آموزش رویت

ساختمانچی

پارکت چوبی از جمله پوشش هایی است که این روزها مورد استقبال فراوان قرار می گیرد. هر چند هر کدام از کفپوش ها ویژگی ها و قابلیت های منحصر بفرد خود را دارند، اما استفاده از چوب طبیعی، این پارکت را به زیباترین و جذاب ترین کفپوش داخلی تبدیل کرده است. در ادامه این مطلب از ساختمانچی به بیان جزئیات و اطلاعات کافی در این زمینه می پردازیم.

پارکت چوبی چیست؟

پارکت چوبی از یکسری پانل های چوبی در ابعاد و اشکال مختلف تشکیل می شود که با الگوهای متنوع می توان آن ها را کنار هم قرار داد و سطحی یکدست، زیبا و متفاوت ایجاد نمود.

این نوع از کفپوش یکی از بهترین و سالم ترین کفپوش هایی است که در منازل نصب می شود و به دلیل تولید از جنس چوب طبیعی هنگامی که بر روی این کفپوش راه می روید احساس گرما و راحتی کرده و از حضور آن در خانه لذت خواهید برد.

پارکت چوبی از چوب درختانی چون بلوط، کاج، گردو، راش، بامبو و یا افرا تولید می شود، از این رو امکان انتخاب چوب با قیمت و کیفیت متفاوت وجود دارد.

انتخاب جنس پارکت به فضای مورد نظر، رفت‌و‌آمد در آن محیط، نوع رنگ و طرح دلخواه و میزان رطوبت بستگی دارد. چوب بلوط به دلیل مقاومت و فشردگی بافت خود نسبت به سایر چوب ها از سختی و استحکام بالاتری برخوردار است.

پارکت چوبی زیباترین کفپوش می باشد که زیبایی طبیعت را به خانه شما می آورد. این پارکت نوعی عایق گرمایی برای کف ساختمان است که زیبایی بی نظیری به فضای موردنظر می بخشد.

قطعات این کفپوش باید محکم به کف متصل شوند که در صورت عدم اتصال کامل آن ها به کف، پس از مدتی به محض راه‌رفتن بر روی آن ها، شروع به سر و صدا می کنند.

در گذشته قطعات پارکت با استفاده از چسب مخصوص به کف می چسبیدند، اما در حال حاضر این قطعات به شکل کلیکی در هم قفل می شوند.

پارکت چوبی

انواع پارکت چوبی

پارکت چوبی در دو نوع پارکت چند لایه (Enginered) و پارکت تمام چوب (solid) تولید می گردد. در پارکت چند لایه که پارکت مهندسی شده نیز نام دارد از چوب ارزان قیمت با کیفیت معمولی برای لایه های زیرین استفاده می شود و لایه رویی از جنس چوب ترمووود یا ترمو است، اما در پارکت تمام چوب تنها چوب ترمووود به کار می رود.

در پارکت مهندسی‌شده لایه زیرین از چوب صنوبر، لایه های میانی از چوب نرم و لایه رویی از چوب ترمو می باشد که با استفاده از چسب فرمالدهید به یکدیگر چسبیده‌اند.

تفاوت پارکت چوبی و پارکت لمینت

پارکت چوبی تماماً از چوب تولید می شود، اما پارکت لمینت ظاهری همانند چوب دارد. در ساخت پارکت لمینت از الیاف بهم فشرده HDF و یا MDF به همراه رزین ملامین استفاده می شود.

هر چند ظاهر این کفپوش همانند پارکت چوبی است، اما زیبایی، رنگ و بافت چوب طبیعی را ندارد. برخی تفاوت های پارکت چوبی با پارکت لمینت به شرح زیر می باشد:

  • قیمت پارکت چوبی در مقایسه با پارکت لمینت بالاتر است.
  • پارکت لمینت در برابر نم و رطوبت مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد.
  • نصب و اجرای پارکت لمینت راحت تر از پارکت چوبی است.
  • طرح، رنگ و بافت پارکت منحصربفرد است و زیبایی آن قابل مقایسه با کفپوش لمینت نیست.
  • لمینت ماده ای سخت است، از این رو این سختی، حسی از راحتی به ساکنین منتقل نمی کند. هر چند برخی از نصابان از یک لایه فوم در زیر پارکت استفاده می کنند تا خاصیت ارتجاعی به آن ببخشند اما باز هم لمینت سختی خود را دارد.
  • در ساخت لمینت از مواد شیمیایی استفاده می گردد. فرمالدهید از جمله این مواد است که برای محیط زیست مضر می باشد، اما پارکت چوبی دوستدار محیط زیست است و قطعات آن مجدداً قابل استفاده هستند.
  • راه‌رفتن بر روی لمینت بعضاً با سر و صدا همراه است، از این رو افراد از این صدای ناخوشایند شکایت دارند، در مقابل تردد بر روی پارکت چوبی حس خوبی ایجاد می کند و طبیعی‌بودن آن را به طور کامل نشان می دهد.
  • پارکت لمینت دارای سطحی صاف و لغزنده است، خصوصاً اگر بر روی آن آب بریزد احتمال سرخوردگی بیشتر خواهد شد، اما بافت طبیعی پارکت سطحی ایمن برای افراد فراهم می کند.
پارکت

تفاوت کفپوش و پارکت

کفپوش یکی از المان های بسیار ضروری در دکوراسیون داخلی ساختمان است که این روزها بسیار به آن توجه می شود. تنوع این محصول بالاست و افراد براساس سلیقه و بودجه خود می توانند نسبت به انتخاب و خرید آن اقدام نمایند.

بخوانید!  کاربرد موزاییک واش بتن

آن ها در انواع مختلف از جمله سرامیکی، پی وی سی، لمینت، گرانولی، اپوکسی، سنگی، بامبو، بتنی، پلی یورتان، سه بعدی، پارکت چوبی و… قابل اجرا هستند.

در واقع پارکت نیز نوعی کفپوش بوده که جنس آن از چوب می باشد. در ساخت کفپوش ها به غیر از کفپوش های سنگی و سرامیکی عموماً نوعی پلاستیک به نام پی وی سی (PVC) استفاده می شود. این در حالی است که ساخت پارکت بیشتر با چوب و یا الیاف فشرده صورت می گیرد.

از دیگر مواردی که باعث ایجاد تفاوت در کفپوش و پارکت می شود، ضخامت و نحوه نصب آن ها می باشد. ضمن این که هزینه های خرید و نصب پارکت به مراتب بیشتر از هزینه های خرید و نصب کفپوش می باشد.

مزایای پارکت چوبی

  • پارکت های چوبی با هر نوع ضخامتی عمر طولانی دارند و به راحتی پوسته‌پوسته نمی شوند.
  • به راحتی قابل تمیزکاری هستند و با یک جاروبرقی ساده می توان گرد و غبار روی آن را پاک کرد.
  • در ساخت پارکت چوبی از چوب طبیعی استفاده می شود و از مواد شیمیایی و صنعتی که ممکن است باعث حساسیت و یا آلرژی شود استفاده نمی گردد.
  • طراحی و دکوراسیون منزل در سبک های مختلف با پارکت شیک و مجلل می باشد.
  • امکان بازسازی و ترمیم پارکت به دلیل نوع سازه و جنس آن مقدور می باشد.
  • در مقایسه با کفپوش های سنگی و سرامیکی، پارکت نرم تر و لطیف تر است، لذا خطرات کمتری برای کودکان دارد. همچنین عایق صدا و حرارت می باشد.

معایب پارکت چوبی

  • پارکت ها باید در محلی نصب شوند که دور از نور مستقیم خورشید باشند. نور مستقیم رنگ پارکت را کمرنگ و سطح آن را کدر می کند.
  • برای شستشوی پارکت نباید از آب استفاده کرد، زیرا نم و رطوبت باعث باد کردن چوب می شود.
  • پارکت های چوبی نسبت به خط و خش حساس هستند، بنابراین باید از ایجاد فشار و ضربه با اجسام نوک تیز به سطح پارکت جلوگیری شود.
  • نشست گرد و غبار برای طولانی مدت کفپوش پارکت را کدر می کند و سطح آن را از بین می برد، بنابراین سطح آن باید همیشه تمیز نگه داشته شود.
مدل پارکت چوبی

کدام رنگ پارکت بهتر است؟

انتخاب رنگ مناسب پارکت خانه شیک، از نکات مهمی است که در هنگام خرید این محصول باید به آن توجه کنید. یکی از شرایطی که در انتخاب رنگ پارکت تاثیرگذار می باشد، متراژ فضایی است که قصد استفاده از پارکت در آن را دارید.

بخوانید!  نمای مدولار پرسلان و مزایای آن

برای مثال بهتر است برای طراحی فضای کوچک از رنگ روشن استفاده نمایید. انجام این کار می تواند به بزرگ تر نشان دادن فضای مورد نظر نیز کمک کند. تطابق پذیری رنگ پارکت با دیگر المان ها از دیگر نکاتی است که در انتخاب رنگ بهتر پارکت باید به آن توجه کنید.

نصب پارکت چوبی 

  • پارکت چوبی باید روی یک سطح یکنواخت نصب شود. در صورتی که سطح زیرین ناهموار و پستی و بلندی داشته باشد، قبل از نصب پارکت، انجام عملیات زیرسازی ضروری می باشد. به منظور مقاوم سازی پارکت در برابر نم و رطوبت از مخلوط پودر سنگ، سیمان و چسب بتن به عنوان زیرساز استفاده می شود. این لایه زیرساز باید کاملا خشک شود، سپس نصب پارکت صورت گیرد. گاهی اوقات نیز برخی نصابان پارکت برای تراز کردن کف محل موردنظر و عایق حرارتی و صوتی از فوم مخصوص به عنوان زیرساز استفاده می کند.
  • وجود درز در پارکت باعث نفوذ نم و رطوبت به زیر آن می شود، بنابراین در هنگام نصب آن دقت شود که هیچ گونه درز و شکافی ایجاد نشده باشد.
  • این نکته را مدنظر بگیرید که فاصله بین دیوار و پارکت رعایت شود. معمولا فاصله‌ای حدود ۳ تا ۴ میلی‌متر برای این منظور کافی است. بعد از اتمام کار این محل توسط قرنیزهای چوبی پوشانده می‌شود.
  • بعد از نصب پارکت روی آن ساب زده می شود. سپس از لاک استفاده می شود، با انجام این کار پارکت سطحی صاف و براق پیدا می کند. لایه پوششی از واکس، لاک یا روغن نقش لایه محافظ را برای کفپوش پارکت ایفا می کند.
کفپوش چوبی

قیمت انواع پارکت چوبی و هزینه های نصب آن

پارکت یکی از بهترین گزینه ها برای انتخاب است، زیرا قیمت آن با توجه به کیفیت و طول عمر بالایی که دارد مقرون بصرفه می باشد. به دلیل استفاده از چوب در ساخت این محصول، سال ها می توان با خیالی آسوده از آن در مکان های مختلف استفاده نمود.

این پارکت ها در دو نوع تک لایه و چند لایه تولید می شوند. قیمت کفپوش چوبی بر اساس نوع چوب مورد استفاده در ساخت، کیفیت و ابعاد آن متفاوت می باشد.

بهتر است در ابتدا مساحت مکانی که در نظر دارید پارکت شود به طور دقیق اندازه گیری کنید و پس از مشخص کردن هزینه، نسبت به انتخاب نوع پارکت اقدام نمایید. این موضوع تصمیم گیری را برای شما تسهیل می کند و در انتخاب پارکت مناسب نیز تاثیر بسزایی دارد.

ضمناً هزینه های مربوط به نصب، اجرا و حمل و نقل را در محاسبه هزینه نهایی خود در نظرگرفته و در انتخاب نصاب کفپوش به اندازه انتخاب خود پارکت حساسیت به خرج دهید.

کلام آخر

امیدواریم نکات ارائه شده در این نوشته از ساختمانچی توانسته باشد اطلاعات مفید و ارزشمندی را در خصوص پارکت چوبی و ویژگی های آن به شما عزیزان ارائه کرده باشد. نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید.