.

انواع شيب بندى پشت بام هاى مسطح

به شكل كلى سه نوع شيببندى براى پشت بام هاى مسطح وصاف وجود دارد كه عبارتند از:

شيب به سمت گوشه: در اين حالت ناودانى در يكى از گوشه ها قرار می گيرد.

شيب به سمت يك ضلع: دراين حالت ناودانى در امتداد يكى از اضلاع ديوار دست انداز بام قرار می گيرد.

شيب به سمت وسط: در اين حالت ناودانى در داخل سطوح تقسيمات شيببندى قرا ر می گيرد. در اين حالت محل حفره ى ناودانى در محلى قرار مى گيرد تا مشكلى براى معمارى داخل ساختمان ايجاد نكند. به عنوان مثال لوله عمودى ناودانى بايد در كنار ستون و يا ديوار باشد.

بخوانید!  چوبین ویلا، مجری و طراح پرگولا و آلاچیق چوب پلاست

انواع شيب بندى پشت بام هاى مسطح

به شكل كلى سه نوع شيببندى براى پشت بام هاى مسطح وصاف وجود دارد كه عبارتند از:

  • شيب به سمت گوشه: در اين حالت ناودانى در يكى از گوشه ها قرار می گيرد.
  • شيب به سمت يك ضلع: دراين حالت ناودانى در امتداد يكى از اضلاع ديوار دست انداز بام قرار می گيرد.
  • شيب به سمت وسط: در اين حالت ناودانى در داخل سطوح تقسيمات شيببندى قرار می گيرد. در اين حالت محل حفره ناودانى در محلى قرار مى گيرد تا مشكلى براى معمارى داخل ساختمان ايجاد نكند. به عنوان مثال لوله ى عمودى ناودانى بايد در كنار ستون و يا ديوار باشد.

عکس استفاده از پوکه معدنی در شیب بندی سطوح ساختمان

ب- شیب بندی بین طبقات ساختمان
نحوه شیب بندی بین طبقات نیز همانند شیب بندی پشت بام صورت می‌گیرد. در ابتدا در محل مورد نظر پوکه ریخته می‌شود. بعد از ریختن پوکه، بر روی پوکه یک لایه نازک ملات قرار می‌دهند.
با شیب بندی بین طبقات در هنگام شستشو منزل، آب به طبقات پایین‌تر نفوذ نمی‌کند و مستقیم وارد فاضلاب می‌شود.

ج- شیب بندی کف ساختمان
شیب بندی کف طبقات ساختمان با پوکه، سنگ، تکه‌های آجر و…. صورت می‌گیرد. هنگامی که کف ساختمان پر شد روی مواد ریخته شده یک لایه نازک ملات می‌کشند. ملات باید به صورتی کشیده شود که آب درون ساختمان را بطور مستقیم به داخل فاضلاب هدایت کند.

د- شیب بندی کف حیاط
شیب بندی حیاط ساختمان کاری ساده است و همانند سایر شیب بندی‌ها به نحوه‌ی باید انجام شود که آب درون کف حیاط تلنبار نشود و فوراً وارد فاضلاب گردد.

هزینه شیب بندی ساختمان
هزینه شیب بندی ساختمان یک مقدار متغیر است و ثبات دائمی ندارد. هزینه شیب بندی ساختمان در مرحله اول به اندازه ساختمان و مصالحی که برای شیب بندی از آن استفاده می‌کنید بستگی دارد.
جهت خرید پوکه معدنی درجه یک قروه میتوانید با شماره 09187832846 (مدیریت خادمی) تماس حاصل کنید و قیمت ها و سایر اطلاعات در سایت پوکه قروه http://puke-qorveh.ir قرار داده شده است.